• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Rupes...?

SlomeDuikelaar

Detailing guru
Tester of Bling
28 dec 2015
559
153
45
Den Haag - Zuid
Beste mede-detailers jullie mening gevraagd,

Ik ben in dubio...
Een tijdje terug heb ik meegedaan aan de Rupes clinic en daarbij heb ik een coupon gekregen ter waarde vajn 50 euro.
Maar ja, hoe ga ik deze besteden.

Mijn huidige machine park bestaat uit:
- PRO900 (rotary met 2 inch backingplate voor spotrepair)
- DAP900 V3 (DA met 4 inch backingplate voor alle lastigere plekken)
- PAW900 (DA met 6 inch backingplate voor het maken van de meters)
In principe een doordacht systeem/set up, al vind ik zelf :D
Het bevalt me, maar soms mag het toch allemaal wat sneller...

Voor het volledige werk maak ik gebruik van diverse pads en pasta's.
Voor een 'snelle' klus (die ik met regelmaat doe) maak ik gebruik van de Scholl navy pads icm S20 als single step polijsten.

Nu mijn vraag aan jullie:
- A: koop ik een Rupes mini en vervang ik de DAP?
- B: koop ik een Rupes LHR21 en vervang ik de PAW?
- C: koop ik een Rupes LHR15 als aanvulling en te gebruiken met Scholl producten en meer correctie in minder tijd?
- D: koop ik een Rupes Mille als aanvulling en te gebruiken met Scholl producten en meer correctie in minder tijd?
- E: Hou ik het bij bovenstaande machine park en koop ik gewoon wat extra pads en pasta van Rupes?

Ik hoor graag van jullie welke optie jullie zouden kiezen ;)

Groet Rene

PS misschien is er nog een betere optie?
 
  • Leuk
Reactions: GTI-EDITION230
Rupes 21 mk2 kopen ,PAW wegdoen en de DAP v3 uitrusten met de kleine BP .
Ik vind de 21 net wat krachtiger en fijner werken dan de 15, maar goed dat blijft persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Met de BF21 is mijn BMW met keiharde lak prima te corrigeren en je hebt een super finish bovendien zijn de grotere delen van de auto snel gedaan door de grotere pads/uitslag.
Een Rotary blinkt uit in corrigeren echter ikzelf doe veel herhaal klussen waarbij een Rotary veelal overkill is.
Je kunt voor jezelf bepalen wat voor type werk/auto’s je het meeste doet en daar de machine bij bedenken.
 
Koop een Festool en werk af met je DA ( maar goed dat is geen Rupes )
Sneller en meer correctie is gewoon haalbaar
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Jullie hebben een punt dat met een rotary je snel een correctie behaalt, maar je zal altijd moeten nabewerken en in totaliteit ben je dan veel tijd kwijt.
Alleen werken met een rotary en dan de boel maskeren is niet mijn ding :p er zullen er weinig zijn op dit forum die dat wel doen..

De meesten die bij mij komen willen graag, in korte tijd (max 6 a 8 uur), een verbetering zien en zijn dus nu al superblij met wat ik doe.
Om tijd te besparen in het complete detail stappen plan doe ik maar een staps polijsten.

De meeste meters maak ik uiteraard met de PAW, dus de BF21 is een logische keuze, maar is het wel echt zo'n super grote vooruitgang?
Hij is namelijk 4 keer zo duur als de PAW en op papier liggen de specs niet zo ver uit mekaar...
 
Jullie hebben een punt dat met een rotary je snel een correctie behaald, maar je zal altijd moeten nabewerken en in totaliteit ben je dan veel tijd kwijt
Niet helemaal waar. Stel dat je 5 uur staat te harken met een D/A en je haalt niet het gewenste resultaat.

Dan kun je beter een uurtje "tekeer" gaan met een rotary en een uurtje nabewerken met een D/A. Steek je weer 3 uurtjes in je zak die je weer aan andere dingen kan besteden waar je anders niet aan toegekomen was ;)
 
Ik begrijp helemaal je punt, maar bij het een staps polijsten verwacht ik ook geen '100%' correctie :D
Dit leg ik overigens uit aan de eigenaar van de auto, uiteraard beloof ik wel een gigantische verbetering...
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Ik sluit mij aan bij Ric325i en Nicknameless. :D

Ik heb momenteel alleen maar een DAP900 met verschillende plates en pads + een BF21 MkII met standaard plate en Lake Country Foam Pads 7''. Met de BF21 + 7'' pads kan ik prima uit de voeten qua correctie en kan merendeels van een auto polijsten. Met de DAP900 erbij kan je de smallere/lastigere panelen/stijlen/etc. aanpakken.

Hardere lakken vragen uiteraard om 1-2 hits (foam + compound), maar de écht harde lakken vind ik qua tijd en moeite niet rendabel. Hiervoor zou ik dan echt wel een rotary willen gebruiken. (Rotary corrigeren, DA om af te werken)

Wat het beste is in jouw geval? ... Dat is natuurlijk heel persoonlijk. :p

Als jouw huidige machines bevallen, dan zou je kunnen kijken naar een aanvulling en niet een vervanging. Als ik het goed begrijp doe je vaak herhalings-details waarbij je de boel weer opfrist. Als dit naar wens kan met je huidige DA's, dan is dat toch voldoende?

Ik lees ook dat je meer snelheid zou willen en je polijstwerk op dezelfde dag klaar moet zijn, dan zou ik zelf prima met mijn BF21 uit de weg kunnen omdat deze prima correctie heeft en de finish dan uiteraard ook al prima is. Maar als ik dan die harde lakken tegenkom, dan zou ik naar mijn idee toch sneller kunnen zijn als ik eerst met een rotary corrigeer en met een DA afwerk. Licht swirls of waskrassen, als de lak hard is dan is hij hard. ;)


Ik heb helaas het detailen al een tijd op een laag pitje staan en heb weinig geëxperimenteerd met andere type pads op mijn BF21. Ik heb wel MF-pads geprobeerd, maar bleef het gehannes met primen en dergelijke wat onhandig vinden. Misschien is MF of wol op de BF21 wel een hele voorruitgang in de mate van correctie en valt hier ook tijd mee te winnen.
 
@SlomeDuikelaar : hoezo 1-stap en klaar?
Het mag, maar zou bij mij er absoluut niet in gaan ( en ik hoop je toekomstige klanten ook niet ( sorry ))
Verbetering is leuk en aardig, maar heeft in mijn optiek totaal niks met detailing te maken, dan kan je net zo goed naar Ali om de hoek gaan.
( no feence naar jou en weet ik veel wie bedoelt, maar zo kon ik het nu even het snelste uitleggen )

Geloof mij en @nicknameless nu maar gewoon dat een rotary echt een MEGA aanwinst is voor je.
Er gaat een wereld voor je open en je kan je klanten ook gewoon uitleggen dat 1-stap-polijsten allemaal wel leuk en aardig is,
maar dat bij een 2-Stap-Sessie ( Rotary + DA ) simpelweg veel meer winst voor de klant kan behalen.
Geloven ze je niet, dan ros je de rotarry erover heen en dan huphup de DA ( zonder al te veel nadenken ) en naar de volgende klus.
Word je wel gelooft ( maar natuurlijk meneer de deskundige o.i.d. ), dan pak je ze alsnog en besteeds er meer tijd in

Een rotary is never overkill, dat bepaal jij en never nooit de machine ! ( bv door je pad en polijstmiddel )
Mocht het niet daadwerkelijk noodzakijkijk te zijn, dan pak je toch gewoon je DA en klaar is klara

De BF21 is wel lekker groot, maar daar kan je ook niet in zijn geheel mee uit de voeten, dan zal je toch weer een kleinere onderplaat + pad nemen
en ik vraag mj af of sit uberhaupt mogelijk is ( meen van niet, maar er zijn er vast en zeker die dit kunnen bevestigen / ontkrachten )

Verkoop je PAW en je Pro en ga wat kopen wat zijn werk beter kan doen voor je.
 
Wederom bedankt voor de reacties.

Het grootste gedeelte van mijn 'klanten' vindt eigenlijk dat het nu al erg lang duurt om het stappenplan te doorlopen.
Ik ben het 1 staps polijsten gaan doen ipv een cleaner te gebruiken als 1 na laatste stap. Hierbij is de gedachte dat ik de lak reinig en toch ook enige correctie aanbreng. Uiteraard op de ene auto meer dan op de andere. Hoe vaker ze terug komen hoe beter de lak wordt.

Ik weet het, het is op deze manier niet wat je als detailer voor ogen hebt, maar dit doe ik niet voor mezelf maar uit de wens van de 'klant'. Bij komend voordeel is dat ik niet mijn hele vrije dag hier nu aan kwijt ben en dat het ook zo leuk blijft.
Zou ik het echt professioneel willen doen dan doe ik het werk in een overdekte ruimte, geef mensen een vervangende auto mee ipv ze aan het werk te zetten onder de tent op de oprit...
Dit wordt trouwens altijd wel gewaardeerd omdat ze gelijk een 'clinic' krijgen over de detail wereld en hoe ze de auto nu goed bij kunnen houden.
Ik heb, zonder de herhaalbeurtjes meegerekend, nu nog 16 wachtenden op mijn lijst staan.
Dit komt allemaal door mond op mond reclame...

De PRO en de PAW heb ik puur gekocht met het oog op de portemonnee.
Daar en tegen bevallen ze zeker wel.
Puur door de coupon actie zou ik mezelf willen belonen met een Rupes en zou daar uiteraard een wel doordachte beslissing over willen nemen.
Kan me trouwens voorstellen dat wanneer de mk III uitkomt de mk II goedkoper zal worden...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: mk-us
+1 :) Een detailer zijn heeft niet als voorwaarde dat je alleen maar dikke auto's doet waar enorm veel tijd in gestoken wordt. Soms wil men dezelfde dag nog hun auto terug en hoeft het allemaal niet zo perfect, maar graag wel beter werk dan een poetser.

Ik begrijp alle redenaties en kan mij er ook in vinden, don't get me wrong. ;)

@SlomeDuikelaar - Hmmm... Wat jij fijn vind om mee te werken en je methodes die je graag doet, dat is helemaal jouw ding. Dasr kan ik niet over oordelen. Wel kan ik mij in je "situatie" plaatsen en dan blijf ik toch weer op hetzelfde als mijn vorige post hangen:

De huidige apparaten bevallen je prima. Goedkoper segment of niet, prima. Toch zou je soms wat sneller willen werken. De meeste lakken kan je prima aan, maar de hardere lakken kosten blijkbaar iets keer tijd dan je zou willen. Sneller corrigeren doe je dan met een rotary.

Een rotary heb je al, maar gebruik je alleen bij spot-polijsten? Hoe bevalt het grotere werk hiermee?
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Ik heb buiten de kleine bp nog niet veel geëxperimenteerd met de rotary. De eerste ervaring met de grote bp was dat hij continue wilde weglopen...
Wellicht dat ik beter binnenkort nog ff moet gaan spelen met mijn testkap, die ik nog in de garage heb liggen.

Thanks voor de support ;)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Dat een rotary wil weglopen is ook normaal. ;) De kunst is om hier mee om te gaan en eigenlijk zelfs gebruik van te maken. Oefenen is nodig, dat zeker.

Ik kon simpelweg het geld niet ophoesten om een goede rotary te kopen, maar dit was wel mij volgende stap: Om leren gaan met een rotary. Dit simpelweg voor de mate van correctie op harde lakken. (Wilde ook de Denim-pads en dergelijk gaan proberen)

Dus in feite moet je nu gaan kiezen om één van je huidige apparaten te gaan vervangen voor een ongeveer hetzelfde type apparaat uit een hoger segment.

... of ...

Een nieuw type apparaat erbij nemen. Zoals een forced DA, kleinere DA zoals een Duetto of iets dergelijks.
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Ik zie alleen grote machines in je huidige arsenaal, nu is de Nano Ibrid erg duur voor hoe vaak je 'm zult gebruiken, maar een Rupes 75 lijkt me toch de moeite waard?
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Ik heb buiten de kleine bp nog niet veel geëxperimenteerd met de rotary. De eerste ervaring met de grote bp was dat hij continue wilde weglopen...
Wellicht dat ik beter binnenkort nog ff moet gaan spelen met mijn testkap, die ik nog in de garage heb liggen.
Thanks voor de support ;)
Ik vind dat wat hardere pads net wat lekkerder draaien en minder “weglopen” op een Rotary dan zachtere varianten.
Scholl paars werkt erg fijn op mijn 19 bv.
Als je nu al 16 wachtende hebt wellicht is een investering van 2 machines ook een optie?
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
De 75 is inderdaad de machine die al lange tijd op mijn verlanglijst staat. Momenteel gebruik ik de DAP daar voor met de kleine BP. Van de Ibrid blijf ik wel dromen en hopen dat de prijs een keer gaat zakken ;)

Tja, de BF19 is interessant, maar ga ik hem veel gebruiken? Ik zal er zeker veel mee moeten gaan oefenen voor ik hem loslaat op andermans auto...
@Ric325i welke stap doe je na Scholl paars?
 
@SlomeDuikelaar ,Dat valt allemaal wel mee ik denk dat een 18 of 19 wel makkelijker werkt/te sturen valt dan een pro900 vanwege de behuizing.
Welke stap na paars? Dat ligt aan de situatie maar paars gebruik ik icm nanolex medium of S17 en in principe kan ik na deze stap finishen met Rupes geel (DA) en opvolgend Rupes wit combo.
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Ik denk dat ik er uit ben... Het wordt een FLEX! :D

Heb me wat verder georiënteerd in de diverse machines en ben op het volgende uitgekomen.
Ik hou de PRO900 voor spotrepair.
Neem de Rupes 75 mini als vervanger voor de DAP900 (kleine werkoppervlakten)
Neem de FLEX XC3401 VRG als werk versneller (1 staps polijsten)
Wanneer ik een mooie aanbieding tegen kom, koop ik de Rupes 21 mk2 als vervanger voor de PAW900.

Jullie hebben uiteraard gelijk voor wat betreft de rotary, maar ik denk toch dat ik hem niet veel zal gebruiken.
Je zal toch altijd je werk moeten nalopen, wat ik uiteraard altijd secuur zal doen, maar lijdt wel tot tijdsverlies.
Om nu toch snel te kunnen werken hoop ik een goeie te hebben aan de FLEX en deze behoef je niet na te bewerken. Goede reviews over gelezen en betaalbaar.
De mille zou mooier zijn (alles wellicht Rupes in de toekomst) maar deze vind ik veels te duur en heeft bovendien een kleinere uitslag. 5 vs 8 mm.

Voel je vrij om op mijn gedachtengang te schieten... ;)