• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke (goedkope) goede producten om te starten

Erik1985

Detailing addict
5 apr 2021
154
60
Hardenberg
Beste allemaal,
Ik wil een start maken met detaillen en de auto wat liefde geven, welke goede en goedkope producten kunnen het beste aangeschaft worden voor een leuke start...

Groet
Erik...
 
Wat is hetgeen je precies wilt bereiken? (Ondanks dat ik geen expert ben, zou dat bij elke hobby de vraag zijn).

Wil je graag leuk wassen, of ook in een beschermlaag zetten, of ook kleine krasjes wegwerken, of ook je kunststof delen opknappen, of ook je velgen een shiny beurt geven, of en of en of en of en.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Erik1985
Ik wil eerst maar eens wassen en waxen...
Misschien als t qua kosten meevalt ook kleien...
Er zitten wel swirls in de lak en de achterbumper is iets lichter van kleur....
 
Er zit een prachtig topic over het basis stappenplan in het forum; neem die eens door. Volgens mij staan daar zelfs nog prijzen bij ook.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Pas op waar je aan begint ;)
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Haha, wat @RoCo zegt...pas op waar je aan begint.... Ik wilde ook zo beginnen en ben nog steeds een noob, maar mn kast staat vol spullen...

Ik ben een noob en ben ook begonnen met 'niks'.

Wassen basis (hoe ik het doe)
Hogedrukreiniger is handig om vooraf veel vuil weg te spoelen en velgen alvast voor te bereiden.

2 emmers (1 voor schoon 1 voor uitspoelwater) - gritguards gebruik ik niet. Ik was met schoon water (met sop). Ik knijp gebuikte spons uit boven grond (naast de emmers), zuig vol met water uit emmer 2, knijp uit boven grond (naast de emmers) en doe dat 2x. Daarna weer terug in emmer met schoon sop.

Warm water uiteraard (al is het alleen al voor je handen gewoon veel lekkerder)

Foamen kán, maar móét niet (vloeken in kerk)

Dojo Born to be mild als shampoo. Fles is niet goedkoop, maar je gebruikt zooooo weinig....ruikt heerlijk en schuimt lekker.

Microfiber spons/washand, liefst 2.
1tje voor de onderkant van de auto (dorpels, onderzijde bumpers etc) en 1tje voor de rest.
Daarnaast nog een spons (hoeft geen mf te zijn) voor je velgen. Ik zou het sop wat je overhoudt van het wassen van je auto overgieten in een 3e emmer en met de velgenspons je velgen doen. Hiermee voorkom je dat de vettigheid van je velgen op binnenkant van je schoon emmer blijft zitten voor de.volgende beurt. Lekker met de spons zoveel mogelijk pakken wat je bij kunt (ook binnenkant van velg etc)

Afspoelen, MF doekie erover en klaar.
Erg basis, wel lekker.

Uitbreiden kan natuurlijk (en is verslavend) met bijvoorbeeld een extra stap op je velgen (non ferro bijvoorbeeld, dit doe je dan wel vóór het wassen vd auto, met behulp van velgenborstel (soort lange pleeborstel). Je velgen moeten mijn inziens wel shinen en hoort het bij de basis, maar dat geldt voor iedereen anders. Ik was verbaasd (positief) over wat een extra stap als zoiets als non ferro met je velgen doet).

Succes en ga vast sparen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Hi Erik,

Alles wat ik gebruik is me aanbevolen door anderen, dus ik ben geen expert: keep that in mind!

Ik gebruik Poorboys Blackhole (glaze voor donkere kleuren, incl rood) en 845 liquid insulator (wax voor vanalles).
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
@PizzaPieter
Zolang het maar bevalt is het goed toch...
Wat is wijsheid als je voor t eerst gaat detaillen... Gewoon beginnen met wassen en waxen?
En daarna een keer kleien als uitbreiding, en dan evt dat dan weer uitbreiden met polijsten?

En stomme vraag wat is t verschil tussen een glaze en een wax
 
best is idd gewoon te beginnen met de basis. namelijk de auto op een correcte manier te wassen en eventueel een waxje. ideale beginnerswax is sowieso de collonite 845 of pb natty's wax
volgende stap is een full decon. vliegroest en teer verwijderen en vastzittend vuil uit de lak door middel van te kleien.
hierna komt het polijsten etc etc
wees in ieder geval nooit bang om uitleg te vragen hier op het forum en wie weet als je echt bang bent woont er misschien zelfs iemand in de buurt die wilt helpen met raad en daad
 
Het liefste zou ik natuurlijk al die lelijke swirls eruit halen.. En een super gladde auto hebben... Waar zo mooi een doek afglijdt als je hem er overheen laat glijden;);)
 
Glaze is 'voeding' (en/of het verhullen van krasjes) maar heeft op zichzelf 0 beschermingsfactor. Aftoppen met een wax is in principe noodzakelijk om bescherming te verkrijgen en de 'levensduur' van de voeding te verlengen.
 
je hebt wel bepaalde glaze's met een zeer lichte polijstkorrel.
maar veel swirls ga je daar toch niet mee wegkrijgen hoor.
hoogstens wat marring
meestal is glaze vooral een olie die je kunt verwerken op de lak die de lak voedt zodat je lak niet uitdroogt.
qua showgehalte ga je toch meer aan een wax hebben
 
Dus het minimalistische setje om mee te beginnen is:
Shampoo dojo juce born to me mild
Wax collonite 845
(Voor de velgen heb ik al autobilt Timber ofzo)
En dan 2 emmers, 2 washanden, en 2 droogdoeken?
Eventueel nog wat voor de ruiten binnen en buiten?
 
Lees de stappenplannen even door. Zo krijg je niet op elke vraag die je stelt een antwoord die weer vragen oproept. ;)

> volledig-exterieur-stappenplan-handmatig-met-videos <

Goedkoop én goed is iets wat veelal niet samen gaat. Het begin van alles is eerst een goed was-arsenaal zodat je de auto op de juiste manier kunt wassen. Stel dat je de auto helemaal strak maakt en dan verkeerd wast, heb je veel korter plezier ervan.

Onderstaande lijst is waarschijnlijk NIET up-to-date, maar zo krijg je wel een idee;

Wassen & Drogen (€111)
wash-comp-jpg.jpg


* Zéér stevige emmers met een grote inhoud. (Water blijft schoner bij veel inhoud)
* Grit Guard in de spoelemmer om vuil zoveel mogelijk op de bodem te houden bij het uitspoelen.
* pH-neutrale shampoo, populair én voordelig, goed voor makkelijk 50 wasbeurten.
* Dikke washandschoen om veel water en vuil op te nemen.
* Grote droogdoek met gesloten lus om veiliger te drogen.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985 en Hean
Wat @Quantoxx zegt. Begin eerst eens met goed wassen. (Niet met een spons dus) maar met een washmitt. Hier zou je dan een wax aan toe kunnen voegen en of een velgenreiniger.

Dit zou ik eerst eens goed onder de knie hebben en dan kan je dit langzaam weer gaan uitbouwen.
 
@Hean en @Quantoxx
Dus kleien is opzich niet verstandig om ook te doen? aangezien dat vast nog nooit gedaan is met de auto...
Ben bang dat als ik anders ga wassen er alleen maar meer swirls kunnen komen omdat de lak nu niet schoon is...
 
Kleien kan ook, maar dit doe je veelal als je daarna nog producten op de lak gaat inwerken, zoals glaze/wax/etc.

Als je wilt wassen en waxen, dan zou ik het inderdaad wel doen. Let hierbij op dat je voldoende glijmiddel gebruikt om geen marring (veld van kleine krasjes c.q. doffe plek doordat je klei droogloopt) te veroorzaken.

Zelf gebruik ik veelal de Monello - Dolce Verde klei en een glijmiddel zoals Dodo Juice - Born Slippy. (100ml Concentraat maakt 1L totaal, goedkoper dan de niet-concentraat versies.