• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat polijst het beste op zachte 2k lak?

Gijs

Detailing rookie
22 jun 2011
6
0
Ik weet niet of ik mij ook moet voortellen? Maar Hoi ik ben Gijs.

Ik heb bij maar aangemeld omdat ik met een vraag en probleem zit. Ik heb een nieuwe gespoten auto met zwarte 2k lak, zonder blanke laklaag dus. Hierbij lijkt het wel of de lak aan de ene kant te zacht is en aan de andere te hard.
Ik heb hem geschuurd 1500 2000 3000
Daarna polijst ik hem met een gele pad en M105 , dit moet krassen van 1200 terugbrengen echter gebeurt er niet veel de lak gaat prima glanzen maar er blijven veel schuurkrassen achter. Het lijkt dus alsof ik een betere polis moet hebben maar wat is nu nog effectiever. Ik kan overigens wel 20 passes doen maar de krassen blijven. Ook brand ik totaal niet door de lak heen. De krassen zijn echt nog van het schuurproces, en totaal niet diep. Het lijkt hierbij of de lak te hard is, zelfs als ik goede schuurschijven op de excentrische schuurmachine 3m 50414 trizact p3000 gebruik dan verwijderen deze bijna geen lak en zijn de schijven direct bot.


Nu is het zo al ik op het wat wel redelijk gepolijst deel met mijn vinger en streep trek dan blijven de krassen staan, het lijkt dus wel alsof de lak super zacht is. Hoe kan ik dit nu aanpakken zelf heb ik het idee dat ik een beter scherper polijst materiaal nodig heb maar wat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beetje lastig te zien, maar ik denk dat je combi te grof is. 105+gele pad kan best, maar dan wel nabewerken met een mildere combi.

Kan ook best zijn dat je auto verschillende lagen lak heeft die harder of juist zachter zijn dan de rest.

Dan is je antwoord: testspot :)^
 
Het voorstel gedeelte lijkt nu duidelijk.
+1 voor bovenstaande posts

dan het polijsten.

je geeft aan dat je nog krassen ziet.
zaten deze er al in voordat je ging schuren?

was de lak geheel mat na het schuren?(dus geen glanzende krassen of delen meer?)

wat voorn machine gebruik je? of kijk ik daar over heen?
hoe traag/snel beweeg je over de lak heen? hoeveel m105 gebruik je? (3 erwtjes??)


dan kan:
1 de lak is zo knettertje hard dat je de krassen van het schuren er niet uit krijgt
2 de lak is zacht/normaal.

bij punt 1 is het zo dat je nog zou kunne op schalen naar evt rotary (als je dat al niet deed) en naar het wolletje (geel of paars van meguairs)

bij punt 2
je bent met een vrij aggressieve combinatie bezig, deze laat op normale en zachtere lakken hazing en polijst sporen na.
dat betekend dat als je gaat opschalen naar een fijner polijstmiddel (mezzo of m205 op oranje of witte pad)
deze is bedoeld de polijstkrassen en hazing te verwijderen.

conclusie grote kans dat je met het afwerken van het polijsten de zichtbare krassen weer wegwerkt, probeer dit dus eerst.
 
Normaliter zou mijn eerste ingeving zijn dat de krassen onder de toplaag aanwezig zijn, in dit geval geen blanke lak en dan houd het voor mij even op ( geen ervaring nog met 2K ).
Wellicht dat een lid werkzaam in de herstelbusiness wat kan meehelpen.
Anders sluit ik mij aan bij de rest:
1-opschalen naar wol ( wol en M105 doet het eigenlijk altijd retegoed
2-beter afbouwen ( maar gezien het type krassen lijkt me dit ook weer een beetje vreemd )
 
Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb al ontzettend veel pads combinaties geprobeerd ik gebruit een rotary maar ook excentrisch.
Ik heb al diverse spots gedaan, zelfs al helemaal terug naar 800 – 1500 2000 3000 Hierbij echt veel lak afgehaald, het enige wat ik kan bedenken is dat de schuurkrassen van +- 2000 niet weggaan met 3000 en deze niet uitpoetsen,

Overigens spuit ik wel vaker auto`s en doe ik deze altijd schuren en polijsten. Ook beschik ik over veel soorten pads, polisch oa de complete 3m lijn

Ik spuit dan de auto, en schuur deze met 1500 om de sinasappel te verwijderen, daarna 2000 en dan uitpoetsen, dan poetsen met 3m witte dop.
bij deze lukt dit niet.
 
@Gijs: mocht he tje onverhoopt toch lukken zou je ons dan willen laten weten hoe en wat >>> kunnen we het eventuele volgende 'slachtoffer' meteen de extra info doorgeven
 
wat ook wel eens voor komt is dat de lak het type polijstmiddel niet trekt.

je zou de monello lijn of poorboys lijn eens kunnen proberen!
 
Ik probeer voor extra slijpen wel wol. ( Heavy Wool Cutting Pad Red) en laat het nog wel weten

Ook heb ik mijn eigen vraag beantooord.

Ik was vergeten dat ik de motorkap met een ander merk verf heb gespoten. Met de compound en pad waarmee ik na 20 passes op de overige lak weinig resultaat kreeg in de eerste aanzet op 3 plekken direct door de lak gegaan tot op de grondlaag. $$)
De overige lak is dus gewoon erg taai. De motorkap kan voor een deel weer gespoten
 
Op verzoek dan het resultaat.
Ik heb de auto met wol gepoetst. De extreme cutting pad.
Daarna met de 3m witte dop +- 3500 rpm en goed drukken. Daarbij gezorgd dat de auto niet warmer werd dan een 60-70 graden. Zo een pass of 15 gedaan wat een klus.


P1010183.jpg


Hier nog een foto van de hologram verwijdering


P1010186.jpg
 
Ik heb zo geen mooie foto, ik heb hem nu bijna klaar om de motorkap te spuiten.

Het is geen Barracuda. Wel fam. een Mopar E-body het is een Challenger.

hier een voorbeeld, al is deze wel verprutst door Chips Foose.:|


http://www.autotraderclassics.com/images/a/2009/05/05/64122475/0_S26.JPG
 
Zo oldshool is hij ook niet meer, zit nu een 3 generatie Hemi in

voor wie het leuk is

http://gijs.autoalbum.nl/cars/1377-dodge-challenger/photos




Deze vindt ik erg tof.
voor wie er een wil deze kan je laten maken voor 176.000 us.


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]



The restomod XV Challenger you see here costs $176,000, about as much as a Ferrari F430 and more than double the estimated value of the rare original. So you have to be crazy for muscle cars. But that price is not considered out of line for cars that have undergone this sort of cdradical transformation. Since 2006, the company has sold eight restomods. Continued...
 
Challenger is zeker even mooi als een Cuda, die heeft dezelfde ronding van de deur en handgreep vandaar dat ik dat dacht.
Hoop 'm een keer in het echt te zien op een meeting, ben al sinds jong af aan ook fan van ami's (en BMW's natuurlijk)
Het is er op een of andere manier toch nooit van gekomen om zo'n ding te kopen, vreemd eigenlijk.


Cuda '72er :heart_eyes:
1972plymouthcuda01.jpg