• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waterdruk verhogen met hydrofoorpomp?

Cuprani

Detailing addict
4 okt 2015
9
60
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een motor, en wil nu op mijn gemak even wat spul verzamelen om de motor mooi schoon te krijgen en houden.
Het is een naked bike en er wordt geadviseerd om hem niet met de hogedrukspuit schoon te spuiten.
Sterker nog, bij dit type (BMW K1200R) zijn er veel gevallen bekend waarbij water schade toebrengt aan de elektronica en de hydraulische regeleenheid van de remmen.

Ik heb een vrijstaande garage met carport die +/- 20 meter van mijn voordeur af ligt.
Ik heb een buitenkraan aan mijn garage, maar die geeft weinig water. Ik heb de waterdruk hier nooit gemeten, alleen ik vermoed dat deze hier maximaal 1,5 bar is.
Met de hogedrukspuit had ik nooit problemen, alleen als ik zonder hogedrukspuit iets wil afspoelen heb ik te weinig water.
En omdat ik geen hogedruk kan gebruiken wil ik zeker gaan voorwassen met een snow foam om het nodige vuil los te weken. Dan is het wel prettig als je voldoende water hebt om het af te spoelen.

Nu twijfel ik dus of ik een middel-hoog druk systeem wil aanschaffen op accu (een Worx WG630E) of een hydrofoorpomp wil plaatsen om de waterdruk te verhogen.
Mijn voorkeur gaat richting de hydrofoorpomp omdat de accugedreven drukreinigers vaak maar 10 minuten mee gaan op een accu.

Een Worx WG630E levert in de praktijk ongeveer 150 liter per uur, en de maximale druk zal ongeveer 18 bar zijn (werkelijke test gegevens, geen fabrikant specs).
Een hydrofoorpomp van 1300 watt kan 5000 liter per uur verpompen en een druk genereren van 5 bar (50 meter waterhoogte = 5 bar). Alleen ik kan nergens vinden of deze pomp nog wel functioneert als er veel tegendruk is (bijvoorbeeld van een sproeikop). De hoeveelheid water die zo'n pomp kan verpompen is dus het 33 voudige, echter kan het zijn dat deze pomp toch minder gaat leveren bij te veel tegendruk.

Ik heb totaal geen verstand van deze pompen. Meestal zijn het zelfaanzuigende pompen (de aanvoerslang kan je in een emmer, sloot, of tank gooien).
Wat ik nergens kan vinden is of ze ook overweg kunnen met aansluiting op de waterleiding.
En dan is de vraag of de pomp niet te veel onderdruk geeft (waardoor het water letterlijk uit de leidingen van mijn huis gezogen wordt.)

Heeft iemand ervaring met een hydrofoorpomp in combinatie met een goede sproeier. Levert dit werkelijke voordelen op zoals iets meer druk en meer water?
En toevallig nog tips waar op te letten?
 
Totaal geen ervaring met een hydrofoorpomp. maar ik heb via Ali een opzetstukje besteld voor de hogedrukreiniger en hierbij verschillende spuitkopjes voor erop gekregen (dacht voor zo'n €16.00 ofzo). degene met de breedste straal geeft eigenlijk niet meer druk dan mijn tuinslang op vol vermogen en meest geconcentreerde straal. en degene daarvoor geeft iets meer druk. misschien dat dit ook een optie is? je zal er niet meer water doorkrijgen maar misschien wel wat beter ermee af kunnen spuiten aangezien je aangeeft dat je met je hogedrukreiniger op deze kraan nooit problemen had?
Of sla ik de plank volledig mis nu met wat je probleem is?
 
Je kunt ook kiezen voor Bilt-Hamber Touch-less als voorwas. Deze reinigt als een dolle, hoeft niet te foamen (kan zelfs vanuit een sprayer aangebracht) én hij is zeer goed af te spoelen. Geen HD bij nodig én toch effectief voorwassen.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
In jouw geval zou ik gewoon een kleine regelbare HD reiniger gaan gebruiken. Kan je echt alle kanten op.
 
Totaal geen ervaring met een hydrofoorpomp. maar ik heb via Ali een opzetstukje besteld voor de hogedrukreiniger en hierbij verschillende spuitkopjes voor erop gekregen (dacht voor zo'n €16.00 ofzo). degene met de breedste straal geeft eigenlijk niet meer druk dan mijn tuinslang op vol vermogen en meest geconcentreerde straal. en degene daarvoor geeft iets meer druk. misschien dat dit ook een optie is? je zal er niet meer water doorkrijgen maar misschien wel wat beter ermee af kunnen spuiten aangezien je aangeeft dat je met je hogedrukreiniger op deze kraan nooit problemen had?
Of sla ik de plank volledig mis nu met wat je probleem is?
Als ik dan toch geen hogedruk mag gebruiken, dan vind ik het wel heel relaxed om dat apparaat ook niet te hoeven pakken.
Scheelt een hoop gedoe, snoer, tuinslang, hogedrukslang, altijd in de knoop en altijd weer een hoop extra werk met opruimen.

Tuinslang pak je (ik) veel sneller.

e kunt ook kiezen voor Bilt-Hamber Touch-less als voorwas. Deze reinigt als een dolle, hoeft niet te foamen (kan zelfs vanuit een sprayer aangebracht) én hij is zeer goed af te spoelen. Geen HD bij nodig én toch effectief voorwassen.

Dat was ook zeker mijn doel, de touch-less zat al in mijn mandje :)
Maar dan moet ik wel voldoende water hebben om het af te spuiten.
Bij voorkeur dus gewoon uit de slang omdat dit het gemak ten goede komt.
Dan kan je na een ritje even snel de slang pakken.
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
Als je geen hogedruk apparaat wilt wordt het een slang
Dan kan je het gebrek aan druk opvangen met een hydrofoor
Die heeft een voorraadvat waardoor de aanvoer minder kritisch wordt (debiet/ volume)
En de hydrofoor brengt de uitgaande druk op niveau (vaak instelbaar)

Let wel op, je geeft aan dat je 1,5 bar hebt, maar hoeveel debiet per minuut haal je en hoeveel denk je te gebruiken
Als de aanvoer te laag is komt je hydrofoor ook droog te staan (slaat af) ... dus goed op de specs letten voor de aanschaf
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
Ik denk dat je eens moet kijken naar de diameter van de leiding naar de garage. Een hydrofoorpomp maakt serieus kabaal als ie aanslaat, kost geld aan onderhoud, en bovendien vinden veel kranen het niet fijn als er zoveel druk op de waterleiding komt te staan. Een hydrofoorpomp wordt gebruikt voor gebouwen van 4 etages en hoger, en brengt de waterdruk vaak op 4-5 bar, dat is een serieus verschil met de standaarddruk in de waterleiding. Op het werk ook ervaring met een hydrofoor, en regelmatig dat er regelpatronen vernieuwd moeten worden omdat fijne keramiekdeeltjes afbreken en de rubber o-ringen niet op hun plaats blijven (en dus lekken).

Mijn advies: kijk eerst eens naar een grotere diameter waterleiding, en check of er geen scherpe haakse bochten in de leiding zitten. Een aantal scherpe haakse bochten (zonder radius voor vloeiende overgang) geven ook drukverlies, en vaak zijn die elleboogjes inwendig vrij klein van diameter.
 
  • Leuk
Reactions: Jos911 en llDannyll
Ik snap je, maar de reden dat je hogedruk niet mag pakken is denk ik de hoge druk op je motor in dit geval, wat zo'n apparaat doet wat jij wilt is de druk verhogen volgens mij op je bestaande leiding.. als je dat al in huis hebt met je hd reiniger (wat je dus kan matigen met de juiste spullen) kan je die dus op dezelfde manier gebruiken als het apparaat wat je voor ogen hebt I.m.o. met goedkope toevoeging in dit geval. alleen dan voor minder geld zelfde resultaten. Weet natuurlijk je situatie niet en kan mij voorstellen dat het extra werk is. Was daarom ook maar een optie. Lees wel even @RedCat en @Cordoba reacties (deze hebben mijn inziens zeer gefundeerde en gewaardeerde meningen op dit gebied). er zitten wel wat haken en ogen (en extra investeringen) aan zo'n hydrofoorpomp.
 
Ik gebruik bij mijn Ducati (die niet echt bekend staand om betrouwbaarheid op elektronica ;)) mijn Nilfisk met de auto spuitkop en zorg er voor wat meer afstand te houden dan bij de auto; daarna droog ik deze met de
MONELLO
Maestro Car Dryer die echt ideaal is voor de motor. Dus met beleid denk ik dat het prima gaat.
 
Ik heb een doggy dryer, serieus krachtig apparaat van 2500 watt met 2 motoren (2 inlaat filters), voor het drogen van mijn hond. Ik heb die ooit op mijn schone auto gebruikt, maar voor mijn gevoel was ik bang dat ik ondertussen de lak aan het zandstralen was met alle stof/zand die in de lucht rondhangt.

Ook heeft zo'n naked bike honderden hoekjes waar het water in blijft staan. Geeft zo'n orkaan dan niet juist hetzelfde effect als een hogedruk reiniger met de restjes water?

Ik denk dat je eens moet kijken naar de diameter van de leiding naar de garage. Een hydrofoorpomp maakt serieus kabaal als ie aanslaat, kost geld aan onderhoud, en bovendien vinden veel kranen het niet fijn als er zoveel druk op de waterleiding komt te staan. Een hydrofoorpomp wordt gebruikt voor gebouwen van 4 etages en hoger, en brengt de waterdruk vaak op 4-5 bar, dat is een serieus verschil met de standaarddruk in de waterleiding. Op het werk ook ervaring met een hydrofoor, en regelmatig dat er regelpatronen vernieuwd moeten worden omdat fijne keramiekdeeltjes afbreken en de rubber o-ringen niet op hun plaats blijven (en dus lekken).

Mijn advies: kijk eerst eens naar een grotere diameter waterleiding, en check of er geen scherpe haakse bochten in de leiding zitten. Een aantal scherpe haakse bochten (zonder radius voor vloeiende overgang) geven ook drukverlies, en vaak zijn die elleboogjes inwendig vrij klein van diameter.
Ik denk dat die pomp niet meer herrie maakt als een HD reiniger. En zet hem dan alleen aan als ik ga wassen. Ik wil de pomp niet in mijn huis hebben, maar aan het einde van de waterleiding bij mijn garage.

Omdat die garage 20 a 25m verder staat heb ik niet zo'n zin om mn net bestraatte terras volledig open te werken.
Er ligt nu een tyleen leiding van 16 mm, maar er zit in de kruipruimte eerst een t-stuk op de 15mm koper leiding en daarna daar nog een t-stuk op de tyleen leiding. Hoe het onder de grond zit weet ik niet zeker (aangelegd door vorige bewoners).

Aanschaf van zo'n pomp valt wel mee, er staan gebruikte pompen te koop van 1 a 2 jaar oud voor rond de 150 euro. Dus niet duurder dan een HD reiniger (alleen dan moet hij niet ieder jaar stuk zijn..)

Ik zal morgen of zondag het debiet eens meten.
 
16 mm tyleen heeft waarschijnlijk wanddikte 3 mm, dus effectief 10 mm diameter inwendig. Ik weet niet wat de inwendige diameter van de T-stukken is, maar als die serieus kleiner is dan 10 mm, zou je ook nog kunnen overwegen om een grotere diameter T-stuk te gebruiken, en dan met een verloop terug naar de 16 mm tyleen, op die manier kun je de tyleen laten liggen maar wel meer debiet krijgen.

Wat hydrofoorpompen betreft: net als een HD heb je die in allerlei groottes en kwaliteiten. Als je de hydrofoor bijna aan het eind van de leiding zet, krijg je als ie serieus aan het werk moet, een behoorlijke onderdruk aan de voorkant van de pomp en is het de vraag of ie zo effectief is. Misschien is het dan beter om de hydrofoor in de kruipruimte te zetten, en zorgen dat je 'm met een schakelaar boven de vloer kunt aanzetten.
 
Dit klinkt als een te dunne leiding om genoeg verplaatsing te krijgen, zeker met al die koppelingen en T-stukken die ook nog eens weerstand geven. Je waterdruk zal dus behoorlijk weggevallen zijn in de garage
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Ook heeft zo'n naked bike honderden hoekjes waar het water in blijft staan. Geeft zo'n orkaan dan niet juist hetzelfde effect als een hogedruk reiniger met de restjes water?
Ik heb niet veel verstand van motorfietsen, maar het lijkt me toch dat zo'n machine niet zó gevoelig kan/mag zijn voor water. Je moet er immers toch ook mee door de regen kunnen rijden?
 
Als je iets doet moet je het goed doen is mijn motto. Al wat je noemt zijn in mijn ogen lapmiddelen.

Als het nodig is om die stoep open te trekken dan doe je dat toch even. Legt er fatsoenlijk materiaal in en je probleem is opgelost. Zorgt er meteen voor dat het in de kruipruimte ook aangelegd word met fatsoenlijk spul en je ben er voor altijd klaar mee. Tenzij je zegt ik blijf hier maar een jaar of 3 wonen, dan snap ik dat je de minst arbeidsintensieve manier kiest.
 
De reden voor mij om een motor te gaan rijden is omdat ik binnenkort wil gaan verhuizen van Spijkenisse naar Breda, terwijl ik in Rotterdam werk. Alleen dat kan over 2 maanden zijn, of over 5 jaar, gezien het aanbod van huizen op dit moment. Maar dus geen zin om nu te gaan investeren in het aanleggen van nieuwe leidingen. Daarnaast ga ik 1 punt nooit veranderen, en dat is de afstand. +/-25 meter rechte lijn is zeker 35 a 40 meter leiding.
En daarnaast is de waterdruk in de rest van het huis ook niet om over naar huis te schrijven. Dus goed doen, is in deze geen garantie voor de oplossing van het probleem..

Hieronder even 2 voorbeelden van een I-ABS unit Gen II die op mijn fiets zit, met waterschade.

Screenshot_20220219-142345_YouTube.jpg

Screenshot_20220219-142301_YouTube.jpg


Zoals te zien corrosie schade door het water, schade aan de electronica, en kans op mayonaise agv water bij de remolie. (Geen idee hoe dat kan zonder remolie lekkage btw.. maar dat daar gelaten, ik haal het ook maar van het net.. ;) )

Helaas is dit slechts 1 van de componenten op deze fiets die niet zo goed tegen water kan, maar wel enorm duur om te herstellen.
Deze is zo geplaatst dat je met rijden of stilstaan geen waterschade zal krijgen, maar die kans wordt aanzienlijk vergroot wanneer je niet oppast met water vanaf de zijkant.

Desondanks toch maar gekozen om eerst even een mobiele middendruk reiniger te gaan proberen. De hydrofoorpomp vraagt ook weer het eea aan aanpassingen aan de waterleiding (terugslagkleppen, drukregelaars enz) en daar kan ik altijd nog voor kiezen.

Zojuist dus maar een Worx WG630e besteld, en ga even op zoek naar een tweede accu. Een motorfiets is voor de snelle was natuurlijk een stuk minder werk dan een auto. Als de druk op de eco stand te hoog blijft kan ik via Ali ook allerlei soorten grotere sproeikoppen bestellen.
Mocht het toch niet bevallen, dan kijk ik daarna wel weer even naar een hydrofoorpomp.
 
Ik heb mijn motor altijd met de hogedrukreiniger afgespoten en jarenlang met nakedbikes gereden. Als je door een forse regenbui rijd zit het water ook echt overal. Connectoren zijn normaal best bestand tegen wat water maar natuurlijk hebben sommige merken hun zwakke punten. Bij mijn oude Triumph Speed Triple stonden de gaten voor de bougies bijvoorbeeld vol met water op een gegeven moment een designfout die later is opgelost.

De waterdruk in Nederland moet minimaal 1,5 bar zijn, maar normaal zit deze tussen de 2 en 2,5 bar. Als je waterdruk echt maar 1,5 bar is zou je ook eens contact met je waterleverancier kunnen opnemen. Een te grote restrictie in je watermeter kan ook de oorzaak zijn dat de aanvoer onvoldoende is.

Vaak gaan I-ABS units kapot door het onvoldoende doorspoelen op de pomp bij het verversen van de remolie. Een andere belangrijke reden van defect gaan van de ABS pomp is dat de meeste motorrijders onvoldoende hard remmen waardoor het Abs systeem niet vaak genoeg geactiveerd wordt en storingen gaat veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba