• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wat ga ik gebruiken voor handmatig polijsten

Juultje16

Detailing chief
13 dec 2018
77
90
Beste forumleden,

Zoals ik te kennen heb gegeven heb ik heel veel gedistilleerd vanuit het forum.Ben er echt heel veel mee bezig.Ben ook tot de slotsom gekomen dat ik voorlopig handmatig
ga polijsten. Dap kan altijd nog ofschoon het wel heel verleidelijk is om er vandaag een te kopen,komt ook bij dat mijn auto nieuw is.Veloce ga ik in ieder geval niet gebruiken en
Mezzo is denk ik ook niet nodig, blijft er Finale over.Maar wat is de beste keuze : Finale met witte handpad of Poorboys Prof.Polish met zwart of wit ? Ga het graag van jullie horen. Bedankt
 
Dat is een beetje moeilijk te beantwoorden. Wat is het doel van het polijsten? Met Finale haal je vooral de gevolgen van het gebruik van zwaardere compounds zoals Veloce of Mezzo weer weg, zodat de glans dieper wordt, en Poorboys Polish is vooral een reiniger.
Om te reinigen is PB Polish uitstekend, maar als je krassen wilt verwijderen zijn geen van beide geschikt.
 
Dat je auto nieuw is zegt niks over hoe grof je moet gaan polijsten. ;) Als je een lak hebt die hard is en de swirls/krasjes maar heel ondiep, dan zal je alsnog met een grof middel aan de gang moeten omdat deze krachtig genoeg is om de harde lak te kunnen slijpen.

Je kan dus op jouw nieuwe auto maar zo Veloce nodig kunnen hebben, die je afschaalt met Mezzo en vervolgens Finale.

Pro Polish is een Paint Cleaner. Deze reinigt chemisch je lak, maar bevat geen korrel om mee te kunnen slijpen.


Waarom wil je trouwens je nieuwe auto gaan polijsten? Is dat dan al nodig?
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en bros
Nee ik wil mijn nieuwe auto niet polijsten omdat dat inderdaad niet nodig is.Maar de doelstelling van mijn vraag is eigenlijk wat kan ik, indien ik
niet polijst maar wel klei, het beste na het kleien gebruiken, is dat Finale om meer glans te krijgen of gaat dat PB Prof Polish worden.
 
Als je niet wilt polijsten, dan gebruik je dus geen polijstmiddel. (Veloce/Mezzo/FInale.
Wil je de lak reinigen, dan gebruik je Pro Polish.

Als je alleen wilt wassen en kleien, dan kan je daarna de Pro Polish gebruiken. Of dit op een nieuwe lak (Ik weet niet hoe nieuw, hoe schoon, etc) meerwaarde gaat hebben, dat betwijfel ik.

Als jij één van de weinigen bent die zijn nieuwe auto vanaf de dealer heeft gekregen zonder hologrammen of andere fratsen, dan heb je geluk en zal polijsten niet nodig zijn. Denk je dat er toch meer glans te behalen valt, dan zal je met een fijn polijstmiddel een test-stukje moeten doen om te kijken of het wat oplevert. :D


@Hnzl - VOor zover ik weet niet. ;) Dit lijkt mij ook niet mogelijk aangezien er veel factors meespelen. Zo kan je denken dat je een VAG-lak moet gaan doen en dus een bikkelharde lak mag verwachten, maar dat is de ene keer waarheid en de andere keer weer niet. Dit kan bij één merk al verschillen.

En daarbij... Een testspot maak je altijd, dus je komt er snel genoeg achter hoe-of-wat :p
 
Laatst bewerkt:
Nee ik wil mijn nieuwe auto niet polijsten omdat dat inderdaad niet nodig is.Maar de doelstelling van mijn vraag is eigenlijk wat kan ik, indien ik
niet polijst maar wel klei, het beste na het kleien gebruiken, is dat Finale om meer glans te krijgen of gaat dat PB Prof Polish worden.

Je kan ook nog kiezen voor PB PP2, die polijst een heel klein beetje, dus vergelijkbaar met Finale.
 
Nu de situatie duidelijker is, zou ik het volgende adviseren: na kleien lekker met pb pp doen. Sommigen zullen zeggen dat je dan net zo goed meteen finale kunt gebruiken, maar zonder machine is dat onbegonnen werk. Met kleien, reinigen met polish haal je echt een lekker resultaat in vergelijking met een onbehandelde lak. Later kun je dan altijd nog opschalen naar compounden, maar dat is echt een ander verhaal.
In jouw geval kun je ook nog een makkelijk extra resultaat halen door na het polishen poorboys blackhole of chrystal white te gebruiken, voordat je je wax erop doet. Dat verhult heel wat krasjes.
Hier zou ik mee beginnen. Over een jaar ben je daar dan niet meer tevreden mee, en dan komt die volgende stap vanzelf.
 
Aansluitend op het Pro Polish - verhaal:

Een polijstmiddel is een Paint Cleaner, maar dan met korrels erin. Je hoeft dus niet handmatig te rammen-en-raggen met bijv. Finale om resultaat te krijgen. ;)

Een handpadje en paneel-voor-paneel inwerken en je hebt de reiniging + wat meer hoogglans. Ja, je polijst. Maar je verwijdert echt een onmeetbare waarde blanke lak. :D
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Quantoxx Niet helemaal waar, er zijn ook polijstmiddelen met weekmakers erin en niet elke cleaner heeft weekmakers.

Finale bevat dan wel een korreltje maar dat stelt echt heel weinig voor. Al zou je dit product elke dag gebruiken voor de komende decennia dan nog zal je bij lange na niet door je lak gaan.

Een zwaarder polijstmiddel als Mezzo of Veloce is ook nauwelijks risico maar de korrel moet je wel goed doorwerken en is daardoor veel zwaarder voor je lichaam dan een paint cleaner die alleen in hoeft te masseren. Je hoeft bij een paint cleaner zoals Pro Polish immers geen korrel door te werken en alleen vervuiling weg te halen.
 
Allereerst dank voor jullie reacties. Nog een vraag aan Dennis : er zijn ook polijstmiddelen met weekmakers erin en niet elke cleaner heeft weekmakers.
Wat wordt daarmee bedoeld ? Hebben weekmakers een positieve invloed op de te behandelen lak ? Volgende vraag : stel dat ik met het kleien -ondanks het feit dat ik zeer zachte klei gebruik - toch marring veroorzaak, ga ik dit met Prof Polish verwijderen of toch liever Finale ?
 
@Dibbuz (Moet je hem wel even taggen :p )

Als ik de vraag mag kapen: Als je toch marring veroorzaakt, dan zou je deze met een mild polijstmiddel zoals Finale kunnen verwijderen. Zolang de marring niet ernstig is, uiteraard. (Maar dan moet je vrij onbezonnen te werk gaan)
 
Laatst bewerkt:
BlackBarchetta bedankt voor je bericht.Kan ik wat mee. Je hebt gelijk met wat je zegt dat ik over een jaar niet meer tevreden ben met handmatig polijsten
maar zal overgaan tot machinaal. Dit jaar kan ik nog heel veel leren van jullie iedereen. Ik ga PB Prof.polish gebruiken en ben benieuwd naar het effect, ga ook Black Hole gebruiken want die heb ik al en zet daar de collinite 915 overheen en top die af met Mothers reflections.Moet ik na het opbrengen van de Prof Polish
nog wel ontvetten met Gyeon Prep zoals ik dat zeker zou doen na echt polijsten ?
 
Collinite op pb blackhole is een uitstekende combinatie. Ontvetten? Als je het in huis hebt, prima. Maar collinite heeft uitstekend hechtende waxen. Nog een keer grondig afnemen met een microvezel doet ook neel wat. Als je blackhole gebruikt, is het sowieso niet vetvrij.
Reken er maar op dat je auto mooi wordt door jouw werk!
 
Nu de situatie duidelijker is, zou ik het volgende adviseren: na kleien lekker met pb pp doen. Sommigen zullen zeggen dat je dan net zo goed meteen finale kunt gebruiken, maar zonder machine is dat onbegonnen werk....

Sorry maar dat is echt onzin, ik ben begonnen met een auto met redelijk harde lak (Skoda dus VAG-groep), en die auto had heel wat lakdefecten en met het handje (na het kleien) met Mezzo begonnen en afgeschaald. Alleen als je zoiets moet doen, moet je niet proberen om dat in 1 dag te proppen, maar de auto gewoon in delen aanpakken. Een nieuwe auto met finale aanpakken is dus zonder meer te doen, zeker omdat het dan je enige polijststap is. Als je bang bent voor de lak die verdwijnt: met zo'n stap haal je veel minder dan 1 micron weg, waar een auto normaal een lakdikte heeft van 100-150 micron (dat zijn dan grondlak, kleurlak en blanke lak bij elkaar).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Kortom, er is geen enige ideale manier. Mijn advies: Koop een flesje Finale en een handpadje en wat doeken zoals je zelf bedacht en probeer het lekker. Je doet niks verkeerds, zolang je maar je exterieur plastic afplakt om polijstmiddel vlekken te voorkomen.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Cordoba
Black Hole bevat Paint Cleaner. Als de lak in vrij goede staat is en je middels een glaze misschien wat meer hoopt te behalen, dan is Black Hole dus voldoende. Op een nieuw lak zal dit effect echter minimaal zijn. (Zeker na goed wassen en reinigen)

Een goed hechtende wax...? :confused:

Zoals @Istnogferarie al aangeeft: Koop een klein flesje Finale of ander fijn polijstmiddel. Dan kan je, na het goed wassen/reinigen/kleien, een stukje proberen. Zo kan je ook van Black Hole (glaze) sample flesjes bestellen.

Je kan in mijn opinie weinig fout doen, zolang je werkt met wat gezond verstand. ;)
 
Bedankt allemaal.Ik vind het keigaaf dat jullie allemaal mee hebben gedacht m.b.t. tot mijn vraagstelling.Ik ben eruit en dat is dankzij jullie.
Tot een volgende keer.,Groeten Ad alias Juultje 16