Welke inspectielamp?

Discussie in 'Apparaten en Accessoires' gestart door Jansen, 10 mei 2015.

  1. Jansen

    Jansen Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    13 apr 2015
    Berichten:
    2.408
    Leuk bevonden:
    971
    Beste detailers,

    In mijn collectie ontbreekt nog een goede lamp. Momenteel zijn er een aantal lampen in de aanbieding, dus dit leek me een mooi moment om er één te kopen.

    De opties zijn:

    TuffMax Dual LED Pivot Spotlight €39.99
    TuffMax LED Area Worklight €29.99
    Monello Faro LED Zoombare Inspectie lamp €29.99 of €44.99 met accu

    Is het verstandig om één van deze opties te kopen, en zo ja welke? Of kan ik beter een andere lamp kopen?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

    Jan
     
  2. Bikkel

    Bikkel Detailing guru

    Lid sinds:
    23 okt 2014
    Berichten:
    1.505
    Leuk bevonden:
    831
    Ik heb nu de Monello lamp, die is goed. verstelbare spot.
    Maar heb ook Fenix zaklampen, daar heb ik eerst meegewerkt.
    Copy's van Fenix lampen worden ook aangeboden vanuit China.

    Belangrijkste is dat de zaklamp goed fel is.
     
  3. hoevenvw

    hoevenvw Detailing addict

    Lid sinds:
    30 aug 2013
    Berichten:
    57
    Leuk bevonden:
    13
    Ook ik heb gekozen voor de Monello Faro.
    Ik heb hem kunnen vergelijken met de Tuffmax Dual Led Pivot en die beviel mij een stuk minder.
    De Monello Faro is compacter en degelijker en de zoom-functie bevalt mij erg goed.
     
  4. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker Tester of Bling

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    6.149
    Leuk bevonden:
    640
    Absoluut de Faro, zou wel met accu nemen.

    De Tuffmax zijn prima maar halen het niet bij de Faro en vandaar dat deze er ook uit gaan. Normale prijs van de Tuffmax ligt tussen de 50-60 euro.
    In huis de Faro ook al prima kunnen gebruiken dus niet alleen voor de swirls te spotten.
     
  5. Dennis84

    Dennis84 Detailing addict

    Lid sinds:
    27 okt 2014
    Berichten:
    218
    Leuk bevonden:
    20
    Ik heb sinds kort ook de Faro en ben er erg tevreden over. Komt (voor een compacte lamp) een gigantische bak licht vanaf.
    Heb verder geen vergelijk met andere lampen, maar op aanraden van Dibbuz
    zonder verdere twijfel besteld!
     
  6. Jansen

    Jansen Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    13 apr 2015
    Berichten:
    2.408
    Leuk bevonden:
    971
    Dank voor jullie reacties! Ik ga de Faro bestellen.
     
  7. Emi

    Emi Detailing guru

    Lid sinds:
    26 jan 2015
    Berichten:
    694
    Leuk bevonden:
    905
    Ik ook denk ik. Want toen ik vanavond terwijl de zon al onder was aan het tanken was en er led-licht van het tankstation op de auto viel, zag ik ineens wat kleine krasjes in de auto die ik bij daglicht echt niet kan zien :oops:
     
  8. Zluytr

    Zluytr Detailing guru

    Lid sinds:
    25 nov 2014
    Berichten:
    2.263
    Leuk bevonden:
    2.365
    Verlichting is net zo belangrijk als een polijstmachine!
     
  9. nicknameless

    nicknameless Detailing guru

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    6.219
    Leuk bevonden:
    2.775
    Zelf gebruik ik de Monello Faro. Lang was ik er sceptisch over, maar wat een lamp!
    Daarbij gebruik ik nog de Brinkman Tuffmax Led lamp.

    Niet alleen handig om swirls te spotten...pand is ongeveer 50 meter diep.



    Zelf bewust gekozen voor de lamp met normale batterijen omdat deze langer meegaan dan de oplaadbare, niet in levensduur maar in branduren.

    Een gewone AAA batterij heeft 1,5 volt capaciteit. De lamp heeft 3 batterijen nodig.
    3x 1,5 volt = 4,5 volt.
    De oplaadbare Li-ion batterij heeft een 3,6~3,7 volt cel.

    Je komt dus zón 0,8 á 0,9 volt tekort. Dit resulteert in een minder lange branduren.
     
    #9 nicknameless, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
    DonButtie en Blade vinden dit leuk.
  10. Blade

    Blade Detailing guru

    Lid sinds:
    5 jun 2016
    Berichten:
    941
    Leuk bevonden:
    1.044
    Ligt er helemaal aan hoeveel mah er in zit @nicknameless niet aan het voltage. En ik denk dat er in die li-on batterij ietsje meer zit!
     
    Nutske vindt dit leuk.
  11. nicknameless

    nicknameless Detailing guru

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    6.219
    Leuk bevonden:
    2.775
    In de Faro oplaadbare accu zit 2400mAh en in een gewone alkaline batterij ongeveer 1500mAh.
     
    Blade vindt dit leuk.
  12. Blade

    Blade Detailing guru

    Lid sinds:
    5 jun 2016
    Berichten:
    941
    Leuk bevonden:
    1.044
    Oh joh. In mijn imitatie faro 4200mah. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die ook in de Faro zou zitten. My bad.

    Die batterij gaat bizar lang mee. En qua licht opbrengst net zoveel als jouw faro.

    IMG_2264.JPG
     
    DonButtie, Stefan O en nicknameless vinden dit leuk.
  13. nicknameless

    nicknameless Detailing guru

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    6.219
    Leuk bevonden:
    2.775
    Je moet je het volgende voorstellen;
    Het voltage is de inhoud van een benzinetank en het amperage het verbruik.

    Stel dat een Ferrari en een Toyota Prius allebei een 50 liter tank hebben. Beide auto's rijden volgas. De Toyota gaat nog een stukje verder dan de Ferrari omdat die zuiniger om gaat met de benzine
     
    Blade vindt dit leuk.
  14. Blade

    Blade Detailing guru

    Lid sinds:
    5 jun 2016
    Berichten:
    941
    Leuk bevonden:
    1.044
    https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/zaklamp-kopen-keuze-van-batterij.htm

    Erg leuk stukje over verschillende batterijen.

    Wat ik van de li-on accus begrijp is dat deze over het hele ontladings gebruik (ampere) een constante spanning houdt (veel licht) En dat die dat ook veel langer kan dan de oude nimh accu's.

    Daarbij zijn jouw alkaline batterijen geen vergelijk, je moet ze immers steeds vernieuwen voor nieuwe (best kostbaar) en ze zijn ook nog eens sneller leeg door de toch best wel krachtige led (cree xm-l)

    Maar misschien dat iemand met meer kennis hier wat meer over kan vertellen @tembaco misschien? Ik vind het wel interessant.
     
    #14 Blade, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  15. nicknameless

    nicknameless Detailing guru

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    6.219
    Leuk bevonden:
    2.775
    Ik gebruik de Duracell Procell batterijen. Koop ik per doosje van 10 stuks voor wenâg via m'n werk.

    aaaindustrial_1000_456_456auto.jpg
     
  16. ArnoldG

    ArnoldG Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    16 jan 2015
    Berichten:
    493
    Leuk bevonden:
    752
    Je wilt dat je spanning gedurende de ontlading (Bijna) gelijkt blijft. Die spanning heb je gewoon nodig om het systeem draaiende te houden.
    Het aantal mAh zegt iets over hoelang die accu mee gaat. (bv: 1 uur lang kan de accu 4200 mA bij 3,7V leveren, daarna is de accu leeg)

    Nu bekijk ik het enkel vanuit de accu kant. In deze accu kan meer energie worden opgeslagen.

    MAAR,

    Gaan we nu even naar de lichtbron kijken, dan kijk je niet meer naar het aan mAh.
    Hier kijken we naar het lumen output. Het lumen output zegt weer iets over het rendement van de lamp.

    Bijvoorbeeld: Een gloeilamp heeft een vermogen van 20W hierbij hebben we een lumen output van ongeveer 250-300 lum.
    Een ledlamp heeft voor die 250-300 lum maar 3W nodig. De ledlamp heeft een veel hoger rendement (lichtopbrengst/W)

    De accu zal dus veel langer meegaan.
    .
    Hoe meer lumen de lamp per wat eruit schiet hoe meer licht je hebt. Het eental lumen wordt gedeeld door het aantal vierkante meters.
    Hieruit krijg je een lux waarden. Deze staan dan ook vaak weer beschreven in normen mbt verlichting.
    Dit verschilt mega per lichtbron en zelfs tussen ledlampen zit er een mega verschil. Een ledlamp van 5 jaar geleden is nu al niet zuinig meer.
    De lumen output per W schiet de laatste jaren echt omhoog. Indien er interesse is, heb ik hier naslag werk van liggen.

    Als de lumen output van de lamp van Blade bijvoorbeeld lager is, zal deze lamp meer energie moeten verstoken om de zelfde lumen output te krijgen als de Faro. (Dit is slechts een voorbeeld, geen idee of de lamp van Blade beter of minder goed is, die discussie doet er niet toe.)

    Conclusie: Enkel naar de batterij kijken is de kort door de bocht.
     
    #16 ArnoldG, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
    Quantoxx en Blade vinden dit leuk.
  17. Blade

    Blade Detailing guru

    Lid sinds:
    5 jun 2016
    Berichten:
    941
    Leuk bevonden:
    1.044
    Duidelijk verhaal! Thanks.
     
  18. Zluytr

    Zluytr Detailing guru

    Lid sinds:
    25 nov 2014
    Berichten:
    2.263
    Leuk bevonden:
    2.365
    Iedereen is larisch over de Faro, en dat is zeker terecht!

    Maar een feit blijft dat deze alleen koud licht geeft, wat minder ideaal is op vooral witte auto's.

    Daar doet warm licht het juist weer heel goed op. (En dat maakt een wereld van verschil)

    Dat is heel mooi van scangrip, hierbij kan je de lichtkleurig kiezen... maar daar betaal je wel weer voor!

    Conclusie: een Faro is perfect voor de hobbyist.. maar pak je het echt serieus aan... Scangrip!

    (Of een halogeen zaklamp :))
     
  19. Nuttiez

    Nuttiez Detailing chief

    Lid sinds:
    17 okt 2015
    Berichten:
    96
    Leuk bevonden:
    115
    Of een Sun Gun. Een massa aan DIY guides op het internet en makkelijk zelf te maken.
     
  20. Ciamician

    Ciamician Detailing trainee

    Lid sinds:
    20 nov 2016
    Berichten:
    53
    Leuk bevonden:
    25
    Ik zie professionele detailers ook af en toe gewone draagbare bouwlampen (LED) van 20W of 30W gebruiken om swirls te spotten of een paneel te inspecteren.

    Zoals deze bijvoorbeeld. Lijkt mij dat deze nog iets meer "oempf" heeft dan een Faro?