• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax Applicator schoonmaken

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & Glanspoppen! :D

Ik gebruik graag de Disco Nero / Disco Rosso voor het aanbrengen van wax. Echter heb ik mijn detailing-spullen een tijd niet gebruikt. (Lees: Laten rondslingeren) Nu heb ik enkele foams nog ''vies'' van de wax/glaze en bijv. Fusso Coat. Ik heb al eerder geprobeerd wax/glaze/etc. uit deze pads te wassen, met Dreft/APC+D/Typhoon/Wasmiddel/etc, maar tevergeefs. Producten zijn te vet/waterafstotend om ze schoon te krijgen. :p

Hoe doen jullie dit eigenlijk?

Ik ga zo een paar nieuwe applicators bestellen en gooi de oude maar gewoon weg. (Nero/Rosso/Doppio)

doppiorosso.jpg
disconero.jpg
discorosso.jpg
 
Voor Fusso, heb ik het opgegeven. Bewaren in het blik en dedicated voor Fusso.

De rest kost veel tijd, warm water en dreft.
Voordat ik met de dreft aan de gang ga, liggen de pads tenminste vier uur in emmer met 15ml PB Typhoon.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Quantoxx
De tornado pad cleaner misschien? Heb het niet op lang liggende vuile pads geprobeerd, maar staat wel in de beschrijving dat het daarvoor bedoeld is.
 
Probeer het eens met Gyeon Prep. Mij lijkt dat te werken om wax, althans DJ SN Hybrid, uit een foam pad te wassen.
 
Ik pak een boterham zakje en daar doe ik de pad en Nölle mf wasmiddel in, dat laat ik een poos staan en uiteindelijk in de wasmachine mijn oude wasmachine kon 90 graden wassen en ook dan blijven ze nog heel.
 
Thanx for the feedback! :D

@BrunoV - IPA had ik al geprobeerd, maar dat werkte ook niet voldoende.
@350Z - Pad Cleaner heb ik niet in huis, helaas. :p
@Ric325i - Ik heb de pads al in MF-wasmiddel (en meer) laten weken.

Ze blijven vettig, aangekoekt, etc. :p

Ach ja... Ik heb er nu 4 besteld. Eén ga ik voor de Fusso apart houden en hopen dat die niet ''aankoekt'' zoals de eerdere pad. De rest voor de Vitreo / Full Moon/ etc.
 
Als ik maar een paar pads heb, dan doe ik ze eerst voorspoelen, schoondrukken (het vuile water eruit), volzuigen met sop, leegdrukken enz. net zo lang tot er vrijwel geen vuil meer uit komt. Vervolgens stop ik ze in een emmer met deksel (niet onder water en ook niet op elkaar stapelen, vanwege het aantasten van de lijmlaag van het velcro door langdurig contact met water).

Als ik een paar doeken heb, spoel ik ze eerst goed uit met sop (Nanolex microwash) en als ik ze met de hand niet schoner meer krijg gaan ze in schoon sop in een emmer met deksel er op, tot ze met andere zaken de wasmachine in gaan. Wasmachine altijd op 'sportkleding', 40 graden was en extra laten spoelen en maar op 400 rpm laten centrifugeren.

Als de wasmachine klaar is, gaat het de centrifuge in (2800 rpm), zodat ik heel veel water kwijt ben en vervolgens worden de doeken binnen gedroogd (zodat er zand in waait, of zooi van bomen/planten in komt). Ook pads gaan de centrifuge in, met de velcro naar de binnenzijde, en de pad tegen de wand, zodat de pad het water kwijt kan aan de buitenkant. Afhankelijk van het weer droog ik pads buiten op een droogrek: eerste droogrek, daarop zeer fijn gaas zoals dat bijvoorbeeld ook gebruikt word als zonwering voor autoruiten, dan de pads daarop met velcro omhoog en daarover een frame met vliegengaas. Op deze manier is de kans dat er buiten vuil in mijn pads komt vrij klein. In de winterperiode droog ik ze binnen en is al dat fijne gaas niet nodig.
 
@Cordoba - Maar hoe doe je dat met wax-pads? ;) Mijn doeken en polijst-pads krijg ik vrij makkelijk schoon.

Hmmm... Ik denk dat ik dit soort pads maar als een verbruiksprodict moet zien. :) Kosten ook niet zoveel.
 
@Quantoxx Die doe ik in een 'dreft'sopje met redelijk warm water (ca. 40 graden), en knijp ze een tiental keren uit, nadat ze zijn volgezogen. Zowel door de temperatuur als door het afwasmiddel krijg ik ze eigenlijk al behoorlijk schoon, daarna stop ik ze gewoon met andere pads in de wasmachine. Ik weet dat het advies is om ze apart te wassen, maar eigenwijs als ik ben, denk ik dat ik er al heel veel met de hand heb uitgewassen, en dat het daarom wel bij elkaar kan.
 
Om waxpads schoon te maken laat ik ze enkele uren weken in heet water met Typhoon. Daarna goed uitknijpen/spoelen en herhalen tot ze schoon zijn. Dit werkt bij mij ook voor de Fussopads. Tornado pad cleaner werkt in mijn ervaring niet zo goed als Typhoo .
 
Voor Fusso, heb ik het opgegeven. Bewaren in het blik en dedicated voor Fusso.

En toch krijg ik fust pads makkelijk schoon.
Eerst inspraken met (in mijn geval) tornado pad cleaner, 10 min laten weken.
Daarna smeer ik het oppervlak in met dubro, masseer het in en spoel het uit.
Pad is bij mij als nieuw.


Wel doe ik dit consequent na gebruik op de dag zelf (kan wel eens een uur of wat tussen zitten)
En op foam gaat het makkelijk als op de mf pads.
 
Daar was ik ook een groot fan van @Soepergrover.
Helemaal met je eens

Wat ik nu doe is Poorboys Micro wash spul combineren met beetje vloeibaar wasmiddel van AH Huismerk. Half om half.
Die combinatie doet het acceptabel, maar niet zo goed als het echte MicroRestore.
 
Laatst bewerkt:
Vergat ik te beantwoorden. Sorry TS.
Wax pads maak ik meteen zo goed mogelijk schoon met APC van Meguiars op de plek waar ik werk. Insprayen en volzuigen met verdunde APC en dan goed knijpen en spoelen onder warm stromend water. Paar keer herhalen.
Thuis gekomen doe ik ze dan diezelfde dag in de wasmachine met alle andere was.
Wax pads zijn vaak lastig schoon te maken.