• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke IK sprayer voor welk product

Jeremy

Detailing rookie
30 mrt 2025
1
2
Welke vloeistoffen kunnen er in een
Multi TR 1 van Ik
En welke vloeistoffen kunnen er in een
HC TR 1 van Ik

De beschrijving kom ik er niet echt uit wat waaronder valt

De HC TR 1 is geschikt voor pH-neutrale producten, oplosmiddelen, beperkte mate alkalische producten en producten met een basis van alcohol. Bij gering gebruik de sprayer altijd na gebruik doorspuiten met water. Sommige producten kristalliseren als deze opdrogen en kunnen een sprayer verstoppen.

Niet geschikt voor o.a. verdunde zuren. De IK Multi TR 1 is daar juist wel weer geschikt voor.
De Multi TR 1 is geschikt voor pH-neutrale producten, (beperkt) verdunde zuren, alkalische producten en producten met een basis van alcohol. Bij gering gebruik de sprayer altijd na gebruik doorspuiten met water. Sommige producten kristalliseren als deze opdrogen en kunnen een sprayer verstoppen.

Niet geschikt voor o.a. teerverwijderaars. De IK HC TR 1 is daar juist wel weer geschikt voor.
De HC TR 1 is dus niet geschikt voor zuren.
De Multi TR 1 is dus niet geschikt voor teerverwijderaars.
De HC TR 1 is dus wel geschikt voor :
- teerverwijderaars
- quick detailers
- iron producten
- banden dressing

De Multi TR 1 is dus wel geschikt voor :
- zuren
- IPA
- glasreinigers
- velgenreinigers
- all purpose cleaners

Interessant, beide lijken mij te gebruiken voor een QD (vrij neutraal dacht ik?), glasreiniger (vaak op alcohol basis?) toch?

De multi kan gebruikt worden voor (beperkt) verdunde zuren, maar verder is de omschrijving tussen multi en HC hetzelfde? Alleen dat er dan weer bij staat dat de multi niet maar de HC wel geschikt is voor teerverwijderaars.

Ik heb te weinig verstand van wat wel zuur of alkalische is, maar het leek mij dat afgezien van teerverwijderaars (en wellicht dus ook een de-ironizer) de Multi eigenlijk het meest flexibel is. Of zijn die quick detailers en bandendressings zoveel erger dan ik dacht?

De meeste QD spays zijn vrij neutraal maar de ene spray is de andere niet dus je kan niet alles over 1 kam scheren.
Nanolex final finish (en ik denk ook de prof versie want die ruikt ook azijn achtig) is licht zurig tegen kalkvlekjes (topspul) zurige producten kunnen sprayers slopen in meer of mindere mate.

APC = alkalisch interieur en fabric cleaners vaak ook maar ook hierin heb je uitzonderingen. De zouten in APC kunnen nogal eens kristalliseren in sprayers bv poorboys apc en Mequairs APC heeft daar dan weer minder last van.

Gyeon interieur detailer en soft99 washmist bevatten o.a. alcohol (topspul).

Iron removers zijn volgens mij niet zo agressief want mijn sprayers blijven heel lang heel.

Wheelcleaners kunnen ook nogal eens zurig zijn (de Poorboys versie kan sprayers slopen).

Bandendressings zijn vaak vettig en ik breng dat niet met een spayer aan. Jullie wel?

Brake buster is een sprayer sloper, vaak na een week of twee is de sprayer bij mij al dood.

Gold hetzelfde voor zwaar alkalische bandenreinigers, tot op zekere hoogte.

bandendressings nooit in een sprayer, altijd een pompje (perl had ik wel verdund in een sprayer)

De rest zit bij mij gewoon tot 1:3 in sprayers zonder problemen. Zuur/alkalisch of wat dan ook

• Leuk
Reacties: Mark96
De meeste QD spays zijn vrij neutraal maar de ene spray is de andere niet dus je kan niet alles over 1 kam scheren.
Nanolex final finish (en ik denk ook de prof versie want die ruikt ook azijn achtig) is licht zurig tegen kalkvlekjes (topspul) zurige producten kunnen sprayers slopen in meer of mindere mate.

APC = alkalisch interieur en fabric cleaners vaak ook maar ook hierin heb je uitzonderingen. De zouten in APC kunnen nogal eens kristalliseren in sprayers bv poorboys apc en Mequairs APC heeft daar dan weer minder last van.

Wheelcleaners kunnen ook nogal eens zurig zijn (de Poorboys versie kan sprayers slopen).

Bandendressings zijn vaak vettig en ik breng dat niet met een spayer aan. Jullie wel?
Goeie over die APC van Poorboys.. die heb ik nu 1:15 in een monello sprayflesje zitten, maar daar kan ik dus beter even de sprayer van doorspoelen na gebruik.

Echte wheelcleaner nog niet gebruikt, gebruik eigenlijk non-ferro + shampoo en nu dus de APC in de collectie. Dacht nog om de non-acid versie van Poorboys te halen en de tirecleaner van GYEON..

Dressing ook niet in huis maar dit is volgens mij inderdaad niet voor in een sprayer.

Brake buster is een sprayer sloper, vaak na een week of twee is de sprayer bij mij al dood.

Gold hetzelfde voor zwaar alkalische bandenreinigers, tot op zekere hoogte.

bandendressings nooit in een sprayer, altijd een pompje (perl had ik wel verdund in een sprayer)

De rest zit bij mij gewoon tot 1:3 in sprayers zonder problemen. Zuur/alkalisch of wat dan ook
Ik heb de bottle van P&S Brake Buster en de volgende sprayer:

Deze is tot nu toe nog niet verstopt geweest. En ik heb dat ding al een paar maanden...
Onverdund, gezien ik het verdund niet efficiënt vind werken.

• Leuk
Reacties: Zoranurai
Goeie over die APC van Poorboys.. die heb ik nu 1:15 in een monello sprayflesje zitten, maar daar kan ik dus beter even de sprayer van doorspoelen na gebruik.

Echte wheelcleaner nog niet gebruikt, gebruik eigenlijk non-ferro + shampoo en nu dus de APC in de collectie. Dacht nog om de non-acid versie van Poorboys te halen en de tirecleaner van GYEON..

Dressing ook niet in huis maar dit is volgens mij inderdaad niet voor in een sprayer.
Je hoeft ook niet elke keer je APC sprayer door te spoelen maar na verloop van tijd kunnen de zoutresten ophopen dus gewoon af en toe ff doorblaffen met warm water.
Tire cleaner van Gyeon is erg goed spul maar feitelijk kun je met een sterkere verhouding APC ook prima je banden schoonkrijgen en da’s echt veel goedkoper. Interieur cleaner zelfde soort verhaal alleen zou ik dan een wat minder sterke verhouding APC mengen tenzij je echt een vuil interieur hebt maar ja hoe vak komt dat voor?

Ik heb non ferro achtige producten ook in een sprayer en gebruik al jaren dezelfde sprayer dus dat gaat prima.

• Leuk
Reacties: Xen