• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke pads voor de Bosch Pex400

Snitser

Detailing chief
21 mei 2008
1.311
85
Hi detailers!,

Ben van plan om de Bosch Pex 400 exentrische machine te kopen.
Hoeveel inch pads heb ik nodig?

Gr.
Snitser
 
de Lake country pads passen er zeer goed onder, is ook gewoon een 125mm backingplate dus elke 5,5 inch pad past perfect...
 
Kan je er dan niet beter een 6,5 inch pad op doen,.zodat je minder kans hebt dat je met de backingplate tegen de auto aan komt?
 
Een 5,5 inch pad heeft een diameter van 13,97 centimeter.
Dat betekend dat een 5,5 inch pad 1,47 centimeter groter is dan je backingplate.
Dus opzich is de 5,5 inch pad groot genoeg.

Wat betreft het insnijden van een grotere pad dan je backingplate gaat dit alleen op voor de pads die niet over de gehele oppervlakte voorzien zijn van een klittenband hechting.

De meguir's pads bijvoorbeeld hebben in de midden een klittenbandhechting maar aan de buitenranden niet.
Die pads zullen insnijden zodra je een grotere backingplate hebt.
Dit gebeurd doordat de haakjes(van je backingplate) over de pad heen schuren waar geen klittenband zit.
Met tot gevolg insnijden van je pad.

De lakecountrypad (en ongetwijfeld andere) hebben hier geen last van aangezien de gehele achterkant voorzien zijn van een klittenband hechting.

Hopelijk is het een en ander je duidelijk geworden!

Joost
 
Joost,.is een duidelijk verhaal. Ik ga dus voor de 5.5 LC pads,.Ik heb al polijstpads van 1z. Adviseer jij misschien nog andere pads voor het verwerken van andere producten?

Gr.
MArc
 
Ik heb tot op heden alleen nog maar ervaring met de Lake Country pads en die bevallen mij prima.

Polishingpads gebruik je voor alle te verwerken polijstproducten.
Cuttingpads trouwens ook alleen zijn deze grover en er wordt geadviseerd om deze niet op een excenter te gebruiken.
Alhoewel ik het wel doe en opzich vind ik er niks mis mee mits ik het even na behandel met een polishingpad.
En een finishingpad gebruik je voor de waxen.

Controleer voor de zekerheid dit draadje even:
https://forum.Carclean.com/Default.aspx?g=posts&t=90\

Joost
 
Zelf gebruik ik nu ook nog de bosch en heb daarbij de oranje LC pad voor grof cutting werk, de witte voor fijn, de groene voor de polish en een zwarte pad voor een eventuele finish. Allemaal in de maat 5,5 inch.

Je hoeft niet bang te zijn dat je met de backingplate de mist in gaat, als je gewoon goed kijkt wat je aan het doen bent kan er eigenlijk niets mis gaan.
 
Een kleine toevoeging:

De 5,5" pads zijn ook low profile. Ze zijn dus een stukje compacter.

Bijkomend voordeel, als je je pad niet helemaal 100% in het midden van je steunplaat zet, dan trillen 5,5" pads minder dan 6,5" pads. Op een excenter kan je meer druk uitoefenen met een 5,5" pad dan met een 6,5" pad, waarvoor je weer effectiever aan de slag kan bij de zwaardere klussen.

Voor de lichere klussen ben je compacter en dus flexibeler!

Succes!
 
Tim, Dank voor je toevoeging. Denk dat ik vrijdag maar wat LC pads meeneem.
Kan ik bij je pinnen?:D
 
Ik lift ff mee op dit draadje.

Ik heb nl. ook een PEX 400 AE liggen, heb net een nieuwe backingplate besteld (oude was versleten:schaam ) en nu wil ik hier dus (voor het eerst) mee aan het werk.
De prijs/fun verhouding en wat ik zo lees uit ervaringen hier denk ik dat Lake Country pads voldoende zijn, tenzij iemand me goed uit kan leggen waarom ik voor bijvoorbeeld Meguiar's moet kiezen nu. Kan ik, om te beginnen, aan de slag met LC pads in de volgorde oranje-wit-zwart? Of is misschien geel-oranje-wit-blauw beter?
De gele en de oranje icm M83/M80? En wat is het grote verschil tussen de rode en de zwarte pad? Ze lijken me dezelfde werking te hebben nl. :weetniet

Reacties altijd welkom! En Joost, dat schema is erg goed zo, thnx!
 
Wat ze mij (o.a. hier op deze site) wijs hebben gemaakt is dat een witte pad met M83 zo ongeveer de zwaarste combi is die je met een PEX 400 kunt gebruiken. Als je grover wilt/moet, is het beter om een rotary te gebruiken, omdat een excenter als de Bosch met een max. uitslag van 2,5mm (2x) dan te weinig bewegingen kan maken.

Zelf heb ik sinds kort ook deze Bosch met de witte pads en M83 en M80, maar heb nog geen tijd gehad om hem te gaan gebruiken.

Ik weet niet of een andere excenter met een grotere uitslag (AEG bijv.) beter geschikt is voor bijv. een oranje of gele pad, misschien dat de experts hier daar meer over weten.

Succes!
grtzzz Kootje