• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Glaze tussen Autoglym SRP en Collinite 845?

GMToyota

Detailing chief
28 okt 2009
1.402
95
Ik zit me toch al uren dood te staren op de diverse glazes. :weetniet Het lukt me niet om een beslissing te nemen.

Ik werk (nog) handmatig en breng, na het wassen en kleien, SRP aan. De volgende stap die ik zou willen doen is een mooie Glaze, en deze te toppen met Collinite's 845 Wax.

De auto die ik heb is metallic groen.

Omdat ik SRP gebruik met tijdelijke fillers, ben ik dus op zoek naar een Glaze zonder 'abbrasives' en eentje met het beste resultaat.

Ik ben uitgekomen op de volgende 4 Glazes:

- Poorboys Black Hole Show Glaze
- Dodo Juice Lime Prime Lite

er staat wel bij de beschrijving: "Effectief is Lime Prime Lite een ‘cleaner glaze’, die de de toplaag van de lak eerst reinigt alvorens een dunne laag glazing oliën aan te brengen." Gaat dit bijten met de SRP?

- Chemical Guys Extreme EZ-Creme Glaze
- Chemical Guys Crystal Wet Glaze


Zou iemand me kunnen aanraden welke Glaze zijn / haar voorkeur zou zijn in deze situatie? ,^^



En tijdens de zoektocht kwam ik nog tegen:
Chemical Guys Wet Mirror Finish

Enig idee of deze extra stap tussen Glaze en Wax voor merkbaar nóg meer glans gaat zorgen, of kan ik het geld (en tijd) besparen en deze stap achterwege te laten?
thx alvast!!
 
Geen van deze opties: SRP is een glaze met fillers en een sealant ineen.

Dit 'toppen' met weer een glaze die niet veel zal toevoegen, en daarna een wax die de boel (evt. misschien zelfs de SRP) waarschijnlijk opvreet lijkt me geen goede zet.

In jouw geval zou ik na de SRP een milde wax aanbrengen voor dat kleine beetje extra. Dit hoeft geen dure wax te zijn hoor; Natty's is ook al erg fraai (geen NXT van Meg gebruiken)
 
Een Glaze is na SRP niet meer noodzakelijk. Tinus heeft het al uitgelegd.
SRP is inderdaad niet erg duurzaam. Toppen is dus noodzakelijk. Autoglym zelf adviseerd Autoglym Extra Gloss Protection. Een duurzame sealant die niet te duur is.
SRP kun je ook met een Collinite wax toppen. Belangrijk is wel, zoals Tinus al aanhaald, dat SRP niet wordt aangetast. Daarom zou ik na het aanbrengen van SRP een dag wachten zodat SRP volledig is uitgecured. Uit eigen ervaring kam ik beamen dat dit werkt. Maar zoals gezegt is ook de EGP sealant een goede keuze.
De Wet Mirror Finish zal denk ik niet veel toevoegen.
 
Bedankt voor de 2 antwoorden. :)

Ik had de dag wachttijd voor Collinite na SRP al in het achterhoofd gehouden. Maar EGP en Natty's kan ik dus wel meteen na SRP aanbrengen?

Als ik toch bereid ben om handmatig die 2 stappen te doen, is het resultaat dan niet veel beter als ik step1 en step 2 produkten koop in plaats van SRP? Van bijv. Mothers Wax of Meguiars of misschien PB's SSR1 en Black Hole? Daarna toppen met een goede wax en/of sealant uiteraard.
 
Vraag 1: Klopt!

Vraag 2: Je bespaart jezelf wel een hoop tijd met een All In One (AIO) product. Maar ik denk dat je uiteindelijk een mooier resultaat bereikt als je het stap voor stap doet. Buiten dat is het vooral een persoonlijke voorkeur. Het is maar net hoeveel tijd en moeite jij in het onderhouden van jouw auto wil steken.

Succes met de keuzes
 
Ik heb in het verleden toen ik handmatig werkte regelmatig gebruik gemaakt van (in deze volgorde):

Mothers Pre Wax Cleaner
Autoglym SRP
Collinite 476

Verder had ik er nog een kleikitje bij. Ik was er uitermate tevreden over.
 
Zoals ik boven al vermelde. 24 uur wachten tussen beide applicaties zodat de SRP volledig gecured is.
 
guillaumemay zei:
- Chemical Guys Extreme EZ-Creme Glaze
- Chemical Guys Crystal Wet Glaze



En tijdens de zoektocht kwam ik nog tegen:
Chemical Guys Wet Mirror Finish

Enig idee of deze extra stap tussen Glaze en Wax voor merkbaar nóg meer glans gaat zorgen, of kan ik het geld (en tijd) besparen en deze stap achterwege te laten?
thx alvast!!

De glaze-stap doet zeker iets voor het waxen en de genoemde Chemical Guys producten zijn zeker toppers. Vooral de EZ-Creme Glaze en de Wet Mirror Finish.

De EZ-Creme Glaze is een glaze op acryl basis. Uittermate geschikt om daarna af te werken met een sealant, maar kan ook een wax op worden gezet.
De Wet Mirror Finish doet wat het belooft. Geeft een schitterende, spiegelende glans. Het bevat glansmiddelen (glaze) en een sealant. Daarna kun je het nog toppen met een wax.

De Crystal Wet Glaze is een polijstmiddel gecombineerd met een glaze. Leuk product, maar zelf heb ik zoiets polijsten en aan de andere kant glaze/lsp moet je gescheiden houden.
Ik ben voorstander om na het polijsten te cleansen met IPA en dan pas de glaze/wax op te brengen. In die methode past dit product niet.

De andere 2 zijn toppers.
 
Screencleaner zei:
De glaze-stap doet zeker iets voor het waxen. De Crystal Wet Glaze is een polijstmiddel gecombineerd met een glaze. Leuk product, maar zelf heb ik zoiets polijsten en aan de andere kant glaze/lsp moet je gescheiden houden.

Ik ben voorstander om na het polijsten te cleansen met IPA en dan pas de glaze/wax op te brengen. In die methode past dit product niet.

Wat doet de 'glaze-stap' dan voor het waxen? Volgens mij hebben we al geconstateerd dat SRP een all-in-one product is MET een glaze-functie (+fillers+sealant), en dat dit niet veel zal toevoegen voor de glans NA SRP. Het enige wat een extra glaze in dit geval zal toevoegen is een slechtere basis voor de wax om te hechten, maar of topicstarter zit te wachten op zo'n 'toegevoegde waarde'?

Een finishing glaze (glaze met een licht polijstje) kan prima zelfs, denk maar aan Wolfgang Finishing Glaze of LimePrime van Dodo. Het scheiden van ECHT/ZUIVER polijsten en ECHT/ZUIVER glaze/lsp begrijp ik, maar dit kan je nauwelijks onder polijsten scharen. Het is meer 'lichte' correctiemogelijkheid AFHANKELIJK van je pad. Zie ook deze test KLIK en dan kan je niet meer spreken dat zo'n product niet kan of de resultaten van seperate stappen beter zouden zijn. Blijkbaar heb je zelf geen ervaring met dit soort producten.

Het afvegen van polijstresten met IPA kan wel jouw voorkeur zijn, maar in dit geval polijst de topicstarter niet. Daarnaast maakt IPA de lak schraal, en zal de topicstarter z'n SRP'tje opnieuw mogen aanbrengen.

Daarnaast is topicstarter een handmatige werker, en zal een uitgebreid stappenplan niet werken omdat dat bedoeld is voor de gevorderde cq. machinale detailer. Topicstarter is op zoek naar antwoorden voor zijn specifieke situatie; handmatig/buiten/beperkt in middelen/beginnend qua kennis.
 
TINUS: Wat doet de 'glaze-stap' dan voor het waxen? Volgens mij hebben we al geconstateerd dat SRP een all-in-one product is MET een glaze-functie (+fillers+sealant), en dat dit niet veel zal toevoegen voor de glans NA SRP. Het enige wat een extra glaze in dit geval zal toevoegen is een slechtere basis voor de wax om te hechten, maar of topicstarter zit te wachten op zo'n 'toegevoegde waarde'?

SCREENCLEANER: Na SRP zou je geen van de bovengenoemde producten meer hoeven te gebruiken, maar om zeker te weten of het werkt zou je het moeten proberen. De CG glazes zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lime Prime Lite niet op oliebasis maar op acrylbasis. Meest compatible met SRP. Kans dat een Chemical Guys Wet Mirror Finish of EZ Creme Glaze nog iets toevoegt is niet ondenkbeeldig.

TINUS: Een finishing glaze (glaze met een licht polijstje) kan prima zelfs, denk maar aan Wolfgang Finishing Glaze of LimePrime van Dodo. Het scheiden van ECHT/ZUIVER polijsten en ECHT/ZUIVER glaze/lsp begrijp ik, maar dit kan je nauwelijks onder polijsten scharen. Het is meer 'lichte' correctiemogelijkheid AFHANKELIJK van je pad. Zie ook deze test KLIK en dan kan je niet meer spreken dat zo'n product niet kan of de resultaten van seperate stappen beter zouden zijn. Blijkbaar heb je zelf geen ervaring met dit soort producten.

SCREENCLEANER: Alle door mij genoemde producten heb ik getest en ik weet wat ze doen. Ook met Lime Prime Lite heb ik ervaring. Met het Wolfgang product niet. De Chemical Guys Crystal Wet Glaze is geen 'glaze met een licht polijstje' maar een medium swirl remover die swirls verwijdert op het nivo van CGC-2 of SSR2. Dit noem ik polijsten. Dergelijk product past niet in mijn werkwijze omdat ik de overtuiging heb dat ik de glaze na het polijsten toch weer grotendeels verwijder met IPA.

TINUS: Het afvegen van polijstresten met IPA kan wel jouw voorkeur zijn, maar in dit geval polijst de topicstarter niet. Daarnaast maakt IPA de lak schraal, en zal de topicstarter z'n SRP'tje opnieuw mogen aanbrengen.

SCREENCLEANER: Voor de topicstarter geldt dit NU wel, maar wellicht heeft hij toch iets aan de info, of iemand anders.

TINUS: Daarnaast is topicstarter een handmatige werker, en zal een uitgebreid stappenplan niet werken omdat dat bedoeld is voor de gevorderde cq. machinale detailer. Topicstarter is op zoek naar antwoorden voor zijn specifieke situatie; handmatig/buiten/beperkt in middelen/beginnend qua kennis.

SCREENCLEANER: Dit laat ik aan de topicstarter. De info is gratis dus hij kan ermee doen wat hij wil. De info is wèl gebaseerd op ervaring.
 
Heren hartstikke bedankt voor de adviezen. :)^ En excuses voor alle vragen, ik ben een beginner en er is superveel te vinden via de zoekfunctie, maar helaas niet alles.

Ik heb inmiddels mijn bestelling gedaan en heb ervoor gekozen om toch nog geen glaze te kopen.

Ik las dat de extra glaze een nadeel zou kunnen hebben: "Het enige wat een extra glaze in dit geval zal toevoegen is een slechtere basis voor de wax om te hechten". :|
"Na SRP zou je geen van de bovengenoemde producten meer hoeven te gebruiken, maar om zeker te weten of het werkt zou je het moeten proberen" Ik laat het proberen in dit geval dus ook aan iemand anders over met meer ervaring en een DAPje of meer tijd tot zijn beschikking.

De hele IPA stap was weer iets nieuws voor me haha --> zoek zoek: isoprapanol ... voor na het polijsten. Nu heb ik geen idee of ik nu wel of niet aan het écht polijsten ben, maar voor nu ga ik ook geen IPA gebruiken. Het zou denk ik m'n SRP laagje kunnen aantasten.

Ik heb me voorgehouden om over te stappen naar de afzonderlijke producten én de IPA stap als ik in de toekomst machinaal ga werken.

Wel heb ik door dit draadje Natty's Blue gekocht. :party: Toch gemakkelijk om dit te kunnen aanbrengen na de SRP, en dan een dag later de Col 845 erop. Plus ik had gelezen dat in Natty's meer Carnauba zit dan Col 845, wat misschien toch nog voor een tikje diepere glans gaat zorgen. (?)
 
Wat bepaalt eigenlijk de duurzaamheid van SRP, is dit enkel de wax/sealant die er overheen aangebracht wordt of wordt het effect van SRP sowieso minder na verloop van tijd?
 
Er zit iets van een sealant in voor tijdelijke protectie. Om echt voordeel van de werking van SRP te hebben (glaze en fillers) is het het beste om er een duurzame wax als Collinite 476s over te zetten. Ook de combinatie met Autoglym's eigen sealant (Extra Gloss Protection) is erg goed. Uitteraard zal de werking na verloop van tijd minder worden en worden de swirls weer zichtbaar. Een lapmiddeltje dus. Maar niks om je voor te schamen. Ligt er puur aan wat je zelf wil. Wil je niet polijsten, dan is het een goede oplossing.
 
Ik denk dat de wax/sealant eroverheen de duurzaamheid bepaalt. Pas als die beschermlaag weg is, gaat de SRP eraf..
 
De extra wax, of sealant die je erover zet zal de beste bescherming bieden voor de fillers en glaze van SRP.
Toch zit er in SRP al een sealant, kijk maar op de Autoglym website. Daar hebben ze het over beschermingsmiddelen.

Dit is een quote van een Engelse site:
"Internationally acclaimed Autoglym Super Resin Polish is the ultimate easy to use combination cleaner, polish and sealant."
 
Klopt, ik heb begrepen dat de sealant in SRP het tot max 6 weken volhoud. Een wax houdt het dan weer langer vol, dan praat je over maanden in plaats van weken.
 
Hier weer een boel info vandaag gehaald!