• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

WaxOyl/ProTech behandelingen

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Ik start deze discussie omdat het vaak bij mensen te sprake komt als ik auto's aan het doen ben.

Een WaxOyel/Protech is vrij prijzig maar ze beloven wel heel wat. Ze geven 3 jaar glansgarantie op een nieuwe auto maar wat is nou precies een glansgarantie?
Al zou je niks op de lak doen dan zou een nieuwe auto nog steeds glanzen na een goede wasbeurt na 3 jaar. De lakken van tegenwoordig zijn een stuk sterker dan die van jaren geleden volgens mij. Dus hoeveel is die glansgarantie dan waard?

Bovendien moet je bij Protech ook nog eens terugkomen voor een nabehandeling en moet je de producten van hun gebruiken om in aanmerking te komen voor de garantie dacht ik.

Die behandelingen zullen best goed zijn maar het valt of staat met de voorbereiding en die is vaak bedroevend. Als de swirls er niet uit zijn voor die laag zijn er na de laag ook nog en moet je de laag er weer afhalen om die alsnog weg te krijgen.

Ik denk dat je met een sealant zoals de Wolfgang Gloss Paint Sealant die maanden houdt en die jaren mee gaat een stuk beter en voordeliger uit bent. Een goede sealant breng je zonder moeite in een halfuurtje aan en het uitpoetsen is ook zo gebeurt. Zelfs als je niet van poetsen houdt moet een uurtje toch wel op te brengen zijn zo om de 4-5 maanden?

Heb jij ook wel eens een discussie gevoerd met iemand hierover en hoe denk je er zelf over?
 
Discussies zat gehad!

Die lagen zijn best goed, maar niets meer dan een langerhoudende sealant. Bovendien kent zo'n laag ook nadelen:

- Je kan zelf je auto niet kleien, want het lakpantser wordt hierdoor aangetast
- Onvermijdelijke waskrassen kan je zelf niet verminderen of verwijderen, want dan verwijder je ook de laag. Je moet dus terug naar de dealer en die rekent daar wederom geld voor!

Vind je een mooie glans en een lak zonder swirls / waskrasjes belangrijk en vind je het niet erg om je auto zelf lekker bij te houden? Neem dan geen lakpantser.

Groeten,

Tim
 
laatst ook een prelude gedaan van 1998 rood.
had ook een waxoyl behandeling gehad met certificaat,ding zat wel vol doffe plekken.
dus lijkt me zonde geld
 
nick22 zei:
laatst ook een prelude gedaan van 1998 rood.
had ook een waxoyl behandeling gehad met certificaat,ding zat wel vol doffe plekken.
dus lijkt me zonde geld
Van wanneer was die behandeling? Gelijk vanaf nieuwstaat?
 
Na 10 jaar is die laag wel aan zijn eind ja, ik denk na 1 jaar al :)

(Trouwens de SPAM die nu al opdook heb ik eruit gehaald, iemand maakte reklame voor zijn lakpantser in dit topic)
 
Als die inderdaad bij aankoop is dan is het vrij logisch dat de laag na 10 jaar niet meer optimaal is natuurlijk.
 
maar blijft het misschien wel een jaar zitten dan of zo??

kan toch niet zo zijn dat het helemaal ruk is :weetniet
 
Het zal inderdaad niet helemaal ruk zijn, het is handig voor de luie mensen, die niet van poetsen houden o.i.d.. De meesten hier zullen niet snel kiezen voor zo'n laag omdat je erg gelimiteerd wordt in je gebruik van diverse producten, paintcleaners en clay zijn meteen grote no-go's want je bent je laag in no time kwijt. Je kunt gewoon beter investeren in de juiste poetsmiddelen.
Mijn mening is dat deze zogenaamde pantserlagen bestaan omdat de markt ze wilde hebben. Zoals Dibbuz al zegt, alles staat of valt bij de voorbereiding, de glans komt namelijk voornamelijk van de lak zelf, bereid je deze dus goed voor door polijsten e.d. dan is de glans geweldig, dit sluiten ze af door deze pantserlaag net zoals wij een wax er op aanbrengen. Protech bijvoorbeeld doet alle voorbereidende stappen met de Pro lijn van Meguiar's, als laatste komt de Protech laag er op.

Nog een stukje leuk leesvoer voor de engelstaligen onder ons, een linkje naar het Meguiar's Online forum : http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?t=10939 over dit soort behandelingen.
 
FF vraagje van collega GTI rijder met Protech behandeling;

Zit er Super Snow Foam een soort van Wax ??

Schijnt dat slecht te zijn voor een eventuele Protech behandeling ??

gr.

JP
 
Er zit geen wax in SSF, het is een soort shampoo, meer niet. Zou trouwens raar zijn als een wax slecht zou zijn voor de protech laag... wat heb je er dan aan? Het is wel zo dat sommige waxen een cleaner in zich hebben en daardoor de laag zouden kunnen vermindere/verwijderen. Bij echt waxen dus een pure wax gebruiken. Je mag toch ook met je protech laag door de krasstraat? Nou je wil niet weten hoe agressief die shampoo daar is en ze sluiten daar ook af met een "wax" (het is meer vettig goedje dan een echte wax)
 
Wij zijn ook Protech dealer en kan je melden dat wax geen probleem is voor een Protechlaag!

Protech levert notabene zelf ook waxen die je over je Protechlaag heen kan doen (denk aan de Protech Super Shiner en de Maxi Shine Wax).

Het is echter wel belangrijk dat er géén cleaner in de wax zit. Maar alle pure waxes kan je zonder problemen gebruiken op je Protechlaag!

Naast de bovenstaande waxen zijn de volgende ook geschikt voor de Protechlaag:

- Meguiar's Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax
- Meguiar's Hi-Tech Yellow Wax (M26)
- Meguiar's Paste Wax (M16)
- Alle waxen van Pinnacle
- Alle waxen van Dodo Juice
- De waxen van R222 (P21s)
- De Collinite waxen
- De Mothers Carnauba en de Mothers Reflections Top Coat

Misschien vergeet ik er nog een paar, maar er kan een hoop op.
 
maar over die protech behandelingen zie ik niks op de site wel artikelen maar geen teflon of zo toch??of lakpantser?