• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax als mijn huidige op is

Mito

Detailing addict
18 mrt 2012
109
65
Ik heb als startpakket de meg's paint restoration kit gekocht. Nu zit hier als wax de gold class carnauba plus premium liquid in.

Maar naar mijn onderzoek is deze wel mooi qua glans, maar niet zozeer qua standtijd (wat ik gemiddeld lees is ongeveer 1 tot 1.5 maanden).

Nu verwacht ik niet dat ik dit kleine flesje lang gaat meegaan dus ik kan best nu al uitkijken naar een vervanger.
Welke raden jullie aan? Is voor een metallic zwarte (panther black) ford focus mk2.
En een lange standtijd is zeker belangrijk, ik hoop op zeker een maand of 3 a 4 zodat dit ook tijdens de winter een langdurige bescherming kan geven.

Ik heb collonite 915 op het oog omwille van de lange standtijd waar ik zoveel over lees. Maar dit is niet echt een beginnerswax heb ik begrepen. Kunnen jullie mij hier verwerkingstips over geven? Of misschien een ander alternatief wat meer bij een beginner past en toch een redelijke standtijd heeft.

Heeft er verder ook iemand ervaringen met Gollit Nano Plus ? (ik weet niet of ik de link naar hun site mag posten dus doe ik het niet maar het is snel gegoogled)

Dit zou een soort van reiniger/polisher/sealant zijn op basis van acryl geloof ik. In de polishwerking geloof ik niet echt as je het handmatig verwerkt maar goed. Ik heb dit product een paar jaar geleden eens aangeschaft op de Essen motor show. Daar stond een kerel met zijn trouwring over de lak te krassen van zijn mercedes en het behandelde deel kraste inderdaad niet. Daarom dat ik het indertijd gekocht heb.
De beloofde standtijd was 4 tot 6 maanden.

Zou het een goed idee zijn na het polijsten die gollit te gebruiken en dan daar een waxlaag over? Of is het troep wat ik beter wegsmijt.

Ik weet het ik bestook jullie de laatste tijd wel met veel vragen maar ik ben iemand die graag goed op de hoogte is en tenslotte is dit toch de bedoeling van dit forum om mekaars ervaringen te delen met mekaar :-"

Mvg Mito

Ik vat 'm niet helemaal; we zijn amper de winter uit en jij vraagt naar wat de beste LSP voor de winterperiode is?
Of bedoel je dat je één en dezelfde was voor het hele jaar zoekt?

De meesten, gebruiken een sealant o.i.d. voor de winter en een was voor de zomer.

Als je één was voor het hele jaar zoekt, dan zou ik eens een panel Purple Haze Pro proberen.
Je hebt dan een mooie combi van een was die het goed op zwart doet en het Pro gedeelte, wat zorgt voor een langere standtijd.

Maar goed, een LSP is vaak iets persoonlijks.
Een ander zal waarschijnlijk weer een ander product adviseren.

Ik zoek inderdaad 1 wax voor het hele jaar door met een maximum aan standtijd. Bedoeling is omdat ik het alleen op mijn eigen auto ga gebruiken dat ik ineens een goeie koop doe.
Het heeft niet veel zin om nu 2-3 verschillende potten van 40-50euro te kopen als ik die binnen 5 jaar nog niet opgebruikt krijg of als de standtijd niet is wat ik zou willen.
Dan liggen ze nodeloos stof te vergaren in een hoekje van de kast...

Mijn excuses als het niet helemaal duidelijk was! Ik zal verder mijn beginpost ff editen zodat er staat:
"En een lange standtijd is zeker belangrijk, ik hoop op zeker een maand of 3 a 4 zodat dit OOK tijdens de winter een langdurige bescherming kan geven."

Ivm met die sealant voor de winter, daar zou ik persoonlijk toch nog een waxlaag bovenop doen voor een maximum aan bescherming. Daarom ook de vraag omtrent de Gollit Nano Plus. Indien deze voldoet hoef ik voor volgende winter niet uit te kijken naar een andere sealant.

Ik hoop dat dit hiermee een beetje duidelijker is ;-)

Verder zal ik mij eens wat verdiepen in die purple haze pro. Is deze "foolproof" aan te brengen?
Bedankt voor de tips alvast !

Dodo Juice Purple Haze Pro; geeft een mooie diepe glans op metallic zwart, standtijd in ongeveer 2 tot 3 maanden en is ook te verkrijgen in panelpot.

Ik kan eigenlijk maar één review vinden over die Gollit Nano Plus en daar wordt in gezegd dat dat Nano helemaal nergens op slaat, want die technologie zit er helemaal niet in.
Standtijd een maand of drie.

Dus als je er echt ervaringen over zoekt, dan blijft er denk ik weinig anders over als hem zelf te testen.

Wat standtijd betreft; dit is van veel factoren afhankelijk en de standtijd die de één ervaart, kan weer anders zijn voor de ander.
Ik spreek zelf eigenlijk liever van een korte, redelijke of lange standtijd ipv er een exacte tijdsperiode aan te hangen, want die kan voor iedereen weer anders zijn.

Zelf concentreer ik me eigenlijk niet op een zoektocht naar een product met een extreem lange standtijd.
De producten die ik in de winter gebruik (Smartsealant of Dodojuice Supernatural Hybrid) voldoen voor de wagens die ik onderhoud, om deze de winter door te helpen.
Daarna ga ik in hoofdzaak voor looks en ik probeer vervolgens een was te vinden, die het lakwerk de beste looks geeft.
Dat betekent dan meestal; net voor de winter naar een sealant/hybride en vervolgens na de winter minimaal 3 keer een nieuwe waxbeurt op één betreffende wagen.

De Purple Haze is betrekkelijk foolproof; zoals bij elke was geld; zo dun mogelijk opbrengen en middels een swipe test bepalen wanneer de was uitgewreven kan worden.
Breng je hem te dik op, of wacht je te lang, dan zal het moeilijk zijn hem uit te buffen.
Ook kan je hem het beste niet in de zon opbrengen.

Belangrijk is verder dat je niet tever vooruit werkt; ik doe meestal twee delen in de was zetten en wanneer ik met het tweede deel klaar ben, dan is meestal het eerste deel alweer klaar om uit te buffen en na het uitbuffen van het eerste deel kan ik meestal gelijk door met het tweede deel.
Dat is echter wel een kweste van leren omgaan met de LSP (Last Step Product, zoals wassen en sealants) waarmee je werkt.
Doe vooral in het begin slechts deel voor deel en probeer van daaruit in te schatten tot hoever je eventueel vooruit kan werken (dat kan heel erg verschillen).

Aantal lagen wat je uit een panel haalt is +/- 4 lagen op een medium klasse auto.

Frans alvast bedankt voor de gedane moeite !

Ivm die gollit, ik heb die in een ver en grijs verleden wel gebruikt op mijn vorige auto. Maar mijn kennis was toen heel gebrekkig.
Ik heb hopen swirls veroorzaakt op die auto en termen zoals swipe-test, polijsten, beading en standtijd waren mij toen volslagen onbekend. Die nano in de naam is zoals vaak het geval is gewoon een staaltje marketing. Het enige dat ik van dit product weet is dat het werkt op basis van een acryl lakverzegeling.

Wat ik mij nog herinner is dat ik het veel te dik en met verkeerde doeken had aangebracht, het daardoor een hel was om het goed uit te poetsen maar toen ik eindelijk klaar was kon ik wel een duidelijke glans zien en het water liep er makkelijker af. Hoe lang het standhield heb ik nooit bij stilgestaan en bij de swirls die ik hiermee veroorzaakt ook niet :-p

Ik zal met mijn huidige kennis zeker nogmaals de test doen en ze eventueel ook op het forum posten.
PS: Mijn velgen zal ik vandaag al hiermee behandelen om een nieuwe indruk te krijgen. Ik heb geen velgenwax/sealant liggen dus dat is dan alvast een 1e test !

Standtijd is voor een groot deel ook afhankelijk van de voorbewerkingen heb ik hier geleerd. Dat probeer ik dan ook zo goed mogelijk te doen maar zoals met alles : "oefening baart kunst"

Ik ga hoe dan ook jullie raad volgen en een test panel potje purple haze pro bestellen. Als ik wat meer ervaring heb en meer naar volgende winter toe ga ik waarschijnlijk uitkijken naar die collonite 915 in combinatie met een sealant. Hetzij gollit als ik er tevreden over ben, hetzij iets nieuws.

En nogmaals bedankt voor alle info !!!

Mito zei:
Ik heb collonite 915 op het oog omwille van de lange standtijd waar ik zoveel over lees. Maar dit is niet echt een beginnerswax heb ik begrepen. Kunnen jullie mij hier verwerkingstips over geven? Of misschien een ander alternatief wat meer bij een beginner past en toch een redelijke standtijd heeft.

Je kunt als beginner gewoon de 915 gebruiken want zo moeilijk is de verwerking nou ook weer niet.
Gewoon niet te dik aanbrengen en niet in de volle zon.
Ook niet te lang laten zitten dus paneel voor paneel aanbrengen/afnemen.

Autoglym HD wax zou ook een zeer lange standtijd moeten hebben, ik heb 'm ook staan hier sinds kort maar nog steeds niet gebruikt.
Dus over de verwerking kan ik niks zinnigs zeggen.

Hij komt hier wel heel goed uit de test
https://forum.Carclean.com/threads/driedubbele-winterwax-test.8888/

Heb je ook iets om je lak te reinigen in huis?
Belangrijk m.b.t. je standtijd is sowieso zorgen dat je een goede hechting voor je LSP creëerd.
Indien je vooraf polijst, dan zal je tenminste het lakwerk af moeten nemen een cleaner zoals IPA, Carpro Eraser of anders een Prewax cleaner zoals Lime Prime (light).
Polijst je helemaal niet, dan is een prewax cleaner sowieso raadzaam.

kmoetet momenteel handmatig doen en met ultimate compound want die zat bij mijn kit.
Deze zou een goeie finish moeten geven zonder nabewerking.

Er zijn natuurlijk een pak betere alternatieven maar ik zie dit als "leerpakket ter initiatie van het detailen" en om techniek/ervaring op te doen.

Later komen de betere producten natuurlijk in huis!

sorry da was rap getypt op men gsm terwijl ik bezig was. Ik zal het ff aanpassen.

Wat een klus ! Ik ben van deze namiddag bezig geweest:jippie

Ik heb tot nu toe alleen nog maar de wagen + velgen deftig gewassen, badges van achterkant verwijdert, sealant over velgen gedaan en de hele wagen van kop tot teen gekleid !

Polijsten en waxen is voor morgen want de zon is ondertussen ondergegaan... Ik heb nog net alles kunnen opruimen

:party

Maar al een keuze kunnen maken qua wax?
Ik heb nog een half panel potje Purple Haze staan. (Doe ik niet echt meer iets mee:-" )

Zelf vind ik de Collinite 845 een topper.
De Desire van Auto Finesse is echt :love maar dat is wel een hele dure...
Kan je trouwens ook de Tough Coat aanraden van Auto Finesse is heel makkelijk in verwerking en ook niet zo gek duur. Alleen qua standtijd weet ik nog niet wat deze doet.

Als je eens iets wil proberen kan je me best een berichtje sturen zodat ik een keer wat meeneem als ik eens in de buurt ben:lol

Ik heb zelf ook colli 915 en kan je hem dan ook echt aanraden. En niet een beginnerswax, daar ben ik het mee oneens. Ik heb hem zelf ook aangeschaft als beginner en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik zet 1 paneel in de wax en doe regelmatig wax en begin aan het 2de paneel in de wax te zetten. Vervolgens doe ik regelmatig een swipe test op het eerste paneel. Zodra deze goed is neem ik hem af. Nooit gesodemieter mee gehad dat het moeilijk afnemen is ofzo. Als mijn pot leeg is neem ik zeker weten weer colli 915.

@ Woody, in dat half potje purple haze heb ik wel interesse !!!!!!!!!
Als je langskomt, of ik bij jou dan mag dat potje zeker niet ontbreken :lol

As hij mij bevalt word dat mijn standaard wax voor gedurende het jaar. De collonite 915 zal ik aanschaffen naar volgende winter toe samen met de "paneel per paneel" verwerkingstips van hier als winterwax omwille van de betere standtijd.

Btw nog eens een dankwoordje naar Frans toe int bijzonder maar natuurlijk ook aan de rest voor de gedane moeite ! als ik eens iets voor jullie kan doen :-)

Mito zei:
hoeveel keer kan ik de wagen behandelen met zo'n panel pot?

2 a 3 keer?

Ik heb een panel pot Purple Haze Pro, heb mijn Seat Ibiza 6L tot nu toe 4 keer in de was kunnen zetten en er is nog een half potje over met was.