• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke excenter machine raad je aan?

PT Cruiser

Detailing addict
21 mei 2008
461
65
Hallo,

Omdat ik deze zomer me wil wagen aan een plijstbeurt van onze wagens ben ik op zoek naar een excentermachine.

In eerste instantie had ik gedacht aan de Ultimate Detailing Machine, maar de laatste tijd is het rond de UDM erg stil. En als je er dan wat van hoort is het of dat de aantrekkelijke prijs fors hoger komt te liggen, of dat er uitstel is.

Daarna kwam de G-220 op de markt. Wel duurder dan de UDM, maar als het een betrouwbare machine zou zijn, zou ik me dat niet al te erg aantrekken. Het is immers zo dat je die machine meerder jaren kan gebruiken. De meerprijs per jaar wordt dan klein. Alleen regent het de laatste tijd berichten van kapotte G-220's. Eerst in Nederland, volgens mij omdat er in Nederland simpelweg meer verkocht zijn, dan in België. Alleen op het Belgische Meguiars forum hoor je er niet veel van.

Door de twijfelachtige kwaliteit van de G-220 ben ik gaan nadenken om een excentrische schuurmachine te kopen. Er zijn immers veel detailers die begonnen zijn met een AEG EXE460. Dus slecht kan dat ook niet zijn. Maar welke excentrische schuurmachine dan?

Dankzij Nick's topic van alle excenter machines op een rij, is mij al een en ander duidelijk geworden.
Thuis hebben we veel elektrische machines van Dewalt. We zijn er erg tevreden over. Altijd al goede spullen gehad voor een eerlijke prijs. En ook een goede reparatieservice als er dan eens wat stuk ging (een boormachine van 3m hoog laten vallen is niet gezond). Dus een Dewalt geniet mijn voorkeur.
Er zijn er twee die aanmerking komen volgens de eisen.

keuze 1: Dewalt DW443
DW443 Bijzondere kenmerken:
Haaks machine-ontwerp en de zijhandgreep maken deze schuurmachine speciaal geschikt voor langdurig gebruik zoals het bewerken van grote oppervlakken, o.a. scheepsrompen, muren en deuren
Het vrijloopremsysteem voorkomt krassen bij de start doordat de schuurzool op een gecontroleerde snelheid blijft, zowel los van als op het te schuren oppervlak
Variabel toerental voor hittegevoelig materiaal, polijsten en een fijne afwerkingsgraad
Gebruikt papier met klittenbandhechting voor snelle papierwisseling
Stofdichte schakelaar en lagers voor een lange levensduur
Grote schuurcirkel voor snelle materiaalafname
DW443 Specificaties
Specificaties Specificaties Value
Opgenomen vermogen 530 Watt
Afgegeven vermogen 295 Watt
Draaisnelheid 8400-15200 tpm
Schuursnelheid 16800-30400 opm
Schuurcirkel 5.0 mm
Schuurpapiermaat 150 mm
Gewicht 2.7 kg
Lengte 320 mm
Hoogte 125 mm

Wat ik me hier bij afvraag is;
- Deze machine heeft een aanzienlijk hogere draaisnelheid dan andere excenters. Heeft dit gevolgen naar het polijsten toe?
- Is een dergelijk model makkelijker om mee te werken (makkelijker te hanteren) dan de andere excenters?


keuze 2: Dewalt D2610
D26410 Bijzondere kenmerken
De keuze uit twee schuurcirkeldiameters maakt deze machine zeer flexibel: een 3mm schuurcirkel voor fijn afwerkingsschuurwerk en een 6mm schuurcirkel voor een snelle materiaalafname
Het vrijloopremsysteem voorkomt krassen bij de start doordat de schuurzool op een gecontroleerde snelheid blijft, zowel los van als op het te schuren oppervlak
Variabel toerental voor hittegevoelig materiaal, polijsten en een fijne afwerkingsgraad
Gebruikt papier met klittenbandhechting voor snelle papierwisseling
Stofdichte schakelaar en lagers voor een lange levensduur
De geïntegreerde stofafzuiging zorgt voor een veilige werkomgeving en helpt de levensduur van het schuurpapier te verlengen
D26410 Specificaties
Specificaties Specificaties Value
Opgenomen vermogen 400 Watt
Afgegeven vermogen 250 Watt
Draaisnelheid 4000 - 10000 tpm
Schuursnelheid 8000-20000 opm
Schuurcirkel 3.0 & 6.0 mm
Schuurpapiermaat 150 mm
Gewicht 2.7 kg
Lengte 129 mm
Hoogte 200 mm

Wat ik me hier bij afvraag:
- Is 400W niet wat weinig? Of maakte de schuurcikel van 6mm dat goed?


Nu ja, een nieuwe machine moet het niet nodig zijn. Als iemand z'n oude excenter verkoopt is dat ook een optie.


Dus wat denken jullie? Wat zouden jullie kiezen?

Dank bij voorbaat.
 
Hey Cruiser,

Ik heb me onlangs de AEG ex 150 gekocht. Wat een superding! Echt een aanrader. Mocht je interesse hebben heb ik nog wel een adresje voor je die de machine kan leveren. Kosten: +/- 160 euro!
 
Als je nu een schuurmachine met 150mm backingplate koopt, kan je er dan eventueel ook kleinere backingplates op monteren?
 
Ik dacht ook een kleinere backing plate nodig te hebben maar ben hiervan teruggekomen. De grote backingplate komt toch nog in de meeste hoekjes en is super lekker in gebruik. Dat adresje is inderdaad gewoon in nederland, volgens mij frysland om precies te zijn.
 
PT Cruiser zei:
Is een kleinere pad niet handig als je deurstijlen ofzo wil doen?

Tja het is wat je zelf wilt natuurlijk. Ik doe de hele auto met de machine en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt plekken heb waarbij ik gedacht heb; Een kleinere pad zou wel handig zijn geweest!
 
PT Cruiser zei:
Is een kleinere pad niet handig als je deurstijlen ofzo wil doen?

De kleinere stukken zoals bij de deurgrepen en deurstijlen zou je eventueel ook met de hand kunnen doen, mocht je de machine voor die plekken te lastig vinden.
 
Het kan volgens mij wel maar er is een powerball voor lak deze is geel ipv rood.
 
Kleinere Pads zouden toch ook wel handig zijn..Soms mis ik dit wel ,je kan het evenzeer met de hand doen maar toch..

Kun je op een exenter de backingplate vervangen,ik dacht toch van niet of ben ik mis?

Ik heb de G220 en tot nu toch geen problemen..Je hebt trouwens ook garantie he.:)^

Had je ook al eens gekeken naar een Flex? Is mss wat duurder maar ik ben zeker dat het een goede investering zou zijn.
 
Een backingplate vervangen kan je zolang er maar geen speciale koppelingen of snelsluitingen zijn gebruikt. Meestal is er gewoon schroefdraad gebruikt.

De G-220 mag dan wel steeds in garantie vervangen worden, maar het is toch telkens miserie als je je toestel moet missen. Als je het toestel niet veel gebruikt, dan heb je mss ook nog de pech dat je toestel net buiten garantieperiode in panne valt.
 
Je zou voor plekken waar je met een excentermachine niet bij komt, een handapplicator van Lake Country kunnen gebruiken.
Als je met een roterende of excenter langs een randje zit, kun je met de backingplate misschien wel schade veroorzaken ]-0

Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je overzicht had ik al gevonden. Toch bedankt voor de link.

Hoe bedoel je schade maken als je rond een randje zit?


@BK:: De flex is me te duur.
 
Ja het was maar een optie die je eventueel zou kunnen overwegen:)^

Stel nu dat je onder een spoiler zou polijsten en het is heel nauw ,dan kan je met de bovenkant van de backingplate de onderkant van de spoiler raken..
Daar zou je dan met de handapplicator werken..
 
B.K. zei:
Ja het was maar een optie die je eventueel zou kunnen overwegen:)^

Stel nu dat je onder een spoiler zou polijsten en het is heel nauw ,dan kan je met de bovenkant van de backingplate de onderkant van de spoiler raken..
Daar zou je dan met de handapplicator werken..

Die handapplicator pads lijken me inderdaad ook erg handig. Ik heb deze vorige week ook al besteld bij Tim, alleen zijn de even coat pads die ik ook in mijn bestelling had zitten nog niet voorradig dus ik zal nog even moeten wachten totdat mijn bestelling de deur uit gaat en ik ze kan uitproberen!
 
PT Cruiser zei:
De handapplicator pads zijn alleen voor de details?

Volgens mij absoluut niet, gewoon zodat je elke polish ook handmatig zou kunnen gebruiken en toch ook je cutting kan aanpassen dmv van pad.
Mensen die niet in bezit zijn van een machine kunnen zo ook agressiever of zachter werken als met bv een megs foam padje.
 
B.K. zei:
Volgens mij absoluut niet, gewoon zodat je elke polish ook handmatig zou kunnen gebruiken en toch ook je cutting kan aanpassen dmv van pad.
Mensen die niet in bezit zijn van een machine kunnen zo ook agressiever of zachter werken als met bv een megs foam padje.

Precies.. Zeer handig voor bijvoorbeeld plaatsen als het gebied onder de deurklink!