• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke “type” microfiber doek waarvoor gebruiken??

pwillemske

Detailing chief
20 jan 2018
182
88
24
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn doeken collectie uit te breiden, ik heb nu 6 peluche verdes, 5 nero’s, een droogdoek (CSF) en een Mint Merkin glasdoek.
Ik merk dat ik voor welke toepassing dan ook, gewoon een doek pak, of dat nou voor vogelschijt is, of voor de uitlaat. Dit wil ik verbeteren want dit is 10x niks :p .

Ik zal eerlijk zijn, ik wil doeken bestellen van Rag Company, geen idee of dat hier is toegestaan op het forum, maar dat hoor ik dan wel. Nu is mijn vraag eigenlijk; in welke situatie wil je lange ‘haren’ hebben en in welke zo kort mogelijke?? Voor een laatste stap, een detailspray oid, wil je dan een lekker dikke doek hebben, of juist een hele dunne??

Zelf denk ik maakt het niet veel uit, en is het je eigen gevoel welke doek je gebruikt. Ik hoor graag jullie meningen/feiten!

Alvast bedankt!
 
Voor de uitlaat zou ik gewoon wat goedkope doeken van Aldi/Lidl/Action aanschaffen, dan kunnen je andere doeken mooi blijven en geschikt voor lakwerk. Voor glas kun je ook beter een 'wafeldoek' hebben zoals de Mint Merkin. Als je doeken hebt met aan één kant lange vezel en aan de andere kant kort kun je terplekke beslissen welke kant je gebruikt.
 
Bedankt voor je reactie, die uitlaat was een voorbeeldje, die doeken gebruik ik niet voor de lak. Dus als ik het goed begrijp gewoon per product bekijken wat je het fijnste vind werken? Zal eens proberen met de verde’s, die hebben ook 2 verschillende lengtes :) Glas doek komt er nog een of twee bij, want een doek voor alle ramen vind ik wat weinig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een deel persoonlijke voorkeur, maar ik gebruik bij het uitbuffen van wax eerst de kant met lange vezels. Voordeel hiervan is dat deze meer kunnen opnemen en dus minder snel verzadigen. Daarna ga ik er met de korte vezel kant overheen.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Voor aanbrengen detail spray en dergelijke gebruik ik op aanraden van Zluytr de Gyeon Soft Wipe. Echt prachtige doeken die ik gebruik om een wasbeurt af te werken met een laagje Cure.

Velgen en uitlaat inderdaad goedkopere doeken.
De Verde voor afnemen polijstmiddel of uit buffen wax.
 
De edgeless 365 als all purpose doek, de Eagle edgeless 350/500 en de everest 1100 (de dikste die ze hebben). De 365 staat al vast, de rest moet ik nog even bekijken. De nero’s wil ik als interieur doeken gaan gebruiken, en de verdes weet ik nog niet. Ik wil in principe alle verdes “vervangen”. Natuurlijk verzin ik daar ook wel wat voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hah! Dat valt dan weer tegen ;) Ik had die post van jou nig ff terug gezocht, en jij hebt laatst normale doeken aangeschaft, met rand dus. Kun je wel vertellen waarom je ze minder vindt dan de monello doeken?? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk omdat TRC toch wel erg populair begint te worden onder detailers...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Euh mss tegen de regels maar van waar zou je ze dan gaan bestellen? TRC begint inderdaad goed bekend te raken. De WA doeken die @m@rio aangeeft lijken mij een goede optie.
 
Euh mss tegen de regels maar van waar zou je ze dan gaan bestellen? TRC begint inderdaad goed bekend te raken. De WA doeken die @m@rio aangeeft lijken mij een goede optie.

Ik wil ze bestellen via de officiele europa shop. gewoon the rag company googelen en dan moet je trc europa hebben. Zitten gevestigd in Hengelo, dus is binnen een paar dagen binnen, alleen de verzendkosten voorlief nemen.

Ik vind ze niet minder dan de Monello doeken, en ook niet beter, eerder gelijkwaardig.
De Peluche Verde is vergelijkbaar met de Nyterider, alleen de PV is bijna de helft goedkoper.

Ah zo, dat werd mij niet helemaal duidelijk, nu wel, bedankt!
 
Was net eventjes aant surfen op die site. Op zich wel verleidelijk om er een paar te bestellen. Ik ben op zich ook wel tevreden van de Verde maar int begin kwam er nogal veel pluis vanaf vond ik. Na paar wasbeurten is het al beter.
Ga eerst eens de doeken van WA goed bekijken.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Ik gebruik veelal de Peluche Verde's en Bianco's. :D Doen wat ze moeten doen, of het nou het exterieur of het interieur is. Goed wassen en je kan weer door. (Uiteraard geen vette motoruimten of wat dan ook)

Ik heb een lading Nero's liggen, maar dit vind ik eigenlijk maar niks. Dunne doeken, niet veel ''meer doek'' dan mijn goedekope Action-hoeren-doekies. :p
 
@Cordoba - Jup, ik vind het maar weinig doek. :p Uiteraard beter dan de goedkope doekjes, maar vind het zelf gewoon geen fijne doeken. That's all. ;)

in welke situatie wil je lange ‘haren’ hebben en in welke zo kort mogelijke?? Voor een laatste stap, een detailspray oid, wil je dan een lekker dikke doek hebben, of juist een hele dunne??
MF-doeken met lange vezels gebruik ik om product af te nemen, zoals wax en dergelijke. De langere vezels hebben meer oppervlak op het materiaal en dus meer ''drag'' om dingen af te nemen.

Wil ik iets opwrijven/verdelen, dan pak ik doeken met korte vezels. Zoals het nawrijven van een wax of bij detailsprays en dergelijke.

Dus bijvoorbeeld bij de Peluche Verde's wissel ik van kant. :D
 
Grappig @RbL zo doe ik het nl. ook, maar zag achterop de Waxaddict (meen op de quartz) dat je afneemt met korte vezel en buffen voor glans met lange vezel.
 
  • Leuk
Reactions: RbL
Ja dat kan natuurlijk ook, maar gaat volledig tegen je gevoel in imo. Je doek zit dan toch al snel vol lijkt mij. Maar goed, jullie meningen zijn dus eigenlijk dat je met wax uitbuffen een lange vezel wilt hebben, maar met een detail spray een korte, omdat deze anders teveel product op neemt?

Interessant om te zien hoe de meningen verschillen, er zijn mensen die voor ieder klusje een andere doek hebben, en mensen die gewoon een leuke stapel aan doeken hebben en het niet veel uit maakt welke doek het is.

Ben ook van mening dat de nero niet heel veel doek is inderdaad, maar voor het interieur vind ik ze zalig, lekker klein en dun.
 
@m@rio, bedankt voor de linkjes. Je spuit er dan ook bijvoorbeeld Interior Cleaner op? Of zijn deze enkel bedoeld om af te stoffen?

@Marcel1973 : klopt helemaal. Staat zo aangegeven achteraan het deksel van de Quartz. Afnemen met korte kant vezels en uit buffen met de lange kant.

@pwillemske : ik vind de Nero niet ideaal voor interieur. Ik gebruik ze nu op dit moment ook maar ik zoek een betere doek.
Het is wel leuk te zien en horen dat ieder zijn techniek heeft. Ik gebruik eerlijk gezegd ook altijd de lange vezels om af te nemen en de korte om op te wrijven.
 
Bedankt voor de reacties, ik zit nu op de amerikaanse site/shop van hun te kijken en daar hebben ze veel meer soorten doeken en ook veel goedkoper (24 dollar voor 5 eagle edgeless 500 doeken, waar je hier bijna 9 euro per doek betaald) maar heeft iemand enig idee hoeveel % de invoerrechten zijn op dit soort spul? Dan weet ik of het uiteindelijk met de btw en de invoerrechten loont om daar te bestellen.