• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke doeken voor welke werkzaamheden?

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
Als starter op de detailing markt moet ik van alles aanschaffen. Eén van die zaken zijn de vele doeken.
Open lus, gesloten lus, GSM, randafwerking, afmeting , geschikt voor interieur of exterieur etc. zijn zaken die een doek beschrijven.
Ik vraag mij af welke keuzes te maken en of je ook verkeerde keuzes kunt maken, bijvoorbeeld een doek je lak kan beschadigen.

Een droogdoek is duidelijk
Polisher en ander residu afnemen doe je met doeken met een gesloten lus.

Maar voor welke werkzaamheden gebruik je nu een open lus met een hogere cuttingfactor?

Ook wil ik de auto van een nanocoating voorzien en ik begrijp dat je de doeken die je hiervoor gebruikt niet meer voor andere zaken kunt gebruiken omdat ze te hard worden, ook na het wassen, Misschien nog voor de wielen maar verder niet meer. Ik wil daarvoor dus niet dure doeken gebruiken maar welke doeken zijn dan wel geschikt, budgetair gezien?

En dan nog de kreet GSM. Ik denk dat dat iets te maken heeft met het gewicht, dikte, wateropnemend vermogen. Maar houd je hier rekening mee bij je keuzes?

Als laatste de randafwerking. Waar op te letten?
 
Laatst bewerkt:
Over de jaren heen heb ik heel wat doeken verzameld en gekeken welke doek ik waarvoor het fijnste vind. Dit hangt natuurlijk ook erg af van persoonlijke voorkeur en je werkwijze. Doe er vooral je voordeel mee, ook al moet je toch echt zelf even kijken wat je het beste vindt. Hieronder een overzichtje van de doeken die ik gebruik. Ik heb volgens mij wel meer liggen, maar dit is de voorraad die ik regelmatig gebruik.

Schermafbeelding 2021-02-03 om 09.44.30.png
 
Dat is een hele waslijst. Moet ik ook nog maar een apparte kast op mijn boodschappenlijstje zetten om dat allemaal op te bergen;).
Eigenlijk zeg je: Uitproberen en zelf uitvinden of iets bevalt.
Belangrijkste voor mij is dat je geen verkeerde keuzes maakt en met doeken weer swirls o.i.d. veroorzaakt.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Ik zal even wat uitgebreider reageren op je bericht, omdat ik zag dat je hem had aangepast ;)

Q: "Als starter op de detailing markt moet ik van alles aanschaffen. Eén van die zaken zijn de vele doeken.
Open lus, gesloten lus, GSM, randafwerking, afmeting , geschikt voor interieur of exterieur etc. zijn zaken die een doek beschrijven.
Ik vraag mij af welke keuzes te maken en of je ook verkeerde keuzes kunt maken, bijvoorbeeld een doek je lak kan beschadigen."


Kortom, je kan met elke doek je lak beschadigen zonder een juiste methode/voorbereiding. Daarbij houd ik zelf wel rekening met de hardheid van de lak; onze Fiat 500 heeft bijvoorbeeld een vrij zachte lak, en dus gebruik ik daar geen gesloten lus doek op zoals de Gyeon Silk Dryer (want in mijn ervaring 'krast' dat iets meer). Het aantal GSM zegt iets over de dikte/gewicht van de doek. Exterieur en interieur houd ik zoveel mogelijk gescheiden. Ik let zelf niet echt op randafwerking, maar ik kan me voorstellen dat je op een auto met gevoelige lak geen doek wil hebben met een hard rand eraan. Als je een zo een beetje redeneerd, kom je er vast wel uit ;)

Q: "Een droogdoek is duidelijk
Polisher en ander residu afnemen doe je met doeken met een gesloten lus."


Dit is dus ook weer heel erg persoonlijk en hangt ook van de gevoeligheid van de lak af. Persoonlijk gebruik ik dus de Monello Peluche Verde (overigens net als 100 anderen op dit forum denk ik :p) wat een lekker zachte doek ik om te gebruiken, maar die heeft dus wel een (zachte) rand én een open lus. Ik heb zelf het idee dat een doek met gesloten lus minder polijstresidu opneemt dan een open lus doek, maar dit zul je dus zelf ook moeten uitproberen.

Q: "Maar voor welke werkzaamheden gebruik je nu een open lus met een hogere cuttingfactor?"

Hier snap ik niet echt wat je bedoeld... :) Je kan bijvoorbeeld een een microfiber doek gebruiken met polijstmiddel om op lastige plekjes te 'vingerpolijsten', maar ik denk niet dat dit is wat je bedoeld?

Q: "Ook wil ik de auto van een nanocoating voorzien en ik begrijp dat je de doeken die je hiervoor gebruikt niet meer voor andere zaken kunt gebruiken omdat ze te hard worden, ook na het wassen, Misschien nog voor de wielen maar verder niet meer. Ik wil daarvoor dus niet dure doeken gebruiken maar welke doeken zijn dan wel geschikt, budgetair gezien?"

Heel vaak wordt hier een doek met gesloten lus voor gebruikt, zoals de Gyeon Baldwipe of Monello Senza Bordi Edgeless. De doeken die je hiervoor gebruikt kun je als je klaar bent met het afnemen van je coating in een bak met heet water en azijn leggen. Hierdoor zal er minder van de coating uitharden in je doek en kun je de doek alsnog gebruiken voor andere 'vieze klusjes', maar NOOIT meer op de lak of je hoogglans velgen. Zelf gebruik ik ze dan bijvoorbeeld nog om bandendressing af te nemen of in de motorruimte. Je zou het eventueel kunnen proberen met de Valet Pro Microfiber Towels, maar daar heb ik geen ervaring mee. Beste is misschien om even contact op te nemen met Carclean die je daarin verder kunnen helpen.

Q: "En dan nog de kreet GSM. Ik denk dat dat iets te maken heeft met het gewicht, dikte, wateropnemend vermogen. Maar houd je hier rekening mee bij je keuzes? Randafwerking?"

Klopt, heeft zoals aangegeven te maken met gewicht/dikte. Qua wateropnemend vermogen ben ik nog niet zeker. Ik ervaar dat sommige droogdoeken met een hogere GSM minder water opneemt dan een lagere GSM doek. Hoe dit komt, geen idee... Misschien ook weer iets van persoonlijke keuze. Randafwerking heb ik ook al iets over gezegd.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en misschien dat andere guru's hier wat op aan te vullen hebben?
 
  • Leuk
Reactions: Kweetnie
Duidelijk.
Inderdaad een edit gedaan; typevaudje gecorrigeerd.

Ik heb werkelijk geen idee of de lak op mijn witte Fiesta 2020 hard of zacht is. Daar heb ik geen antwoord op gekregen. Nou ja, wel een antwoord namelijk; dat weet niemand vooraf.

Ik heb gelezen dat een open lus in het algemeen een hogere cutting factor heeft en dat voor het afnemen van polijstmiddel, wax etc beter een gesloten lus gebruikt kan worden.

Maar zoals gezegd; duidelijk en bedankt voor je advies.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
De doeken met gedraaide vezels zijn volgens mij juist gemaakt voor gevoelige lakken, want die glijden met een stuk minder weerstand over de lak. Ik heb nooit getest of ze ook echt minder krassen, maar ze glijden inderdaad wel veel soepeler over de lak.
 
Ik houd van boter bij de vis en dus gekozen voor de volgende doeken waarbij ik rekening gehouden heb met het feit dat ik een complete coatingkit ga bestellen waar de juiste doeken al bij zitten.
In het winkelmandje Sealant Dope Blauw 40x40cm - 4-pack gedaan samen met de 6x eagle edgeless 500 towel, 2 van elke kleur.
Volgens mij heb ik dan wel een goed beginnerssetje.

Edit; ik zie ook dat er wat doekjes zitten bij het EVO pakket; 3x peluche verde.
 
Laatst bewerkt: