• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat kan ik hier best mee doen???

Ramsey22

Detailing rookie
2 okt 2019
1
2
Hello carcleaners ik heb een spoedvraag, Tijdens het parkeren schaafde ik een paal jammer genoeg. zoals je te zien gaat het alleen om de kunststof deel. Auto is van een vriend dus zou het z.s.m willen oplossen. Is het nog weg te halen? Wat zijn de beste opties’s hiervoor? Alle tips zijn welkom!

Mvg,
B418EAA2-66E0-4C0A-8E43-1E1C7AA71972.jpeg
 
Is het beschadigd of “zit er iets op”.
Beschadigd krijg je met detailen niet meer goed. Vervuiling kun je wel wat aan doen. Bijv kleien, gummetje en eventueel (maar daar ben ik geen voorstander van) met wonderspons.
Daar heeft @Quantoxx eens goede resultaten mee gehaald op bumpers.
 
Melaminesponsjes gebruik ik redelijk vaak. Uiteraard niet op materialen die simpelweg een ''simpele'' reiniging nodig hebben, maar wel op ouder materiaal wat zich niet lekker laat voeden na het reinigen of inderdaad als er rare fratsen zijn.

Wel wil ik toevoegen dat je deze sponsjes zo lomp kan gebruiken als je wilt, door bijv. echt droog te raggen. Maar met water erbij en simpelweg wrijven kan je met beleid werken. (Ik meen te herinneren ergens op het forum een foto of film te hebben geplaatst waarbij ik op mijn lak de spons wrijf, met water en zonder water, om het verschil te laten zien)


Mijn vermoeden bij het zien van deze stootstrippen, en de leeftijd/gebruik van de bus, is dat ze al aangetast zijn. Het oppervlak lijkt wat verdroogt. Een dressing smeren zal dan waarschijnlijk niet lekker pakken of slecht kunnen hechten/voeden.
Als het zich wel enigszins laat voeden (te testen door een natte vinger over het materiaal te trekken), dan zal je meerdere keren moeten gaan smeren om het dieper te voeden. Dit is echter de boel verdoezelen.

Maar... Ik kan op de foto eigenlijk niet goed zien wat de schade precies is. Witte vlekken/strepen? Deuken of geulen? ...?

Stap 1) Reinigen - Maak de boel eerst eens schoon om te kijken wat er over blijft. Zo simpel als in een waxbox afspuiten en borstelen, dat zal al een hoop voor je kunnen doen.
Stap 2) Checken - Is er schade of vervuiling?


Schade - Tja, dat wordt knap lastig. Zoals bijv. in het gelinkte topic te lezen valt, is daar weinig aan te doen behalve vervangen of gaan ouwehoeren door de strip te demonteren en dingen te gaan proberen. (Als dat überhaupt mogelijk is, het ouwehoeren)

Vervuiling - Dat wordt reinigen. Persoonlijk zou ik dus melaminesponsjes i.c.m. water of een sopje gebruiken omdat dit een zéér licht schurende werking heeft. Deze werking draagt bij aan de reiniging als je normaal ''boent''.
Ik durf je dit ook wel te adviseren, gezien de staat van het kunststof, maar om het allemaal ''veilig'' te houden en niet tegen teveel schenen te trappen ( :p ) kan je ook specifieke reinigers bestellen in de webshop. (Veelal onder de naam vinyl cleaners)
 
Laatst bewerkt: