• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke kant van een droogdoek gebruiken bij het drogen van de auto?

Ries

Detailing guru
3 jan 2016
927
123
40
Epe
Goedenavond mede forum leden,

Heb misschien een rare vraag maar welke kant van een droogdoek kun je het beste gebruiken om je auto te drogen na het wassen? De kant met de lange vezels of de kant met de korte vezels? Of maakt dit verder geen verschil? Heb zelf een Gyeon Silk Dryer en een Delirium droogdoek in mijn kast liggen. Heb ook de droogdoek van Meguiars gehad maar die is volgens mij aan beide kanten hetzelfde. Alvast bedankt voor de informatie. Gr Ries
 
Zelf gebruik ik eerst de kant met lange vezels, deze nemen, voor mijn gevoel, meer op dan de korte kant.
De korrel kant gebruik ik naderhand om de restjes water op te nemen.

Dit doe ik met alle doeken die ik heb; Gyeon, Monello, Delerium enz.
 
  • Leuk
Reactions: Ries
Monello doek vind ik wel natter aanvoelen dan de Delerium als je een auto droogt dus daarom doen ik meestal boven met monello en en onder met Delerium en gebruik lange kant eerst en restjes met de korte kant
 
  • Leuk
Reactions: Ries
Lange kant bij microvezeldoeken, die nemen meer water op volgens mij.
Die korte gerbuik ik niet (toch niet bewust ;) )
Die 'wafeldoeken' zijn inderdaad aan beide kanten gelijk.
 
  • Leuk
Reactions: Ries
Bedankt voor jullie reacties, maar qua zachtheid zit er geen verschil per kant van de doek?
 
Ieder heeft een beetje zijn eigen methode. Belangrijk is dat je eerst de verticale vlakken doet (zijkanten, en achterkant bij een station) doet: daar vloeit het meeste water snel weg. Daarna de liggende vlakken (dak, motorkap, liggende kofferklep zoals bij sedan), dan heeft het water daar meer tijd om weg te lopen. Dat scheelt behoorlijk in de benodigde opname capaciteit van de droogdoek.
 
  • Leuk
Reactions: N@vigator
Dat is een goeie tip! Ik ben gewend om net als bij wassen van boven naar beneden te drogen, maar dan is je doek wel erg snel verzadigd...
 
@tembaco Klopt, maar als je de auto naspoelt met 'open' slang, dan stimuleer je de sheeting wel, en met alle trucjes heb je ook in de winterperiode aan één goede droogdoek genoeg.
 
Ik heb vorige week een snelle polijstbeurt gedaan omdat de auto degelijk moest zijn, maar na het wassen was het drogen een drama! De auto stond niet meer in de bescherming (Winterprep 2015 met Colli 476s) en met Silk Dryer was het amper te doen. :S

Het water leek wel te kleven aan de auto.. :p
 
Welke doeken gebruiken jullie dan?
Met mijn CSF Delirium droogdoek kan ik een mini en een suzuki alto volledig drogen zonder dat de doek verzadigd is.
En dan let ik niet op de volgorde van drogen.
 
Ik gebruik zelf ook de "langharige" kant van m'n Delirium. Ik doe eerst de ruiten en daarna pas de lak.