• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke producten voor het volgende stappenplan?

Gino92

Detailing rookie
29 mrt 2018
5
15
31
Beste,

Sinds vandaag lid geworden van het forum, Hiervoor wel eens met een scheef oog het Carclean forum gevolgd.

Daarom even een korte introductie.
Kort geleden trotse eigenaar geworden van een Audi A3 2.0 TDI uit 2012, in een behoorlijke donkere antraciet grijze kleur. Hoe deze bij Audi genoemd wordt, geen idee....
Lak is in goeie staat geen swirls of iets dergelijks, wel wat puntjes van steenslag maar niet storend.
verder het standaard stoffen interieur.
Zelf nooit echt een poetser geweest op voorgaande auto's.

Hier moet echter verandering in komen!
In het verleden wel eens met Commandant en Turtle wax druk geweest.
verder ook eigenlijk altijd al vanaf de eerste auto met de hand wassen!

Sinds de nieuwe aanwinst over gegaan naar de 2 emmer methode.
in combinatie met: Meguiars Ultimate Wash & Wax en Meguiars Wash Mitt (cadeautje) daarna wax van Turtle wax deze stond nog op het schap.

Nu wil ik het allemaal alleen wat beter aanpakken, dus ook de spullen beter afstemmen op de lak en wensen van mijn kant. Ik heb mij zelf al aardig ingelezen door middel van de sticky's en andere threads.
helaas is de sticky het laatst geupdate in 2015, ik heb het dan over de versie voor handmatig werk.
Is er in de tussen tijd nog verandering geweest in deze wereld?

Ik zou zelf het volgende (handmatige) stappenplan aan willen houden:

Stap 1 Wassen
Met boven genoemde shampoo en wash mitt. deze wil ik graag eerst opmaken. suggesties voor de toekomst zijn overigens welkom! mocht de shampoo nou afbreuk doen op andere middelen dan is deze echter wel te vervangen voor een shampoo die dit niet doet.

Stap 2 drogen
Ik benoem hem even als aparte stap omdat ik graag jullie suggesties tot doeken wil weten..

Stap 3 Kleien.
Welke klei en welke detail spray?
Ik zou graag een fijne klei willen hebben zodat ik niet aan het polijsten kom.

Stap 4 Reinigen
Welke reiniger en accessoires raden jullie aan?

Stap 5 Voeden
Welke glaze en wederom accessoires raden jullie aan?

Stap 6 waxen
Wederom de zelfde vraag welke wax en welke accessoires?

Stap 7 Rubbers
Ik zat zelf te denken aan de Mother's back to black trim cleaner.

Stap 8 interieur
Hier hecht ik minder waarde aan, natuurlijk wordt dit schoongemaakt. maar in de middelen die hier voor beschikbaar zijn ben ik niet thuis... Hoe maken jullie de kunststof en stoffen delen schoon?

Ik hoop jullie hiermee voldoende informatie te hebben gegeven en sta graag open voor jullie deskundige blik.
 
Welkom!

Het topic staat in juiste forumsectie, als je de topics boven en onder jouw topic nog even doorneemt, kun je gerichter vragen stellen. De “algemene” antwoorden op jouw vraag zijn nl al een paar keer gegeven.
 
  • Leuk
Reactions: Gino92
Welkom op het forum! :D

Inderdaad, al je vragen zijn nogal... lui. :p De sticky's zijn een prima begin. Niet perse omdat je dan makkelijk een boodschappenlijstje hebt, maar de hoe/wat/waarom je iets doet/gebruikt is veel belangrijker. :D

Zo kun je zelf ontdekken wat een product doet, wat een product doet om aan jouw wensen/voorkeur te voldoen, hoe je het gaat gebruiken, etc.

Je vragen zijn nu zo... uuuh... Tja, te vergelijken met het aanmelden op een kookforum en zeggen dat je een 7-gangen menu wilt voorschotelen, maar niet weet wat een aardappel, gasfornuis, pollepel, smaakpupul of pan is. ''Hoe maak ik al dat eten?'' :p
 
Oké ik kan jullie hier natuurlijk geen ongelijk geven misschien had ik het anders moeten over brengen.
Had als insteek om op jullie suggesties in te haken en dan mijn ideeën er bij te betrekken. doeken en pads heb ik mij weinig in verdiept om eerlijk te zijn. Hier zou ik daarom zoveel mogelijk onderbouwing van advies in willen krijgen zodat ik hier kennis van op doe.

Hier dan even het lijstje zoals ik hem zelf zou hebben vervuld:

Stap 1 Wassen
Met boven genoemde shampoo en wash mitt. deze wil ik graag eerst opmaken.

Stap 2 drogen
Monello Senza Acqua 45x45cm

Stap 3 Kleien.
Monello Dolce Verde Klei set

Stap 4 Reinigen
Meguiars Deep crystal paint cleaner

Stap 5 Voeden
Poorboys Black Hole glaze

Stap 6 waxen
Meguiars Ultimate liquid wax

Stap 7 Rubbers
Ik zat zelf te denken aan de Mother's back to black trim cleaner.

Stap 8 interieur
Deze blijft open, omdat ik hier gewoon geen kaas van heb gegeten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Stap 1 Wassen
Meguiars Ultimate Wash & Wax en Meguiars Wash Mitt.
Een shampoo met wax is leuk voor ná al je werk, als onderhoud hiervan. Wanneer je nog vervolgstappen gaat doen zoals kleien/paintcleanen/glazen/waxen is het natuurlijk zonde. (Je haalt het toch weer weg en misschien werken die stappen niet helemaal lekker meer)

Populaire shampoo: Dodo Juice - Born to be Mild. (1L fles is goed voor 52 wasbeurten bij 15L water)

Stap 2 drogen
Monello Senza Acqua 45x45cm
Prima doek, maar ik zou dan kiezen voor 2-3 kleinere of minimaal 1 grote versie.

Stap 3 Kleien.
Monello Dolce Verde Klei set
Prima setje. Mijn advies zou echter zijn om de losse klei te nemen met daarbij een glijmiddel-concentraat. 500ml Perfetto uit de set is voor de eerste keer kleien genoeg voor één kleibeurt en kost €12,00. Een concentraat Dodo Juice - Born Slippy kost je €9,00 en maak je 2,5L van! :p

Stap 4 Reinigen
Meguiars Deep crystal paint cleaner
Bij Meguiars moet ik altijd effe kijken of één product niet stiekem 700 functies heeft. In dit geval twijfelde ik of deze Paint Cleaner niet stiekem ook nog glaze of iets dergelijks bevat. In de omschrijving verwijderd het ook krasjes en dat kan betekenen dat er een korreltje in zit om een beetje te polijsten of glaze om de krasjes te verdoezelen.

Mijn advies; Neem een pure paint cleaner, zoals Professional Polish van Poorboys World.

Stap 5 Voeden
Poorboys Black Hole glaze
Deze glaze zie ik ook veel gebruikt worden. Dit is een glaze die ook paint cleaner bevat, dus dan zou je kunnen zeggen dat de bovenstaande Professional Polish achterwege gelaten kan worden. Echter ben ik van mening dat een puur product meer zijn ding doet als een All-in-One product + dat de Pro Polish veel veelzijdiger te gebruiken is. (Bijv. op dingen waar je de vele glaze-oliën niet wilt hebben!)

Stap 6 waxen
Meguiars Ultimate liquid wax
Als je een vloeibare wax wilt, dan zal vrijwel iedereen je de Collinite - 845 aanraden. Prima werking, prima prijs, hufterproof verwerking.

Stap 7 Rubbers
Ik zat zelf te denken aan de Mother's back to black trim cleaner.
Een reiniger is niet voldoende om het rubber en kunststof netjes te krijgen. Schoon wel, maar weer gevoed niet. ;) Om te voeden gebruik je een kunststof dressing die je ook op rubber kunt doen.

Eerlijk gezegd heb ik een flinke voorraad Auto Finesse - Revive voor het rubber/kunststof op het exterieur, maar dit merk gaat uit het assortiment. Ik kan je niet een goed advies geven als alternatief. (Iemand anders zeker wel)

Stap 8 interieur
Deze blijft open, omdat ik hier gewoon geen kaas van heb gegeten.
Hiervoor kun je een Interior Cleaner kiezen i.c.m. kwasten/borstel/doeken/etc. Dit is een ready to use product.
Een andere manier is het gebruik van een All Purpose Cleaner. (APC) Deze meng je zelf aan, in eventueel verschillende verhoudingen. Zo kun je dit ook gebruiken om bij Rubbers-stap je kunststof/rubbers schoon te maken alvorens te dressen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Een shampoo met wax is leuk voor ná al je werk, als onderhoud hiervan. Wanneer je nog vervolgstappen gaat doen zoals kleien/paintcleanen/glazen/waxen is het natuurlijk zonde. (Je haalt het toch weer weg en misschien werken die stappen niet helemaal lekker meer)

Populaire shampoo: Dodo Juice - Born to be Mild. (1L fles is goed voor 52 wasbeurten bij 15L water)

Prima doek, maar ik zou dan kiezen voor 2-3 kleinere of minimaal 1 grote versie.

Prima setje. Mijn advies zou echter zijn om de losse klei te nemen met daarbij een glijmiddel-concentraat. 500ml Perfetto uit de set is voor de eerste keer kleien genoeg voor één kleibeurt en kost €12,00. Een concentraat Dodo Juice - Born Slippy kost je €9,00 en maak je 2,5L van! :p

Bij Meguiars moet ik altijd effe kijken of één product niet stiekem 700 functies heeft. In dit geval twijfelde ik of deze Paint Cleaner niet stiekem ook nog glaze of iets dergelijks bevat. In de omschrijving verwijderd het ook krasjes en dat kan betekenen dat er een korreltje in zit om een beetje te polijsten of glaze om de krasjes te verdoezelen.

Mijn advies; Neem een pure paint cleaner, zoals Professional Polish van Poorboys World.

Deze glaze zie ik ook veel gebruikt worden. Dit is een glaze die ook paint cleaner bevat, dus dan zou je kunnen zeggen dat de bovenstaande Professional Polish achterwege gelaten kan worden. Echter ben ik van mening dat een puur product meer zijn ding doet als een All-in-One product + dat de Pro Polish veel veelzijdiger te gebruiken is. (Bijv. op dingen waar je de vele glaze-oliën niet wilt hebben!)

Als je een vloeibare wax wilt, dan zal vrijwel iedereen je de Collinite - 845 aanraden. Prima werking, prima prijs, hufterproof verwerking.

Een reiniger is niet voldoende om het rubber en kunststof netjes te krijgen. Schoon wel, maar weer gevoed niet. ;) Om te voeden gebruik je een kunststof dressing die je ook op rubber kunt doen.

Eerlijk gezegd heb ik een flinke voorraad Auto Finesse - Revive voor het rubber/kunststof op het exterieur, maar dit merk gaat uit het assortiment. Ik kan je niet een goed advies geven als alternatief. (Iemand anders zeker wel)


Hiervoor kun je een Interior Cleaner kiezen i.c.m. kwasten/borstel/doeken/etc. Dit is een ready to use product.
Een andere manier is het gebruik van een All Purpose Cleaner. (APC) Deze meng je zelf aan, in eventueel verschillende verhoudingen. Zo kun je dit ook gebruiken om bij Rubbers-stap je kunststof/rubbers schoon te maken alvorens te dressen.

Bedankt voor de reactie.
Zelf had ik ook al een beetje een onderbuik gevoel bij de producten van Meguiars, een beetje to good to be true.

Stap 1
Born to be Mild heb ik inderdaad veel over gelezen. Is het aan te raden om hier dan nog een aparte wash mitt bij te nemen voor de uitgebreidw was beurt volgens stappenplan?
De shampoo die ik nu in bezit heb, ga ik dan denk ik ook maar gebruiken voor de snelle wasbeurt bij gebrek aan tijd.

Stap 2
Dit was mijn bedoeling ook om meerdere kleinere doeken te halen. Een grote doek is toch altijd beetje oppassen met vuil van de grond op pakken.

Stap 3
Goede tip van het los aanschaffen dit ga ik mee nemen in mijn lijstje.

Stap 4
Hier kom ik terug op mijn onderbuik gevoel. en vanuit gevoel zou ik mee gaan met de pro polish.

Stap 5
Welke glaze dan wel bij gebruik van pro polish?

Stap 6
Voorkeur gaat uit naar vloeibare wax omdat ik hier bekend mee ben, ik ben wel benieuwd hoe een paste zich laat verwerken.
Collinite - 845 heb ik net als de shampoo ook vaker voorbij zien komen.

Stap 7
blijft op de cleaner of gebruik van APC na, dan nog even open staan met betrekking tot welke dressing.

Stap 8
APC klinkt dan als de juiste keuze in verband met het kunnen gebruiken als cleaner voor stap 7.

Verder ben ik het eens met een puur voor dat gebruik product dan een all in one.
Het blijft bij de all in one producten toch altijd concessies maken.

Nu rest mij alleen nog een enorm brandende vraag.
Welke pads en doeken moet ik gaan gebruiken bij welke stap
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Born to be Mild heb ik inderdaad veel over gelezen. Is het aan te raden om hier dan nog een aparte wash mitt bij te nemen voor de uitgebreidw was beurt volgens stappenplan?
De shampoo die ik nu in bezit heb, ga ik dan denk ik ook maar gebruiken voor de snelle wasbeurt bij gebrek aan tijd.
Als ik de Meguiars handschoen bekijk lijkt het erop dat deze te vergelijken is met de Wash Mitt van Monello. (Dun) Prima handschoen, maar ik denk dat een dikkere met langere vezels je beter zal bevallen.
Een tweede handschoen is sowieso een aanrader, dus ik zou je willen adviseren om de Meguiars handschoen gewoon te gebruiken en als tweede een handschoen zoals de populaire IncrediMitt (Blauw of Grijs)

Stap 2
Dit was mijn bedoeling ook om meerdere kleinere doeken te halen. Een grote doek is toch altijd beetje oppassen met vuil van de grond op pakken.
Deze beweegreden hoor ik vaker. Ik kan mij er persoonlijk niet in vinden omdat ik mijn grote doeken (5) allemaal opvouw tot een handzaam formaat en altijd nog droge vlakken overhoud. Ik kan dus de grond niet raken. ;) Maar de andere beweegreden is dat men graag kleine doeken heeft om ook naden/randen/etc. na te lopen met een kleine, nog droge, doek. Whatever you prefer. :p

Stap 5
Welke glaze dan wel bij gebruik van pro polish?
Ooh, maar de Black Hole is een prima glaze, hoor. De paint cleanende werking moet je dan zien als bonus c.q. extraatje. Maar, houd dus wel in gedacht dat er paint cleaner in zit, mocht je deze werking niet willen gebruiken om wat voor reden dan ook.

Stap 6
Voorkeur gaat uit naar vloeibare wax omdat ik hier bekend mee ben, ik ben wel benieuwd hoe een paste zich laat verwerken.
Collinite - 845 heb ik net als de shampoo ook vaker voorbij zien komen.
De bekende Collinite-waxen, zoals de 476S en 915 vind ik allemaal hufterproof. De 476s staat meer bekend om zijn iets beter standtijd, de 915 is wat olierijker en doet het goed op donkere lakken (wetlook) en de 845 zit hier eigenlijk tussenin. Allemaal makkelijk te verwerken. (Nogmaals, de 845 is wel het meest hufterproof :p )

Stap 7
blijft op de cleaner of gebruik van APC na, dan nog even open staan met betrekking tot welke dressing.
Jah, hier houd ik mij al even niet mee bezig. Ik zit hard na te denken, maar kan eigenlijk alleen dressings bedenken die je liever in het interieur gebruikt. (Wordt daar niet nat en vlekken ontstaan daar niet)

Nu rest mij alleen nog een enorm brandende vraag.
Welke pads en doeken moet ik gaan gebruiken bij welke stap

Simpel, goed en voordelig; Monello - Peluche Verde als je all-round doeken. Dus 3 trio-packs is een goed begin. ;)

Je zal je eerste doeken gaan gebruiken bij de Paint Cleaner-stap. Vervolgens bij je Glaze-stap en afsluitend bij je Wax-stap. 9 doeken zal volstaan, mits je de producten niet te vadsig smeert en je veel moet afnemen. Sterker nog, je doeken zullen sneller vol lopen met product en kunnen misschien wel teveel wrijving krijgen + je smeert/gebruikt onnodig veel product + je kan spierballen trainen. :p

Je hebt nooit teveel doeken. ;) Beter te snel een schone pakken, dan te kort komen en complicaties veroorzaken.

Wat betreft handpads; Voor elke stap minstens 1 pad. Voor de Paint Cleaner zou ik kiezen voor de Witte handpad. Voor glaze/wax heb je hier ook een variant van, de Zwarte handpad. Echter gebruikt men veelal een Disco Rosso / Disco Nero voor glaze/wax. (Alleen kleur verschilt en dat is mooi! Zo kun je bijv. waxen met de ene kleur, glazen met de andere kleur. Houd dit ook zo nadien)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Gino92
Als ik de Meguiars handschoen bekijk lijkt het erop dat deze te vergelijken is met de Wash Mitt van Monello. (Dun) Prima handschoen, maar ik denk dat een dikkere met langere vezels je beter zal bevallen.
Een tweede handschoen is sowieso een aanrader, dus ik zou je willen adviseren om de Meguiars handschoen gewoon te gebruiken en als tweede een handschoen zoals de populaire IncrediMitt (Blauw of Grijs)

Deze beweegreden hoor ik vaker. Ik kan mij er persoonlijk niet in vinden omdat ik mijn grote doeken (5) allemaal opvouw tot een handzaam formaat en altijd nog droge vlakken overhoud. Ik kan dus de grond niet raken. ;) Maar de andere beweegreden is dat men graag kleine doeken heeft om ook naden/randen/etc. na te lopen met een kleine, nog droge, doek. Whatever you prefer. :p

Ooh, maar de Black Hole is een prima glaze, hoor. De paint cleanende werking moet je dan zien als bonus c.q. extraatje. Maar, houd dus wel in gedacht dat er paint cleaner in zit, mocht je deze werking niet willen gebruiken om wat voor reden dan ook.

De bekende Collinite-waxen, zoals de 476S en 915 vind ik allemaal hufterproof. De 476s staat meer bekend om zijn iets beter standtijd, de 915 is wat olierijker en doet het goed op donkere lakken (wetlook) en de 845 zit hier eigenlijk tussenin. Allemaal makkelijk te verwerken. (Nogmaals, de 845 is wel het meest hufterproof :p )

Jah, hier houd ik mij al even niet mee bezig. Ik zit hard na te denken, maar kan eigenlijk alleen dressings bedenken die je liever in het interieur gebruikt. (Wordt daar niet nat en vlekken ontstaan daar niet)



Simpel, goed en voordelig; Monello - Dolce Verde als je all-round doeken. Dus 3 trio-packs is een goed begin. ;)

Je zal je eerste doeken gaan gebruiken bij de Paint Cleaner-stap. Vervolgens bij je Glaze-stap en afsluitend bij je Wax-stap. 9 doeken zal volstaan, mits je de producten niet te vadsig smeert en je veel moet afnemen. Sterker nog, je doeken zullen sneller vol lopen met product en kunnen misschien wel teveel wrijving krijgen + je smeert/gebruikt onnodig veel product + je kan spierballen trainen. :p

Je hebt nooit teveel doeken. ;) Beter te snel een schone pakken, dan te kort komen en complicaties veroorzaken.

Wat betreft handpads; Voor elke stap minstens 1 pad. Voor de Paint Cleaner zou ik kiezen voor de Witte handpad. Voor glaze/wax heb je hier ook een variant van, de Zwarte handpad. Echter gebruikt men veelal een Disco Rosso / Disco Nero voor glaze/wax. (Alleen kleur verschilt en dat is mooi! Zo kun je bijv. waxen met de ene kleur, glazen met de andere kleur. Houd dit ook zo nadien)

Kijk zo ben ik al mooi een heel eind met mijn eerste boodschappenlijstje, voor het 7 gangen menu zoals jij de vergelijking maakte!:p

Bedoel je met die Monello doeken niet de Peluche Verde?

Hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Beetje late reply: Nanolex Interior Cleaner schiet mij te binnen om interieur te doen. En Natural Look van PB voor dressing. Exterieur is deze laatste wel niet aan te raden.
 
  • Leuk
Reactions: Gino92
Quantoxx: interieur ben ik er persoonlijk wel tevreden van. Dus gebruik voor interieur zeg ik aan te raden. Exterieur is er kans dat het vlekken maakt.
Dus wel en niet aan te raden :p
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Gino92
Super, ik ga als cleaner waarschijnlijk voor een apc! Dressing ga ik in mijn lijstje meenemen!
 
  • Leuk
Reactions: M3fan