• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wax op Gyeon Skin: PROBLEEM

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Sommigen van jullie zullen wel weten dat ik mijn nieuwe leasewagen twee maanden geleden zowat in ontvangst nam en die onmiddellijk behandeld heb met Gyeon Synchro. Op de Mohs ligt dus een laagje Skin. Nu wilde ik eens uittesten of er een zichtbaar verschil zou zijn als ik boven op de Skin nog een showwax zou leggen.
Ik heb dat vandaag geprobeerd met Waxaddict Candygloss. Ik moet erbij vermelden dat het de eerste keer is dat ik met een Waxxadict wax werk, ik heb wel ervaring mer DJ waxes, Poorboys, Collinite en Bouncers.
Het resultaat is droevig. Ik heb een dun laagje aangebracht op de helft van de mototkap, met de rode finishing hand pad van Monello. Deze had ik met een pufje Spray & Wipe heel licht vochtig gemaakt. Ik heb de wax egaal aangebracht in een dunne laag, misschien niet flinterdun maar toch, er lag niet veel wax op.
Na twee minuten deed ik de eerste swipe test. Te vroeg. Na 5 minuten opnieuw, nog niet klaar. Na 10 minuten nog steeds niet. Na 12 minuten besliste ik om toch uit te buffen gezien de streepjes die ik met de swipe test maakte 'vuiler' werden. Uitbuffen lukte heel moeilijk. De wax leek te plakken als lijm! Ik heb zoveel mogelijk afgenomen maar er blijft een licht plakkerige laag achter.
Zou de wax een reactie van de Skin uitgelokt hebben of is er iets anders fout gegaan en had ik het anders moeten doen?
Nu moet ik dus de halve motorkap weer schoonmaken, ik wil die plakkerige laag eraf, maar idealiter laat ik de Mohs liggen. Ik heb nog wat Skin over dus kan ik daarvan nog wel een nieuw laagje leggen.
Wat zou ik doen, kleien of met PB professional polish of Finale polijsten?
 
Gewoon wassen met warm water en wat autoshampoo, is mij ook wel eens overkomen met waxaddict wax.
Toch te dik of te laat afgenomen, te warm paneel kan ook heel goed.
 
  • Leuk
Reactions: BrunoV
En daarbij heeft het 0,0 nut om een wax bovenop een coating aan te brengen.

Een coating heeft namelijk de eigenschap om alles wat erop komt, af te stoten, dus ook een wax. Deze kan niet binden met de lak.

Gebruik liever een detailerspray zoals Gyeon Cure of een vergelijkbaar product.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik heb het er, tot mijn eigen verbazing, heel eenvoudig afgekregen met Gyeon Prep op een Peluche Verde. Ik denk dus dat de toplaag Skin niet eens aangetast zal zijn. @nicknameless: als jij het zegt (dat wax op coating geen zin heeft) geloof ik het graag. Echter, op EX-P kon ik toch zonder problemen een DJ waxje opleggen maar dat gaf geen zichtbare verbetering. Het was echt een experiment omdat ik nog nooit een "showwax" geprobeerd had en nu ik de Candygloss in huis heb dacht ik, ik probeer het eens op een zwarte auto die al in de Synchro staat. Eigenlijk kan je aan de beading en sheeting van de Synchro niets meer verbeteren denk ik, ik hoopte op een iets diepere glans. Maar goed, het is een zwarte auto en zwart is geen kleur.
 
De EX-P is dan ook een sealant en kan inderdaad afgetopt worden met een wax.
De Skin is een topcoat met een zelfreinigend effect. Die zal inderdaad de wax niet hebben laten curen, vandaar dat je swipetest niet werkte.

Moest je ooit nog eens nadenken over een nieuwe LSP raad ik je de Menzerna Powerlock/Collinite 845 combo aan voor en mooie diepe zwarte wetlook/glans. Het is wel geen coating maar in principe kun je aftoppen met gelijk welke wax.

Nu je hebt het eens geprobeerd é :D
 
  • Leuk
Reactions: BrunoV
ik hoopte op een iets diepere glans
Ik denk dat dat lastig wordt aangezien je de lak "hermetisch" hebt afgesloten met de coating.

Men is in de veronderstelling dat een wax méér glans toevoegt, omdat de oliën ín de lak trekt en deze donkerder maakt.

Doordat de lak afgesloten is met een coating, trekken de stoffen van een wax en/of sealant dus niet in de lak.

Enne, glans haal je voor 99% uit de voorbereiding hè ;)
 
Inderdaad, de glans haal je vooral uit de voorbereiding. Die heb ik dan ook gedaan zo goed als ik het kan en het is een "zwarte" spiegel geworden, met een klein beetje sinaasappelhuid effect hier en daar. De wagen glanst mooi en de flake-pop in de lak is prachtig. De Skin als topcoat is geweldig, ik zal nooit meer proberen om er nog iets op te leggen :innocent:. Ik zal mijn bestelbusje (in Vlaanderen camionette genoemd) wel in de wax zetten, als ik ze eerst eens kan detailen. Maar eerst wil ik er de bacteriezeep die een Vlaming heeft 'uitgevonden' op testen. Als het volgend weekend droog is kan ik dat dan doen, normaal gezien heb ik woensdag dat product binnen. Een verslag van die test mag je vanzelfsprekend op dit forum verwachten.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Bacteriezeeptest zal er (voorlopig) niet komen. :pensive:
De uitvinder ervan antwoordt maar niet op mijn vragen (PH-waarde, schadelijkheid voor huid/slijmvliezen/milieu). Hij liet me na vier e-mail (een eerste en drie (3!) herinneringen) enkel weten dat hij afgelopen woensdag weer voorraad zou hebben, ik er alleen kon hebben als ik ze bij heb zou afhalen en dat hij wel eerst een telefonische afspraak wilde voor afhaling. Dinsdagavond noch woensdagochtend nam de man zijn telefoon op en hij antwoordde ook niet op sms berichten. Vanaf vandaag tot 1 juli is hij met vakantie.