• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wax laag strippen

QuoreSportivo

Detailing addict
11 aug 2020
78
50
Goedemiddag,

ik heb nog even een vraag over het ''strippen'' van de wax/sealent.
ik gebruik tot op heden de EGP van autoglym (extra gloss protection) sealant, en ben hier best te vreden over de duurzaamheid (in april erop en heb nog steeds aardig beading)
alleen nu wil ik de volgende maand de auto's even winter klaar maken.
is het nodig om de oude EGP nog helemaal te '' strippen" ?
misschien nog een handige aanvulling; ik gebruik voor het aanbrengen van EGP wel Super resin polish, nu heb ik wel eens gelezen dat dat ook een '' cleaner '' is?
of adviseren jullie een andere manier?

ik hoor het graag, fijne dag
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Strippen hoeft niet per se maar als je hem winterklaar wil maken dan wil je dat misschien juist wel. Als je het goed wil doen dan zou ik een shampoo gebruiken die juist niet ph neutraal is zoals Bilt Hamber, een gewone shampoo aangevuld met APC is meestal ook voldoende, na foamen en wassen is de wax/sealant wel weg, dan chemisch reinigen (ijzer/teer), kleien, dan in jouw geval de resin polish en tot slot opnieuw sealant aan brengen. Resin is een wat hybride product waar inderdaad over geschreven wordt dat het ook reinigt maar ik zou toch de basis stappen doorlopen en het als hand polish gebruiken.
Daarna onderhouden door te wassen met ph neutrale shampoo en af en toe aftoppen met een nieuw laagje sealant. Je zou ook eens wat nieuws kunnen proberen natuurlijk maar als je nog Autoglym hebt en tevreden bent dan kom je zo de winter wel weer door.
 
Bedoel mn de auto foam, daar staat expliciet bij: Bevat natronloog en is niet geschikt voor PET-flessen. Let op: pH waarde is zeer hoog, niet veilig voor wax of sealant
 
Een wax/sealant/etc. verwijder je volledig door minimaal een paint cleaner of polijsten. Dit zou ik dan ook zeker doen als je met één applicatie bescherming de winter door wilt. (Veelal sealants die de beste kans hebben c.q. langste standtijd en dan een brandschone lak willen)

Als je vooraf de SRP wilt gaat gebruiken, dan zou ik minstens goed wassen en reinigen, kleien en de SRP goed inwerken. Daarna de EGP aanbrengen en vervolgens onderhouden met een boostend product.
 
bedankt voor de opmerkingen,
op dit moment beschik ik nog over een volle kan Multiwash TFR, in een '' veilige'' mengverhouding tast dit de LSP minimaal aan, maar kan ik hem dan ook gebruiken om te '' strippen'' als ik hem bijv. 1/10 verhouding gebruik?
ja ik heb eigenlijk (paar maanden geleden) nog nieuwe SRP/EGP aangeschaft en wil met die middelen nog wel even deze winter door, zodra ik volgend jaar zowel de A4 als de MiTo wil gaan polijsten ga ik ook even kijken naar andere producten. (wax etc.)

het onderhouden doe ik voornamelijk met Bodywork Shampoo conditioner(bevat een lichte wax) gevolgd door rapid aqua wax om te '' boosten''
andere tips zijn uiteraard ook welkom (merken etc.)
 
Ik ken de multiwash niet maar wat ik er van lees is het een veilig product en niet agressief genoeg om bestaande wax/sealants te verwijderen en dan vermoed ik dat het ook in sterkere verhouding niet genoeg is. Ik zou BH auto-foam overwegen, betaalbaar, effectief en mi een goede aanvulling als je af en toe een was wil doen die ook stript en makkelijk in de foam lans. Evt kan je ook nog een beetje door de multiwash gooien als je vervolgens de twee emmer methode gebruikt. Als je tevreden bent met de Autoglym producten dan zou ik die blijven gebruiken zoals je hebt bedacht.
 
@GuidoA
oke duidelijk, is de B-H foam ook geschikt voor onderhoudswasbeurten dan? (en in welke verhouding?)
want lees op internet dat men vaak 1:1 mengt, dan wordt het snel een duur product of zie ik dat verkeerd?

ik zie zojuist ook deze staan; https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-crudzilla-refill-concentrate-110-500ml.html
(spreekt mij wel aan omdat ze deze ook in een spuitfles verkopen) heb zelf nog geen foamlance, want gebruik de multiwash TFR in een spuitfles als prewash.
 
BH auto foam is prima te gebruiken voor de 1-2 wekelijkse wasbeurt.

Ik gebruik het in de verhouding 1:4, nog nooit gemerkt dat het de bescherming stript.
 
euhh, stript het nou wel de wax laag of niet xD?
anders heb ik er nog steeds niks aan, of het moet in een andere mengverhouding aangebracht worden zodat het wel de waxlaag stript?
 
Volgens een bericht van een BH chemicus op een UK forum stript BH auto foam, bij aanbevolen 1:4 PIR de waslaag niet.

Misschien bij hogere concentraties wel, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Als ik een nieuwe was laag aan zou brengen en geen zin/tijd heb voor polijsten zou ik de oude was laag aanpakken met 1-2 rondjes Prep of een soortgelijk product.
 
Volgens mij zal SRP, mits correct gebruikt, de 'oude' wax of sealant laag wel strippen. Dus wassen, SRP, een nieuwe laag EGP en je bent klaar.
 
Mijn ervaring is: auto-foam in de schuim lans, twee emmer was met gewone shampoo met APC (ik gebruik een merk dat CC niet verkoopt), daarna chemisch reinigen, kleien en als ik dan afspoel is er niets meer over van een voorgaande bescherming. Ik vind BH vrij sterk reinigen en de site van CC geeft aan dat hij niet veilig is voor wax maar als ik bzwart mag geloven valt dat wel mee. Misschien zit het toch meer in de combinatie van stappen/producten. Voor een onderhoudswas gebruik ik een minder agressieve shampoo in de schuimlans en geen APC bij de twee emmer was. Je kan ook een dedicated stripper gebruiken zoals hierboven aangegeven, of de polish het werk laten doen maar ik volg liever het uitgebreide stappenplan zodat ik weet dat de lak echt schoon is voordat ik daar aan begin. En als je nog geen foam lans hebt dan zou ik die bovenaan je lijstje zetten.
Goed filmpje wat hierbij past:
 
Heren,

bedankt voor de genomen moeite,
wat betreft die foam-lance heb ik toch even andere prio's op mijn lijstje,
mijn stappenplan is alsvolgt;

- multiwash tfr ( ik zag bij de Autoglym prof site het volgende staan);
For use as a co-polymer remover, dilute 1:4 and apply liberally with a low-pressure sprayer. Allow up to 5 minutes reaction time and rinse off with high-pressure water, preferably hot)
@BrunoV zou de EGP dan een co-Polymer zijn ipv een sealant?


- velgen reinigen
- auto wassen
- fallout remover
- kleien
- drogen
- SRP
- EGP
- Bumper & trim
- wheel protection spray
- tyre gel
- glass polish

volgens mij heb ik zo wel even alles gehad..
 
Bedankt voor de genomen moeite allemaal, heb een foamlance besteld en zodra de auto’s aan de beurt zijn zal ik wel even wat posten :D
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Ik pik even in op dit topic...
Heel dit covid 19 gebeuren doet ons naar ontsmettingsalcohol grijpen.
Nu hebben veel merken hun eigen spray of gel ook op de markt.
Ik zie een bepaald merk in België dit promoten door bvb klinken van wagen te bespuiten en afnemen.
Maar neemt dit dan een beschermlaag ( wax, spraywax, sealant) niet weg ook?
Zo ook voor bvb interieurdelen denk aan stuur. Als je hier nu een leder product op doet, neemt dit dan de bescherming niet weg?

Kan mij inbeelden dat je als detailer (bijklussende hobby-er) die de service aanbiedt, factureert en levert hiermee rekening moet houden?
 
  • Leuk
Reactions: Timm
@Jamme1981 - Ik snap niet helemaal je vraagstelling. :D

Moet een detailer rekening houden met klanten die alcohol over materalen heen smeren? LSP's/dressing/etc. zullen het niet heel fijn vinden als je hier alcohol overheen smeert, inderdaad.
 
Moeten niet, maar als de klant dan komt klagen dat zijn wax of sealant niet de standtijd heeft zoals besproken...
Mensen zien of horen iets en denken dat alles 'bulletproof' is...
En tegenwoordig heeft ieder zijn mening, zijn zegje en weten ze alles beter.

Was gewoon om te weten of mijn vermoeden correct is dat dit niet zal bijdragen tot de levensduur van de LSP.