• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waterfilter: onthard water en ionisatiefilters

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.384
193
Utrecht
Dag allen,

Ik denk erover om een 0 ppm ionisatiefilter te kopen zoals die van Aqua gleam. Echter, ik heb begrepen deze niet goed werkt als er onthard water doorheen gaat, omdat het filter dan veel sneller 'vol' raakt en dat is jammer omdat ik thuis een waterontharder heb.

Nu kan ik alsnog de Aqua gleam kopen en voor het gebruik daarvan de ontharder in huis uitschakelen. Beetje gedoe, maar ook niet heel veel werk.

Nu vraag ik mij af:
1. Werken alle ionisatiefilters niet lekker als er onthard water doorheen gaat of hangt dat af van de soort hars die erin zit o.i.d?
2. Hoe werken die dingen eigenlijk en hoe komt het dat onthard water zo'n grote wissel trekt op de levensduur?

Ik dacht juist dat de levensduur langer zou zijn bij gebruik van onthard water en ik ben benieuwd hoe e.e.a. werkt.

Mocht iemand iets weten of linkjes hebben met handige informatie dan hoor ik het graag!

Groet,
Jan
 
Ik denk dat het verhaal dat een ionisatiefilter eerder verbruikt is bij onthard water, opgaat als je met onthardingszout werkt. Dan wordt de kalk in het water (als ik me niet vergis) gebonden aan de bestanddelen van het onthardingszout, waardoor het niet meer als hard water geldt voor afwasmachines, vaatwassers enz. Ik kan me voorstellen dat bij een ionisatiefilter zowel de oorspronkelijke kalk als het onthardingszout worden vastgehouden, waardoor het filter dus eerder verzadigd raakt. Ionisatiefilters binden alle moleculen met een elektrische lading, en omdat zouten altijd een positief en een negatief geladen deel bevatten worden die dus ook vastgehouden.
 
Voor ionisatie heb je volgens de theorie een elektrische spanning nodig
En dien ten gevolge een spanningsbron ...

Ontharders die met zout werken voegen NaCL toe (Natriumchloride = keukenzout) in een omgeving met hars
Kalk is een Magnesium of Calcium verbinding met Carbonaat (CO3) die over en weer liever met de Natrium en het Chloor samengaat
De hars zorgt voor een lichte aanslag van de restjes, vandaar het spoelen.
Het resultaat is dan een zachtere en beter oplosbare verbinding die minder snel vlekken geeft

Andere deeltjes dan kalk verwijderen kan, maar het nut is minimaal.
 
  • Geweldig
Reactions: RoCo
Als ik lees hoe de waterontharder werkt die ik heb dan wordt het zout alleen gebruikt om de hars te regeneren en wordt er kalk uit het water gefilterd/gevangen.

Met die logica zouden er dus mínder deeltjes in het ontharde water zitten en zou een filter zoals de aquagleam juist langer mee moeten gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wanneer wij spreken van Jip & Janneke taal is dat de eenvoudige uitleg die evengoed klopt. Een beetje zoals een managementsamenvatting waarin je poogt een 18Megapixel foto uit te leggen in primaire kleuren :)
 
Reactie van Aquagleam zelf over gebruik met een ontharder:

Most water softeners use a salt, this is the part which disrupts the Aqua Gleam filters as it tries to remove this as an impurity too and drastically reduces its life.

It is much easier to blanket cover all softeners than to list each that is or isn't compatible. It is the same with pressure washers too.

No softener or pressure washer will damage the units but will normally make them not as effective or last a drastically shorter time.
I hope this has helped.
 
  • Leuk
Reactions: schaef en Jansen
Dus als ik het goed begrijp dan worden in de waterontharder de calcium- en magnesiumionen uitgewisseld voor natriumionen. En een filter zoals dat van Aquagleam haalt daadwerkelijk alle ionen uit het water ipv deze te vervangen voor iets anders. Correct?

Dan vraag ik me nog steeds af waarom zo'n filter minder lang mee gaat als er 'onthard' water doorheen gaat, want het aantal deeltjes dat uit het water gefilterd moet worden blijft volgens mij gelijk (immers 1 calcium of natrium ion wordt gewisseld voor 1 natriumion). Is er iemand die me dat nog uit kan leggen?
 
Calcium, Natrium en Magnesium zijn moleculen. De verbinding met CO3 of Cl kan gewisseld worden
Het zout dat oplost is natuurlijk niet 100% te scheiden, net als de kalk. Beiden zitten gewoon in het water
Het gaat vooral om de wisseling waardoor beter oplosbare combinaties ontstaan

Meer deeltjes, meer te vangen ... eerder vol
Of het ionisatie moet heten is dan een tweede