• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax handmatig aanbrengen, maar welke pads en doeken zal ik gebruiken?

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Beste,

Ik wax momenteel nog handmatig (naar de toekomst toe komt er een dap 900 of andere machine). Nu vroeg ik me af wat echte 'top' doeken en pads zijn om de wax aan te brengen en af te nemen zonder dat deze te ruw zijn voor de lak (krasjes voorkomen).

Momenteel gebruik ik:

* Dodo juice lime prime pre wax.

* De witte monello handpad voor de lime prime aan te brengen. Een zwarte monello handpad heb ik ook liggen, die zou ik daar ook voor kunnen gebruiken lijkt me?

* Collinte 845 wax.

* Monello doppio rosso foam grip applicator voor de wax aan te brengen.

* Monello peluche bianco's om de wax en lime prime na het aanbrengen af te nemen.

-Nu wou ik de monello bianco's vervangen door mm crazy pile deluxe (3x) https://www.carclean.com/nl/product..._Microfiber_Towel_40x40cm_103757?o=pbMTAwMTAw om de wax af te nemen en de mm crazy pile https://www.carclean.com/nl/product..._Microfiber_Towel_40x60cm_103100?o=pbMTAwMTAw voor het afnemen van de lime prime. Dit zijn beide duurdere doeken, maar heeft het meerwaarde t.o.v. de producten (doeken) die ik al heb?

- En zijn er betere pads te gebruiken voor de lime prime en collinte 845?

Aanvullend vraagje: is een pre wax als lime prime steeds nodig voor je waxlaag te leggen? Ik heb een kennis in de familie met een nieuwe wagen (nog maar 400 km op de teller). Ik weet niet goed of een pre wax dan zin heeft als er nog geen andere waxlaag op de wagen ligt momenteel. Ik gebruik dod juice lime prime vooral om de oude waxlaag volledig weg te krijgen.

Kortom, is een prewax elke keer nodig als je een nieuwe waxlaag legt en is het nodig bij een nieuwe wagen?

greetz
 
Ik wou eens dikkere doeken proberen en daarmee dat ik gekeken had bij microfiber madness. De doeken van monello zijn ook prima, maar ik dacht dat dikkere doeken misschien handiger waren.

Voor de pads zijn er dus niet echt betere te verkrijgen, ik gebruik nu al de betere pads?

Die hele dikke doeken gebruik ik zelden, ik vind ze niet zo, maar ook dat is persoonlijk.

Wat vind je er dan precies minder fijn aan? Zijn dikkere doeken stroever met het afnemen van de wax dan dunne doeken (monello)?

* Weten jullie misschien ook het antwoord op de vraag over de lime prime in de startpost?

Alvast bedankt!
 
Lime prime is simpelweg een manier om de lak voor te bereiden als je niet polijst. Er zijn een aantal varianten van de Lime Prime, deze varieren van een paint cleaner met korrel tot een glaze met cleaner. (Uit de losse pols) Wanneer een lak niet om deze stappen vraagt, is het niet nodig om te gebruiken.

Die nieuwere auto, daar zal de blanke lak nog niet zijn natuurlijke olien zijn verloren en hoef je dus niet aan te vullen. Zal weinig zin hebben. (Glaze)
Zelfde geldt voor een paint cleaner, de lak zal nog niet verontreinigd zijn.

Uiteraard kan ook een nieuwere auto geen liefde hebben gehad, maar je moet dan de nieuwgheid er bewust afgehaald moeteb hebben, wat ik mij niet voor kan stellen.

Dus... Lime Prime is niet altijd nodig vóór het waxen. Vaker niet, dan wel.



Greeetz
 
Mij bevallen de Monello Peluches prima en ik heb er ook de meesten van, in vergelijking met andere doeken.
Sommige waxen (met name die met een hoog carnauba percentage) laten zich slecht afnemen door een doek met een lange vezel, die snijdt dan meer door de haze laag alsdat hij hem afneemt.
Het is dan handig om een doek te hebben met een korte en langere vezel.
Dikke doeken gebruik ik zelf voornamelijk om nog na te buffen, dus nadat ik al één keer heb uitgebuft met een Peluche.

Je kunt er niet vanuit gaan dat een nieuwe lak, perfect is wat zowel swirls als verontreinigingen betreft.
Zo'n wagen heeft vaak veel te leiden van het transport en bij de dealer zetten ze over het algemeen geen detailer in om hem smetteloos af te leveren.
Zet maar eens een lamp op menig nieuwe lak en je zult schrikken.
Zelf bewerk ik altijd voor op een nieuwe lak, voordat ik een lsp aanbreng.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
MM heeft erg goede doeken. Extreem zacht en duurzaam, Monello ook. Ik gebruik de Crazy Pile als Quick Detailer doek, maar kan erg goed om wax af te nemen. Wat jij prettiger vindt. De Peluche Bianco zijn ook erg goed om wax af te nemen, ik denk dat de ene niet echt beter is dan de andere maar meer anders zoals smaken ook verschillen.

Lime Prime is in mijn ogen ideaal voor het wax-en. Of de auto helemaal gepolijst is of niet, LP maakt de auto extreem glad en bereid de lak voor op e wax laag. Ik gebruik het altijd voor het wax-en, maar ook hier weer, niets moet of hoort, het mag. Wat jij graag wil, kan of mag, gewoon lekker doen
 
Welke natuurlijke oliën?

Ik denk dat ik wat dingen door elkaar heb gehaald. :p Ik las het stukje terug en heb niks gezegd over PORIEN die open gaan staan. My bad!

Ik heb mij ooit eens iets laten vertellen door een autospuiter over deze natuurlijke oliën en de poriën die open gaan staan naar verloop van tijd. Met een glaze vul je deze oliën, droge oliën dan, weer aan en is de lichtinval en reflectie beter, etc.
 
Voor zover ik weet zijn alleen hele oude lakken op oliebasis, moderne lakken en natuurlijke oliën klinkt me allemaal wat wazig.
Poriën die open gaan staan ook, het is geen levend organisme.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Tja, ik weet het u ook niet meer. :p k gebruik verder ook nooit glaze, dus ja..

Een Glaze is een voedend glansproduct dat op basis van droge olieën in de porieën van de lak trekt. Na verloop van tijd gaan de porieën van de lak open staan en gaat ook de originele glans terug in kwaliteit. Een glaze herstelt de glans en voedt de lak. Een glaze kan na een cleaner of polijstbehandeling worden aangebracht, maar heeft van zichzelf geen beschermende werking. Om de werking van de glaze te behouden is het belangrijk om de glaze te beschermen met een sealant en/of wax.
 
Mooi verhaal, maar het snijdt geen hout, lak heeft geen poriën en ook geen mondjes (voeden).
Zie onderstaand ter ondersteuning;
Reading the posts it appears that some posters have a little knowledge, which can be dangerous, as they say. Some of what people say is partially true, but much of what they say is way beyond fact. They add a bit of fact and then turn the fact into an essay."

From my experience as a chemists who formulates automotive paint and who has developed car care products for paint protection. I would hope that would give me some creditability to express my opinion.

Here is the issue with automotive paint. What I say comes from our experience working within the paint laboratores of the major paint manufacturers. And, we REALLY do know what we are talking about. Our company alone manufacturers over 80,000 colors of paint, all of the primers and all of the clear coats.

Personally, I am now working on improving the corrosion resistence of all our primers, DTM, urethane, ane epoxy. To do this you MUST understand how paint functions to be able to do this work.

That said, paint do have an irregular surface. They should not be referred to as "pores" However, they are "not holes" that extend from the surface of the paint to the substrate. No surface is 100% flat. Therefore anything you put on the surface can find it's way to the bottom of the surface irregularity.

Also, paint is not 100% waterproof, therefore any liquid put on the surface (including water) can ABSORB into the paint.

Also know that paints have fillers in them which can absorb water (or any liquid) into the paint film.

The resins and fillers used in today's paints are much better at preventing absorbsion, but not completely.

My work at present involves the use of additives and filler combinations that are less absorbent and also improve adhesion. Therefore with less absorbtion and better adhesion you improve corrosion resistence and the paint will last longer.

Anything then that you put on the surface of the paint to prevent this "absorbtion" will be of long term benefit to the paint."
http://web-cars.com/phorum/read.php?1,37900,37908

Glazes zijn voornamelijk bedoeld om een autolak een bepaald cosmetisch effect te geven.
De oliën geven de lak een natte glans (wetlook) effect en het wordt daardoor veelal bij shows gebruikt.
Zelfs bij een nieuwe lak, zal je verschil in uiterlijk vertoon zien.

Het verminderen van de glans bij een blanke laklaag is grotendeels te wijten aan oppervlaktebeschadigingen en verontreinigingen.
Minuscule krasjes hebben een gerafelde structuur, die ervoor zorgt dat de reflecties verstrooid worden en een wit uiterlijk geven.
Dat witte uiterlijk is voornamelijk te danken aan die verstrooide reflecties, de beschadigde lak is nog steeds transparant, net als bij sneeuwvlokjes die eigenlijk transparant zijn, maar wit tonen door het naar alle kanten reflecteren.
Al die kleine krasjes zorgen er dus voor dat de laklaag minder transparant wordt en de reflecties aan de oppervlakte vertroebeld zijn.
Wanneer je vervolgens een middel op de laklaag aanbrengt, wat die gerafelde structuur omkapselt, dan ben je van die verstrooide reflecties af.
De glans en kleur diepte zal hierdoor verbeterd worden omdat en de transparantheid toeneemt en de oppervlakte beter reflecteert.
Dit is echter maar van tijdelijke aard, het is beter om die lakbeschadigingen te verwijderen met een polijstbeurt.
 
Laatst bewerkt:
Jep, dat zat ik gisteren ook te lezen op een engelse site. Was best interessant, kwamen dingen als symetrische reflectie en lichtbundels ter sprake.

Het "verhaal" wat ik cursief plaatste is letterlijk wat er op de Carclean.com website staat en dat zag ik o.a. nadat ik dus verder ging verdiepen.


Greeetz