• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke lakcoating gebruiken? (BMW f30/geen garage)

CJB

Detailing addict
19 jan 2014
30
65
Ik wil binnen een aantal weken mijn BMW 328 (f30) eens goed onder handen gaan nemen.

Ik ben niet nieuw in de detailwereld, maar wel nieuw in de wereld van de coatings.
Van de winter heb ik, bij wijze van proef, mijn zomervelgen in de Gyeon Q2 gezet. Dit bevalt goed!
Daarom wil ik nu eigenlijk ook de rest van de auto in de (semi) permanente coating zetten.

Nu zijn er zoveel producten dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.

Als ik het goed begrijp breng ik de coating aan ipv wax (bv collinite)?

Ik heb niet de beschikking over een garage en/of infrarood lamp. Alles zal dus op de oprit moeten gebeuren en ik heb niet de mogelijkheid om een en ander 12 uur binnen uit te laten harden.

Als ik alles zo goed lees zo dan Gyeon Prime voor mij de beste keuze zijn?

Graag uw jullie adviezen.
 
Allereerst; Wat zoek je in een coating? Hardheid, zelfreiniging, hydro fobische eigenschappen, etc.

De Gyeon - Prime vraagt juist om 12 uur curetijd. ;) De andere coatings sowieso nóg langer.

Recent is er een nieuwe coating op de markt gekomen die een curetijd heeft van één uur. (Sonax - Profiline CC36) Hier is nog weinig over te vinden wat betreft goede reviews. (Wel veel filmpjes op YouTube)
 
Als je persé een coating wilt gebruiken en je moet dit buiten doen, dan zou ik het in delen doen, niet de hele auto in 1 keer. Dan een motorkap, dan 2 deuren, dak enz. net zolang tot alles behandeld is.

Maar is er echt niemand (familie, vrienden, vage kennissen?) waar je terecht kan?
 
Volgend alle reclame die Sonax maakt over zijn nieuwe coating is dat de enigste die aan te raden is in jou situatie.

Nou is er een forumlid die een ruimte verhuurt. Dus dat zou een optie kunnen zijn.
 
Ok thanks voor de reacties.

Zal op zoek gaan naar een garage. Dat zal vast wel lukken denk ik, maar tot op heden dacht ik het op de oprit te kunnen doen. :)
Toch altijd lekkerder als je het bij jezelf voor de deur kan doen.

Wat zoek ik in een coating? Ja best goede vraag eigenlijk.
Uiteraard vind ik het mooi als de bolide je tegemoet glimt. Hij is parelmoer/metalic zwart dus een wetlook achtige shine is echt heel mooi.

Iets anders wat ik zoek is duurzaamheid. Door mijn werk staat mijn auto op 150m van het zoute zeewater, meestal vol in de zoute wind.

Ik was mijn auto ongeveer eens in de 2 weken. Voor meer heb ik echt geen tijd. Als ik hem was, dan is het wel een echt goede wasbeurt.
Dus niet even snel afspoelen.

Foto van het subject
IMG_3671.JPG
 
Zoek een ruimte waar je rustig een hele goede coating kan aanbrengen. Bovenop de coating breng je nog een waxlaag aan en dan kan je weer even vooruit. Elke twee weken goed wassen en snel een spraywax aanbrengen moet goed genoeg zijn. Wel rekening houden met af en toe een goede wax aanbrengen.
 
Bovenop de coating breng je nog een waxlaag aan en dan kan je weer even vooruit.
Wel rekening houden met af en toe een goede wax aanbrengen

Een coating an zich biedt al meer bescherming dan welke wax dan ook. Coating heeft de eigenschap alles af te stoten wat erop komt (want hydrofobisch) vandaar dat een coating zelfreinigend is. Een wax erop smeren is zonde want deze is vettig en vettigheid heeft de nare eigenschap vuil vast te houden...

Een spray zoals Gyeon Cure is meer dan voldoende.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Een coating an zich biedt al meer bescherming dan welke wax dan ook. Coating heeft de eigenschap alles af te stoten wat erop komt (want hydrofobisch) vandaar dat een coating zelfreinigend is. Een wax erop smeren is zonde want deze is vettig en vettigheid heeft de nare eigenschap vuil vast te houden...

Een spray zoals Gyeon Cure is meer dan voldoende.

ik zou denken coating beschermt de lak en de wax de coating zodat je langer plezier hebt van de coating. Dat wax vettig is en vettigheid de nare eigenschap heeft vuil vast te houden wist ik niet. Als ik dit zo lees, kan ik beter geen wax meer gebruiken?
 
@SvA - Je kan ook ná de coating de auto nog laten wrappen en dan goed in de wax zetten. ;) +1 Nicknameless.

Een wax absorbeert vuil. Dit was je er af met een wasbeurt.

Zelfs een goede wax kan je hydrofobische e8fenschappen van een coa5lting niet evenaren en al helemaal niet voor een lange tijd. Dus, als je een dure coating aanbrengt en vervolgens er een waxje overheen legt, cockblock je eigenlijk de goede eigenschappen van de coating.

@CJB - Wetlook behaal je middels goed polijsten. :) Een coating geeft veelal een meer glasachtige glans.

Coatings van Gyeon en Nanolex hebben een prima pH-tolerantie die, uit mijn hoofd, tussen de 2-11 ligt.
Bij Gyeon heb je ook een iets hardere en dikkere coating met meer standtijd. (Is de prijs ook naar)
Nanolex heeft een kortere standtijd en minder hardheid, maar bizarre hydrofobische eigenschappen) (Is de prijs ook naar)

De Sonax kan ik binnenkort meer over vertellen. ;)
 
@Quantoxx ik dacht altijd dat je een coating ervoor was op de lak een extra bescherming te geven. Om een mooie glans te geven kan je deze aftoppen met een wax. Dan heb je een top bescherming en een top glans. ( en extra bescherming van de coating) Gelukkig leer ik hier nog wat

Maar welke coating zou in dit geval het beste zijn? Zee, zout en wind?
 
@SvA - Zoals we allemaal weten; Glans komt niet uit een potje. :)

Middels polijsten behaal je een super-resultaat en dit bescherm je met een LSP. (Wax/sealant/pindakaas/coating/etc)

Wat betreft de keuze voor een bepaalde coating; Zie mijn eerdere bericht. Ik weet niet precies wat de factoren zijn, maar Mohs is dan toch wel het dikste en hardste. Daarbij ook een lange standtijd.
 
...een coating ervoor was op de lak een extra bescherming te geven
Correct en tevens juist. Deze biedt méér bescherming dan een wax en/of sealant.

Om een mooie glans te geven kan je deze aftoppen met een wax. Dan heb je een top bescherming en een top glans
Glans zit niet in een potje of flesje. Alles valt en staat met de voorbereidingen. Is deze ruk, dan is het eindresultaat ook ruk.

Tevens geeft een wax géén extra glans omdat de coating een barrière vormt. De ingrediënten van een wax zoals glansversterkers, olieën enz. kunnen niet door de coating heen trekken.
 
@nicknameless dat glans niet uit een potje komt, wist ik gelukkig al wel:) Zou het zo kunnen zijn dat als je een coating aftopt met een wax, je de coating langer laat meegaan? Anders moet je elk jaar een nieuwe coating aanbrengen:confused: . Een coating slijt toch ook? Zoals je ziet, heb ik nog niet veel kaas gegeten van coatings.
 
Een coating slijt alleen door wrijving. Wassen dus. Nu wassen wij niet met een baksteen of stuk een schuurpapier,
Dus gaat een coating vrij lang mee.

Op de Gyeon clinic heb ik testen van Gyeon gezien dat Mohs ook dacht 3 a 4 jaar blijft zitten en beschermen. Beading is allang weg op dat moment en dus kan je nooit of onmogelijk de berijder overtuigen dat de auto nog beschermt is. Vandaar dat we zoals gezegd Bathe+, Cure of Wetcoat gebruiken of alle drie.

Waxen kan, geen probleem. Maar waarom de eerder genoemde eigenschappen door elkaar halen. En dus eigenlijk de goede eigenschappen van een coating te niet doen (het zelf reinigen)

De meeste doen minstens de auto eens per jaar polijsten en brengen dan een nieuwe coating aan. Hoewel deze vaak langer beschermt en je met Mohs het voordeel haalt uit omdat deze nog steeds een van de hardst verkrijgbare coatings op de markt is. En dat ook nog eens voor de particulier.
 
@SvA - Coatings slijten alleen, of in ieder geval hoofdzakelijk, mechanisch. Dus ja, na een tijd zal de coating op z'n einde lopen. :)

Een goede wax zal binnen enkele maanden ook op zijn en nog veel sneller zijn goede eigenschappen verliezen. Denk ook aan de wasbeurten die nodig zijn om het vuil eraf te halen en dan pas weer goede beading/sheeting te zien.
Een coating gaat veeeeel langer mee en verliest in mijn ervaring veel minder snel zijn eigenschappen.

Natuurlijk kan je een coating weer beschermen met een wax. Als jij dat wilt, dan kan dat. :) Alleen cockblock je dan dus één van de grote beweegredenen om voor een coating te kiezen. ;)