• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax niet lang genoeg gecured. Opnieuw?

Bastognekoek

Detailing rookie
30 okt 2022
10
15
Hoi,

Ik heb even een vraag. Vorige week mijn eerste polijstset aangeschaft van Monello (DAP en polijstmiddelen). Ben hier voor het eerst mee gaan polijsten en erg blij met het resultaat. Heb enkel de motorkap gedaan.

Na het polijsten heb ik machinaal wax aangebracht. Hier heb ik Collinite 845 voor gebruikt. Echter als ik het forum doorlees denk ik dat ik de wax niet lang genoeg heb laten curen. Ik lees over de swipetest en weet nu bijna zeker dat ik de wax te vroeg heb afgenomen (na een paar minuten al).

Wat kan ik nu het beste doen? De waxlaag eraf kleien en opnieuw waxen? Of gewoon laten zitten en bij de volgende waxbeurt het goed doen? Ik heb dus enkel alleen de motorkap gedaan tot nu toe.
 
Lekker laten zitten. Wellicht nog een keer smeren en dan wel lang genoeg laten zitten voordat je hem uitwrijft
 
Ja de vraag is of er überhaupt wat op zit. Heb hem echt na een paar minuten al uitgewreven.

Mocht er voor kiezen om een weer een waxlaag aan te brengen, is het dan niet verstandig om eerst te kleien? Heb trouwens al een paar keer met de auto gereden.
 
Je kan altijd nog testen wanneer je de auto gewassen hebt met open straal hoe het water zich gedraagt.

Als het er snel afloopt of met een sproei stand mooie druppels vormt dan zit er bescherming (dus je wax op).
Kijk hier ook naar het verschil kijken tussen je motorkap en andere delen. Het verschil zou duidelijk moeten zijn.

Persoonlijk denk ik dat het er wel op zit misschien alleen iets minder lang stand zal houden.
 
En kleien lijkt me volledig overbodig. Ik zou gewoon voor de zekerheid de motorkap nog een keertje doen. Dat kan absoluut geen kwaad.
 
Eraf kleien heeft weinig zin.
Gewoon een nieuw laagje aanbrengen. En wachten tot deze droog is d.m.v swipe test.
 
tip: als het al een paar dagen geleden is, was hem eerst even voordat je wat vuil gaat lopen wrijven in de lak samen met de wax
 
Ja, had ik idd moeten doen. Zie nu toch wel wat lichte krasjes. Ach ja, al doende leert men.

Voor nu is het prima. Gisteren wat andere delen gedaan en die zien er strak uit. Doe het in het voorjaar opnieuw.