• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxes, sealants en ondergrond...

Sven S8

Detailing rookie
15 mei 2008
1.372
0
Om niet OT te gaan even een nieuw topic gestart.

Ik meen begrepen te hebben dat een (echte) wax eigenlijk zonder problemen over een sealant als EX-P zou moeten kunnen (en dat we de aanwijzingen van een fabrikant niet altijd even letterlijk hoeven te nemen). Maar is dit ook altijd zo? Ik zou hier graag méér over leren, en ik denk dat dit onderwerp voor iedereen hier wel interessant is...

Sommigen kennen de discussie nog wel of (bijvoorbeeld) de Zymöl Concours Glaze perse - na reiniging/voorbereiding met HD-Cleanse op de 'kale' lak moet worden aangebracht. De meningen waren toen dat de wax óók over een sealant aangebracht zou moeten kunnen worden, in tegenstelling tot wat de fabrikant 'eist'. De importeur heeft later overigens bevestigd dat er óók getopt kan worden met deze wax.

Naar aanleiding van een uitgebreide wax-test uit de UK doet de vraag zich weer voor; kan elke wax op een sealant worden aangebracht? En maakt het dan nog uit of je EX-P neemt (die volgens de omschrijving óveral op of onder kan) of - bijvoorbeeld - Jeatseal 109 of Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0?

Ik ben hier met name benieuwd naar omdat ik wel een voorstander ben van een sealant (duurzaamheid + glans) onder een wax (warmte en diepte).

Brand maar los zou ik zeggen. Liefst met onderbouwing... :)
 
Heel even over Zymöl ,volgens Dave KG zou de wax dus zonder enig probleem over blank lakwerk kunnen aangebracht worden..
Het zit voor 90% in de voorbereiding ,de HD-cleanse moet gewoon gebruikt worden om geen teleurstellend zicht te krijgen ,een wax kan geen slecht uitziend lakwerk verbeteren.
Daarbij komt wel ,dat de wax (elke wax) enkel goed kan hechten op een zuivere lak en zoals de naam het zegt hd-CLEANSE ,reinigen vd lak.

Carnauba is carnauba en het zit in elke wax ..Voor een sealant zal het niet uitmaken welke kleur of geur.
Ik ben ervan overtuigd dat ELKE wax over een sealant kan aangebracht worden ,maar omgekeerd volgens mij niet.
Sealant hecht aan de lak en een wax 'zet' zich op de lak.

Dus volgens mij maakt het niets uit voor de wax wat voor ondergrond zolang deze maar proper is..
 
Ik ben afgelopen dinsdag bij gerbrand geweest (reseller vann ondermeer zymol) hij heeft een kleine demo gegeven op een danig verweerde golf

hier is de linkerkant van de kap behandeld met alleen de hd cleanse

P1010978_edited.jpg


Ik ben ervan overtuigd dat als een fabrikant een cleanse o.i.d. voorschrijft voor een optimaal resultaat dat dat zeker een verschil maakt
 
Hmm, even ter verduidelijking; ik denk óók dat een clean(s)er zin heeft, maar heb sterk de indruk dat dit 'vereist' wordt om - zoals BK zegt - geen teleurstellingen te krijgen door een slechte voorbereiding.

Maar het gaat me er nu om dat je bij een optimale voorbereiding de wax direct aanbrengt óf over een sealant. Het laatste heeft m.i. duidelijk voordelen. Daarbij, als je de wax direct na een clean(s)er zou *moeten* aanbrengen zou dat impliceren dat je dus óók geen glaze kunt gebruiken als Black Hole o.i.d.

M.i. zijn er beslist betere resultaten te behalen mét een glaze (en sealant) onder de wax.
 
Een voorbereiding is vereist, bij veel waxen moet de ondergrond alleen schoon zijn. Maar soms heb je componenten die elkaar aanvullen of een positieve chemische reactie veroorzaken.

Ook is het andersom mogelijk, dus dat er een negatieve chemische reactie wordt veroorzaakt. Denk dank aan: verlies van glans, gekke vlekken, korte levensduur, hechtingsproblemen etc.

Als een product amino actief is kan het overal overheen, zonder dat je deze problemen krijgt.
 
Ben ik met je eens Sven, maar zoals de uk test aangeeft zit er dan een risico in van teleurstellende resultaten.
 
Natuurlijk, de glaze (Black Hole in dit geval) werkt als voeding en filler, om deze te beschermen komt de seal erover.
Zou je er geen wax op doen, ligt de seal er zo weer af. Tot zover geen nieuwe dingen denk ik.
Bij sommige waxen (en ik heb dit 2x met de NXT 2.0 gehad) kreeg ik vlekken. Nee, dit lag niet aan mijn manier van aanbrengen, noch aan de voorbehandeling (kleien, polijsten SSR series, BH, EX-P)
Vervolgens de andere testspot alleen gepolijst en gevoed met Black Hole, toen de 2.0 wax, voila, geen vlekken.
Rara hoe kan het? :weetniet
Ik snap je punt Sven, maar ik denk dat er een stukje chemie komt kijken bij sommige middelen t.o.v. elkaar, danwel met elkaar.

*EDIT* lees net Tim z'n reply, precies wat ik dus heb meegemaakt en bedoel!!! :cool:
 
Tim zei:
Als een product amino actief is kan het overal overheen, zonder dat je deze problemen krijgt.

Vandaar ook mijn keuze voor EX-P voor deze toepassing, daar staat het duidelijk bij. (Die zou je dus ook als 'hechtlaag' kunnen gebruiken tussen twee andere producten).

Maar het zou op zich wel prettig zijn als je van andere producten óók weet dat het samen gaat... Ik neem aan dat het er met name om gaat dat de sealant geschikt is? Zeker als je het over een 'pure' wax hebt is die laatste minder van belang in dit opzicht lijkt me...?


Maar hoe zit het bijvoorbeeld bij Wolfgang? Als ik in een gekke bui zou besluiten de Füzion (polymeren+carnauba wax) over de Deep Gloss Paint Sealant te willen aanbrengen, kan dat dan ook?




@ Havanna: ik heb al vaker gehoord dat de NXT op zichzelf ook wel eens vlekkerig resultaat wil geven op zwarte (donkere) lakken.
 
Ik had Wolfgang gemailed met de vraag of Fuzion na de Deep Gloss Paint Sealant kon worden aangebracht en dit was het antwoord:
Yes, you can you just have to let the deep gloss cure for about 12 hours before topping it with fuzion
Dus ja die combi moet dus gewoon lukken.
 
De Deep Gloss Paint Sealant is idd een heel bijzonder product. Het curen begint nadat je het hebt afgenomen!

4. Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 should be completely dry before you remove it. After applying it to the whole vehicle, begin buffing at your original starting point. This should allow enough drying time (approximately 30-45 minutes).

5. This product is moisture sensitive. Oxygen is needed to activate the sealant so that it bonds to your paint. Moisture will ''drown'' the sealant by depriving it of the necessary oxygen, much like water deprives the lungs of oxygen. In order to achieve a hard, durable finish, Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant must cure for at least 12 hours before being exposed to moisture. Do not apply sealant before dusk because dew will interfere with the adhision to the paint. Park your vehicle in a garage or under a shelter while it is curing, if possible.

Bron: Wolfgang Care Care

Overigens zijn er voor de eigen USDM zg. car care kits verkrijgbaar waarin de DGPS juist gecombineerd wordt met de Fuzion of Pinnacle Souveran wax.
Wax (carnauba en/of synthetisch), gaat dus samen met DGPS.

EX (zonder "P"), bevat al carnauba en gaat volgens Poorboy's zelf heel goed samen met Natty's wat een carnauba wax is (die petroleum distillaten bevat).

Bij twijfel, zou ik zelf Tim's advies vragen (telefonisch of via chathulp bij bestelling), gebruik maken van kennis via dit forum, pm's sturen naar Stimpy, Dibbuz, Goku of de fabrikanten zelf raadplegen (websites, faq's, email, eigen forum).

EDIT: aanpassing in productnaam na terechte opmerking van Dibbuz
 
Naar mijn weten heeft EX-P geen carnauba, vandaar de P van Pure (Pure Sealant).
De Poorboys EX die heeft wel carnauba.
 
Maar begrijp ik hier nou goed uit dat je na de EX-P nog een andere waxlaag erover heen aan moet brengen?
 
EX/EX-P is een sealant, geen wax.

In principe hoef je geen wax over een sealant aan te brengen. Sommige mensen gebruiken een sealant om te besparen op een wax. Andere mensen willen juist een wax over de sealant aanbrengen voor extra glans/bescherming.
 
ik doe na 2 lagen sealant 2 lagen wax; beste van 2 werelden (langdurige bescherming van de sealant en mooie glans van de wax).
 
Dibbuz zei:
Ik had Wolfgang gemailed met de vraag of Fuzion na de Deep Gloss Paint Sealant kon worden aangebracht en dit was het antwoord:

Dus ja die combi moet dus gewoon lukken.

Thanks! (Voor jou ook wel interessant natuurlijk) ;)

Annabasis ook bedankt voor de aanvulling. :cool:

De Wolfgang producten hebben zeker m'n interesse gewekt. Het lange curen is voor mij geen probleem. Heb onlangs - bij de Lidl of all places - zelfs een leuke klok op de kop getikt die naast de tijd (horloge gaat uiteraard af tijdens het poetsen) óók de temperatuur en luchtvochtigheid aangeeft. Moet goed komen dus...

Weet iemand toevallig wat de eigenschappen zijn van de Jetseal 109 op dit punt? Ik heb er in de praktijk goede resultaten mee behaald, maar ben toch wel benieuwd naar de technische data. Is deze ook amino actief?

Als hier meer over bekend is hoor ik het graag, anders waag ik er wel een keer een mailtje aan.


Re EX-P: ik heb bewust gekozen voor de pure variant, omdat ik deze gebruik als ondergrond. Wil je 'm als toplaag dan kan dat uiteraard ook - doet ie mooi trouwens - maar dan zou je m.i. beter voor EX kunnen kiezen met carnauba.