• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat anders: Knap houden van oude (BMW) motorfiets

TomZnor

Detailing rookie
3 okt 2011
9
0
Gegroet Detailisten,

Ik wil eens wat vragen over een wat ander object dan wat hier meestal voorbijkomt. Ik bezit een oud BMW'tje die voor zijn leeftijd en kilometers (1987, 103.000km) er volgens mij nog wel knap uitziet.

r80gs_tom_005.jpg

r80gs_tom_004.jpg

r80gs_tom_013.jpg



Nu weet ik de motorfiets wel aardig schoon te krijgen, echter het beschermen van alle aparte soorten materialen is voor mij nog een vraag. Ik wil de motorfiets gewoon strak in de wax/bescherming zetten zodat het vuil er weer snel af kan worden gespoten.

Vooralsnog zijn dit de stappen die ik volg:

1) Wassen met een algemene shampoo van Meguiars en idem washand.
2) Blok, carburateurs, onderkant, stuurgedeelte, cardan. voorvork etc. bewerken met een lichte APC (naamloos merk) en diverse sponsjes, borstels en kwasten (vrij primitief materiaal).
3) Aluminium velgen met JR Wondersteen reinigen.
4) Alles afspuiten met water en drogen.
5) Alle gekleurde lakdelen met een gele pad en Meguiars polish bewerken.
6) Lakdelen en velgen met Meguiars Wax (vloeibaar) beschermen.
7) Zadel in ledervet van de lokale schoenenboer


Nu is dit vrij basic, en wil ik dit graag wat uitbreiden. Hier gaat het bij mij een beetje mis:

- Zal het voor deze motorfiets qua lak een vooruitgang zijn om met een Monello polish te gaan werken met oranje/witte pads?

- Wat raden jullie mij aan om de rest van de motorfiets mee te beschermen? Het blok, carburateurs, cardan, framebuizen, stuur, knopjes naast handvatten, plastic delen, standaard, voorvorken etc. blijven na de APC behandeling onbeschermd. Hier zit ik wel mee aangezien al het vuil er vrij gemakkelijk in kan trekken. Zelf zat ik te kijken naar de Jet Laq Non-paint Lacquer, echter lijkt mij een spray-wax ook niet verkeerd voor alle kleine hoekjes en kiertjes. Voor de plasticdelen (spiegels, knipperlichten, luchtfilterhuis, knopjes) zat ik te denken aan een Trim Restorer.

- Is het ook wenselijk om met een wat betere kwaliteit Wax te gaan werken voor de velgen en lakdelen? Hierbij denk ik dan aan de Natty's en Wheel Sealant van PB.

- Zal Iron-x nog wat kunnen helpen voor teer en remstof? Of kan dit verkeerd uitpakken icm de aluminium velgen? De APC doet zijn werk wel, maar geheel tevreden ben ik niet.


Wie kan mij helpen om mijn vrij simpele aanpak wat uit te breiden zodat mijn motorfiets optimaal beschermd blijft?
Eventuele andere stappenplannen, tips, producten, zijn altijd welkom.
 
+1 voor de Jet Laq [dus niet Seal] non paint laquer (klein beetje in bakje en met kwastje opbrengen)
Als wax; Collinite 845, gewoonweg sterk spul voor een mooie prijs
Kunststof, PB Trimrestorer of DLux. De laatste houdt langer

Edit, ik bedoelde de Jet Laq, een doorzichtige enigzins hittebestendige bescherming
De JetSeal is een sealent die werkt als een metal polish, gebruik ik meer om schoon te maken
 
Die Wax lijkt mij inderdaad zeer geschikt. Ook geschikt voor de velgen neem ik aan? En dan de JetSeal voor het kale blok en cardan?
 
Het blok kan wel wat opfrissing gebruiken lijkt het op de foto
Lastig om daar iets voor te adviseren omdat je snel resten nalaat
Soms is het handig om te beginnen met heel fijne staalwol
Maar dan wel aan de onderkant / uit het zicht

DLux kan ook prima op een schone velg, net wat je wilt
Wax heeft als voordeel dat je het wegwast, DLux is gewoon heel erg glad
Op de velgen van de auto doe ik niets anders meer dan DLux ...
 
Thanks voor de tips, ik zal eens wat staalwol mee bestellen. Heb er wel eens vaker over gehoord dat het goed werkt, maar nog niet geprobeerd.
Het blok hoeft er van mij trouwens niet spotless uit te zien, mag best zijn gebruikerssporen laten zien. Als het maar niet vet en vuil is. Denk dat ik met staalwol, APC wel een heel eind kom.

Is dat JetSeal aan te raden? Ik ben namelijk niet al te gek op Metal Polishes, omdat ik bang ben dat het blok te veel gaat glimmen. Dan lijkt het net of het te erg gepolijst is naar chroom achtige toestanden. Of zal dit niet het geval zijn?

Als wax probeer ik eerst de Collinite 845 voor het frame, lak, velgen e.d.
Trimrestorer voor het kunstof.

Dan denk ik dat ik er wel ben qua bescherming.

Nog andere tips?
 
Van Jetseal zelf zal het aluminium niet gaan glimmen
Van hard boenen wel, dus met beleid aanbrengen en afnemen