• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is dit? En (hoe) krijg ik het weer weg?

221-186

Detailing rookie
24 jul 2020
4
15
Op mijn velgen zitten een paar soort vlekken/vervuiling.
De eerste herken ik als remstof. Zwart en met velgenreiniger gaat het er af.
De tweede is lastiger. Het is bruin, maar het lijkt haast alsof het een opgedroogde vloeistof is. Ik dacht aan bandenvet, hars, zoiets. Stickerverwijderaar en WD40 helpen niet, velgenreiniger ook niet
De de derde is ook raar. Ik kan niet goed zeggen of het op de velg ligt, of dat de verf/coating oid weg is. Wat overblijft zijn witte vlekken en strepen.

Is dit nog te poetsen?
Image.jpg
Image1.jpg
Image2.jpg
Image3.jpg
Image4.jpg


Alvast veel dank voor jullie hulp..
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Het lijkt erop dat je lak is weg gevreten door zure velgen reinigers of iets.
Ik zou nu in ieder geval alle reinigers links laten liggen. En het proberen met een lichte polijstmiddel, zoals Monello Finale.
Dat op een Monello cone of een handpad.
 
Het vlekkerige is van een (bijtende) vloeistof waar de lak niet blij van is geworden
De stippeltjes in de hoekjes is of remstof = ijzerdeeltjes van de remblokken of teer.
Ijzerdeeltjes kan je aanpakken met Monello Non-Ferro.

Gezien de binnenkant van de velg spreken detailers dan van verwaarlozing

Voor je gaat polijsten zeker weten dat remstof en teer weg zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Verwaarloosd zijn ze zeker. Het zijn niet heel bijzondere velgen, en duidelijk setje voor de winterbanden. Maar om ze zo te verwaarlozen...

Het klinkt niet goed. Iemand die met zuur is gaan werken en niet goed heeft afgespoeld? Krijg je daar ook die gele aanslag van op de onderste foto bij de velgrand bij de band? En als het nog verder gaat, krijg je dan dat witte waar de hele coating weg is, zoals op de middelste foto aan de binnenkant van de spaak?

Wat is verstandig om nog te proberen? Direct naar het polijsten zoals RoyR voorstelt, of eerst alle remstof weg? Als dat poetsmiddel niet te agressief is, klinkt het mij logisch om eerst remstof kwijt te zijn en dan te gaan polijsten.
Is er nog kans dat onder die witte delen nog zilver zit?
 
Altijd eerst schoonmaken en dan pas polijsten
Je wilt niet met loskomend vuil "polijsten"

Jaguar gebruikte beige als onderlaag
Maar er is 50/50 kans, statistisch gezien ...

Als je voorstelt (apart topic voor) kan je de woonplaats / regio aangeven
Misschien dat iemand even wil meekijken
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zou eerst proberen:
-Wassen
-ijzerdeeltjes verwijderen met bv Gyeon Iron
-teerverwijderen met bv Gyeon Tar
-kleien
-polijsten
-Evt ontvetten
-Persoonlijk zou ik ze gelijk coaten tenzij je nog andere plannen heb met de velgen.
 
Laatst bewerkt:
@RedCat De velg is een Mercedes velg, geen Jaguar.
Ik zal mij eens voostellen.

@Ric325i : ik heb niet echt andere plannen met de velgen. Zo netjes als dat ik ze voor 50 euro aan (poets)middelen kan krijgen, en dan gaan ze verder als winterset. Bedoel je na het polijsten direct coaten, of direct stralen en coaten?

Al die merken, ik vind het maar lastig. Toen ik nog een cabrio reed was het Meguiars wat ik gebruikte voor de kap en ook voor de rest. Maar daar las ik een paar jaar terug wisselende berichten over. Veel geld naar marketing, wat minder naar de kwaliteit. Toen kreeg ik een keer Eenzet waxpolish en dat vond ik superspul. Hier lees ik Monello, maar ook dus Gyeon en in Duitsland komt Sonax goed uit de test. Maar Duitsers die een Duits product testen...