• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke polijstmachine en waarom

Mitchell van Wees

Detailing rookie
22 aug 2013
2
0
Ik heb een aantal vragen,
Wij zitten zelf in de auto handel en zijn een paar jaar geleden in aanraking gekomen met Cartec.
De producten voor het interieur werken prima en doen wat ze moeten doen. Maar over het exterieur ben ik niet tevreden met Cartec.
Als ik een auto gepoetst/gepolijst heb staat de auto er in eerste instantie goed bij. (en op de foto voor de verkoop dus prima)
Maar des ondanks is dit na een aantal weken ook weer redelijk verdwenen. Ook zie je na het polijsten de lichte krasjes en swirls etc er ook nog goed in.

Dankzij het handige stappen plan om te polijsten en het gehele forum ben ik een hoop te weten gekomen. Daardoor ga ik binnenkort ook een aantal producten bestellen, en ervaren hoe deze producten werken.

Nu valt mij op dat op dit forum veel gezegd word over de Dap500 en Dap900. Waarom juist deze keuze?
Want ik lees nergens iets over de Flex, 3M machines o.i.d.

En kan iemand mij aanraden welke producten ik zou moeten aanschaffen.
Ik wil juist auto's kunnen onderscheiden van andere autobedrijven en de uitstraling geven van een nette frisse auto.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Mitchell van Wees
 
Mitchell van Wees;339492 zei:
En kan iemand mij aanraden welke producten ik zou moeten aanschaffen.

Stuur eens een mailtje naar het cc hoofdkwartier ?

Je gebruikt nu mogelijk produkten die veel "verbergen" en na enkele wasbeurten ( of zelfs 1 regenbui ) zijn de oliën of siliconen uit de lak en zie je pas wat er overblijft.........
Na het polijsten met een controlespray ( bvb eraser of IPA-verdunning) over het gepolijste deel gaan om te controleren of de krasjes echt weg zijn en bvb niet opgevuld . De oliën verdampen niet zo snel en je hebt dus snel de indruk dat het deel echt proper is terwijl dit niet is..

Na het polijsten moet je de lak terug een bescherming geven ( wax of sealant ) en mogelijk ook eerst "voeden" ( glaze)

Dap500 of 900 : door deze machine te gebruiken heb je al zeker geen kans op "hologrammen" .

Je kan ook een combinatie gebruiken : eerst met bvb een Rotary en een grovere combinatie van pad en polijstmiddel en daarna met de DAP900 in combinatie met een zachte pad en een fijner polijstmiddel. Zo is je eerste polijstbewerking sneller door de Rotary en je 2e bewerking met de DAP zorgt ervoor dat je geen hologrammen hebt ( in de zon ) .

Er wordt ook aangeraden om eerst te kleien alvorens je aan een polijstbeurtje begint , al heb ik de indruk dat "klei" nog altijd niet bij de standaard middelen zit in een gemiddeld autobedrijf :weetniet

Succes met het netjes maken van je auto's en laat zeker weten met "wat" je het binnenkort doet ;)
 
Het verschil in aanschafprijs van bijvoorbeeld een Flex XC3401 of een DAP900 is €234,99 in het voordeel van de DAP. ;)
 
Voor professioneel gebruik zou ik gaan voor Festool (Shinex RAP150 bijvoorbeeld) of Flex PE14-150 (zo heet ie volgens mij?).
Mocht je nog willen nabewerken is een Dual Action ook handig. Daarvoor kun je bij Festool terecht, maar Flex kan bv ook weer.
De eerder genoemde Rupes Bigfoot is een soort hybride machine, maar is niet geschikt voor gebruik met kleinere pads/backings...
 
Bij een autobedrijf gaat het er op het einde altijd om, wat er aan marge onder de streep overblijft na de verkoop.
Hoeveel tijd wordt er nu gestopt in een poetsbeurt, en hoeveel tijd en productkosten mogen er in totaal maximaal in een poetsbeurt gestopt worden met de nodige verbeteringen?
En hoe poets je nu? Als ik het verhaal goed begrijp, niet machinaal?

Verder moet je je ook afvragen, wat de reden kan zijn dat de wagens er na verloop van tijd minder mooi bij gaan staan.
Komt dit doordat er een product wordt gebruikt met fillers en dat er na verloop van tijd krassen en swirls weer tevoorschijn komen?
Of komt dit doordat er verkeerd wordt gewassen, of dat de aangebrachte bescherming niet voldoet?

Dit zijn eigenlijk best wel belangrijke dingen om voor jezelf op rij te zetten.
De meeste detailers zijn zomaar minimaal 1 á 2 volle dagen met de buitenkant bezig van een auto bezig om een bevredigend resultaat neer te zetten.
Veelal kan er niet zoveel tijd en productkosten worden gestopt in een wagen voor de verkoop, tenzij die wagen in een hoge prijsklasse valt en er meer ruimte voor marge is.
Wel is het zo, dat een op de juiste manier gedetailde wagen, sneller een koper zal vinden als een wagen waarbij het lakwerk er minder florissant bij staat.
Ik heb dit al meerdere malen meegemaakt, bij wagens die we zelf weg deden op de zaak.
Het kan dan zo zijn, dat je door die duurdere poetsbeurt minder marge overhoudt, maar dat de omzetsnelheid dit weer goed maakt.
 
ivo's;339520 zei:
De eerder genoemde Rupes Bigfoot is een soort hybride machine, maar is niet geschikt voor gebruik met kleinere pads/backings...

Wat bedoel je met hybride? De Rupes is niet geforceerd excentrisch?
Er kan een kleinere steunplaat op geschikt voor 5.5 tot 6" pads. Alleen hele kleine wordt lastig.

Over de garantie wel of niet met kleinere steunplaat zegt Tim dit:
Tim;338707 zei:
We hebben het hier gedemonstreerd met de vertegenwoordiger van Rupes Nederland en hij vond het geen probleem dat er andere pads gebruikt worden.

Juridisch is het ook niet mogelijk om garantie te weigeren en wij zullen dat dan ook zeker niet doen. Gaat een machine kapot? Dan gaan we niet vragen welke pads je gebruikt hebt.
 
Met hybride bedoel ik te zeggen, relatief hoge correctie (dus rotary resultaten) met de relatief lage risico's van een Dual Action :)
 
Dank voor jullie reacties.

Met een dap500 en een dap900 kom ik een eind dus.
Ik denk dat het slim is als ik een dap500 aanschaf en is ga proberen met verschillende producten. (kan iemand mij ook adviseren welke producten het beste zijn om mee te beginnen?)

Maar het verschil weet ik nog steeds niet, IbizaSigno geeft aan dat de prijs van een Flex duurder is.
Dat verschil zie ik ook ja. Maar is het dan ook net zo goed als een Flex? Ze zijn niet voor niks duurder lijkt me.
 
Als je voor een dap gaat ga dan voor de 900 variant. Dan kun je tenminste zonder problemen ook de wat zwaardere dingen aan. Voor producten kijk eens bij de samengestelde dap packs.
 
Flex, Festool, 3M zijn allemaal professionele gereedschappen, gemaakt voor lang en intensief gebruik.
Met alle respect voor de DAP's en Pro, dit zijn machines gemaakt voor hobbymatig gebruik.
Dit is met name te zien aan levensduur van de machines. Uiteraard is dit een verklaring voor een groot deel van het prijsverschil....