• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waterabsorptietest microvezeldoeken

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.807
200
Berkel en Rodenrijs
We zijn bezig met het uitzoeken van een aantal nieuwe microvezeldoeken en hebben daar een absorptietest mee gedaan. Daar zijn leuke verschillen in te ontdekken. Vanuit de fabriek hebben we verschillende doeken ter test ontvangen.

Doek 1, 600 GSM, droog 101 gram, nat 687 gram, uitgewrongen 233 gram
Doek 2, 350 GSM, droog 58 gram, nat 575 gram, uitgewrongen, 167 gram
Doek 3, 350 GSM, droog 62 gram, nat 661 gram, uitgewrongen 240 gram
Doek 4, 600 GSM, droog 114 gram, nat 1127 gram, uitgewrongen 391 gram
Doek 5, 300 GSM, droog 48 gram, nat 459 gram, uitgewrongen 107 gram
Doek 6, 300 GSM, droog 55 gram, nat 285 gram, uitgewrongen 147 gram
Delirium, 530 GSM, droog 276 gram, nat 2203 gram, uitgewrongen 1083 gram

De testdoeken waren allemaal 40x40cm. Behalve de Delirium.

To be continued!

Leuk om zo de verschillen tussen diverse doeken uit te proberen.
Dit is natuurlijk slechts één van de vele punten waar jullie naar gaan kijken.

ja inderdaad iets om in het oog te houden,
maar euhm... ik hoop dat er een deftige uitleg komt hoe er getest is geweest, want ik kan me voorstellen dat "uitwringen" bij elke keer anders is..

soit CC kennende komt dit wel weer goed :party
have fun with testing

**stiekem vermoed ik dat deze test komt naar aanleding van de Ibrido wax, om al onze kwijlende bekken te kunnen voorzien van de juiste doeken :-p )

Laten wij nou zo'n wringer hebben. :ja

We gaan nog wat tests doen, CD-test (hoeveel krast een doek) en kijken hoe de doeken werken met normale wateropname en afnemen product.

Lowlands zei:
Uitwringen met zo'n ouderwetse wringer?Die doet het altijd hetzelfde!Maarja,waar vind je nog zo'n ding??:-d
bij de verfhandel verkopen ze die nog steeds.....stucadoors gebruiken deze (tenminste dat vertelde de verfhandelaar me toen ik er enkele jaren terug 1 aankocht)

nicknameless zei:
Is eigenlijk niet te vergelijken hè.

Alle doeken zijn 40x40, de Delirium is 60x90 cm. Dus die neemt veel meer vocht op.

In absolute zin heb je gelijk, de Delirium neemt het meest op, in totaalgewicht. Maar relatief gezien is de Delirium niet het meest efficiënt. De afmeting van de doek maakt in deze niets uit. Aangezien het om een absorbtietest gaat, gaat het om de verhouding tussen droog gewicht en nat gewicht, om zo aan te kunnen tonen hoe efficiënt de doek vocht opneemt. Al zou het een handdoek van 10x10 meter zijn..

Als je het natte gewicht afzet tegen het droge gewicht kom je op de volgende verhoudingen:

Doek 1, 600 GSM, neemt 6,8 x het eigen gewicht op aan water
Doek 2, 350 GSM, neemt 9,9 x het eigen gewicht op aan water
Doek 3, 350 GSM, neemt 10,6 x het eigen gewicht op aan water
Doek 4, 600 GSM, neemt 9,8 x het eigen gewicht op aan water
Doek 5, 300 GSM, neemt 9,5 x het eigen gewicht op aan water
Doek 6, 300 GSM, neemt 5,1 x het eigen gewicht op aan water
Delirium, 530 GSM, neemt 7,9 x het eigen gewicht op aan water

Doek 3 is dus het meest efficiënt qua ratio droog/nat. Doek 6 het minst.

daar heb je gelijk in Jesco,

maar bij detailen is de hoeveelheid water die opgenomen kan worden interessanter dan de verhouding.
het drooggewicht maakt voor ons dan ook niet uit.

Daar heb je ook een punt :cool

Doek 3 zou in potentie beter kunnen worden als een Delirium, mits ze die doek zwaarder maken en de afmeting verhogen naar die van een Delirium.