• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax on wax off

GenderNeutraleLak

Detailing addict
11 sep 2017
83
63
Zo dan, weer een wax topic.

Nu zie ik nogal veel verschillende waxen voorbij komen in de stappenplannen, nieuwste aanwinst topic en andere topics. Dat gaat van nattys paste tot aan vortex.

Wat is nu het eigenlijke echte verschil tussen bijvoorbeeld een goedkopere en een dure wax?
Ik zie waxen voorbij komen zoals Blue velvet pro en purple haze pro waarin sealant bestanddelen verwerkt zijn voor de standtijd en extra canauba voor de glans.
Een wax zoals DJ supernatural hybrid waarin Si02 aan toegevoegd is en dito voor de Quartz.

Nu weet ik dat een goede standtijd en glans een wax een goede wax maakt maar zit er nu echt zoveel verschil tussen een 845 van 2 tientjes of bijvoorbeeld purple haze pro of Quartz oid?


Als jullie 1 wax konden kiezen tot €150,- waarin standtijd en glans bijna even belangrijk zijn maar waar de glans/diepte/wetlook net wat meer prioriteit heeft welke zou dat dan zijn?
Wil namelijk geen wax collectie gaan maken maar gewoon 1 hele goede wax aanschaffen.

Thx alvast voor de reacties
 
Uhm, kortom, wat is de beste wax... ;)
Kort door de bocht, het verschil tussen een € 20,- en een € 200 wax zit m in de prijs.
Beide beschermen de lak, beide kunnen een lange standtijd hebben (hangt af van het soort wax) en beide kunnen ze een glans (glans zit meer in het polijsten) geven. Het verschil zit vooral in het feit dat een wax lekker ruikt, prettig smeert, makkelijk uitbuft, mooie beading en/of sheeting geeft maar dit zit nooit in de prijs maar in het recept.

Als voorbeeld, ik heb hier een Waxaddict Edition 18 staan welke € 70,- kost welke ik ontzettend prettig, lekker en fijn vindt.
Ook staat er een potje Quartz welke even lekker, prettig en fijn is maar € 130,- kost. Ook erg tevreden over een DJ BoB van € 22,- maar ook zeer tevreden over een Supernatural van € 87,-

Het zit m vooral in de diversiteit en persoonlijke smaak.

Use what u like en use it often ;)
 
  • Leuk
Reactions: Mrkawa
Het zal natuurlijk ook een beetje naam en faam zijn waar je je geld voor neerlegt maar had verwacht dat er toch een verschil in zou zitten gezien de grote prijsverschillen.
Beste wax is natuurlijk iets relatiefs haha, ligt aan de persoon.
Ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n dure "high end" wax bijvoorbeeld andere toeslagstoffen zouden kunnen hebben waardoor het mogelijk is nóg meer van een bepaalde stof toe zou kunnen voegen. Of juist stoffen die normaal niet lekker gaan maar waarvoor een of ander duur bindmiddel nodig is en dat je dan een of andere opperwax zou hebben ofzo dat zich natuurlijk ook visueel uit laat betalen.
Niet dus dan :p
 
ook begonnen met de dodo juice blue velvet, vervolgens naar de monello librido en nu de waxaddict vitreo

ik zocht ook een wax die wat lange standtijd nodig had maar de waxaddict verwerkt gewoon leuk ook. ondertussen nu de subzero ervan aangeschaft voor in de winter bescherming te blijven bieden wanneer nodig maar door het gebruik van de fo show na het wassen heb ik de indruk dat de standtijd ook langer in stand gehouden wordt.

in ieder geval na eventjes te zoeken heb ik nu wel mijn wax gevonden bij waxaddict.
 
Nu weet ik dat een goede standtijd en glans een wax een goede wax maakt
Niet iedereen zoekt naar lange standtijd in een wax, een echte showwax heeft namelijk vaak een standtijd van een week ofzo.
Ook is de beading van een showwax vaak niet zo spectaculair, daar zijn weer andere waxen voor gemaakt.

Een wax kiezen kan idd lastig zijn. De kosten ervan zegt vaak niks over de wax maar over de verwachtingen van de koper.
Ik heb veel waxen mogen proberen, ook waxen welke 600,- of meer kosten en ik nooit zal kopen, en ik merk zeker verschil maar of je dat geld waard is kan alleen jijzelf bepalen.

De meeste waxen van bijv. DoDo verschillen niet zo veel van elkaar op een kleur en heur na, uitzonderingen daargelaten.

Begin gerust eens met een wax van een paar tientjes, kijk wat je ervan vind, vaak is het smeren en afnemen van een luxere wax wat moeitelozer, het soort glans kan zeker verschillen en de geur en verpakking doet vaak ook veel aan de aanschafprijs.

Mocht je na vaak smeren bepaalde eigenschappen anders wil zien in en wax dan kun je daar wat specifieker naar zoeken bij een volgende of extra wax (uiterlijk, beading, sheeting, standtijd, verwerking, geur wat dan ook)

Een paar dingen welke vast staan:
De prijs hoeft niet garant te staan voor “betere” eigenschappen.
Beading of Sheeting zevht niets over de kwaliteit van de wax, enkel over het doel van die specifieke wax.
Wat jij fijn en mooi vind is ook zo voor jou, er is nog genoeg ander spul te krijgen wat anderen misschien meer of liever aanprijzen maar dat zegt helemaal niets, het gaat erom wat jij van een wax wil, that’s it!
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en evertg6
Als ik 1 wax mocht kiezen tot 150 euro dan zou dat Waxaddict Quartz worden.
In jouw geval zou ik echt eerst maar eens beginnen met een Collinite 476 om gewoon eens te oefenen om wax DUN aan te brengen alvorens zo'n dure wax aan te schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Dus ja... Kijk je naar de werking van een wax, dan kun je al een wax kopen van 2-3 tientjes. Daarna ga je, zoals bij VEEL dingen, veel meer betalen voor nét dat beetje extra.

Dat "extra" is voor iedereen verschillend. :)
 
Als ik 1 wax mocht kiezen tot 150 euro dan zou dat Waxaddict Quartz worden.
In jouw geval zou ik echt eerst maar eens beginnen met een Collinite 476 om gewoon eens te oefenen om wax DUN aan te brengen alvorens zo'n dure wax aan te schaffen.

Doe ik al erg mijn best op haha. Si02 schijnt best wel een klusje te zijn wanneer niet goed aangebracht. Thx voor je advies!

@Altos verpakking etc of geur maakt me niet uit. Mag best wel hardcore zijn. Prioriteit is een aardige standtijd (>3maanden) maar vooral een diepe glans. Een goede toevoeging aan een goede polijstbeurt zeg maar.

@Quantoxx klopt! Daarom is "beste wax" ook relatief


Dank voor de reacties!
 
Als we er dan toch weer een wax-topic van maken; Collinite. :p

Goedkoop, prima wax en keuze uit 3 varianten. 476s voor standtijd, 915 voor wetlook en de vloeibare 845 hangt er tussenin. (Kort door de bocht)

Zoals al door anderen gezegd; Begin met een Collinite en leer dun smeren. Ga daarna een keer een wat duurdere wax proberen. :)
 
Alleen de standtijd is niet echt denderend, wel is het een echt beading monster.

Echter is er zooo veeel keus. Zelf met een budget van €150,- is de keuze nog reuze. De genoemde Quartz is een erg duurzame wax. SV Shield is ook super in mijn ogen. Erg makkelijk te verwerken, goede beading (Glasur beter)

Wel een gekeken naar de Soft99 waxen? Die hebben wel alles wat je vraagt. Beading is bizar, standtijd erg goed, zeker in je budget en die zelf op een strak gepolijste wagen nog glans toevoegt.
 
  • Leuk
Reactions: GenderNeutraleLak
Ja heb ik naar gekeken maar veel gelezen dat er problemen zijn met vlekken et cetera. Met name op vlakke delen. Wel een apart verhaal.

Ik denk dat ik met de black Friday wel een panel potje DJ hybrid koop dat is een mooie prijs om te proberen en wellicht, als het plaatje linksonder een waxaddict is, die. Zo niet dan lees ik nog wat meer door en maak later een keuze.
Dun genoeg smeren gaat me denk ik al goed genoeg af. Althans de "less is more" ken ik al wat langer dus altijd al goed mn best op gedaan. Quartz is naar het schijnt wel wat lastiger maarja, beetje eigenwijs maar dat is ook wijs:D
 
Hmmm. Schiet me net opeens wat te boven na wat reviews te lezen over diverse moeilijk afneembare waxen. Heeft iemand al eens geprobeerd om de fingermitt of welke applicator dan ook even wat warmer te maken met een fön? Dus niet heet, maar warm? Zou zeggen dat je dan makkelijker dun kan smeren.
 
Een wax die niet duur is, makkelijk verwerkt en super resultaat geeft: Surf City Barrier Reef.
Aanbrengen en afnemen, geen curetijd, standtijd 3 maanden.
Dat zou, samen met de Collinite 845, mijn keuze zijn.

Ik heb ook een aantal high end waxen staan, daar zou ik niet echt een keuze in kunnen maken.
Succes met het maken van een keuze.
 
  • Leuk
Reactions: GenderNeutraleLak
Vind zelf 150 euro voor een wax erg veel, zou het dan ook niet snel uitgeven.
Ik heb ooit een pot Waxaddict Vitreo gekregen voor mijn verjaardag, deze is al duur genoeg wat mij betreft.

Maar als ik dan 150 euro zou kunnen besteden zou ik voor de Scholl vintage premium gaan.

Als je je afvraagt hoe ik daarbij kom, kijk dan eens naar dit topic.
Ik heb ooit een grote wax test van een detailer magazine geupload voor het forum.

https://forum.carclean.com/threads/mega-paste-wax-test-2016-pdf-bestand.18306/
 
  • Leuk
Reactions: GenderNeutraleLak
Ik zou ook je budget verdelen over tenminste 2 waxen (1 goedkope en 1 duurdere). Denk dat je ook een goedkope wax moet ervaren om een dure wax te kunnen waarderen. Zoals bij allle high-end producten is de prijs voor een iets beter resultaat of ervaring exponentieel hoger.

Maar van mij ook vooral het advies om niet te streven naar het vinden van "die ene perfecte wax".
It's about the journey, not the destination.
Enjoy the ride.;)