• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat kan beter?

BE.Alkema

Detailing trainee
18 okt 2014
34
30
Beste Carclean forumgangers,

Ik ben sinds twee maanden fanatiek aan het autopoetsen geslagen met mijn zwager. Zelfs op zo'n manier dat we inmiddels flinke aanloop hebben wat betreft mensen die graag willen dat wij hun auto ook doen.

We hebben aardig mooie resultaten geboekt op zowel oude, geoxideerde als nieuwe, vrijwijl ongerepte lakken.
Toch ben ik, nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat we er nog meer uit kunnen halen.

Dit is hoe ik het nu doe:

- Wassen met KLARO carwasch van de Action (deze beviel me aardig voor zo'n goedkope shampoo)
- Clayen met Bilt-Hamber autoclay met een spuitbusje water (wat Bilt-Hamber zelf adviseert, geen detailer spray oid dus)
- Bij oxidatie of overmatige swirls/krasjes Compounden met Meguiars Ultimate Compound. (oranje, light cutting foam pad)
- Polijsten met Meguiars Ultimate Polish (zwarte finishing pad) compound en polish beide met een roterende machine op stand 1 (1000rpm) (is mij direct goed bevallen, ik snap niet waarom iedereen hier zo angstig voor is)
- Waxen: donkere auto's met Turtle Wax Color Magic Black (deze bevalt mij zeer goed), andere kleur auto's gebruik ik verschillende waxen, hier heb ik nog geen keuze kunnen maken.

Wat zou ik aan dit lijstje kunnen toevoegen, veranderen of weghalen?
Graag advies. :)

Groet.
 
Velgen goed reinigen/in de wax zetten. Bandengel staat ook altijd wel mooi op een schone auto. Rubbers of trims behandelen zodat die ook weer gaan glimmen. Eventueel chromepolish oid voor de metalen onderdelen op de auto. Dat is wat ik er nog bij kan verzinnen.
 
Black Hole dan niet gebruiken in combinatie met de zwarte turtle wax neem ik aan?
Welke wax zou je aanraden? Er zijn natuurlijk wel 1001 soorten te vinden.
Ik denk dat ik PoorBoys carnauba wax maar ga proberen. Aanrader?
 
Hallo,
Je mag dan aardige resultaten boeken met een autowasmiddel van de Action, maar ik raad je toch aan om een professioneel middel te gaan gebruiken. Minder agressief, meer glans en gladdere lak als resultaat.
De wijze van polijsten bevalt je goed, maar probeer eens een DAP 900 versie 3 en ik ben er haast zeker van dat je mening gaat veranderen. Voor proberen bij Carclean is altijd een afspraak te maken.
Het in de was zetten met Turtle Wax Color Magic Black is zeker mogelijk, ik heb het na een keer gebruik destijds weggegooid, omdat de standtijd van deze wax zeer beperkt is en het veel moeite kost om het uberhaupt goed uit te poetsen.
Deze Turtle Wax kan in het geheel niet tippen aan andere betere middelen. Na het polijsten gebruik maken van voeding en dan pas wax zorgt voor veel meer glans en tevens voor een een lange duurzame bescherming van de lak.
Het advies van astrakoen steun ik dan ook van harte. Een goede wax die niet alleen veel glans geeft, maar tevens erg makkelijk is aan te brengen en te verwijderen is Collinite,
Er zijn meerdere soorten,zowel voor hand als machinale opbrenging en ook met een wisselende houdbaarheid. Ook op het forum kan je lezen dat erg veel van onze collega's dit een goede keuze vind.
Lees op het forum ook eens over het externe onderhoud van een auto en je zal zien wat voor mogelijkheden er allemaal zijn.
Misschien is er iemand bij je in de buurt die je alvast kennis kan laten nemen van andere producten. Veel succes bij je verdere detailacties.
 
Allereerst welkom op dit forum.

Welke resultaten jij behaald is voor ons niet zichtbaar aangezien er nog geen enkele show off is geweest.

De reden dat mensen terughoudend zijn over het gebruik van een rotary houdt verband met de risico's die er aan het gebruik van zo'n machine kleven. Jij hebt dat schijnbaar nog niet meegemaakt.

Wat ik niet begrijp is dat je zoveel energie steekt in het polijsten van een auto en er dan zo'n low budget wax op gaat smeren. Ik weet niet welke vergoeding jullie vragen maar ik zou dat niet durven (of eigenlijk willen).
Ook lees ik niets over het ontvetten van de lak na het polijsten en voor het aanbrengen van de wax ?
 
Bedankt voor alle reacties.

Allereerst over het ontvetten van de auto na het polijsten. Als het verkeerd is moet je het zeggen, maar ik nam aan dat het verkeerd was om te ontvetten na dit polijstmiddel (meguiars ultimate polish) omdat deze al verrijkt is met voedende olieën. Dit is ook de reden dat ik geen glaze toediende na het polijsten.
Wat ik nu dus van jullie begrijp is dat het beter is om te ontvetten na polijsten en daarna glaze toe te voegen voor het waxen?
En waarmee kan ik het best ontvetten?

Daarnaast de wax. Bedankt voor de tips, ik had geen idee dat er zoveel verschil zat tussen de zwarte turtle en andere producten. Ik zal zeker uit gaan zoeken welke waxen ik dan het best zou kunnen gebruiken.
 
Nog een vraag. Ik heb de hele dag gelezen over wax. Ik kom toch inderdaad zoals hierboven gezegd werd uit bij Collinite. Maar; wat is het grote verschil tussen 845 en 476s, behalve het feit dat de een vloeibaar is en de ander een paste?
 
BE.Alkema;n405202 zei:
Als het verkeerd is moet je het zeggen, maar ik nam aan dat het verkeerd was om te ontvetten na dit polijstmiddel (meguiars ultimate polish) omdat deze al verrijkt is met voedende olieën.

Je polijst nu het een en ander aan swilrs en krasjes eruit maar de oliën van de gebruikte polijstmiddelen vullen de overige krassen (swirls) en waar die olie niet zit vul je het met de kleurwax.
Klant wast 1 / 2x zijn/haar auto waarna de wax is verdwenen en bij de volgende wasbeurt worden al die fillers weggewassen met als resultaat dat ieder krasje / swirl waarvan jij dacht dat je ze eruit had gepoetst netjes weer terug komt.

Na het polijsten wil je juist weten of de polijststap die je hebt gedaan ook het geplande resultaat oplevert. Dat kan alleen door te kijken naar een schone (ontvette) lak en met behulp van een goede lichtbron.

Wat betreft de olieen / glaze : We gaan nu de winterperiode in waarin standtijd (bescherming) belangrijker is dan het voeden van de lak. Je kan nu een wax op gaan brengen die 5 / 6 maand blijft zitten maar als er iets tussen de lak en de wax zit wat maar 2 weken blijft zitten dan is die wax ook binnen afzienbare tijd weg.
Een glaze heeft mijn inziens alleen echt nut in de zomer periode of bij uni lakken die erg snel verkleuren.
 
Hallo,

Ik ben dus de zwager waar BE.Alkema het over heeft.

Als ik het goed begrijp eerst wassen met professioneel shampoo? Welke?
Dan clayen
Dan polijsten, is mequirs goed genoeg en welke stappen moeten we dan ondernemen?
Dan ontvetten? Dasty is goed genoeg?
En dan waxen met collinite?!

Groeten Rik
 
Alles hangt ook af van HOE de eigenaars hun auto gaan wassen : rijden ze ermee door de wasstraat dan zou ik niets veranderen aan je methode/produkten .

Gaan ze zelf hun auto wassen en nemen ze zelf ook een goedkope/agressieve shampoo : wederom niets veranderen.....

Gaan ze hun auto wassen in een wasbox en het bijhorende schuim : niets veranderen.....

Turtle Wax heeft met de jaren zo'n slechte naam gekregen op detail-forums dat het eigenlijk een no-go is om daarmee af te komen op zo'n forum.
De waarheid is toch dat TW ook meegaat met z'n tijd en ook wel goeie waxen maakt die langer dan 14 dagen blijven zitten.
Ik durf wedden dat 99% geen verschil merkt op een lak die gepolijst is en op 1 helft Turtle Wax krijgt en op de andere helft een ander merk.
Het blinken zelf komt door het polijsten NIET door de wax !

Ontvetten doe je best niet met Dasty oid , er zijn produkten die daar speciaal voor dienen en die toch niet zo duur zijn .
Bvb IPA kan je aankopen en verdunnen , zo kom je lang toe en ben je zeker dat de lak goed ontvet is alvorens je er iets op knalt.

Meguiars is zeker niet slecht , je moet niet persé van merk veranderen als jij je er goed bij voelt . Om verschil te merken zal je mogelijk wel eens iets anders moeten kopen om dit vast te stellen.

Heb je ook enkele "resultaatfoto's" van al die mooi gepoetste auto's ?
 
Bedankt voor de reactie. Dit was het eerste "project". Auto was helemaal verkleurd en de eigenaar kreeg de kleur op geen enkele manier terug. Result: Daarna nog een aantal auto's waar geen foto's van zijn. Als laatste deze BMW. (Voor hoever het op de foto goed te zien is)
 
rikdewind;n405223 zei:
Hallo,

Ik ben dus de zwager waar BE.Alkema het over heeft.

Als ik het goed begrijp eerst wassen met professioneel shampoo? Welke?
Dan clayen
Dan polijsten, is mequirs goed genoeg en welke stappen moeten we dan ondernemen?
Dan ontvetten? Dasty is goed genoeg?
En dan waxen met collinite?!

Groeten Rik
Shampoo zou ik voor dodo juice born to be mild gaan als het om het wassen regulier onderhoud gaat waarbij je niet moet overdoseren want dan strip je de wax. Voordat je gaat polijsten moet de oude waslaag er toch af en dan maak je gewoon dat bocht van de action op. Dan ga je kleien bv met de mothers kleiset. Voor het polijsten zijn er vele goede polijstmiddelen maar wat beter kan (en moet) is het maken van een testspot op de lak om het juiste polijstmiddel af te stemmen op het type lak (hard/zachte lak). Hierover is zat te vinden. Ontvetten kun je doen met ipa of gyeon prep dit doe je om je resultaat te bekijken en de wax hecht beter op een schone lak. Een rotery kan maar de meeste mensen behalen een beter resultaat met een excentrische machine. Met deze machine kun je bv ook de collinite aanbrengen wat dan dunner/egaler/sneller gaat. Om te starten zou ik dan voor de 845 gaan. Goed resultaat makkelijker te verwerken als 476 en ook een goede standtijd.