• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax of sealant voor hoge temperaturen

McShine

Detailing guru
Tester of Bling
28 nov 2009
2.113
115
46
Another ride, another problem.

Ik heb me onlangs een scooter Speedfight 3 RS gekocht, om de BMW een beetje te ontzien qua korte ritjes.

Nu begint er zich al roestvorming te vertonen op de uitlaat, een kwestie van hitte én zout , denk ik.

Toch is de uitlaat voorzien van een matzwarte laklaag.

Is er een wax die bestend is tegen de hoge temperaturen van zo'n uitlaat?

Of een andere oplossing voor dit probleem?

Ik vind het ook vreemd dat zich dit al voordoet bij een gloednieuwe scooter (Heeft nog geen 300km op de teller). Je zou toch verwachten dat de uitlaatfabrikanten hittebestendige lak gebruiken? Maar goed, dat terzijde. Ik ga de uitlaat eraf halen en overnieuw spuiten met hittebestendige lak, maar wil herhaling van dit klusje voorkomen.


Misschien denken jullie, wat een mafketel, maar zo'n roestende uitlaat hoort niet bij een Wolfgang scooter..:D
 
Ik heb mijn uitlaat altijd ingesmeerd met wat (motor)olie...dit had ik via een vriend gehoord. Maar dat deed ik wel op een uitlaat die idd net gespoten was met radiatorak, zwart.

Anders even op een scooterforum vragen.
 
McShine zei:
Nu begint er zich al roestvorming te vertonen op de uitlaat, een kwestie van hitte én zout , denk ik.

Ik denk eerder een kwestie van een slechte laklaag door de fabrikant aangebracht. Hittebestendige lak moet sowieso bestendig zijn tegen de hitte (duh... :grinning: ) Combinatie hitte/pekel zou zeker op een nieuwe scooter vrijwel geen invloed moeten kunnen hebben. Hamerite hittebestendig er op doen zou ik zeggen.
 
Ik spuit mijn uitlaat ook (regelmatig) met hittebestendige lak.

scooter002.jpg


Vooral bij de gelaste delen wil nog wel eens roestvorming optreden :confused:

Ook bij de uitlaatbocht, het gedeelte het dichtst bij de uitlaatpoort, laat de lak snel los omdat dit gedeelte het heetst wordt en omdat de bocht daar lager ligt dan de onderkant van de kappen.
Water heeft vrij spel om op de uitlaat te komen.

Het chroom behandel ik regelmatig met Mother Metal Polish en zet deze daarna in de Collinite #845.
 
Maar dan geen waxlaag?:weetniet

Edit : Had de reply van Patrick nog niet gezien: Je herhaalt dit om de zoveel tijd, dus is het een utopie om te denken dat dit niet meer zo snel terugkomt?
 
Bij velgenwax wordt meestal vermeld dat die speciaal ontwikkeld is voor de hogere temperaturen? Maar vaak is dat eigenlijk een sealant. Dus zou eens met een sealant proberen op een klein stukje? Maar misschien loopt dat er ook gewoon af of erger slaat het helemaal uit.