• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Los daarvan: ik zou eens proberen een rustig gesprek voeren met je buren. De kans is namelijk reëel dat ze blijven klagen. Een hogedrukreiniger maakt nu eenmaal lawaai. Wat contact leggen brengt hopelijk wat wederzijds begrip en respect.
 
Klachten komen via handhaving en wijkagent dus geen idee waar de klachten vandaan komen. Ga zelf ook liever het gesprek aan maar krijg niet te horen welke bewoner van het appartementencomplex het is. Zijn niet de buren in ieder geval.

terug naar mijn vraag.. zo te lezen is het de moeite waard om de duurdere te nemen.
 
Ik heb zelf de 7/122 ts omdat ik op zoek was naar een kleine maar ook zeer stille machine en daarin voldoet hij perfect voor mij. Natuurlijk ook naar de 12 gekeken maar vond het prijs verschil te groot persoonlijk. Maar als het in je budget past altijd doen zou ik zeggen. Heb voor werk gelegenheden een oudere 160tst en die maakt aanzienlijk meer geluid. Bij de 7/122 hoor ik de machine zelf nagenoeg niet de lans zelf maakt het meeste geluid en waneer ik de korte langs van Kränzle zelf gebruik voor de wielkasten etc wordt het geluid er nog minder op. Het is Sowieso een combinatie waar niet over te zeuren valt in mijn ogen want een elektrische grasmaaier maakt meer geweld bijvoorbeeld. Succes met je keuze.
 
In vergelijking met de 7L/min betekent 5L extra zo maar eventjes 71% meer reinigingsvermogen bij dezelfde druk. Dat is dus een erg groot verschil. Het werk gaat dus een heel pak sneller en makkelijker, gewoon omdat er bijna dubbel zoveel waterdruppels worden “afgevuurd” op het vuil. Ik ben zelf ook naar een 11L 1400rpm (K2160) gegaan voor voornamelijk auto en huis/tuin. Nog geen seconde spijt van gehad. Ik vind dat persoonlijk ook geen overdaad: weinig herrie en altijd voldoende power om elke klus snel te klaren. De hoge prijs was voor mij al wat meer verteerbaar als je de verwachte lange levensduur mee in rekening neemt. Maar of het dat voor jou waard is, blijft erg persoonlijk natuurlijk: bij Mercedes zijn er klanten die de 1.6 genoeg vinden, maar ook anderen die het waard vinden om meer te betalen voor de rustige loop en power van een 3 liter V6 ;)
(ik rijd zelf geen Mercedes, en ook geen 3.0).
Ik twijfel zelf tussen de Kränzle HD 10/122 TS 10liter per minuut en de Kränzle HD 12/130 TS 11liter per minuut. 927 excl btw vs 590 excl btw. 36% duurder voor 1 liter per minuut meer (9,5% meer water)... is het dan de moeite waard?
 
Laatst bewerkt:
Je moet vooral oppassen dat de HD genoeg water uit de kraan aangevoerd krijgt
Dus eerst met geheel open kraan een minuut opvangen en meten
Je betaalt voor wat je krijgt, is alleen de vraag of je het (jezelf) waard vindt ;)
 
Het verschil tussen 7 en 10l/min is goed merkbaar . Het verschil tussen 10-11 is verwaarloosbaar.
Als ik morgen even tijd heb zal ik de specificaties van beide toestellen bekijken alsook de interne onderdelen. Kan ik je het verschil wel uitleggen.

Heb zo goed als elke koudwater kranzle al gereviseerd.
 
Zoals RedCat al aangeeft gewoon eerst eens checken hoeveel water er maximaal uit de kraan komt en ik zou zelfs zeggen draai de kraan voor 2 minuten volledig open, en check dan wat er uit komt aan volume. Eigenlijk zou je zelfs de slang aan de kraan moeten zetten en dan de emmer vullen met de slang die je normaal aan de HD koppelt. Bij een lange slang kun je namelijk serieus minder water krijgen dan direct uit de kraan, nu kan een HD wel iets het water aanzuigen, maar dat heeft altijd een remmend effect op je HD.
 
Leuk om te lezen dat dit topic nog steeds actueel is.
Ik ben de TS van dit topic maar had geen wachtwoord meer van mijn account en het gebruikte E-mail adres bestaat niet meer.

Als terugkoppeling, ik heb geen seconde spijt gehad van mijn Kranzle keuze.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ik twijfel zelf tussen de Kränzle HD 10/122 TS 10liter per minuut en de Kränzle HD 12/130 TS 11liter per minuut. 927 excl btw vs 590 excl btw. 36% duurder voor 1 liter per minuut meer (9,5% meer water)... is het dan de moeite waard?

Het grootste verschil is dat de 10/122TS een 2800rpm motor heeft en de 12/130TS een 1400rpm.
Hier maak ik nu gebruik van een 12/130 en die is een heel stuk stiller als de 1151TST met 2800rpm motor die ik had.

En.. die grote hoeveelheid water van een 12/130TS vind ik enorm fijn. Duidelijk verschil met de 1152TST bij afspoelen.
Alleen op voluit foamen (metertje loopt op naar de bijna 150BAR) is teveel van het goede.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Voor mij wordt het ook nl maar meer vanwege het feit dat de groot handel waar ik mijn verf producten haal ook kranzle levert, dus garantie en korting zitten goed en zijn bespreekbaar. Zelfde geld bijvoorbeeld ook voor rupes producten. Maar snap in normale gevallen dat het soms loont om over de grens te kijken.
Welke groothandel is dat als ik vragen mag?
 
Beste mensen, mede dankzij jullie adviezen ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat een Kranzle 160 TST goed aansluit bij mijn wensen. Nu heb ik er tweedehands een mooie met de juiste onderhoud kunnen kopen.

Ik vraag me alleen af of ik de druk naar 130 bar moet draaien ipv 140bar of ik moet andere nozzles aanschaffen? Ik heb namelijk eens ergens gelezen dat je de machine altijd op maximaal aantal bar moet zetten en de druk moet regelen met de nozzles?

Ik was zelf van plan de volgende set te kopen(zie bijlage).

Met 25 graden nozzles. Grote: 040

Orgineel is blijkbaar 042.

Ze hebben een offerte gemaakt met beide lansen de 25 graden nozzle. Of zou ik voor de kleine gun beter een 40 graden pakken?
 

Bijlagen

  • 8105E99E-D366-44A9-8718-DAE66A88A075.jpeg
    8105E99E-D366-44A9-8718-DAE66A88A075.jpeg
    55 KB · Weergaven: 111
  • 0B2C4B10-7C18-47FC-92B6-DB421F6E8823.jpeg
    0B2C4B10-7C18-47FC-92B6-DB421F6E8823.jpeg
    197,4 KB · Weergaven: 129
Ga je geen spijt van krijgen. Heb zelf ook een oudere 160tst voor werkzaamheden. En die wordt al 10 jaar mishandeld maar werkt nog steeds en stelt nooit teleur.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ook ik ben in de markt voor een Kränzle HD.
Heb nu al twee instap-Nilfisks versleten en sinds mijn buurman een Kränzle 2160 TST heeft, wil ik ook dit kwalitatieve spul.
Die 2160 TST is voor mij alleen net ietsjes te duur, dus ben naar de iets lagere series aan het kijken en daar wat vragen over:
Ik wil een model met geïntegreerde slangtrommel en minimaal 12mtr niet knikbare slang.
Modellen die voor mij denk ik interessant kunnen zijn:
1050 TST
1152 TST
XA 15 TST

Ik zal hem gebruiken om (iedere week) de auto te wassen en veelvuldig grote de tuinen/tegels te reinigen.

Nu zie ik dat de 1050 en 1152 een motortoerental hebben van 2800rpm en de XA 15 1400rpm.
Wat is het verschil/voordeel/nadeel?
Ik zie dat de 1050 en de 15 een D10 quick release en de 1152 een D12 heeft? Wat is het verschil/voordeel/nadeel?

Zitten er nog andere noemenswaardige verschillen tussen de XA 15 en de andere twee die voor de echte auto-wasser belangrijk kunnen zijn (de wateropbrengst is bij alle drie denk ik voor mij voldoende, de 1050 doet al 7,5l/m) (de XA kan fijn rechtop staan)?

Verder zoek ik de set compleet met een short trigger en foamgun.

Nog advies waar aantrekkelijk te kopen?
Zou tweedehands ook interessant kunnen zijn of meestal ellende?
 
  • Leuk
Reactions: schaef
@Tuttivini ,

de machines met 1400rpm lopen veel rustiger, minder slijtage gevoelig en worden minder warm bij veelvuldig achter elkaar gebruik.

Het verschil tussen de D10 en D12 is de afmeting van de quick release. De ene is 10mm en de andere 12mm en heeft te maken met de doorvoercapaciteit.
K 1050 P: 7,5 liter per minuut (450 liter per uur)
1152 TST: 10 liter per minuut (600 liter per uur)

Links een D10 connector en rechts de D12 connector(s).
20230107_105345.jpg


Belangrijk is om te weten hoeveel liter water per minuut uit je kraan komt, kwestie van meten door een emmer af te tekenen op 10 liter, vullen met open tuinslang, tijd opnemen en kijken hoe vol de emmer is na 1 minuut.
Gebruik vooral een niet te lange tuinslag omdat de doorstroming minder wordt en het is belangrijk om de machine zo goed als mogelijk rechtstreeks op het stopcontact met aardlekschakelaar (30mA) en beveiligd met minstens een 16A (vertraagde) zekering aan te sluiten. Een haspel kan ook, maar dan dien je wel rekening te houden met:
- vanaf 10 meter verlengkabel en/of haspel dient de dikte van de kabel minstens 2,5 kwadraat dik te zijn.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van 2dehands, je weet immers niet hoe men met een machine is omgegaan. Reparaties aan Kränzle machines zijn vaak vrij prijzig.

Bij ons is de 1152 TST de meest gekochte machine.

20220627_074918.jpg
 
Laatst bewerkt:
@nicknameless Dankjewel voor je snelle en uitgebreide antwoord.
Als 1400rpm echt zo veel stiller/minder slijtagegevoelig is, dan wordt de XA15 voor mij denk ik wel de meest interessante.
Alleen die heeft dan helaas wel de kleinere D10 aansluiting... Doet 480 liter per uur, precies tussen die andere twee modellen in.
Is dat een fijne opbrengst voor het wassen van een auto?
Mijn instap C120 Nillfisk zou ook 450 liter per uur doen volgens opgaaf (bij 120bar), maar daar geloof ik geen perpernoot van...

Ik ga vanavond meten hoe veel liter per minuut uit mijn buitenkraan komt en laat het hier weten!
 
Als het om auto wassen gaat vind ik meer water wel heel fijn. Heb zelf een 1152 en ik zou er niet een willen hebben waar (veel) minder uit komt, want dat scheelt gewoon heel veel tijd met afspuiten. Heb wel eens een Karcher K5 gebruikt bijvoorbeeld, maar dat vond ik echt 3 keer niks.
 
@nicknameless En nog een vraag: Jij zegt dat de 1152TST de meest verkochte machine bij jullie is, maar de XA15 (circa zelfde prijs) lijkt toch de betere van die twee (1400rpm ipv 2800rpm)? Of is de 2l/min extra opbrengst doorslaggevender?
 
@Tuttivini,

Wij verkopen (of hebben alleen op voorraad staan....) de 1050, 1152, 160 Profi en Quadro 599 ;)

Ik heb zelf de 1152 TST en die volstaat prima om de auto er mee te doen.
450 om 600 liter water, denk niet dat de auto er natter of sneller schoon van wordt :D

Persoonlijk vond ik de Kranzle pure overkill en te duur maar de mijne kon ik toen nieuw! voor 250 euro kopen, daar hoefde ik niet over na te denken.

Hiervoor heb ik jaren met plezier Nilfisk gehad waar niets mis mee is maar als je dan de Kränzle gebruikt, die is echt van een hele andere orde.

Met name de 15 meter staal versterkte slang die ook niet in de knoop raakt is een verademing.

20220710_065804.jpg


Het enige nadeel van de standaard metalen lance vind ik het gewicht. Dit ga je op den duur wel voelen in je armen en is ontzettend onhandig door de lengte ervan i.c.m. het pistool, zeker als je het dak (bij hoge auto's) wilt afspuiten.
Ik heb dat opgelost met een korte nozzle met 25 graden straal maar wel in de standaard pistool.

20221009_110044.jpg


20221008_081524.jpg


Een originele short trigger gun van Kränzle staat nog op het "wil ik hebben" lijstje maar die prijs...:scream:
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Dankjewel voor je foto's en al je reacties.
WauW, 250 euro voor een 1152 TST... ik=jaloers. Wat een mooi prijsje.

Die slang die zo flexibel is, ja dat lijkt me zo fantastisch. Met mijn nilfisk (waar ik ooit een 10 meter slang bij heb gekocht, die van goedkope kwaliteit is) wordt ik helemaal gek van het continue knikken, rond rollen, niet goed kunnen oprollen, etc.

Wat slim om zo'n korte nozzle op de originele trigger te zetten. Dan is die al een stuk korter/handzamer.
De originele short trigger van Kränzle is zoals jij ook zegt wel erg prijzig.
Ik lees behoorlijk goede reviews over bepaalde 'aliexpress' shortguns die op de Kränzle HD passen. Misschien dat eens proberen, maar nu eerst op zoek naar een goed geprijsde 1050, 1152 of XA 15.