• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weer een noob erbij

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
Hallo,

Mijn naam is Marcel, 58 jaartjes levenservaring, getrouwd en woon in Andelst
Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuwe Ford Fiesta in de kleur "frozen white" en wil deze in goede conditie houden.
Daar hoort ook de lak bij maar wat daar allemaal voor nodig is?
Dat hoop ik hier te kunnen lezen.
Ik rijd een 10.000 km per jaar en de auto staat altijd buiten. In de zomermaanden vind ik het leuk werk de autolak weer op te halen na de wintermaanden met pekel en wasstraat bezoek ( met van die zwabberlappen).
Ik ga zeker niet naar concours toe maar wil hier te weten komen wat ik nodig heb om dat witte hok in goede lakconditie te houden.
Welke producten, welke handelingen, do's en dont's etc.
Op dit moment onderhoud ik mijn auto's met een twee-emmer-systeem met een washmitt, microveseldoeken (de goede), Mothers CaliforniaGold Clay met Showtime instant detailer, PoorboysWorld Super Slick & Suds Car Wash, Dodojuice Lime Prime pre-wax cleaner en Collinite No 476S super double coat autowax en nog wat droogdoeken.
Heb altijd gedoe met die wax op kunstof delen en vraag me daarnaast af of deze combi van producten wel een goede keuze zijn.
Ook wil ik dit jaar de autolak in een nanocoating zetten om een jaar of 3 goed beschermd te zijn maar wat daar dan weer voor nodig is????
Kortom; nog genoeg te leren en dus dit forum uitgekozen als bron van info.
 
Welkom Marcel! Prima keuze om hier te struinen voor info; je kunt er uren zoeken.

Wat je pakket betreft is het een prima samenstelling en zie ik geen directe conflicten, mits je ze natuurlijk in een logische volgorde gebruikt.

Ik mis wel een middel tegen vliegroest/ijzer (zoals gyeon iron, monello non-ferro etc) en ik mis een middel tegen teer en hars (zoals citrus tar&glue etc). Zeker op een witte auto zie je nou eenmaal alles en die gele of zwarte spikkels na je noeste arbeid is natuurlijk zonde. Daarbij wil je ook niet voor elke poep en scheet met de klei aan de gang.

Voor het kunstof zijn er ook legio keuzes en aangezien je neigt naar een coating voor de lak is de topper voor kunstof de Gyeon Trim. Zelf gebruik ik een dressing en vind ik het geen probleem om deze iedere twee maanden even bij te smeren; maar ieder zijn ding.

Voor de lak: kijk naar de producten in de webshop en gooi zo'n product in de zoekfunctie van het forum; dan zie je meteen of er ervaring is en kun je vaak de resultaten ook zien op de foto's. Keuze te over in ieder geval.

Succes en veel plezier!
 
Meneer Kaktus zegt “Hallo”. Is mevrouw Stemband ook blij met jouw hobby? :p
Welkom op het forum. Mooie Ford! Ik heb een grote voorliefde voor witte auto’s. Maar om die een beetje schoon en glimmend te houden...
Heel veel leesplezier op het forum!
 
Welkom Marcel! Prima keuze om hier te struinen voor info; je kunt er uren zoeken.

Wat je pakket betreft is het een prima samenstelling en zie ik geen directe conflicten, mits je ze natuurlijk in een logische volgorde gebruikt.

Ik mis wel een middel tegen vliegroest/ijzer (zoals gyeon iron, monello non-ferro etc) en ik mis een middel tegen teer en hars (zoals citrus tar&glue etc). Zeker op een witte auto zie je nou eenmaal alles en die gele of zwarte spikkels na je noeste arbeid is natuurlijk zonde. Daarbij wil je ook niet voor elke poep en scheet met de klei aan de gang.

Voor het kunstof zijn er ook legio keuzes en aangezien je neigt naar een coating voor de lak is de topper voor kunstof de Gyeon Trim. Zelf gebruik ik een dressing en vind ik het geen probleem om deze iedere twee maanden even bij te smeren; maar ieder zijn ding.

Voor de lak: kijk naar de producten in de webshop en gooi zo'n product in de zoekfunctie van het forum; dan zie je meteen of er ervaring is en kun je vaak de resultaten ook zien op de foto's. Keuze te over in ieder geval.

Succes en veel plezier!
Alvast bedankt voor je tips. De genoemde middelen ga ik aanschaffen. Tenminste als deze de nog aan te brengen coating ( Gyeon Q² Mohs 50ml Essentials Protection Kit) niet aantasten. Nog geen idee of het deze coating moet worden overigens. Ook moet ik er nog achter komen of de middelen die ik al heb de coating niet aantasten. Kan me voorstellen dat het gebruik van clay niet meer gewenst is. Dat wordt dus nog lezen.
Verder vraag ik me af of de aanschaf van een poetsmachine voor mij zijnvol is en welke dan, een duo action of rotary (wat is het verschil?). Zelf denk ik dat dit een beetje "overdone is" want die machines zijn toch vooral handig bij zwaar werk zoals het cleanen en polishen. Nog maar even zien of dat op een nieuwe auto/lak ook nodig is.
Wel staat er nog een foamlans op het lijstje om aan te schaffen. Kan ik mijn Karcher series 7 wat vaker inzetten.
Gelukkig zitten er niet zoveel zwarte kunstof delen op maar een paar nog altijd wel dus die topper voor kunstof komt er ook nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Meneer Kaktus zegt “Hallo”. Is mevrouw Stemband ook blij met jouw hobby? :p
Welkom op het forum. Mooie Ford! Ik heb een grote voorliefde voor witte auto’s. Maar om die een beetje schoon en glimmend te houden...
Heel veel leesplezier op het forum!
Ja hoor, die is er blij mee. Heeft ze geen last van me als ik bezig ben. De Fiesta ( Titanium X met nog wat pakketten) was een voorraadauto en dus interessant aan te schaffen vanwege hoge korting. De kleur krijg je er dan bij. Zelf zou ik niet voor een witte hebben gekozen maar inderdaad, het staat de auto wel.
Die hobby valt overigens wel mee. Ben niet zo'n poetser en daarom dus de wens voor een glascoating of nanocoating (is toch hetzelfde?) zodat ik een paar jaar van de 2x per jaar waxbeurt ben verlost.
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Welkom op het forum! Je stappenplan is prima!
Mocht je de witte strepen van je kunststof weg willen hebben dan is dit daar een goed product voor:
https://www.carclean.com/nl/mothers-wax-back-to-black-heavy-duty-trim-cleaner-kit-355ml.html
Normaal plak je de kunstof delen af maar op de andere auto (peugeot) had ik daar schijnbaar geen zijn in en nu zit er een witte waas over al dat plastic die ik er niet meer af krijg. Dus als dat produkt dat je voorstelt dat wel weg krijgt: top.
 
Laatst bewerkt:
Ja, die wasstraten zijn een aanslag op je lak heb ik begrepen. Maar ja, hoe maak je de auto toonbaar in de winter? Die witte van mij is na een paar dagen niet meer om aan te zien als het regent en sneeuwt. Als het dan ook nog rond het vriespunt is zie ik mezelf niet met 2 emmertjes......
Vandaar mijn wens voor een dure glasscoating. De wasstraat kan dan net even wat minder kwaad heb ik begrepen. Overigens is de wasstraat die ik bezoek een wat apparte. Heeft geen borstels maar lappen die van links naar rechts over de auto gaan en een mannetje met washandschoen die de moeilijke plekjes behandelt. Ook vast niet goed maar....
Als ik de auto in de winter afspuit met een hoge druk reiniger dan is het grove vuil er natuurlijk af maar er blijft een vies grijs laagje achter die er niet af gaat. Vandaar de wens voor de foamlans. Hoge druk voorwassen, foamlans gebruiken en dan weer hoge druk afspoelen en dat op een lak met glasscoating.......of die werkwijze de noodzaak voor de wasstraat voorkomt omdat het dan wel weer redelijk schoon wordt?????????????
 
Als je het plan hebt om in de wintermaanden de wagen door de wasstraat te halen zou ik er nooit een coating op zetten.

Een coating zal krassen van de wasstraat echt niet voorkomen. En de chemicaliën van de wasstraat zullen de coating zeer snel aantasten.

Je hebt denk ik in de wintermaanden maar 2 opties als je de lak goed wil houden. Zelf wassen, of met een vieze auto rijden.
 
Dat is inderdaad een zorgpuntje. Dure glasscoating erop en dan middelen erop loslaten die erg agresief zijn (vaak in gebruik in wasstraten want dat geeft optisch een mooi resultaat en dus een tevreden klant) en die de coating weer aantasten waardoor de levensduur teniet gedaan wordt. Dat zou onzinnig zijn.
Mischien toch maar afzien van die glass/nanocoating? Een winter lang zonder schoonmaakbeurt is eigenlijk geen optie.
Dus maar eens verder lezen hier op het forum. Ik wil graag een eenduidige manier en middelen vinden om de lak goed genoeg te beschermen maar door alle mogelijkheden, doelstellingen (de mijne is zo min mogelijk moeten poetsen (wassen is wat anders) en toch de lak goed beschermen). Gewoon dus een verantwoorde (dus niet de beste) bescherming het hele jaar rond met betaalbare middelen met een gemiddelde inspanning. Ik hoef niet de mooiste, gladste, glimmende auto van het dorp te hebben. Gewoon, praktisch, betaalbaar en verantwoord.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een witte en was hem gewoon wanneer het kan. Ja word snel weer vies maar doordat ik een coating op de auto heb zitten is dat wassen een makkie. Je zou kunnen kiezen voor het wassen eerst de auto goed in de prewash te zetten en dan is het vaak nog maar een beetje met de hand wassen. Je kan in de zomermaanden een coating aanbrengen en dan ben je in ieder geval voor volgend jaar winter beschermt. @RoyR heeft in een ander topic een filmpje gedeeld hoe je de auto bijna contactloos kunt wassen.
 
Ik heb ook een witte en was hem gewoon wanneer het kan. Ja word snel weer vies maar doordat ik een coating op de auto heb zitten is dat wassen een makkie. Je zou kunnen kiezen voor het wassen eerst de auto goed in de prewash te zetten en dan is het vaak nog maar een beetje met de hand wassen. Je kan in de zomermaanden een coating aanbrengen en dan ben je in ieder geval voor volgend jaar winter beschermt. @RoyR heeft in een ander topic een filmpje gedeeld hoe je de auto bijna contactloos kunt wassen.
Is de prewash hetzelfde als een foamlans gebruiken?
Dan ga ik dat filmpje eens opzoeken. Bedankt
 
Ik denk inderdaad dat je een beter resultaat haalt met een coating die je in moeilijke maanden onderhoudt met een goede pre-wash en afspuiten.

Bilt-hamber auto foam op een PIR van 3 a 4% gevolgd door grondig afspoelen, zal al gauw tot een fris resultaat leiden zonder dat het je coating op z'n donder geeft zoals een wasstraat dat doet.

Daarbij is het vandaag prima weer om te wassen in "hartje winter" ;)
 
Welkom! Ik denk dat bovenstaande opties de beste opties zijn. Kiezen voor een coating en bijhouden met een goede prewash : lees inderdaad erg goede verhalen over de Bilt hammer. (en zeg nou eerlijk, hoe koud is het nou daadwerkelijk?) ik vind het heerlijk om met een graad of 5 buiten de auto te wassen hoor. Als je een beetje bezig bent heb je het niet snel koud.
 
Dank voor alle reacties. Goed te zien dat dit forum zo aktief is. Dat maak je nog wel eens anders mee.
Gelijk maar eens naar die Bilt-hamber gekeken. Lees ik hierboven dat het de coating niet aantast wat ook precies de bedoeling is, lees ik op een verkoopsite de volgende tekst: Bevat natronloog en is niet geschikt voor PET-flessen. Let op: pH waarde is zeer hoog, niet veilig voor wax of sealant.
En dus ontstaan er weer grote vraagtekens in mijn onkundige hoofd of dat nu wel het spulletje is dat je op je coating wilt spuiten.