• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welk DAP model kiezen

pvtuinen

Detailing addict
4 nov 2016
54
50
Ik ben aant rond kijken om eventueel een dap aan te schaffen. Welke model en versie is nu het beste qua gebruik overall

Gr Peter van tuinen
 
Voor gewoon gebruik als beginner zonder haast is een DAP 900 prima
De 500 versie heeft iets minder vermogen en resultaat behalen kost dus meer tijd
De Plus heeft wat mee effect, maar dat is niet echt nodig als je de tijd neemt
Als je wat meer ervaring hebt koop je een rotary erbij
Of je wisselt van machine en verkoopt de eerder gekochte, 2e hands verkopen ze prima
 
Dus voor een beginner als ik kan dus wel beter de 900 kopen. En welke versie dan er zijn als ik het goed heb 3 versies. Sommige zeggen dat versie 1en 2 beter is als 3

Gr peter
 
V3, ze worden niet voor niets doorontwikkeld
Tweede hands koop je de onzekerheid van een ander
Ik heb voor die paar tientjes liever garantie en service
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
@pvtuinen Of je een DAP500 of een DAP900 kiest, kan ook te maken hebben met of je alleen auto's met een zachte of middelharde lak doet, of ook auto's met een harde lak. Een plus versie heeft meer effect door de grotere uitslag, maar is daardoor tegelijk ook minder breed inzetbaar (door de grotere uitslag kun je kleine randjes minder goed doen).
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? :) ''DAP kiezen'', ''machine kiezen'', bijvoorbeeld. ;)

+1 voor de eerdere reacties!

Ik vermoed dat je ook tweedehands wil gaan kijken naar een DAP. Klopt dat? In dat geval met je er rekening mee houden dat, zoals @RedCat al aangaf, de DAP's verder ontwikkeld zijn en er inmiddels een V3-versie is. Kom je dus V1's of V2's tegen, dan zijn deze dus al een paar jaartjes oud. ;)

Veelzijdig - Bij de ''normale'' DAP's heb je de keuze uit de 500w en de 900w versie. Deze ''normale'' DAP's zijn het meest veelzijdige omdat de uitslag niet té groot is én je er ook een kleine backingplate + pad op kan zetten en zo lastiger bereikbare delen ook goed en makkelijk kunt polijsten.

Vermogen - Om te kiezen tussen een 500w of 900w kan je inderdaad kijken naar de hardheid van de lak, zoals @Cordoba al aangaf. Doe je alleen jouw eigen auto, met een zachtere lak, dan zou je aan een 500w genoeg kunnen hebben. Doe je alleen jouw eigen auto, met harde lak, dan is het verstandiger om een 900w te nemen. De 900w is ook verstandig om te kiezen als je verschillende auto's wil doen zodat je altijd voldoende vermogen hebt, welke lak je ook tegen komt.

Ergonomie - Ook de ergonomie is verbeterd/veranderd bij de DAP900 V3 i.t.t. de DAP500 V3 en oudere modellen.

Type - Naast de ''normale'' DAP's heb je ook een Plus-uitvoering. Dit model heeft 12mm uitslag i.t.t de 8mm van de normale DAP's. Deze extra uitslag zorgt voor wat meer correctie en finish, maar het grootste argument is dat deze grotere uitslag je ook wat beperkt bij kleine delen én er is geen optie om dit op te vangen want er kan géén kleinere backingplate + pad op de machine gezet worden.
Een Plus-uitvoering zou bijvoorbeeld mooi zijn als tweede machine.

Betrouwbaarheid en garantie - Mijn advies zou zijn om een DAP900 V3 nieuw aan te schaffen. Deze wordt ook in mooie sets aangeboden waarin alles zit wat je nodig hebt om te polijsten. (Pads, polijstmiddelen, doeken, tape, toebehoren, etc) Bij deze set kan je, zoals @Ric325i al aangaf, kleinere pads bijbestellen om ook meteen van de kleine backingplate gebruik te kunnen maken.
Naast de betrouwbaarheid van een nieuwe machine krijg je ook de betrouwbaarheid van Carclean en hun service én garantie van 2 jaar.
 
Bedankt mensen ik denk dat ik dan toch voor de dap900 v3 ga en dan zo'n starterspakket.