• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke producten voor mijn auto???

evv

Detailing rookie
3 aug 2008
19
0
Hallo,

Ik rijd in een bmw van 98 waarvan de zwarte lak wat doffer is en van die krassen die je over het algemeen alleen in de zon ziet.
die krassen komen waarschijnlijk van het wassen.

Nu ben ik opzoek naar spullen om de lak weer op te halen en die de krassen doen verdwijnen.
Ik ben echt een leek op dit gebied en ben nog nooit verder gegaan dan wassen en turtle wax gebruiken.

Ik zat nu zelf te denken aan die 3 stappen van mother.

Alle info is welkom en alvast bedankt.
 
Welkom op het forum, stel je even voor in het betreffende onderwerp, hoeft niet wordt wel op prijs gesteld.
Voorsteltopic

Hier vindt je een heleboel informatie.

BMW heeft meestal harde lak.
Een light-cutting hand pad van Lake Country en SSR2 of 2.5 moet je een aardig eind komen.
Daarna SSR1 op een witte polishing pad om na te bewerken en daarna Black Hole eroverheen.
Sealant met Poorboys EX-P pure sealant en evetueel toppen met Natty's Blue.
 
Ik zou beginnen met het volgende topic door te lezen
https://forum.Carclean.com/threads/het-clean-en-detail-plan-om-je-auto-weer-top-te-krijgen.16/

Daarnaast is het merk Poorboy's World een behoorlijk populair merk geworden onder de detailers op dit forum.

Wat zeker onmisbaar is als beginner is een goede shampoo, een kleisetje en een paintcleaner. Daarmee haal je in ieder geval de doffe kleur weer wat op.
 
Bedankt voor jullie reacties maar moet mij hersens aardig laten werken om het allemaal te begrijpen.

Dat 5 stappenplan van mothers had ik doorgenomen vandaar dat ik op dit merk uitkwam.
Ik las hier alleen niets wat betreft de lak ophalen vandaar dit bericht.
Is dat 5 stappenplan van mothers ook gericht op een wat doffere lak en kan ik al die poducten overnemen en bestellen of toch beter andere merken ivm met het probleem en het bouwjaar van de auto.
Wil ook graag meteen de goede doekjes enz. gebruiken dus bestel alles maar in 1 keer goed.

Er gaat echt een wereld voor me open, ik poets al 10 jaar mijn auto's en dacht dat ik het altijd erg goed deed. NOT.
Procucten kan ik gewoon bestellen via carclean neem ik aan.
 
Helemaal correct, sinds een jaar zijn er heel veel goede dingen op de markt gekomen hier. Vroeger had je alleen Valma en Turle Wax, sinds begin 2003 ook Meguiar's en nu Mother's, Poorboys, Wolf Gang, Pinnacle, Chemical Guys etc etc.

Probeer goede foto's van de lak te maken. Dan kunnen we een beter advies geven.
 
oke ga ik doen.

Het kost aardig wat geld en tijd dus wil het dan ook goed doen en weten waar ik mee bezig ben.
Bedankt he,
 
evv zei:
Er gaat echt een wereld voor me open, ik poets al 10 jaar mijn auto's en dacht dat ik het altijd erg goed deed. NOT.

Troost je, ik had het zelfde, en nu nog wel eens.
Je hebt één geluk, op dit forum vind je de aardigste en geduldigste mensen.
Zo geduldig dat zelfs ik nu steeds meer begin te begrijpen.


evv zei:
Procucten kan ik gewoon bestellen via carclean neem ik aan.

Zou ik zeker doen, eerlijke adviezen, perfecte service.

En verdiep je ook in de verschillende merken inderdaad.
Toen ik begon, schreeuwde ik altijd heel hard Meguiars.
Want ja, dat was toch zo'n goed merk....

Nou er is meer onder de zon dan alleen Meguiars.
Niet dat Meguiars NIET goed is, maar er zijn genoeg alternatieven te krijgen die net zo goed hun werk doen.

Probeer inderdaad eerst eens een paar foto's te plaatsen van je wagen.
Dan kan er ook gerichter advies gegeven worden.

Verders wens ik je veel leerzame en "aha zit dat zo" momenten op dit forum.
 
evv zei:
oke ga ik doen.

Het kost aardig wat geld en tijd dus wil het dan ook goed doen en weten waar ik mee bezig ben.
Bedankt he,

En vooral veel lezen! Dat scheelt al heel veel en dan kun je ook veel gerichtere vragen stellen. Foto's helpen altijd! Welkom overigens op dit forum
 
Dibbuz zei:
BMW heeft meestal harde lak.
Een light-cutting hand pad van Lake Country en SSR2 of 2.5 moet je een aardig eind komen.
Daarna SSR1 op een witte polishing pad om na te bewerken en daarna Black Hole eroverheen.
Sealant met Poorboys EX-P pure sealant en evetueel toppen met Natty's Blue.


Dit zou ook helemaal mijn advies zijn, dus ik neem aan dat je PB hiermee ook beantwoord is. ;)

Ik zou alleen wél zo snel mogelijk investeren in een leuke excenter of Dual Action. Scheelt je echt een hoop werk, en je behaalt er veel betere resultaten mee! :cool:
 
carclean1.jpg

carclean6.jpg

carclean9.jpg

carclean8.jpg
 
Een light-cutting hand pad van Lake Country en SSR2 of 2.5 moet je een aardig eind komen.
Daarna SSR1 op een witte polishing pad om na te bewerken en daarna Black Hole eroverheen.
Sealant met Poorboys EX-P pure sealant en evetueel toppen met Natty's Blue.


Oke als ik het goed begrijp:
stap1
auto wassen.
stap2
met een light-cutting hand SSR2 inpoetsen (moet ik deze ook uitpoetsen en waarmee?)
stap3
SSR1 (hoe moet deze gebruikt worden, white polishing pad kan ik niet vinden?)
stap3
black hole gebruiken (kan dit met gewone doeken?)
stap 4
sealant ex-p pure gebruiken (is dit ook weer een soort wax welke je moet inpoetsen en uitpoetsen, en ook met gewone doeken?

wederom bedankt.
 
;) Je zegt dat je een leek bent op het gebied van detailen, ik kan begrijpen dat het allemaal als abacadabra overkomt al de termen en producten die voorbij komen en hoe ze te gebruiken. Ik weet niet wat je woonplaats is (het je niet vermeldt). Misschien is het een keer handig om iets af te spreken met een meer ervaren detailer of bij Carclean in Bergschenhoek langs te gaan om de producten te halen en meteen hands-on uitleg te krijgen over de producten en de manieren van werken er mee. ;)

"gewone" doeken daar bedoel je hopelijk geen oude T-shirts e.d. mee en ook niet de poetsdoeken van Valma :weetniet Want dat gebruiken we niet, dat geeft krassen :-"
 
Hallo EVV,

Mooie Beemer!!
Mooie poetskleur ook.. :party:

Je gaat de goede richting op, maar...
Na het wassen zou ik toch echt de auto gaan kleien, hiermee haal je teerspetters, insectenlijkjes en andere troep vanaf die je er met wassen niet afgekregen hebt.
Geloof me, dat is meer dan je denkt! (De kleur van de gebruikte klei zegt genoeg...) Hierna voelt je lak echt zo glad als een spiegel.
Pas op een echt schone ondergrond kun je met polijsten beginnen, omdat je anders troep in je lak staat te poetsen... 8-o
Dus weer een investering... :D , maar kleien is eigenlijk echt onmisbaar!
Tim heeft ook losse blokjes klei in de lijst staan. Om te kunnen kleien moet je nog een glijmiddel gebruiken. Hiervoor kun je Last Touch uit de Meguiars Detailerlijn gebruiken, die je dan 1:1 verdunt en met een sprayer opbrengt. Is volgens mij de meest economische manier...

Je geeft aan het voorlopig met de hand te willen gaan doen; dan zijn de handapplicatiors van Lake Contry misschien een tip. Zijn er in 3 kleuren ("grofheden": oranje light cutting pad voor de SSR2of 2,5 , witte polishing pad voor de SSR1, rode finishing pad voor de Black Hole en wax/sealant).
Altijd beginnen trouwens met de minst grove combinatie, SSR 1 met de witte pad dus. Misschien is die al genoeg om de swirls weg te krijgen, anders steeds een stapje zwaarder gaan (witte pad met SSR2, etc.)

Elke stap idd afnemen met een goede MF doek, Cobra bijvoorbeeld, en dan voor elke stap een andere, schone doek, om kruisbestuiving van de gebruikte producten te voorkomen.

Wauw, toch nog een heel verhaal geworden...

Succes er mee!! meuh
 
oke denk dat ik het begin te begrijpen maar klei??? ik lees hier dat het echt een must is maar het klinkt wel vreemd.
Is er iemand die me zou willen vertellen welke stappen precies te doorlopen welke merken daarbij bestellen en gebruiken
en hoe toe te passen.
met het 5 stappenplan ben ik al een heel eind maar ik zou graag alles in 1 keer bestellen en dan alles precies goed doen.
Meestal moet je het ff doorkrijgen maar voor mij blijft het moeilijk om nu een stappenplan met producten te maken.

bedankt voor de moeite.
 
evv:

Kleien is een onmisbare schakel in het 5 stappenplan.
De klei zorgt ervoor dat boomsappen/hars, teer, industrieële vervuiling úit de lak wordt gehaald.
Met wassen haal je hoogstens het vuil wat óp de lak zit weg. Met het kleien zorg je ervoor een goede schone gladde basis om verder te behandelen.

Onderstaand plaatje laat zien waarom kleien nodig is.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De meeste mensen beginnen met een setje van Meguiars. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
Quik Clay System
SMooth Surface Clay Kit.
Uiteraard zijn andere merken kleisets/kits ook goed. Voor een overzicht, klik hier.

Filmpje: How to use a clay bar

Groeten Patrick
 
Tja, een rijtje met producten en/of merken; das moeilijk... Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor een bepaald product. Zo zal de een Meguiars lekker vinden werken, terwijl de ander kiest voor Poorboys etc...

Stap 1: kies een goede autoshampoo. Bijv. Gold Class of NXT van Meguiars, Suds van Poorboys of Mothers California Gold. Welke zal niet veel uitmaken, doen allemaal waarvoor ze gemaakt zijn. Een goede washmitt is daarbij noodzakelijk, dus niet met een spons en zeem gaan werken. Deze geven erg snel krassen op je lak.
Was ook altijd met 2 emmers: een shamppo emmer en een uitspoel emmer. Deze laatste wordt erg vies, en dat wil je niet op je lak hebben.

Stap 2: Kleien. Ja inderdaad: met klei over je lak gaan wrijven. Onmisbare stap om de lak goed schoon te krijgen en alle vuil eraf te krijgen. Meguiars, Mothers en nog wat andere merken hebben setjes in hun assortiment, blokje klei en glijmiddel.

Stap 3: Cleanen van de lak. Hiermee haal je de swirls en andere krasjes weg. ook geeft deze stap de glans weer terug aan de lak, mocht die verweerd of dof zijn geworden. Merken: Meguiars, Poorboys en vele anderen. Er bestaan vele grofheden, als je met de hand wilt werken, moet je een niet al te grove korrel nemen. Zo heeft Meguiars de DC step 1, Poorboys de SSR 1. Ik denk dat je hiermee al een heel eind komt. MOcht het onvoldoende zijn, zul je grover moeten gaan, maar dan komt er beter een excentermachine aan te pas.

Stap 4: Voeden van je lak dmv een zogenaamde glaze. Deze brengt olie achtige bestanddelen aan, en vaak ook fillers, die micro krasjes opvullen en zo maskeren. DC step 2 van Meguiars, of Black Hole of White Diamond van Poorboys zijn hier voorbeelden van. Deze stap voegt zeker op een donkere lak extra diepte en glans toe.

Stap 5: Conserveren van de lak dmv sealant of wax.
Hier bestaan honderden verschillende soorten, merken en types van, dit is echt een persoonlijke kwestie. Meguiars, Poorboys zijn goede waxen voor een redelijke prijs.
(prijzen van wax gaan tot duizenden euro's...)

Als laatste dien je voldoende microfiber doeken te hebben, zodat je bij elke stap een schone kunt pakken.

Pfff, een heel verhaal... Hopelijk kun je er iets mee!
Succes...
 
In aanvulling hierop, sorry evv dat ik even inbreek, maar als ik vind dat de SSR1 niet voldoende is, en ik wil toch graag handmatig met een zwaardere aan de slag...

Welke kan ik dan het beste pakken, SSR2 of SSR2.5 ??
Zit hier echt een groot verschil tussen of kun je beter kiezen voor de 2 ??
En als het dan daar niet handmatig mee lukt dan pas machinaal met de 2.5 aan de slag gaan ??

Vragen vragen vragen....:weetniet
 
EHA:

VAG lakken zijn knetterhard. Aan machinaal detailen ontkom je bijna niet.
Ik zou het eerst met een combi van SSR 2 en een witte LC pad proberen. Werkt een witte niet, probeer dan een oranje. Eventueel oranje lc pad met SSR 1

Op de donkerblauwe 206 van mij werd de lak heel licht wazig door de combi ssr2.5 en witte lc pad. Na de combi ss1 en zwarte lc pad was er weer glans te vinden.

Vuistregel is volgens mij:
- Zachte lakken: LC pad met laag cuttingfactor: fijn produkt gebruiken (SSR1)
- Harde lakken: LC pad met hoog cuttingfactor: Grof produkt gebruiken (SSR2.5 of 3)

Uiteraard is het belangrijk de hoeveelheid swirls.

Patrick
 
Je hebt verschillende combinaties en pads.
Je hebt de SSR 1, 2, 2.5 en 3. Die kan je gebruiken met een ronde tech pad (meg's of carclean), witte polishing handpad (iets zwaarder dan de gele tech pad) en de oranje light cutting handpad(deze is weer zwaarder dan de witte polishing pad). Elke combinatie levert weer een ander resultaat op. Als de SSR1 met een techpad niks doet kan je of een zwaardere pad of een zwaarder product proberen.

Als de SSR1 echt helemaal niks doet zou ik eerder naar de 2.5 dan de 2 toe gaan.