• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax probleem - blijft niet 'plakken'?

StijnV

Detailing guru
Tester of Bling
29 jul 2014
866
183
35
Dilsen-Stokkem
Goeiedag!

Zoals sommigen van jullie wel weten, heb ik sinds kort een nieuwe wagen, namelijk een BMW 4 in Estoril Blue.

Ik heb echter problemen met wax op te brengen: na 1 à 2 weken / na de eerste wasbeurt, is de beading zo goed als verdwenen, sheeting is nog marginaal beter dan een ongewaxt deel.

Tijdens het waxen of zelfs na het uitpoetsen merk ik niet direct een probleem: aan de glans kan ik zien dat er een wax is opgebracht, wanneer ik vergelijk met een ongewaxt paneel.

Het lijkt haast wel alsof de "glans" componenten wel werken, maar de "beading/sheeting" componenten zijn weggespoeld ofzo?

Ik besef dat het een beetje raar/vaag klinkt, maar ik kan het niet beter omschrijven...

Tijdens het drogen "piept" de lak wel heel erg, alsof deze heel erg ontvet is (zowel voor als na het waxen). Iets anders is me niet opgevallen.
Voor het opbrengen heb ik een sterke shampoo gebruikt, geklei'd (Monello Dolce Verde en Dodo Juice clay lube) en daarna opnieuw gewassen (Dodo Juice Born To Be Mild).

Iemand suggesties of tips?
Heb momenteel geen paint cleaner in huis, wel Scholl S3. Dat is een beetje overkill maar daarmee zou ik wel een paneel kunnen doen om uit te sluiten dat er nog iets op de lak aanwezig is dat een goede hechting van de wax belemmert.
 
Laatst bewerkt:
Extra opmerking: wax wordt bewaard op kamertemperatuur, uit de zon, niet vochtig & met een stevig aangedraaid deksel.
Nu wil de toplaag wel eens ietsje droger/korreliger zijn als de rest, maar in het verleden heb ik daar geen nadeel van ondervonden en is deze laag ook snel opgebruikt.

Bij een tweede poging heb ik de wax langer laten curen dan normaal, dit leek iets te helpen maar nog steeds dramatisch resultaat na de eerste wasbeurt.
 
@Bikkel Waarschijnlijk vanwege de born slippy lube.
Er zal toch nog iets op je lak zitten wat er met kleien niet af gaat.
Ik denk dat kleien vooral werkt om oppervlakkig vuil te verwijderen. Sterke shampoo is ook niet genoeg geweest, dus de volgende stap lijkt mij een paintcleaner als pb prof polish oid.
Scholl s3 zal sowieso helpen maar is idd wat overkill.

Ik heb eens voordat ik op vakantie ging de voorruit behandeld met rain X.
Bleek niet geschikt voor die autoruit (grootte/bolling/hoek) dus klapperende ruitenwissers.
Echt van ALLES geprobeerd: dreft, ruitreiniger, alcohol, wax, kleien, allesreiniger, remreiniger enz... niets hielp.
Thuis met de dap en finale en het was verholpen. (Ik had nog geen prof polish)

Natuurlijk is een ruit geen lak, maar wat ik bedoel is, dat sommige middeltjes erg hardnekkig blijven zitten en je net het juiste product nodig hebt om het te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV en tembaco
Een paint cleaner zou denk ik ook uitkomst moeten bieden. Als je Prep in huis hebt zou je ook kunnen proberen dit voor het waxen te gebruiken...
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Volgens mij kan je ook bij de waxbox je auto onderspuiten met de foamlance van hun. Ik las ergens dat de shampoo daar je waxlaag van je auto stript.
 
In de fabriek brengen ze geen waxlaag aan, hooguit een vettige laag ter bescherming tijdens transport en opslag. Al heeft BMW dat volgens mij inmiddels ook weg bezuinigd. Mijn auto is overigens nu 6 maanden oud. Ga hem hopelijk dit weekend mijn van een waxlaag voorzien. Eens kijken of deze langer aanwezig blijft dan bij jou.
 
Vaak worden liggende delen van auto's met plastic beplakt, voor aantasting tijdens transport tegen te gaan.
Waxoil is een product wat de dealer laat aanbrengen of aanbrengt, dit gebeurt niet in de fabriek.
 
Ken het probleem. Ook na het ontvetten blijft wax bij mij 2 wasbeurten zitten en dan is het weer pleite. Nog geen oplossing gevonden.
 
Indien dit de beading is vrij kort nadat de wax is opgebracht, dan vind ik hem niet echt top.
Ik zou als test ook eens een andere wax ernaast opbrengen.