• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke inspectielamp?

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Beste detailers,

In mijn collectie ontbreekt nog een goede lamp. Momenteel zijn er een aantal lampen in de aanbieding, dus dit leek me een mooi moment om er één te kopen.

De opties zijn:

TuffMax Dual LED Pivot Spotlight €39.99
TuffMax LED Area Worklight €29.99
Monello Faro LED Zoombare Inspectie lamp €29.99 of €44.99 met accu

Is het verstandig om één van deze opties te kopen, en zo ja welke? Of kan ik beter een andere lamp kopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jan
 
Ik heb nu de Monello lamp, die is goed. verstelbare spot.
Maar heb ook Fenix zaklampen, daar heb ik eerst meegewerkt.
Copy's van Fenix lampen worden ook aangeboden vanuit China.

Belangrijkste is dat de zaklamp goed fel is.
 
Ook ik heb gekozen voor de Monello Faro.
Ik heb hem kunnen vergelijken met de Tuffmax Dual Led Pivot en die beviel mij een stuk minder.
De Monello Faro is compacter en degelijker en de zoom-functie bevalt mij erg goed.
 
Absoluut de Faro, zou wel met accu nemen.

De Tuffmax zijn prima maar halen het niet bij de Faro en vandaar dat deze er ook uit gaan. Normale prijs van de Tuffmax ligt tussen de 50-60 euro.
In huis de Faro ook al prima kunnen gebruiken dus niet alleen voor de swirls te spotten.
 
Ik heb sinds kort ook de Faro en ben er erg tevreden over. Komt (voor een compacte lamp) een gigantische bak licht vanaf.
Heb verder geen vergelijk met andere lampen, maar op aanraden van Dibbuz
zonder verdere twijfel besteld!
 
Ik ook denk ik. Want toen ik vanavond terwijl de zon al onder was aan het tanken was en er led-licht van het tankstation op de auto viel, zag ik ineens wat kleine krasjes in de auto die ik bij daglicht echt niet kan zien :oops:
 
Zelf gebruik ik de Monello Faro. Lang was ik er sceptisch over, maar wat een lamp!
Daarbij gebruik ik nog de Brinkman Tuffmax Led lamp.

Niet alleen handig om swirls te spotten...pand is ongeveer 50 meter diep.


Zelf bewust gekozen voor de lamp met normale batterijen omdat deze langer meegaan dan de oplaadbare, niet in levensduur maar in branduren.

Een gewone AAA batterij heeft 1,5 volt capaciteit. De lamp heeft 3 batterijen nodig.
3x 1,5 volt = 4,5 volt.
De oplaadbare Li-ion batterij heeft een 3,6~3,7 volt cel.

Je komt dus zón 0,8 á 0,9 volt tekort. Dit resulteert in een minder lange branduren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DonButtie en Blade
Oh joh. In mijn imitatie faro 4200mah. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die ook in de Faro zou zitten. My bad.

Die batterij gaat bizar lang mee. En qua licht opbrengst net zoveel als jouw faro.

IMG_2264.JPG
 
Je moet je het volgende voorstellen;
Het voltage is de inhoud van een benzinetank en het amperage het verbruik.

Stel dat een Ferrari en een Toyota Prius allebei een 50 liter tank hebben. Beide auto's rijden volgas. De Toyota gaat nog een stukje verder dan de Ferrari omdat die zuiniger om gaat met de benzine
 
  • Leuk
Reactions: Blade
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/zaklamp-kopen-keuze-van-batterij.htm

Erg leuk stukje over verschillende batterijen.

Wat ik van de li-on accus begrijp is dat deze over het hele ontladings gebruik (ampere) een constante spanning houdt (veel licht) En dat die dat ook veel langer kan dan de oude nimh accu's.

Daarbij zijn jouw alkaline batterijen geen vergelijk, je moet ze immers steeds vernieuwen voor nieuwe (best kostbaar) en ze zijn ook nog eens sneller leeg door de toch best wel krachtige led (cree xm-l)

Maar misschien dat iemand met meer kennis hier wat meer over kan vertellen @tembaco misschien? Ik vind het wel interessant.
 
Laatst bewerkt:
Je wilt dat je spanning gedurende de ontlading (Bijna) gelijkt blijft. Die spanning heb je gewoon nodig om het systeem draaiende te houden.
Het aantal mAh zegt iets over hoelang die accu mee gaat. (bv: 1 uur lang kan de accu 4200 mA bij 3,7V leveren, daarna is de accu leeg)

Nu bekijk ik het enkel vanuit de accu kant. In deze accu kan meer energie worden opgeslagen.

MAAR,

Gaan we nu even naar de lichtbron kijken, dan kijk je niet meer naar het aan mAh.
Hier kijken we naar het lumen output. Het lumen output zegt weer iets over het rendement van de lamp.

Bijvoorbeeld: Een gloeilamp heeft een vermogen van 20W hierbij hebben we een lumen output van ongeveer 250-300 lum.
Een ledlamp heeft voor die 250-300 lum maar 3W nodig. De ledlamp heeft een veel hoger rendement (lichtopbrengst/W)

De accu zal dus veel langer meegaan.
.
Hoe meer lumen de lamp per wat eruit schiet hoe meer licht je hebt. Het eental lumen wordt gedeeld door het aantal vierkante meters.
Hieruit krijg je een lux waarden. Deze staan dan ook vaak weer beschreven in normen mbt verlichting.
Dit verschilt mega per lichtbron en zelfs tussen ledlampen zit er een mega verschil. Een ledlamp van 5 jaar geleden is nu al niet zuinig meer.
De lumen output per W schiet de laatste jaren echt omhoog. Indien er interesse is, heb ik hier naslag werk van liggen.

Als de lumen output van de lamp van Blade bijvoorbeeld lager is, zal deze lamp meer energie moeten verstoken om de zelfde lumen output te krijgen als de Faro. (Dit is slechts een voorbeeld, geen idee of de lamp van Blade beter of minder goed is, die discussie doet er niet toe.)

Conclusie: Enkel naar de batterij kijken is de kort door de bocht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Blade
Iedereen is larisch over de Faro, en dat is zeker terecht!

Maar een feit blijft dat deze alleen koud licht geeft, wat minder ideaal is op vooral witte auto's.

Daar doet warm licht het juist weer heel goed op. (En dat maakt een wereld van verschil)

Dat is heel mooi van scangrip, hierbij kan je de lichtkleurig kiezen... maar daar betaal je wel weer voor!

Conclusie: een Faro is perfect voor de hobbyist.. maar pak je het echt serieus aan... Scangrip!

(Of een halogeen zaklamp :))
 
Ik zie professionele detailers ook af en toe gewone draagbare bouwlampen (LED) van 20W of 30W gebruiken om swirls te spotten of een paneel te inspecteren.

Zoals deze bijvoorbeeld. Lijkt mij dat deze nog iets meer "oempf" heeft dan een Faro?