• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax off, wax on?

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Maandag 19 april, de 3e zonnige dag op rij, een strak blauwe lucht, en een VW Golf Cabrio op visite. Best lekker om weer is thuis op je eigen stek te werken. Dat reizen van en naar is natuurlijk allemaal leuk (en vooral lekker, tankstations hebben zoooooooveel lekkere broodjes smurrie te koop…..) maar zo weer eens op je eigen straatje aan een auto werken geeft minstens zoveel voldoening als laten we zeggen, het opsmukken van een steigerend paard op een grote Duitse oldtimer beurs ;)

Dus vanochtend klokslag 08.00 de deur van de schuur opengezwaaid en m’n spulletjes naar buiten gesleept. De cabrio werd mooi op tijd gebracht, en na een gezamelijke bak leut van voertuig gewisseld zodat mijn cabrio als vervoersmiddel werd gebruikt, en ik met deze ’92-er mk1 aan de slag kon gaan. Here we go!

De afspraak was om een volledig exterieur en het dak te gaan doen. Een eerste rondje om de auto leerde dat het een beste tijd geleden was dat deze een lekker sopje had gezien. Het vliegend gespuis heeft ook deze cabrio niet weten te missen helaas dus de stront zat werkelijk rondom verspreid.
Een hoop zand en andere narigheid verdoezelde naar mijn idee een hoop lakdefecten, dus dat word eerst maar is schoonmaken.

Het dak (erop gezet in 2002) was op zich niet onaardig, maar er zaten heel wat ingevreten algen in. Je weet wel, van die kleine groene bolletjes die fier afsteken op het zwarte Sonneland stof van deze cabrio. Het vermoeden bestond dat een normale extractie met wat APC+ en warm water niet toereikend was, desalnietemin toch maar een eerste laag APC+ aangebracht.
Hierna een emmer met een oplossing van groene Biotex en warm water (40 graden) gemaakt. Dit geleidelijk aan over het dak uitgestrooid zodat alles goed introk.
Hierna een handborsteltje genomen en stukje bij beetje het hele dak geschrobt. Tussendoor regelmatig wat extra oplossing erbij gedaan om de boel goed nat te houden. Aangezien Biotex altijd even de tijd nodig heeft om z’n werking te voltooien (enzymen die het vuil afbreken) verder gegaan met het wassen van de auto.

De eerste stap was het uitmesten van de wielkasten. Ik merk steeds vaker dat dit toch een stukje is wat men doorgaans vergeet of niet ziet. Met name de achterbogen van dit type cabrio heeft aan de kant van de achterbumper een flinke kier zitten waar je met de spuit en je vingers goed bijkan.
De laatste keer dat deze klus bij deze cabrio was gedaan was erg lang geleden volgens mij…

Vervolgens de zijlijsten eraf gehaald. Ook hier geldt weer een aandachtspuntje . Om de boel echt goed schoon te maken is het verstandig deze lijsten eraf te halen. In 99% van de gevallen zit er een hoop smurrie en smots achter verstopt die je never nooit met een hoge druk, spons, slang, of wat dan ook weg krijgt. Netjes demonteren en je bespaart je een hoop ellende.

De kentekenplaat werd aan de achterkant ook verwijderd. De kunstof houder waar de plaat normaliter op zit bevestigd was al verwijderd, dus dit gaf gelijk de kans om de achterklep is goed onder handen te nemen.

Een mengsel van 250 ml. Super Snow foam en 100 ml. Meguiar’s Shampoo Plus zorgde voor een mooi paars goed voor in de foamgun.
De wagen rondom gefoamd en na 10 minuten de boel met hoge druk afgespoten.

Hierna was het tijd om het dak met de extractor te behandelen. Een oplossing van 1:10 APC+ in de tank gedaan en baansgewijs het dak behandeld. Het knapte er vreselijk goed vanop! Een kijkje in de opvangbak van de extractor vertelde genoeg…

Nu het dak schoon was en lekker in het zonnetje kon opdrogen, kon ik verder met het wassen van de auto. De doorgaans benodigde spullen hiervoor bij elkaar gezocht en gestart met het inspuiten van de kunstof delen met wat APC 1:10. Daarna de banden ontvet met Super Degreaser 1:4

Vervolgens de Brock velgen aangepakt met de Wheelbrush i.c.m. meg’s Wheelbrightner

Na de auto gewassen te hebben met Wolfgangs Bathe, afgespoeld met de slang en gedroogd met het magneetje van Meguiar’s, stond de combi Last Touch en Dodo gentle gray al te wachten .
OMFG!!!! Enorm stroef, een stukje van 25x25 cm resulteerde in een beige/bruine klei. Flinke job dus, maar gelukkig genoeg klei, en een volle gallon Last Touch achter de hand ;)

De deuren waren bezaaid met teer. Heb hiervoor uiteindelijk de paarse klei maar voor gepakt omdat deze iets aggresiever werkt op teertroep.

Het “gladeffect” bleef eigenlijk een beetje achterwege. De lak voelde op zich wel redelijk goed, maar een tweede kleisessie bracht geen extra verbetering. Het vreemde was dat een “lichte waas” afgewisseld met stukken blinkende zichtbaar waren… WTF ??? Dit kwam toch niet van het kleien? Nieuw stuk klei erbij gepakt, nogmaals over de “waas” en vlekken heen gekleid. Dit verliep redelijk stroef, maar resulteerde wel in een onzichtbare vervuiling op de klei. Onzichtbaar zul je denken? Yep, de klei zag en voelde absoluut niet vervuild, maar op de lak was duidelijk te zien dat het stuk waar ik nogmaals overheen had gekleid de lichte waas langzaamaan verdwenen was en er steeds meer glimmende delen lak zichtbaar werden. Damnz… Zou er misschien een teflon of waxolie behandeling op de lak hebben gezeten? Ik had werkelijk geen idee, feit was wel dat het voor flink wat extra werk zorgde.
Heb geprobeerd het op foto te zetten, is moelijk te zien, maar de foto met de Brinkman erop is erg duidelijk. Met name de achterpanelen en de motorkap hadden deze laag.

Nu de auto dan echt helemaal grondig schoon was werden ook de overige lakdefecten goed zichtbaar. Swirls, krassen en schuurplekken, afgewisseld met ingebeten birddrops.

Lakdiktemetingen brachten geen extreme verschillen aan het licht, 1 uitschieter op het linkerportier naar 154 micron, verder een lakdikte van zon 80 tot 100 micron.

De polishgear dan maar is tevoorschijn gehaald. Na wat kijken en testen was de lekkerste combi van vandaag de Flex met wat Menzerna Intensiv Polish op een witte pad, gevolgd door de Poorboy’s SSR1 op groen. Heb afwisselend de DAP500 en de Flex gebruikt. Pluspuntje voor de SSR1: heerlijk te verwerken in de zon :)

Zomaar weer is wat 50/50 er tegenaan gooien dan maar.
Om te beginnen de motorkap, 2 hits Menzerna, gevolgd door 1 hit Poorboy’s:

Een lekkere laag Wolfgang Deep Gloss paint Sealant, aangebracht met een zwarte pad en de DAP500 moest voor een mooie voorbereiding op de wax zorgen.

In de tussentijd maar even de eerste impregneerlaag voor het dak gegeven, de Raggtopp werkt hier enorm goed voor!

Na de Sealant uit te hebben gepoetst was het tijd om deze te verzegelen met de 845 van Collinite.
Echt een dijk van een wax, mits ie goed vloeibaar is en dus “easy on” op een rode pad met de DAP500 is aan te brengen. De 845 Liquid Insulator zoals ie zo mooi heet, zorgt net als de 915 voor een goede bescherming met lange standtijd, en laat daarbij de glans absoluut niet onder doen.
De beading en sheeting van deze Collinite waxxen zijn fenomenaal, maar daarover later meer ;)

Banden werden vervolgens geconditioneerd met Wolfgang Black Diamond:

De ondertrim/lip kreeg een kusje van de Black Wow:

Hierna een 2e laag Raggtopp aangebracht op het dak en vervolgens het glaswerk binnen en buiten opgesmukt met Meguiar’s Glass Cleaner Concentrate.
Toen uiteindelijk de 845 kon worden uitgepoetst was het zover: de afterpics :party:

Een mooie glans op deze zwarte cabrio, die in het volle licht een prachtige metallic laat zien. De lak neigt bijna naar een Mica, soms zie je iets blauws, dan weer iets grijs, dan weer iets aubergine achtigs. Ook het dak doet niet af aan de rest van de auto. Het staat er allemaal weer fris en schoon op, tijd om geopend te worden en te touren ;)

Bij het oprollen van de tuinslang nog even de ingeving gekregen om de beading van deze 845 aan te tonen. Een lichte sproeier over de motorkap resulteerde in deze “buitenaardse plaatjes” 8-()) hoezo beading effect ? ;)

Ow, en droogmaken van de kap doen we dan vervolgens geheel in stijl van een lak die goed in de wax staat… Juist, droogmaken met water :p







Tot een volgende ronde maar weer. Thanks 4 reading, en kijk uit voor een aswolk, het schijnt nogal stoffig te zijn…



Greetings,

P@rick
 
Strak resultaat hoor, mooie beading ook! De laklaag is wel dun aan het worden op de golf hé :D
 
knappe reportage met wederom prachtig resultaat.
Inderdaad; drogen met water het kan ! Die collinate wax is echt super hydrofoob.
 
True, orginele laag van '92, kan niet heel veel meer hebben in de toekomst.
Hoeft voorlopig ook niet, deze cabrio kan over een tijdje met een wash 'n wax weer een hele tijd vooruit ,^^
 
Zeer nette klus! En natuurlijk weer een prachtige write-up!
 
Havanna zei:

De deuren waren bezaaid met teer. Heb hiervoor uiteindelijk de paarse klei maar voor gepakt omdat deze iets aggresiever werkt op teertroep.

......

Het “gladeffect” bleef eigenlijk een beetje achterwege. De lak voelde op zich wel redelijk goed, maar een tweede kleisessie bracht geen extra verbetering. Het vreemde was dat een “lichte waas” afgewisseld met stukken blinkende zichtbaar waren… WTF ??? Dit kwam toch niet van het kleien? Nieuw stuk klei erbij gepakt, nogmaals over de “waas” en vlekken heen gekleid. Dit verliep redelijk stroef, maar resulteerde wel in een onzichtbare vervuiling op de klei. Onzichtbaar zul je denken? Yep, de klei zag en voelde absoluut niet vervuild, maar op de lak was duidelijk te zien dat het stuk waar ik nogmaals overheen had gekleid de lichte waas langzaamaan verdwenen was en er steeds meer glimmende delen lak zichtbaar werden. Damnz… Zou er misschien een teflon of waxolie behandeling op de lak hebben gezeten? Ik had werkelijk geen idee, feit was wel dat het voor flink wat extra werk zorgde.
Heb geprobeerd het op foto te zetten, is moelijk te zien, maar de foto met de Brinkman erop is erg duidelijk. Met name de achterpanelen en de motorkap hadden deze laag.



teer haal je echt gemakkelijker weg met een teerverwijderaar.
daarna zoou je eventueel nog even kunnen kleien maar meestal is dat niet meer nodig ;)

de waas op de lak die je zag na het kleien komt door de klei
je ziet op de foto de sinasappelhuid gewoon zitten, die heb je door het kleien gewoon weggeschuurd
waarschijnlijk uitspuitnevel van een schadeherstel?
 
Top gedaan, Pat.
Heb al veel van je gelezen (en gezien...ook je 5 stappenplan van Youtube, dat was voor mij de 1e aanzet tot 't serieuzere werk).
Leest lekker weg deze write-up..

Die Raggtopp produkten zie ik al een tijdje staan in de merkenlijst bij CC, maar nog geen artikelen.....:weetniet
Na het aanbrengen van die Raggtopp, moet je deze dan nog nawrijven, of droogt deze al egaal op ??
 
Wagen ziet er top uit, ook weer een heel leuke write-up!
Ik zou ook denken dat die vage stukken overspray zijn, daar lijkt het wel wat op.
 
Zoals gewoonlijk weer een knap stukje werk geplaatst in een zeer vermakelijk verhaal.

Wederom een topper !
 
Harold-A1 zei:
teer haal je echt gemakkelijker weg met een teerverwijderaar.
daarna zoou je eventueel nog even kunnen kleien maar meestal is dat niet meer nodig ;)

de waas op de lak die je zag na het kleien komt door de klei
je ziet op de foto de sinasappelhuid gewoon zitten, die heb je door het kleien gewoon weggeschuurd
waarschijnlijk uitspuitnevel van een schadeherstel?

Thanks, goede comments Harold :cool:
Zou de Body Solvent hier bijvoorbeeld geschikt voor zijn? Ik loop al een tijdje te dubben of ik het nou wel of niet nodig heb, maar zoals dit was het echt een drama. Aan de andere kant, zo extreem vervuild als dit kom je sporadisch een keer tegen.
Andere productadviezen zijn uiteraard welkom ;)

Die waas zou inderdaad de spuitnevel kunnen zijn, maaaaaaar.... dan heb ik geeen goed woord over voor meneer de spuiter }:)w
Eigenaar vertelde dat rechts voor een klein stukje was bijgespoten, dus hoe het dan in vredesnaam tot aan de achterschermen uitnevelt is mij de vraag. Niet afplakken?

dachshound zei:
Na het aanbrengen van die Raggtopp, moet je deze dan nog nawrijven, of droogt deze al egaal op ??

Yep, deze droogt zeer mooi en egaal op. Meerdere lagen zijn zeker aan te bevelen voor een optimale bescherming en impregnatie.
Met een spuitbus als deze kan je ongeveer 3 dakjes doen.
 
Patrick,.mooi verslag weer. veel tijd en energie gestoken in de foto's. Top man!

Ps. waar heb je die kentekenplaten vandaan?
 
Eh, :weetniet geen idee. Kado gekregen van m'n buurman :party:
Maar ik kan me iets heugen dat we vorig jaar een Groupbuy hebben gehad met kentekenplaten, wellicht dat je daar wat kan laten maken?