• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weer een beginner

Lucifer

Detailing rookie
3 aug 2013
54
0
Hallo allemaal.
Ik ben Jeroen en wil graag beginnen met het detaillen van wagens. Eerst ga ik oefenen op mijn eigen wagen en die van mijn stiefvader en deze wat deftig onderhouden.

Na toch wel even rond te lezen op dit forum heb ik dan eindelijk besloten mij aan te melden en ervoor te gaan. heb mij dan ook al voorgesteld in het voorziene topic? daarvoor :p

Ik ben toch met een hoop vragen blijven zitten, de eerste vraag is wat jullie vinden van de producten die ik opgelijst heb:

- Dap900 power pack: https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Kompressor_Starterskit_Power_Pack_102412

- shampoo en droogdoek van dodo juice: https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Basics_of_Bling_Wasset_BBWASHSET_102213

- klei set van monello: https://www.Carclean.com/product/Monello/Dolce_Verde_Klei_Set_DVCLAYCOMBI_102118

- Dodo juice lime prime als glaze: https://www.Carclean.com/product/101042

- PB exp pure wax : https://www.Carclean.com/product/100728



Wat ik nu nog nodig heb zijn de applicator pads voor op de DAP900.. Ik vind deze niet direct, enkel handpads..
En nog iets wat ik zoek is een "eraser?" dacht ik dat het heet om de overgebleven residu van het polieren mee te verwijderen, kan iemand mij hiermee helpen?
Heb ik volgend jullie verder nog iets nodig?

Nu de vragen waarmee ik nog zit en welke ik mij nog kan herinneren:

- Hoe polier/glaze/waxen jullie de plekjes waar je nauwelijks bijkunt? bvb bij renault in het merklogo, of tussen de emblemen op de kofferbak?

- Een vriend van mij heeft enkele krassen op een stuk van 1 paneel van zijn auto.. is het mogelijk deze weg te polieren zonder een groot verschil te zien tussen wat wel/niet gepolierd is? zoja: hoe?

Dit zijn zowat mijn 2 grootste vragen waarmee ik zit..

De volgende stap ik alles aanschaffen (best nog prijzig vind ik) en dan door de praktijk gaan leren :D

owja nog een vraagje wat in mij opkomt: hoeveel auto's kun je ongeveer doen met zo 1 flesje poliermiddel?


Zo alvast bedankt voor de hulp die ik vooraf al gekregen heb door de how-to's op dit forum en hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen :)

groeten jeroen!

edit: nog een vraag..

Hoe maak je nu eigelijk het best je pads TIJDENS en NA het gebruik schoon? ik lees zoveel verschillende dingen, en dan daarop zoveel verschillende commentaren...
 
Welkom! Een hoop vragen.

Enkele antwoorden: LET OP: het pakket wordt tijdelijk geleverd met Kompressor pads! Dus: bij de Dap900 power pack zitten pads.

PB exp pure sealent en geen wax.

Shampoo en droogdoek zijn goed,al zou ik persoonlijk voor de droogdoek van Monello gaan.

Klei is goed, persoonlijk kies ik dan liever de kit van Mothers.

Plekken waar je niet of lastig bij kunt zijn met de hand te doen of met the cone of uni-ball (zoekfunctie) ;)

Een fles polijstmiddel gaat net zo lang mee tot die leeg is ;) Erg afhankelijk weer en persoons/auto/lak gebonden.
 
dus PB exp pure sealent is geen wax?

Waarom zou je eerder voor de droogdoek van monello gaan?

Zelfde vraag voor de klei :)

Zo meteen even opzoeken van die cone/uni ball

Dankjewel! :D
 
Door eigen ervaring en de positieve berichten van mede detailers zou ik kiezen voor de genoemde producten. Er is trouwens ook een leuke test over de droogdoeken te vinden op het forum.
 
Jeroen Merlijn;337457 zei:
De naam sealent zegt het al ;)

ow, ik had hem hier gehaald: https://forum.Carclean.com/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal--DAP500-900.aspx
hier staat hij onder stap 5: waxen

of kom ik nu enorm dom uit de hoek en is wax = sealent?
 
Jeroen Merlijn;337448 zei:
Enkele antwoorden: LET OP: het pakket wordt tijdelijk geleverd met Kompressor pads! Dus: bij de Dap900 power pack zitten pads.

Hierbij zit toch geen applicator pad? of ben ik mis?
 
Nee. Er word onderscheid gemaakt tussen een chemische wax= sealent en een wax op basis van carnauba= pure wax. Er zijn ook hybryde waxen en die hebben het beste van beide als bestanddeel.

Dus: sealent is chemisch een chemische wax.
Begrijp dat er verwarring is.
 
Dit komt uit de link die jij opgeeft:

Dit complete DAP900 pakket bevat alles wat je nodig hebt om de lak van je auto weer in showroom staat te krijgen.

LET OP: het pakket wordt tijdelijk geleverd met Kompressor pads!

Inhoud van het pakket:

•De DAP900 V2 D/A Polijstmachine - inclusief 5" en 3,5" steunplaat
•Monello Kompressor 6" Orange Light Cutting en 4" Yellow Cutting pad - Voor het aanpakken van krasjes met Raffini Veloce
•Monello Kompressor 6" White Polishing en 4" Green Heavy Polishing pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes met Raffini Mezzo
•Monello Kompressor 6" Light Green Polishing en 4" White Polishing pad - Voor het nabewerken met Raffini Finale
•Monello Raffini Veloce
•Monello Raffini Mezzo
•Monello Raffini Finale
•Monello Peluche Verde 3-pack
•3M 3434 afplaktape - 19mm
Let op: het pakket wordt nu geleverd met Monello Raffini Veloce i.p.d. Monello Raffini Inizio Forza
 
Wat die saelent/wax betreft is ook weer duidelijk :D
Deze is dus wel een pure wax: https://www.Carclean.com/product/101862
er staat ideaal voor donkere/warmkleurigere auto's, kan hij ook gewoon op wat blekere gebruikt worden?


Dat van die set wist ik, maar deze: Monello Kompressor 6" Light Green Polishing en 4" White Polishing pad zijn toch voor polish aan te brengen? geen applicator pads dus?
of kan ik hiermee ook gewoon een wax aanbrengen?
 
Ok bedankt! dat zijn al een pakje antwoorden op al mijn vragen :D

Vind die uni balls en cones wel nogal prijzig..

maargoed, even kijken of er op de andere vargen reactie komt :)

je hebt me alvast een stukje verder geholpen
 
Allereerst Lucifer, en beginner zijn we allemaal geweest (of zijn het nog).

Wat de klei betreft: ik heb nu een paar jaar de Mother's kleiset gebruikt, maar vind 'm soms net te veel plakken aan de vingers, vooral bij warm weer/felle zon. Voor mij reden om de Monello Verde klei ernaast te zetten om te gebruiken in de zomer.

Wat de pads betreft: machine pads staan niet onder 'pads en doeken' maar bij machinaal polijsten. Voor wat er leverbaar is, kun je het beste even contact opnemen met CC zelf: er zijn al een poosje leveringsproblemen met diverse pads, dus dat wijzigt iedere keer.

Overigens zou ik adviseren om eerst eens handmatig wat stappen onder de knie te krijgen, vóór je met een DAP aan de gang gaat. Zo leer je de stappen en producten vast een beetje kennen voor je met een machine aan de gang gaat. Als je direct met een DAP begint, is het misschien allemaal wat veel informatie in één keer, om het goed te onthouden, en goed toe te passen.
 
zo nu kan ik weer gaan twijfelen over de klei :p

met alle respect, maar ik wil echt machinaal gaan werken :$ (wil niet overkomen als een koppige die niet wil luisteren)
of bedoel je gewoon de dap kopen, maar gewoon eerst even proberen met de hand?

Ik schrijf alles zeker goed op, mijn eerste pogingen moeten niet perfect zijn, het is tot slot mijn eigen wagen om op te oefenen.

En iemand een idee voor juist een kras weg te polieren?
En van die eraser ofzo om restanten te verwijderen?
En voor die pads te kuisen?

ik heb de indruk dat ik over kom als een zagend kind :O komt waarschijnlijk doordat ik in gang wil schieten :)

nogmaals dank
 
Als ik zo is kijk lijkt het mij verstandig de verschillende secties is door te nemen om een goed beeld te krijgen. Het is moeilijk te bepalen hoe je de kras moet aanpakken als we niet weten wat voor kras het is. Over het algemeen geldt een aanpak van laag naar hoog ( cutting factor/polijstmiddel) op je auto.

Nogmaals: in de desbetreffende secties staan genoeg onderwerpen hierover en over je overige vragen. Eventueel kun je de zoekfunctie gebruiken. Ik zeg dit niet om hier een beetje bijdehand te lopen doen, maar juist door de verschillende onderwerpen te lezen( met ieders ervaring/tips) kun je dit heel makkelijk meenemen voor je eigen situatie.

Succes!
 
Lucifer: over de klei zou ik me niet al te druk maken, ik denk dat beiden een goede keus zijn. Ik heb aangegeven waarom ik soms de Monello boven de Mothers zou prefereren.

Wat het handmatig beginnen betreft: ik bedoel doe eerst de auto 1 of 2 keer met de hand (je zal verrast zijn over de vooruitgang, ook met de hand). Het probleem is, als je direct met de machine begint, heb je geen enkele referentie als er iets niet klopt. Logisch gesproken ben je dan een dikke dag aan het zwoegen geweest, en komt aan het eind tot de conclusie dat het niet geworden is, wat je ervan had verwacht. Probleem is dat het dan heel moeilijk is, om te achterhalen waar het fout is gegaan. Als je zelf 1 of 2 keer handmatig hebt gewerkt, of samen met een ervaren detailer aan de gang bent geweest, dat je zelf veel eerder ziet bij welke stap er iets niet klopt. Als je weet bij welke stap het fout gaat, is het veel makkelijker om je te helpen om het op te lossen.

Het is jouw auto, jouw materiaal, jouw arbeid en ook jouw beslissing. We kunnen je alleen helpen met advies en onze ervaring, het is aan jou wat je ermee doet. Overigens die kras verdwijnt niet zomaar, (ondanks dat TellSell reclame je anders wil laten geloven) dus over een paar maanden kun je die ook nog aan pakken.
 
zo bedankt zeg! :D

maar voor dat handmatig polieren moet ik dan weer allerlei verschillende producten gaan aanschaffen die dan op zijn beurt ook een berg geld kosten vermoed ik.

ik begrijp wel helemaal wat je bedoeld en ga het daardoor ook overwegen..

eerst even kijken wat alle producten voor met de hand kosten, of kan ik gewoon de producten die machinaal te verwerken zijn gebruiken?

groeten
 
Zo heb ik dan nog even een stappenplan opgemaakt zodat ik zelf nog kan onthouden hoe of wat :)
Toch zet ik het hier graag nog even dat jullie dit even kunnen nazien zodat ik geen stappen/producten vergeet:



Stap 1: Wassen

Moet ik om de oudere beschermlagen te verwijderen APC toevoegen bij mijn sopje, of hoe doe ik dit het best?

Wassen wet dodo juice shampoo, 2 emmer methode
Gebruik van microfiber handschoen
Drogen met droogdoek van dodo juice.

Stap 2: Kleien

50x50 zones insprayen met mothers detail spray die bij de clay set zit (of mag dit bvb direct de volledige motorkap?)
ook even een spraytje op het stukje klei
gesprayde zone kleien
indien de klei vuil is, opnieuw kneden

Stap 3: Polijsten

bij elke stap eerst openvrijven op stand 1 van DAP900, daarna inwerken op stap 6? of 5?

Juiste combo zoeken om mee te starten:
Oranje light cutting pad met Monello mezzo

indien niet sterk genoeg:
Oranje light cutting pad met monello veloce

Indien ook niet sterk genoeg:
Sterkere cutting pad met monello mezzo? suggesties?

Nadien afbouwen:
witte polijstpad met mezzo? of direct finale?

Na deze stap afbouwen:
licht groene pad met finale


De moeilijk bereikbare plaatsen doe ik met een handpad..
Tussen elke stap, goed uitbuffen met MF doek, daarna met een eraser (suggesties)? Of volstaat uitbuffen met een MF doek? Of kan ik ook gewoon apc gebruiken?


Stap 4: glaze


Gebruik ik hiervoor een licht groene pad of een applicator pad?

eerst openwrijven, daarna op stand 2 van de DAP de lime prime inwerken

Moet ik deze laten hazen? of mag ik de residu gewoon direct verwijderen met een MF doek? opnieuw dezelfde vraag: heb ik een eraser nodig? Of, kan ik een apc gebruiken?


Stap 5: Waxen

hiervoor ga ik Poorboys World Natty's Liquid Blue gebruiken.

Aanbrengen met een applicator pad op de dap..
Welke stand moet ik gebruiken?

Dan de wax een 3 kwartier laten hazen, daarna uitbuffen met een MF doek.
Indien de tijd het toelaat, nog een tweede laagje aanbrengen.


Ik hoop met dit stappenplan een mooie glans te krijgen op mijn wagen en de meeste krassen eruit te krijgen :D
 
@Lucifer: voor het handmatig heb je eigenlijk alleen handpads nodig als extra, maar voor lastige plekken, waar je met de DAP niet bijkomt, is een handpad (heet geloof ik officieel een applicator) ook nuttig/nodig. Wat de producten betreft: zijn eigenlijk gelijk, met dat verschil dat je het grofste polijstmiddel niet moet gebruiken bij handmatig werken, omdat je dat handmatig niet meer strak krijgt. Dus qua middelen is handmatig minder, in plaats van meer/extra.


Stappenplan:

Wassen:
om oude lagen te verwijderen, kun je gewoon een overdosering van een willekeurige autoshampoo gebruiken, als de shampoo maar zonder wax/carnauba is. (kan dus ook een goedkope shampoo uit de supermarkt zijn).
Eventueel een aparte goedkope washhandschoen van de Action voor vooral de onderste delen van de auto: daar zit meestal veel zand/bagger enz. Na het wassen even afspoelen met de slang (gewoon met de straal, (kraan maar een stukje open) en geen sproeier of iets dergelijks erop, het water loopt dan grotendeels al van de auto af, waardoor je droogdoek niet te snel nat wordt.

Polijsten:
Je kunt eerst het te behandelen oppervlak al globaal 'insmeren' met polijstmiddel zonder de DAP aan te zetten, daarna op stand 1 eerst even netjes verdelen. Om het resultaat te bekijken: eerst even schoonvegen met een microvezeldoek, heb je resultaat, maar onvoldoende dan kun je hetzelfde oppervlak nog een hit doen met dezelfde combinatie (wel nieuw polijstmiddel op je doek). Als onervaren starter zou ik niet direct naar stand 6 gaan, maar beperk het tot maximaal stand 4 of 5, dan heb je minder snel last dat de pad oververhit raakt, en loslaat of kapot gaat. Wat de juiste combi is, is afhankelijk van de hardheid van je lak en van de toestand van je lak. Let ook op delen die opnieuw gespoten zijn: die kunnen anders van hardheid zijn.

Qua polijstmiddel ga je niet terug naar fijner als je duidelijk onvoldoende resultaat hebt, je gaat dan met hetzelfde middel naar een pad met een hogere cuttingfactor (of zelfde pad maar een grover polijstmiddel). Als je wel een merkbare verbetering hebt, maar onvoldoende, kies je voor een extra hit met dezelfde combinatie. Vervolgens bouw je af naar fijnere polijstmiddelen en pad met lagere cutting.

Ik weet niet welke groene pad je hebt, maar de normale Monello finishing pads (dus voor glaze en wax) zijn rood en zwart.
 
hey Cordoba,

bedankt voor je antwoord, beantwoord al zeker enkele vragen waar ik nog mee zat.

Moet ik tijdens het polijsten de machiene ook even rust geven of kan deze gewoon lekker doorgaan?

Mvg
Jeroen