• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

weer een nieuweling

Bjard

Detailing rookie
7 mrt 2012
192
0
Hallo iedereen

ik ben Bjard uit Venray, ben 19 jaar en ben momenteel de trotse eigenaar van een Golf 4 1.6sr metallic zwart die ik goed wil gaan onderhouden.
foto's ontbreken nog maar die zal ik tzt nog wel een keer maken.

ik heb helemaal geen ervaring met detailing van auto's, wel heb ik een brommer gehad die ik altijd goed heb onderhouden en gepoetst maar niet op het niveau dat ik hier zie (wow!)

de afgelopen dagen heb ik al heel wat tijd achter mijn laptopje doorgebracht om te zoeken naar een informatie over waar ik moet beginnen, maar potverdorie wat staat er hier veel 8-())

toch heb ik een hoop kunnen vinden en volgens mij begint er voor mij een beetje orde in de chaos te komen.
op dit moment heb ik een lijstje gemaakt van wat ik wil gaan bestellen om mijn auto er netjes uit te laten zien, hij heeft op dit moment toch een hoop swirls.

Graag hoor ik wat jullie van mijn stappenplannetje vinden ,^^

Stap 1:

de auto foamen met Autobrite Super Snow Foam - Super Concentrate
en natuurlijk daarna weer afspoelen met de hogedrukreiniger

Stap 2:

wassen met de hand met Meguiars Gold Class Car Wash.
dit gebeurt dan natuurlijk volgens de 2-emmer methode en met een Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt

daarna de auto afnemen met een CSF Delirium Orange Drying Towel

Stap 3:

de auto kleien met Meguiars Smooth Surface Clay Kit
en welke doek ik hierbij moet gebruiken weet ik dus niet. kunnen jullie hiermee helpen ?

Stap 4:

Na alle goede reviews die ik hier gelezen heb over de dap500 heb ik mijzelf verplicht om die ook maar aan te schaffen :-"
en het leek mij dan een goede optie om het Polishing Power DAP500 V2 Raffini Starterspakket aan te schaffen zo heb ik meteen een goede start en ook meteen 2 soorten pollijstmiddel

dus de auto eerst pollijsten met Monello Raffini Mezzo
en daarna nog een keer met Monello Raffini Finale

over welke pads ik hierbij moet gebruiken heb ik nog niet zo heel veel duidelijkheid gevonden misschien dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen ? :)
ook weet ik niet wat nou beter is, moet ik gaan voor de monello of voor die versie met poorboys erin?

Stap 5:

wederom na het lezen van een hoop positieve reacties op de black hole van poorboys wil ik deze na het pollijsten gebruiken.
de vraag die hierbij hoort is of dit mogelijk is met de dap500 of moet ik dit met de hand gaan doen?
(en we gaan niet voor het makkelijkste resultaat maar voor het beste :p )
ook hier is er weer onduidelijkheid welke doeken ik moet gebruiken

Stap 6:

de auto insmeren met Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Pasta.
als ik het goed begrepen had kan dit ook heel netjes met de DAP, maar ook hier snap ik niet welke doeken en pads ik moet gaan gebruiken o:)

en ik ben er niet zeker van of ik hier nog een stap 7 achteraan moet plaatsten. dit omdat ik een paar keer heb gelezen dat het verstandig is om over de meguiars nog een echte wax aan te brengen, wat is wijsheid ?
mocht dit wel de bedoeling zijn zat ik te denken aan poorboys natty's

graag hoor ik wat jullie hiervan vinden en hoe ik het moet verbeteren en/of aanvullen
ook hoop ik dat jullie de vragen die erin staan voor mij kunnen beantwoorden

en zeker met betrekking tot de doeken en de pads vind ik het moeilijk.

ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd :grinning:


hier dus nog even een lijstje van wat ik van plan ben om te bestellen (ex. doeken en evt verdere pads)

- autobrite super snow foam
- meguiars gold class car wash
- meguiars smooth surface clay kit
- pooboys black hole
- meguiars next generation tech wax

en dan natuurlijk het complete pakket met de DAP500 waar de raffini mezzo polish en de raffini finale dan inzitten
verder nog de meguiars wah mitt




Ook heb ik hier een aantal dingen gelezen over de zogenoemde clinics, maar hier kan ik verder niet heel veel meer van vinden.
hoe weet ik wanneer er weer een DAPclinic is bijvoorbeeld,het lijkt me namelijk heel erg interessant om er een keer een bij te wonen :ja
 
Op de site van Carclean.com staat rechts bovenaan clinics/evenementen, klik daar op en je weet wanneer er welke clinics zijn als je die wilt volgen.

Stap 3 m.b.t.
Monello Peluche Verde om de resten af te nemen, werkt m.i. erg lekker.

Stap 4: welke pads?Welke pads en welk polijstmiddel je moet gebruiken is bij iedere auto verschillend en zul je zelf een beetje uit moeten vinden. Neem een lichte combinatie en ga hier mee aan de slag op een testspot. (20 bij 20cm Bijvoorbeeld)
Niet genoeg swirls/waskrassen weg? Ga je hoger proberen. Probeer bijv Mezzo op wit als 1e stap.
Na de auto volledig gedaan te hebben ook altijd nog even afbouwen, bijv Finale op lichtgroen of Zwart, ieder zijn manier.

Stap 5:Black hole kun je prima aanbrengen met de dap en zowel met de hand is ook maar weer wat jij het lekkerst vind werken.
Aanbrengen met dap = met zwarte pad, Met de hand ook met zwarte pad.
Welke doeken? Monello Peluche Verde weer,^^

Stap 6:Kan inderdaad ook met de dap, met de pasta zelf geen ervaring. Aanbrengen ook weer met een zwarte pad.
Doeken, weer de Monello Peluche Verde.

Toppen heb ik geen ervaring mee maar daar kunnen anderen hier je zeker veel meer over vertellen!

Dus nog heel even in het kort.
Als doeken bij het kleien, polijstresidu afnemen of glaze/wax afnemen zijn Monello Peluche Verde erg goede doeken, Ja ik noem ze erg vaak omdat ik ze zelf super vind werken.
Om te polijsten beginnen met een testspot en een glaze/wax/sealant altijd aanbrengen met zwarte pad, zowel met de dap als met de hand!
 
Bedankt voor de warme ontvangst ;)

en Tiago van P bedankt voor de heel erg duidelijke uitleg, Top! :cool:

toch zijn er weer 5 vraagjes in mij opgekomen :p

- welke kleikit zullen jullie mij aanraden, is die van de een misschien beter dan die van de andere?
- en hoeveel verschil zit er tussen de ssr serie van poorboys en de rafinni van monello ?
- hoe zit het met de niet gelakte delen die wil ik behandelen met iets van synthetic material care maar wanneer moet dat gebeuren, tussen welke stappen in of juist als laatste ?
zelf dacht ik namelijk dat het het verstandigste was na het wassen met de autoshampoo en voor de klei en de rest.
- ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nou na de black hole van poorboys moet doen, moet ik de eerder genoemde wax van meguiars aanbrengen en daar nog iets overheen of moet ik het in een heel andere hoek gaan zoeken ?
- ook denk ik erover om in plaats van de meguiars shampoo toch voor de Dodo born to be mild te gaan. wat vinden jullie hiervan ?

alvast bedankt :)
 
Welke kleikit... Zelf gebruik ik die van Monello, weer goede ervaringen ermee. Sommigen krijgen marring sommigen niet, zelf gebruik ik voldoende clayclubricant en valt de marring mee maar je wilt toch polijsten dus dan maakt een beetje marring ook niks uit.

Het verschil tussen PB en Monello? Voor als beginnende detailer maakt dit weinig uit vrees ik.
Het verschil tussen deze polijstmiddelen:-Monello Raffini polijstmiddelen hebben een ronde ceramische korrel die rolt over de lak. Hierdoor heb je sneller resultaat en mooiere finish
-Poorboy's SSR serie heeft een traditionele kristalvormige korrel die goed werkt op de wat oudere lakken

Deze info heb ik uit het stappenplan machinaal van Dibbuz. Nog niet goed met om met snelkoppelingen te werken maar vermeld het wel even.

Wat na die black hole? De black hole is een glaze dus daar kan je een wax over heen doen. De Mequairs nxt tech wax is goed maar zitten ook een beetje fillers is wat lichte swirls wat markeert maar is geen probleem om er over heen te doen.
De Ex-p is ook een goeie om erover heen te doen, bevalt mij ook erg goed. Poorboys Natty Blue Paste/liquid wax kan ook. Zal het wellicht iets minder lang houden dan de Ex-p
De Dodo Juice shampo ipv die van Meguairs kan ook, is maar wat jij wilt ze zijn allebei goed.

hoe zit het met de niet gelakte delen die wil ik behandelen met iets van synthetic material care maar wanneer moet dat gebeuren, tussen welke stappen in of juist als laatste ?
Deze vraag snap ik niet :grinning:
 
nee ik heb nog helemaal niets in huis :no
maar ik had het idee om het eerst helemaal netjes uit te werken en dan ineens alles te bestellen en flink aan de slag te gaan ,^^
moet ik het anders aanpakken dan ?

met de vraag over de niet gelakte delen bedoel ik bij bijvoorbeeld mijn auto de stootstrips en de hoek van de voorste zijruiten waar de speigels zitten. dit zijn gewoon een soort van plastic delen.
de vraag hierbij was hoe ik deze het beste kan behandelen ?
(sorry als ik het nog steeds niet duidelijk heb uitgelegd :p)