• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wax "probleempje"

ZeroZ

Detailing trainee
12 jan 2017
10
25
53
hoi hoi,

Ik heb een klein "probleempje"
Ik rijd veel snelweg, ook regelmatig naar Duitsland met wat hogere snelheden.
Dit heeft als gevolg dat mijn auto als het barre omstandigheden zijn geweest er uit ziet zoals op het plaatje.
DSC_0022.JPG


Had je maar geen witte auto moeten nemen :)
Maar ok, ik rijd de was box in zet de hoge druk spuit erop en denk daar gaat het vuil.
Helaas, het vuil blijft gewoon zitten :3 terwijl je het met je vinder zonder enige moeite zo weg wrijft.
Ik ga er vanuit dat dit komt door de wax, collonite 845.
Het water lijkt simpelweg geen grip te hebben op de auto. Dus even afspoelen is er niet bij.

Is dit normaal of hebben meer mensen dit ervaren?

groetjes
Eric
 
Idd, op een witte zie je alles maar ga ervanuit dat dit op iedere lak hetzelfde is maar wellicht minder opvalt door de maskerende kleur. (Lees minder contrast tussen wit en zwart dus minder zichtbaar)

Dit is normaal, met de HD spuit je alleen het loszittende vuil eraf. Je gedachtegang is een veel voorkomende. Helaas is het niet voldoende om alleen met water onder druk de vervuiling te verwijderen.

Wax heeft de eigenschap om vuil vast te houden. Hoewel het de lak beschermd hecht het vuil aan de wax. Wanneer je de auto hebt afgespoten en daarna wast met een shampoo wordt het vastgehouden vuil losgeweekt en door de smerende werking van de shampoo kan deze veilig worden afgenomen met bijvoorbeeld een washmitt.

De meeste (eigenlijk iedere) wax heeft deze eigenschap. Wanneer je wast was je een stukje van de wax mee eraf samen met het vuil. We praten hier over een gedeelte van een Micron. Na een x aantal keer wassen verliest je wax zijn laagdikte en mag je weer een nieuwe laag aanbrengen als bescherming.

Tegenwoordig wordt er veelal gekozen voor een coating welke de "vuilplakkende" eigenschap niet heeft waardoor het schoonhouden vele malen makkelijker wordt.
Voor het aanbrengen van een coating komt de voorbewerking en applicatie wel nauwer dan bij een wax maar daartegenover staat dat deze ook langer blijft zitten en dus duurzamer is.

Ikzelf kies voor een wax omdat ik het aanbrengen ervan leuk vind en graag meerdere producten test. Wel heb ik mijn velgen in een coating staan omdat remstof behoorlijk vast kan koeken en de velgen zijn nu zonder moeite superschoon.

Over al deze onderwerpen valt nog genoeg te vertellen maar dit forum staat hier propvol mee dus met wat leeswerk zullen vele vragen al beantwoord worden per onderwerp.

Ik hoop dat je "probleem" nu wat minder is omdat je de werking beter kan inschatten.
Veel detailplezier!
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en Emi
Dit ligt, naar mijn mening, niet aan een wax hoor.
Vuil hecht zich op je laklaag/waxlaag...een hogedruk spuit haalt idd puur het oppervlakkige vuil weg.
Ook een foamlaag zal dit niet losweken.
Dus voor een schoon resultaat zul je toch echt de mouwen op moeten hijsen en een washmitt er bij moeten pakken :p
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Daarnaast is de druk in een wasbox meestal niet al te hoog (op gevoel zou ik zeggen 30-50 bar), dus spuit je er minder vuil vanaf dan met een andere hogedrukreiniger. Wel zal het inderdaad vrijwel altijd nodig zijn om ook contact te maken met de lak met behulp van een washmitt om al het vuil te verwijderen.
 
Ik kan mij ook vinden in het was-verhaal van bovenstaande reacties, maar ik heb nog nooit van zulke rare lijnen gezien. Ook niet op spierwitte auto's.

Is dit elke keer als je een lange rit maakt met slecht weer?
 
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Tuurlijk begrijp ik dat ik met de washmitt aan de slag moet, graag zelfs (daarom zitten we hier he ;))
Echter het is voor mij niet altijd even makkelijk om aan de slag te gaan aangezien ik 4 hoog woon en dus aangewezen ben op een was box met wat emmers die ik meeneem of bij vrienden met een oprit.
Alleen na een lange rit, na slecht weer ben ik niet altijd in de gelegenheid dit te doen ( weersomstandigheden of ff geen zin). Maar omdat de auto zo enorm vies is dacht ik even afspuiten dan kan ik in ieder geval weer de deur opendoen zonder zwarte handen te krijgen.
Het is eigenlijk sinds ik collonite 845 gebruik dat ik deze lijnen er niet met de hoge druk afkrijg terwijl je het vuil er bijna vanaf kunt blazen.

I

Tegenwoordig wordt er veelal gekozen voor een coating welke de "vuilplakkende" eigenschap niet heeft waardoor het schoonhouden vele malen makkelijker wordt.

/QUOTE]

Misschien dat ik dat eens ga proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
maar ik heb nog nooit van zulke rare lijnen gezien. Ook niet op spierwitte auto's.
Ik heb zelf ook een witte auto gehad en had dit met iedere wax welke ik gebruikte en ook met Sonax PNS.
Op mijn groene auto zie ik het nu ook, dit is gewoon vastzittend vuil wat van de weg opspat van de medeweggebruikers voor je.
Dit vuil "slijt" in streepvorm en heb de laatste tijd veel 130km/h gereden en dit fenomeen is nu erger dan wanneer ik 80/100 km/h rijd.
Na een goede wasbeurt is dit weer opgelost natuurlijk maar ik begrijp @ZeroZ wel als je minder wasgelegenheid hebt en denkt ff vlug de auto "schoon" te maken dat je ff raar opkijkt als de auto er dan zo onderuit komt.
Ik persoonlijk vind Collinite niet zo maar dat is persoonlijk en weet ook niet of deze vervuiling daar meer op blijft plakken dan bij andere waxen.
 
Het zal inderdaad te maken hebben dat ik laatste tijd veel in Duitsland gereden heb op hogere snelheden.Dat ze geen zoab hebben helpt ook niet je krijgt daar echt hele sprays over je heen.
 
Probeer eens een product op Sio2 basis (bijvoorbeeld Gyeon Cure als simpele spray on sealant).
Ik vermoed dat het daarmee vele malen minder gaat zijn.
Heeft te maken met de eerder genoemde vuil afstotende eigenschappen van een Sio2 product tegenover de vuilabsorberende eigenschappen van een wax.
 
@Jansen Ik gebruikte altijd collonite echter dit is mijn eerste witte auto het viel daarvoor niet zo op.
het is inderdaad het zelfde als bij Al-bundy.

@ivo's thnx voor de tip ik ga het eens bekijken.
 
Ik heb deze zwarte strepen ook.
Bij mij komt het heel vaak vanuit de raamrubbers of andere kieren naar onder gelopen vanuit de deur, motorkap etc.

Een idee kan zijn om eens alle kieren en rubbers goed aan te pakken met APC.

Heb een 140bar hogedruk, daar gaat het niet mee weg. Met foamen ook niet.
Dus zoals eerder genoemd is, lekker wassen!
 
Waar ben jij nu Fan van dan @Quantoxx ?

Nou, ben eigenlijk geen fan van prewashes. :p Elke keer als ik een detail doe en de prewash over de auto puit, denk ik bij mezelf; ''Jezus, wat verdoe ik eigenlijk veel tijd met de was-stappen. Kan net zo goed de boel afspuiten met de HD, handwas, kleien, afspuiten HD en drogen...''

Maar, de Valet Pro - Snow Foam Combo deed 1:4 toch wel goed zijn ding. Zelfs in een vette motorruimte zag je het vet/vuil losweken en was het afspoelen stukken makkelijker. Normaliter loop ik zo'n motorruimte, of sponningen/dorpels/kieren/naden toch nog na met APC+D, maar een sterke prewash zal wél helpen.

(Ik gebruikte deze prewash in een drukpomp. Zo'n onkruidpomp-dinges-gevalles)

Ik zal een voorbeeldje maken van 2 foto's... gimme a moment.


Greetz