• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke tools voor wielen?

Ciamician

Detailing guru
20 nov 2016
141
123
33
Ik ben op zoek naar enkele goede tools / producten voor mijn velgen (en banden uiteraard). Momenteel heb ik enkel het volgende:
  • EZ Detail Mini Brush
  • Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover
  • AF Satin Tyre Gel

Borstel
De mini brush is iets te mini (zeker voor breedset velgen) dus zou ik graag iets anders aanschaffen. Ik twijfel voornamelijk tussen de Wheel Woolies & de grotere EZ Detail brush. Ik denk dat de wheel woolies wat te zacht zullen zijn, zeker in vergelijking met de iets hardere haartjes van de EZ detail borstel.

Handschoen
Zo een wheel mitt leek mij een goed idee, maar zowel deze als deze mitt blijken nogal snel te verslijten als ik naar de reviews kijk... Zijn er betere alternatieven?

Sealant
Gyeon Q2 rim lijkt mij vrij onklopbaar, of niet?

Speciale shampoo
Momenteel gebruik ik de PB shampoo (waar ik mijn lak mee was) als shampoo. Ben ik beter af met een speciale shampoo (bvb Chemical Guys Diablo -ook al wordt deze niet verdeeld bij CC-) die beter geschikt zou zijn om remstof te verwijderen... of is het gewoon marketing?

Nog andere leuken producten speciaal voor wielen, banden, velgen? :)
 
Heb zelf 3 andere velgen borstels.
Bevallen prima.
De buitenkant van de velgen doe ik gewoon met een oude of goedkope washmitt.

Velgen staan in de Gyeon RIM. En als shampoo gebruik ik gewoon goedkope @;ction auto shampoo. Kost een drol en werkt prima.
Zonder shampoo gaat het ook wel als je velgen in de Gyeon RIM staan ;)

De banden worden altijd verwend met Meguiars Endurance Tire Gel.

4fd029e59bdb26580d8e45d367819baa.jpg


5f26239383c43f214817b5dba813c69e.jpg
 
De wheel woolies zijn erg goed! Met 'te zacht' bedoel je denk ik dat je bang bent dat ze niet goed schoon zullen maken? Daar zou ik me geen zorgen over maken. Ik heb de medium woolie en de ez detail mini en ik kan geen verschil ondekken in reinigend vermogen. De steel van de wheel woolie is wel een stuk dikker dan die van de EZ detail mini, dus misschien dat die niet tussen je spaken past, als je hem daarvoor ook wilt gebruiken.

Heb je ook al een borstel om je banden schoon te maken? Ik vind die van Tuf Shine erg fijn, maar zie dat die niet meer leverbaar is. Misschien dat iemand anders een suggestie kan doen.

Die four finger mitts vind ik erg fijn werken, maar ze gaan inderdaad niet zo lang mee als synthetische mitts. @Istnogferarie heeft onlangs de Incrediflair gekocht, en is daar volgens mij erg over te spreken. Ik ben ook van plan om die aan te schaffen.

Verder vindt ik de ijzerverwijderaar van Nanolex ook prima, maar toch erg prijzig in gebruik. Momenteel gebruik ik naar volle tevredenheid voornamelijk Meguiar's Wheel Brightener. Dat kost een tiende wat de meeste ijzerverwijderaard (Nanolex, Gyeon, Monello, DodoJuice) kosten, maar werkt erg heel goed. Let wel op dat je de sprayer na gebruik zo snel mogelijk doorspoeld.

Als shampoo gebruik ik de normale shampoo die ik ook voor de rest van de auto gebruik. Momenteel is dat Born to be Mild, maar ik heb van alles gehad. Een speciale velgenshampoo heb ik ook gehad (die van AutoFinesse), maar dat vond ik niks toevoegen.

En als je ervoor kiest om Gyeon Rim aan te brengen dan wordt wassen een stuk makkelijker en zal je ook minder product(en) nodig hebben om ze weer schoon te krijgen. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het staat wel hoog op m'n lijstje.
 
  • Leuk
Reactions: Ciamician
Met zacht bedoel ik inderdaad dat ze vooral het hardnekking "aangekoekt" vuil (remstof, teer etc) niet zo goed zullen wegkrijgen als de EZ detail die toch wat hardere (WC borstel) haren heeft. Maar ik ben dus verkeerd? Voor tussen de spaken gebruik ik sowieso de mini, daar is hij perfect voor. Hoe zit het trouwens met de duurzaamheid va die wheel woolies? Gaan ze lang mee, en kan je ze gewoon uitspoelen en terug wegleggen?

Om de banden schoon te maken (met APC) zou ik deze van Mothers Wax aanschaffen.

Die Incrediflair ziet er goed uit. Heb al een wash mitt & droogdoek van dit merk en ben er erg tevreden over.

Wat ik wel wat vreemd vind is dat de wheel woolies door 1001 verschillende merken worden verkocht. Hier op CC is het bijvoorbeeld Monello, maar meestal staat er geen manufacturer vermeld..
 
Laatst bewerkt:
Met geen ene wiel borstel haal je 100% schoon. je zal toch af en toe je wiel er af moeten halen om echt 100% schoon te maken.

Een wiel coating en goed bijhouden zijn de truc.
 
Borstel
De mini brush is iets te mini (zeker voor breedset velgen) dus zou ik graag iets anders aanschaffen. Ik twijfel voornamelijk tussen de Wheel Woolies & de grotere EZ Detail brush. Ik denk dat de wheel woolies wat te zacht zullen zijn, zeker in vergelijking met de iets hardere haartjes van de EZ detail borstel.

De wheel woolies zijn erg goed! Met 'te zacht' bedoel je denk ik dat je bang bent dat ze niet goed schoon zullen maken? Daar zou ik me geen zorgen over maken. Ik heb de medium woolie en de ez detail mini en ik kan geen verschil ondekken in reinigend vermogen. De steel van de wheel woolie is wel een stuk dikker dan die van de EZ detail mini, dus misschien dat die niet tussen je spaken past, als je hem daarvoor ook wilt gebruiken.

Wat ik wel wat vreemd vind is dat de wheel woolies door 1001 verschillende merken worden verkocht. Hier op CC is het bijvoorbeeld Monello, maar meestal staat er geen manufacturer vermeld..

Ik gebruik zelf de Monello Wheel Woolies met hele grote tevredenheid. Het voordeel is dat het wol is waardoor het best wel goed reinigt.
Spat ook veel minder dan die harde "wc" borstels. Volgens mij worden de borstels in dezelfde fabriek gemaakt maar wordt er de naam van de verkoper opgezet. Prijzen zijn ook ongeveer hetzelfde.

Met zacht bedoel ik inderdaad dat ze vooral het hardnekking "aangekoekt" vuil (remstof, teer etc) niet zo goed zullen wegkrijgen als de EZ detail die toch wat hardere (WC borstel) haren heeft. Maar ik ben dus verkeerd? Voor tussen de spaken gebruik ik sowieso de mini, daar is hij perfect voor. Hoe zit het trouwens met de duurzaamheid va die wheel woolies? Gaan ze lang mee, en kan je ze gewoon uitspoelen en terug wegleggen?

Als je goed wilt reinigen zul je goede reinigingsmiddelen moeten gaan gebruiken zoals zure velgenreinigers (DJ Mellow Yellow) of ijzer verwijderaars (DJ Ferrous Dueller, Nanolex Wheel & Iron Remover, Monello Non-Ferro)

Handschoen
Zo een wheel mitt leek mij een goed idee, maar zowel deze als deze mitt blijken nogal snel te verslijten als ik naar de reviews kijk... Zijn er betere alternatieven?

Die four finger mitts vind ik erg fijn werken, maar ze gaan inderdaad niet zo lang mee als synthetische mitts. @Istnogferarie heeft onlangs de Incrediflair gekocht, en is daar volgens mij erg over te spreken. Ik ben ook van plan om die aan te schaffen.

De DJ Merino Wheel Mitt slijt niet extreem snel hoor, een jaartje of meer moet je er toch wel mee kunnen. Ik gebruik hem niet meer omdat het 4 finger idee in mijn geval niet werkt. Glijd van de hand af. De MM Incrediflair kost wat maar is echt I D E A A L. Sterk, makkelijk, zacht, toppertje.

Speciale shampoo
Momenteel gebruik ik de PB shampoo (waar ik mijn lak mee was) als shampoo. Ben ik beter af met een speciale shampoo (bvb Chemical Guys Diablo -ook al wordt deze niet verdeeld bij CC-) die beter geschikt zou zijn om remstof te verwijderen... of is het gewoon marketing?

Auto Finesse heeft er ook eentje en die wordt hier wel verkocht. Het kan wel maar een makkelijkere manier is om een zure reiniger voor extreem vieze velgen, ijzer verwijderaar voor normaal vervuilde en een normale shampoo oplossing voor de makkelijke reiniging.