• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Transaxle116

Detailing addict
6 nov 2010
16
50
Mijn karcher K5 van een jaartje of 8 oud is overleden.
In mijn zoektocht naar een betere vervanger ben ik uitgekomen op 2 modellen van Kränzle uit de profi serie.
Nu blijf ik met 1 vraag zitten; Wat is "beter" of "wenselijker" hogere druk of meer water opbrengst?
Ik denk dat beide machines zwaar overkill zijn voor het auto wassen :) en dat meer water in die toepassing wenselijker is.
Aangezien dat ik ook mijn klinkers wil afspuiten en ook mijn huis een keer wil schoonspuiten met een zandstraal set vermoed ik dat dan juist een hogere druk wenselijk is.
Dus, wat is de verstandigste keus?

Het gaat over deze 2 machines:
Kränzle Profi 195 TST
Bedrijfsdruk, traploos instelbaar 30 - 170 bar
Max. toegelaten overdruk 195 bar
Doorloopcapaciteit 8 l/min (480 l/h)

Kränzle Profi 160 TST
Bedrijfsdruk, traploos instelbaar 30 - 140 bar
Max. toegelaten overdruk 160 bar
Doorloopcapaciteit 11 l/min (660 l/h)
 
Tussen die 2 heb ik ook een hele tijd lopen twijfelen en na ze in een winkel bekeken en opgetild te hebben toch maar besloten om een goedkope Nilfisk te kopen die een stuk lichter is. Meer wateropbrengst zou beter schoon moeten maken wat ik gelezen had en als het alleen voor je auto en de oprit is zou ik voor de 160 gaan.
 
140 bar is meer als voldoende voor je auto en klinkers.
Leuke machine, maar elke andere 140-150 bar hogedrukspuit voldoet ook voor jou gebruik.
Ik spuit de klinkers hier af zonder vuilfrees, met een 140 bar Nilfisk machine.

Spaar je 800 euro en neem een Nilfisk P150 bijvoorbeeld.

Kranzle is natuurlijk het beste wat je kunt kopen, maar heb jij dat echt nodig?

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, ik zou zelf ook wel een Kranzle willen hoor haha.
 
Ik heb zelf 145 bar en dat is inderdaad meer dan voldoende om de meeste zaken te reinigen en voor dat incidentele geval dat je meer capaciteit nodig hebt (bv gevelreiniging) kun je er ook eentje huren.
 
Ik heb zelf een 1152 TST (max 135 bar) en die gebruik ook wel eens om de tegels schoon te spuiten. Ik denk dus dat de 160 een prima keuze is, want een hoge wateropbrengst is altijd fijn. Let er wel op dat de waterTOEVOER ook voldoende moet zijn. Als je een lange tuinslang van de kraan naar de HD hebt dan kan zou ik even checken of je de minimale toevoer haalt. Het zou zonde zijn als je machine daardoor stuk gaat.

Wat ook, denk ik, een nadeel is van een hogere wateropbrengst is dat je schuim uit de foamlans niet zo dik wordt als met een machine met vergelijkbare druk maar een lagere wateropbrengst. De mengverhouding van het schuim licht immers veel hoger (of lager, ik weet niet wat hier juist is). Let wel dat de dikte van het foam niet alleszeggend is, maar het ziet er wel leuk uit.

Rekenvoorbeeld:

Stel je hebt twee machines, eentje met een waterdoorvoer van 12 L/min en eentje met een doorvoer van 6 L/min. De uiteindelijke mengverhouding van het foam is bij de eerste dan bijvoorbeeld 1:300 en bij de andere 1:150. Het foam bij de tweede zou dan een stuk dikker zijn.

Ik heb dit nooit getest, simpelweg omdat ik maar 1 HD heb, maar ik denk dat het ongeveer zo werkt.
 
Als ik een ander merk overweeg dan zou het een Stihl worden uit dezelfde prijsklasse, maar dat is een andere discussie.
Ik kies voor de Profi serie van Kränzle om zijn waterreservoir zodat de motor niet droogloopt.
Mijn Karcher is afgeschreven op een doorgebrande borstelloze motor door ik vermoed watergebrek.

Mijn vraag blijft, wat heeft voorkeur meer water of hogere druk?
 
Ik heb zelf een 1152 TST (max 135 bar) en die gebruik ook wel eens om de tegels schoon te spuiten. Ik denk dus dat de 160 een prima keuze is, want een hoge wateropbrengst is altijd fijn. Let er wel op dat de waterTOEVOER ook voldoende moet zijn. Als je een lange tuinslang van de kraan naar de HD hebt dan kan zou ik even checken of je de minimale toevoer haalt. Het zou zonde zijn als je machine daardoor stuk gaat.

Vermoedelijk heb ik hier dan de oorzaak waarom mijn Karcher overleden is, ik heb bijna 25 mtr tuinslang nodig en de start gaat dan met veel lucht uit de slang.
Incidenteel gebruik ik ook het regenwater uit mijn put en dan met een hydropomp die ik dacht 600 l/h doet.

Hier had ik nog niet aangedacht!
 
ik heb bijna 25 mtr tuinslang nodig en de start gaat dan met veel lucht uit de slang.

Herkenbaar. Mijn tuinslag is 50 meter en daar moet ik altijd eerst de lucht uit laten voordat ik hem op de HD kan aansluiten. De wateropbrengst is bij mij nog prima, dus ik denk dat het bij jou dan ook wel snor zit.
 
Herkenbaar. Mijn tuinslag is 50 meter en daar moet ik altijd eerst de lucht uit laten voordat ik hem op de HD kan aansluiten. De wateropbrengst is bij mij nog prima, dus ik denk dat het bij jou dan ook wel snor zit.

Zit inderdaad even te denken maar vermoed dat ik de opbrengst wel zal halen. Een emmer vullen gaat wel sneller als een minuut, een check is natuurlijk altijd goed.
In ieder geval een tip waar ik iets mee kan.
 
Veel meer druk dan 100 Bar is voor een auto niet nodig
Ik praat wel over 100 echte, niet die uit de folder.
En de waterdoorvoer is, zoals aangegeven, vooral afhankelijk van wat je aan kan voeren.

Voor een foamlans zijn de maten bepalend, daar zal de extra druk (boven 100) of het extra water niet veel uit moeten maken.
Meer druk op een gevel kan alleen bij een steensoort die dat aankan, en opletten met de voegen
Veel water is nodig als je reinigt en vuil moet afvoeren, geldt ook voor zandstralen, maar dat is geen hobbywerk

Te weinig aanvoer op de HD of zelfs luchtaanvoer is funest, molt de pomp (cavitatie)

De Kranzle kunnen bijna allemaal zelfstandig aanzuigen, ook uit een put met een filter ertussen
Heb je niet eens de hydrofoor nodig, aansluiten om te zuigen kan met de vlottertank er vanaf.

Ergo, koop degene die makkelijk verplaatsbaar is
 
Vermoedelijk heb ik hier dan de oorzaak waarom mijn Karcher overleden is, ik heb bijna 25 mtr tuinslang nodig en de start gaat dan met veel lucht uit de slang.
Behalve dat de toevoer van water groot genoeg moet zijn is het ook bij iedere hogedrukreiniger belangrijk dat je eerst zorgt dat alle lucht uit de toevoerslang en de machine is door het water uit de lans te laten lopen en dan pas de hogedrukreiniger aan zet.
En bij Kranzle moet je tijdens gebruik de machine plat leggen anders krijgt de motor geen smering en heb je tevens geen garantie.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
150 bar druk op de uitgang (echte barren) is heel veel, genoeg om met een vuilfrees stukjes van beton/klinkers te spuiten. Als je met dergelijke spullen op de straat aan de gang gaat, zou ik zorgen dat je auto in elk geval veilig staat, en een veiligheidsbril is geen overdaad.
 
Mijn Kärcher type ?? Heeft mijn terras al behoorlijk schraal gespoten. Merk nu al, na een paar jaar, dat de tegels veel eerder groen worden. Dus zoveel geweld dat er uit jouw nieuwe machine gaat komen :eek: hoop voor je dat je niet meer kapot maakt dan je lief is...!
 
Behalve dat de toevoer van water groot genoeg moet zijn is het ook bij iedere hogedrukreiniger belangrijk dat je eerst zorgt dat alle lucht uit de toevoerslang en de machine is door het water uit de lans te laten lopen en dan pas de hogedrukreiniger aan zet.
En bij Kranzle moet je tijdens gebruik de machine plat leggen anders krijgt de motor geen smering en heb je tevens geen garantie.

Dat heb ik dus nooit gedaan en ook nooit over nagedacht. Dat bedenkend heeft de Karcher het eigenlijk nog lang volgehouden.
Ik mag hopen dat ze bij Kränzle een duidelijke waarschuwing geven bij het gebruik!

150 bar druk op de uitgang (echte barren) is heel veel, genoeg om met een vuilfrees stukjes van beton/klinkers te spuiten. Als je met dergelijke spullen op de straat aan de gang gaat, zou ik zorgen dat je auto in elk geval veilig staat, en een veiligheidsbril is geen overdaad.

De betonklinkers spuit ik vaak met een lagere druk af, enkel bij een hardnekkige vlek wil ik eens een hogere druk gebruiken.
De machine met de 170 bar zou ik enkel overwegen om wat overcapaciteit te hebben en ik dacht voor het zandstralen misschien nodig?
 
Mijn Kärcher type ?? Heeft mijn terras al behoorlijk schraal gespoten. Merk nu al, na een paar jaar, dat de tegels veel eerder groen worden. Dus zoveel geweld dat er uit jouw nieuwe machine gaat komen :eek: hoop voor je dat je niet meer kapot maakt dan je lief is...!

Klopt, zoals ik hierboven al zei doe ik dat met een lagere druk.
Dit jaar ga ik het helemaal anders doen, heb van Stihl zo'n veger op een combimotor die perfect als schrobber is te gebruiken.
De hogedruk gaat dan hoofdzakelijk de stoep nat maken incl reinigingsmiddel.
 
Oké!
Wel een super apparaat die je nu op het oog hebt. Heb vroeger nog een prof Kärcher gehad. Veel beter als die ik nu heb.
Dus met deze machine zal je veel plezier krijgen :D