Gegroet Detailisten,
Ik wil eens wat vragen over een wat ander object dan wat hier meestal voorbijkomt. Ik bezit een oud BMW'tje die voor zijn leeftijd en kilometers (1987, 103.000km) er volgens mij nog wel knap uitziet.
Nu weet ik de motorfiets wel aardig schoon te krijgen, echter het beschermen van alle aparte soorten materialen is voor mij nog een vraag. Ik wil de motorfiets gewoon strak in de wax/bescherming zetten zodat het vuil er weer snel af kan worden gespoten.
Vooralsnog zijn dit de stappen die ik volg:
1) Wassen met een algemene shampoo van Meguiars en idem washand.
2) Blok, carburateurs, onderkant, stuurgedeelte, cardan. voorvork etc. bewerken met een lichte APC (naamloos merk) en diverse sponsjes, borstels en kwasten (vrij primitief materiaal).
3) Aluminium velgen met JR Wondersteen reinigen.
4) Alles afspuiten met water en drogen.
5) Alle gekleurde lakdelen met een gele pad en Meguiars polish bewerken.
6) Lakdelen en velgen met Meguiars Wax (vloeibaar) beschermen.
7) Zadel in ledervet van de lokale schoenenboer
Nu is dit vrij basic, en wil ik dit graag wat uitbreiden. Hier gaat het bij mij een beetje mis:
- Zal het voor deze motorfiets qua lak een vooruitgang zijn om met een Monello polish te gaan werken met oranje/witte pads?
- Wat raden jullie mij aan om de rest van de motorfiets mee te beschermen? Het blok, carburateurs, cardan, framebuizen, stuur, knopjes naast handvatten, plastic delen, standaard, voorvorken etc. blijven na de APC behandeling onbeschermd. Hier zit ik wel mee aangezien al het vuil er vrij gemakkelijk in kan trekken. Zelf zat ik te kijken naar de Jet Laq Non-paint Lacquer, echter lijkt mij een spray-wax ook niet verkeerd voor alle kleine hoekjes en kiertjes. Voor de plasticdelen (spiegels, knipperlichten, luchtfilterhuis, knopjes) zat ik te denken aan een Trim Restorer.
- Is het ook wenselijk om met een wat betere kwaliteit Wax te gaan werken voor de velgen en lakdelen? Hierbij denk ik dan aan de Natty's en Wheel Sealant van PB.
- Zal Iron-x nog wat kunnen helpen voor teer en remstof? Of kan dit verkeerd uitpakken icm de aluminium velgen? De APC doet zijn werk wel, maar geheel tevreden ben ik niet.
Wie kan mij helpen om mijn vrij simpele aanpak wat uit te breiden zodat mijn motorfiets optimaal beschermd blijft?
Eventuele andere stappenplannen, tips, producten, zijn altijd welkom.
Ik wil eens wat vragen over een wat ander object dan wat hier meestal voorbijkomt. Ik bezit een oud BMW'tje die voor zijn leeftijd en kilometers (1987, 103.000km) er volgens mij nog wel knap uitziet.
Nu weet ik de motorfiets wel aardig schoon te krijgen, echter het beschermen van alle aparte soorten materialen is voor mij nog een vraag. Ik wil de motorfiets gewoon strak in de wax/bescherming zetten zodat het vuil er weer snel af kan worden gespoten.
Vooralsnog zijn dit de stappen die ik volg:
1) Wassen met een algemene shampoo van Meguiars en idem washand.
2) Blok, carburateurs, onderkant, stuurgedeelte, cardan. voorvork etc. bewerken met een lichte APC (naamloos merk) en diverse sponsjes, borstels en kwasten (vrij primitief materiaal).
3) Aluminium velgen met JR Wondersteen reinigen.
4) Alles afspuiten met water en drogen.
5) Alle gekleurde lakdelen met een gele pad en Meguiars polish bewerken.
6) Lakdelen en velgen met Meguiars Wax (vloeibaar) beschermen.
7) Zadel in ledervet van de lokale schoenenboer
Nu is dit vrij basic, en wil ik dit graag wat uitbreiden. Hier gaat het bij mij een beetje mis:
- Zal het voor deze motorfiets qua lak een vooruitgang zijn om met een Monello polish te gaan werken met oranje/witte pads?
- Wat raden jullie mij aan om de rest van de motorfiets mee te beschermen? Het blok, carburateurs, cardan, framebuizen, stuur, knopjes naast handvatten, plastic delen, standaard, voorvorken etc. blijven na de APC behandeling onbeschermd. Hier zit ik wel mee aangezien al het vuil er vrij gemakkelijk in kan trekken. Zelf zat ik te kijken naar de Jet Laq Non-paint Lacquer, echter lijkt mij een spray-wax ook niet verkeerd voor alle kleine hoekjes en kiertjes. Voor de plasticdelen (spiegels, knipperlichten, luchtfilterhuis, knopjes) zat ik te denken aan een Trim Restorer.
- Is het ook wenselijk om met een wat betere kwaliteit Wax te gaan werken voor de velgen en lakdelen? Hierbij denk ik dan aan de Natty's en Wheel Sealant van PB.
- Zal Iron-x nog wat kunnen helpen voor teer en remstof? Of kan dit verkeerd uitpakken icm de aluminium velgen? De APC doet zijn werk wel, maar geheel tevreden ben ik niet.
Wie kan mij helpen om mijn vrij simpele aanpak wat uit te breiden zodat mijn motorfiets optimaal beschermd blijft?
Eventuele andere stappenplannen, tips, producten, zijn altijd welkom.