• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Rotary

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Ik twijfelde er al langer over. Heb me al een paar keer geirriteerd dat ik 3 weken bezig was om een 5 serie te polijsten met de Rupes en nog niet alles eruit had. Na vorig weekend mijn auto onder handen genomen te hebben met de Rupes 19 van een vriend is het mij wel duidelijk: ik heb echt een rotary nodig!

Niet meer 5 hits op een paneel van een Duitser doen en nog swirls hebben, diepere krassen gerichter aan kunnen pakken etc.

Nu komt natuurlijk de vraag: welke moet ik hebben? Ik poets ongeveer 20 tot 30 auto's per jaar. Niet echt proffessioneel gebruik dus, maar wel genoeg om niet voor een 49 euro ding van de gamma te gaan.

Aantal machines waar ik naar gekeken heb:
Rupes LH18
Rupes LH19
Flex 14-2 150

Met de Rupes 19 heb ik dus gewerkt en dat is een prima machine, maar misschien is een 18 ook prima, of is een Flex beter? Welke rotary gebruiken jullie en waarom moet ik die hebben? Of waarom niet natuurlijk...
 
Zijn stuk voor stuk prima machines.

Ik heb zelf de LH18, maar in de tijd dat ik die kocht bestond de 19 nog niet.

Maar nu de 19 uit is, is de 18 wat goedkoper... en daarmee heb je nog steeds een prima machine voor het geld.

Ze liggen lekker in de hand en zijn niet te luid.. en verder zijn er geen dingen die je meet de een kan en met de ander niet.

De 19 is wel wat mooier :)
 
  • Leuk
Reactions: EJ2NH503P
Zal ik je nog een extra keuzemogelijkheid geven :)
Ik ben erg blij met de Flex PE 14-2-150 .
Heeft al heel wat uren bij de eerste eigenaar gedraaid en voelt nog steeds zeer solide aan .
Corrigeert zeer snel en strak.
 
  • Leuk
Reactions: EJ2NH503P
Zelf heb ik om de zelfde reden een Rotary aangeschaft, ook mede doordat de LHR15 snel stopt met draaien op randen/bollingen.

Voordat ik een keuze kon maken heb ik de LH19E en de Flex 14-2 150 bekeken en vergelijken bij Carclean.
Wat geluid betreft is de Flex 14-2 150 stiller en klinkt een stuk fijner, het toerental ligt ook iets hoger (LH19: max 1700 en de 14-2: 2100).
Het grote voordeel van de LH19 vind ik het "gaspedaal", hiermee kan je makkelijk het polijstmiddel verdelen en rustig opstarten voordat je "vol gas" gaat. Met "vol gas" bedoel ik het ingestelde toerental, wat tijdens het polijsten natuurlijk ook ingesteld kan worden. Maar je kent de machine dus dat zal duidelijk zijn :)

Zelf heb ik voor de Rupes gekozen, doordat deze prijs een stuk lager ligt. Voor €380 heb je de STN kit tegenover €400 voor een Flex zonder backing plate (+€20) en andere accessoires. Ook vind ik de LH19E mooier dan de Flex, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik kom misschien aan 5 auto's per jaar, dus hoe het is om 20 tot 30 auto's te doen weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat je met 2100 toeren per minuut sneller klaar kan zijn dan wanneer een machine 1700 toeren per minuut draait.

Het klopt dat ik me nog niet heb voorgesteld, dat zal ik doen zodra ik thuis ben dan kan ik er nog wat foto's bij plaatsen:grinning: (ben nu nog aan het werk).
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Rupes 19 is inderdaad qua prijs net wat interessanter dan de Flex, hoewel ik eigenlijk liever een 125mm dan een 150mm BP had. Heb een halve kuub aan 125mm pads liggen van de Rupes 15.
Nu hoorde ik van die vriend waar ik de LH19 van geprobeerd heb echter dat er een 125mm BP bij de 19 zat en dit staat ook op sommige sites. Op de Carclean site staat dan weer een 150mm BP erbij... Misschien kan @Tim of @Laurette hier duidelijkheid over verschaffen.

Neig iets meer naar de Rupes op dit moment. Vooral eigenlijk vanwege de progressieve schakelaar. Heeft alleen de Rupes 19 dit of heeft de 18 dit ook?
 
Festool Shinex RAP150, al meer dan 5jr in bezit en gebruik 'm nog bijna elke detail.
Ook 'gasgeef' schakelaar, plug-it systeem, ergonomisch, stil, wat wil je nog meer...
Tenzij je Rupes fanboy bent.....
 
De BP van de LH19E is 120mm in doorsnede en de pads die erbij zitten zijn 130mm, dus je zou hier je 125mm pads gewoon op kwijt moeten kunnen. Ik was hierdoor ook verrast, doordat ik een 150mm BP verwachtte. Op het doosje van de pads staat gek genoeg wel 150mm...
 
Als je de schakelaar van de Flex gedeeltelijk indrukt dan draait ie volgens mij op de helft van de geselecteerde stand. Als ie dus staat op 1000 toeren, draait ie met 'halfgas' dus 500 toeren.
 
Advies was inderdaad de flex. Die machine heb ik in de hand gehad en vond ik niet zo fijn aanvoelen als de Rupes 19, dus daarom voor de Rupes gegaan. Die had ik al eens gebruikt en beviel me prima. De andere genoemde merken vielen af omdat CC ze niet levert.
 
  • Leuk
Reactions: VincentK