• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Ik heb wegens beroepsmisvorming 3 kranzles in huis.
10/122 vast gemonteerd met slanghaspel 20m.
Kranzle 1152tst voor het terras en kleine klusjes te doen.
kranzle 2160tst die mee naar werven gaat.
Met de X a15 tst heb ik mogen testen en deze is ook wel verassend makkelijk.
Als je echt een keuze wilt maken. Hoeveel gebruik je deze ? 2 keer per week 2800 toeren kan nog. Meer als 2 keer of intensief paar uur per dag zou ik toch naar 1400 toeren gaan. Uiteindelijk is het een kwalitatieve pomp met goede interne onderdelen.

Heb nu zelf een 160tst staan welke ik gebruik voor werkzaamheden. Twijfel eigenlijk nog maar tussen 2 versies de Xa 15 vanwege het lage toerental. Of de 10/122. Zag ook de 12/130 voorbij komen welke ook 1400 toeren draait en heeft ook nog een wateropbrengst van 11l/min. Maar is betreft prijs dan weer net zo duur als een 2160tst en dan wordt het financieel weer een beetje te veel van het goede eigenlijk. Ik ga van de week even wat prijzen opvragen en dan een beslissing maken.
 
En heeft er iemand ervaring met de kranzle foam lans ?
Ja gaat goed (op een K2160). Wel mis ik een instelling voor de hoeveelheid foam (je kan enkel instellen hoe breed de straal moet zijn, en of die horizontaal of verticaal moet spuiten). Wat meer streepjes op de bus zouden ook handiger zijn om de mengverhouding te bepalen (nu slechts 4 markeringen op een bus van 1L), maar die kan je zelf bijtekenen natuurlijk.
 
Ik heb sinds kort een Kranzle K2160. Enigste wat ik mis is een “swivel + snelkoppeling” tussen Kranzle pistool en slang. Kranzle verkoopt een swivel (artikel 13.360-2), maar die heeft geen snelkoppeling. Iemand suggesties?
 
Ik heb vorige week een 1152tst opgehaald en gekoppeld aan een suttner gun met allemaal KEW koppelingen. Bevalt meer als goed :)
 
Ok bedankt. Nog een ander vraagje: laten jullie de machine na elk gebruik volledig leeglopen (zoals de handleiding suggereert): dus watertoevoer loskoppelen, pistool demonteren en dan het toestel aanzetten zodat hij al het water eruit duwt? Want dan draait hij op het einde toch steeds enkele seconden droog?
 
  • Leuk
Reactions: yanneske123
Ik laat altijd het toestel leeglopen.. voor enkele seconden kan dit geen kwaad, ongeveer een 10tal seconden. Al zou de pomp een minuut drooglopen kan dit niet super veel kwaad, we spreken dan wel over 1malig.
 
Kan de pomp hebben, maar ik doe het alleen bij kans op vorstschade
Ik heb overigens wel zacht water, dus maak mij niet druk om kalkaanslag in de pomp
 
Ik doe het nooit. Ik maak hem echter wel zo ver mogelijk leeg door hem te kantelen na gebruik. Maar, ik heb de hd altijd in de verwarmde garage staan, dus vorst is voor mij geen risico.
 
Nog een weetje van de dealer: sinds start 2021 is Kranzle de M22 schroefkoppeling aan het uitfaseren, en worden de toestellen voorzien van een pistolen en lansen met D12 snelkoppeling.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Het maakt niet uit welke je neemt, elke Kranzle is gewoon goed.

20210304_132839.jpg


Voor wie nog extra informatie over de machines wil:

K 1050 P:
• 130 bar / 7,5 liter per minuut
• 8 meter kunststof slang los
• draagbaar model
• lance met quick release

K 1050 TS:
• 130 bar / 7,5 liter per minuut
• 8 meter kunststof slang
• verrijdbaar model
• lance met quick release

K 1050 TST:
• 130 bar / 7,5 liter per minuut
• 12 meter met staaldraad versterkte slang op haspel
• verrijdbaar model
• lance met quick release

K 1152 TST:
• 30~130 bar instelbaar / 10 liter per minuut
• 15 meter met staaldraad versterkte slang
• verrijdbaar model
• lance met M22 draadbevestiging

Profi 160 TST:
• 30~140 bar instelbaar / 11 liter per minuut
• 15 meter met staaldraad versterkte slang op haspel
• verrijdbaar model
• lance met M22 draadbevestiging

Quadro 599 TST:
• 30~150 bar instelbaar / 10 liter per minuut
• 20 meter met staaldraad versterkte slang
• verrijdbaar model
• lance met M22 schroefdraadbevestiging
 
Als ik een ander merk overweeg dan zou het een Stihl worden uit dezelfde prijsklasse, maar dat is een andere discussie.
Ik kies voor de Profi serie van Kränzle om zijn waterreservoir zodat de motor niet droogloopt.
Mijn Karcher is afgeschreven op een doorgebrande borstelloze motor door ik vermoed watergebrek.

Mijn vraag blijft, wat heeft voorkeur meer water of hogere druk?
Altijd meer water als je toevoer het aankan
Mijn karcher K5 van een jaartje of 8 oud is overleden.
In mijn zoektocht naar een betere vervanger ben ik uitgekomen op 2 modellen van Kränzle uit de profi serie.
Nu blijf ik met 1 vraag zitten; Wat is "beter" of "wenselijker" hogere druk of meer water opbrengst?
Ik denk dat beide machines zwaar overkill zijn voor het auto wassen :) en dat meer water in die toepassing wenselijker is.
Aangezien dat ik ook mijn klinkers wil afspuiten en ook mijn huis een keer wil schoonspuiten met een zandstraal set vermoed ik dat dan juist een hogere druk wenselijk is.
Dus, wat is de verstandigste keus?

Het gaat over deze 2 machines:
Kränzle Profi 195 TST
Bedrijfsdruk, traploos instelbaar 30 - 170 bar
Max. toegelaten overdruk 195 bar
Doorloopcapaciteit 8 l/min (480 l/h)

Kränzle Profi 160 TST
Bedrijfsdruk, traploos instelbaar 30 - 140 bar
Max. toegelaten overdruk 160 bar
Doorloopcapaciteit 11 l/min (660 l/h)
Altijd meer water je kan de druk ook opvoeren door een maatje kleiner sproeier te steken maar dan krijg je ook minder water. En je toevoer moet het aankunnen.
 
Inderdaad, watertoevoer is voor auto´s wassen in ieder geval veel belangrijker als de druk, ik schroef mijn kranzle zelfs terug in druk omdat ik dit toch een fijner gevoel vind.
 
Mijn Kranzle 1152TST voldoet prima, alleen bewoner(s) blijkbaar niet want gezeur en klachten van geluidsoverlast.
Als oplossing wil ik een compacte stillere 1400rpm kranzle nemen en ombouw maken met geluidsisolatie.
Gebruik hem met name voor het autowassen en incidenteel een keer voor stukje straat.

Keuze nog niet helemaal gemaakt maar oog is gevallen op de volgende drie met 1400rpm motor :
HD 7/122TS : voordeligste maar die 7l/min lijkt me wat te weinig? Wel de stilste van de 3 al zal dat weinig schelen denk ik.
HD 9/80TS : aantal liter lijkt me wel genoeg echter maar 80bar weer weinig.
HD 12/130TS : Zal prima voldoen maar wellicht onnodig dure keuze?

Is de hoge prijs en 5l/min meer van een 12/130 het waard tov een 7/122?
 
  • Leuk
Reactions: psycho-realm
sta je de hele dag te spuiten dan? ik bedoel je auto even wassen is dat ding toch niet zolang aan? Bovendien gaat hij uit wanneer je hem niet gebruikt in tegenstelling tot andere HD die maar blijven brommen.
 
Ik dacht hetzelfde; ''Sta je de hele dag te spuiten dan?'' :p ... Je mag gewoon geluid maken, net als de buurman die een paar weken aan het boren/rammen/zagen/slijpen is in zijn huis of wat dan ook.

@DetaiLeo - Elke HD gaat toch uit als je niet spuit? Of blijven andere Kranzles een soort van stationair lopen o.i.d?
 
In vergelijking met de 7L/min betekent 5L extra zo maar eventjes 71% meer reinigingsvermogen bij dezelfde druk. Dat is dus een erg groot verschil. Het werk gaat dus een heel pak sneller en makkelijker, gewoon omdat er bijna dubbel zoveel waterdruppels worden “afgevuurd” op het vuil. Ik ben zelf ook naar een 11L 1400rpm (K2160) gegaan voor voornamelijk auto en huis/tuin. Nog geen seconde spijt van gehad. Ik vind dat persoonlijk ook geen overdaad: weinig herrie en altijd voldoende power om elke klus snel te klaren. De hoge prijs was voor mij al wat meer verteerbaar als je de verwachte lange levensduur mee in rekening neemt. Maar of het dat voor jou waard is, blijft erg persoonlijk natuurlijk: bij Mercedes zijn er klanten die de 1.6 genoeg vinden, maar ook anderen die het waard vinden om meer te betalen voor de rustige loop en power van een 3 liter V6 ;)
(ik rijd zelf geen Mercedes, en ook geen 3.0).