• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Wax?

jagjit

Detailing rookie
6 mei 2013
14
0
Halo allemaal,

Afgelopen week heb ik een splinter nieuwe Kia Rio (Clear White) gekocht met zwarte velgen. (zie link)

http://www.kia-forums.com/attachment...a-rio-crop.jpg

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de volgende set producten wil kopen om de auto goed te blijven onderhouden;

Shampoo - Poorboys World - Super Slick & Wax - 946ml

Velgen reiniger -Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml

Glaze - Poorboys World - White Diamond - 473ml

Ik zag in het grote stappenplan het volgende beschreven staan;

[FONT=arial !important]-Kan ik elke wax gebruiken i.c.m. een glaze?[/FONT]
[FONT=arial !important]Nee, niet elke wax is te gebruiken met een glaze. Een wax met cleaners zal de glaze weer verwijderen. Het is dus belangrijk om een pure wax of sealant te nemen.
Glaze van merk A en een pure wax van merk B kan in bijna alle gevallen prima gebruikt worden.[/FONT]

Daarom dat ik jullie de vraag stel welke wax raden jullie mij aan? En zouden jullie mij andere producten aanraden dan hier boven beschreven, dus bijvoorbeeld andere Glaze? Of andere shampoo.
Of misschien een velgen reiniger die speciaal geschikt is voor zwarte velgen.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wel de zelfde prijsklasse wil aanhouden zoals hierboven beschreven.
Ik dacht aan deze wax bijvoorbeeld;

https://www.Carclean.com/product/100728 (-[FONT=arial !important]EX-P pure sealant)[/FONT]

Iemand die mij advies kan geven en mogelijk nog tips heeft?

Bijvoorbaat dank!

Greetz,

Jagjit

Hey Jagjit!

Je hebt je al ingelezen, dus dat is goed! Heb je al meer spullen in huis, of zal dit het enige zijn? Als je van plan bent om het hele stappenplan te doorlopen (wat iedereen hier op het forum je van harte aan zal bevelen), zal je natuurlijk wat meer nodig hebben dan deze vier producten. Ook voor een nieuwe auto.

Anyway, ik zal hieronder mijn kijk geven op de door jou voorgestelde producten.

- Shampoo

Ik heb die shampoo van Poorboy's nog nooit gebruikt, maar de recensies zijn goed, dus daar zul je je geen buil aan vallen. Het enige probleem met shampoos waarin een wax is verwerkt is dat je een waas op je ruiten kan krijgen. Maar nogmaals, dit heb ik alleen van horen zeggen/lezen.
Anders shampoos die hier op forum vaak langskomen zijn DodoJuice Born to be Mild, Gyeon Bath, Monello Lavare, en Mother's California Gold. Overigens zijn alle shampoos vrijwel even duur in gebruik (om en nabij 1 euro per emmer, uitgaande van een emmer van 19L). De shampoo van Mothers is bij mijn weten het goedkoopst.

- Velgenreiniger

Als je de velgen regelmatig schoonmaakt zal een velgenreiniger niet eens echt nodig zijn. Ook dit product ken ik niet, dus ik kan er niks over zeggen. Het is wel een reiniger op basis van zuren, dus ik denk niet dat het veilig zal zijn voor de wax/sealant die eventueel op je velgen zit.

- Glaze

Ook met dit product heb ik nog nooit gewerkt, maar wel met de variant voor donkere lakken, Black Hole. Van het vermogen om krasjes op te vullen heb ik nog niet veel gemerkt, maar je lak wordt er wel lekker glad van. Je auto is nog nieuw, dus zoveel krasjes zullen er nog niet in je lak zitten, dus misschien is dit product overbodig.

- Wax/Sealant

EX-P wordt veel gebruikt en is denk ik een goed product. Ik gebruik zelf vooral Collinite 845 (ook een favoriet hier op het forum) en Dodo Juice Supernatural 2.0, en ik ben erg tevreden over deze producten. De wax van DDJ is wat duurder, dus misschien is dat niet wat je zoekt. Binnenkort ga ik kijken of een andere sealant, Sonax Polymer Net Shield, zo goed is als wordt beweerd. Voordeel van dit product is dat het ook gebruikt kan worden op kunststof, dus dan zou jij gelijk het plastic in je voorbumper mee kunnen nemen.

Groet,

Jan

Goedenavond Jan,

Allereerst bedankt voor je top antwoord!!

Ik heb hiervoor al met de Poorboys World - Super Slick shampoo gewerkt en ben altijd tevreden geweest met het resultaat. Ook heb ik black hole gebruikt omdat ik hiervoor een donkere auto gehad heb.

Ik heb even de Collinite 845 bestudeerd, het lijkt mij inderdaad ook een top wax. als het goed is bedoel je deze:

https://www.Carclean.com/product/Collinite/Liquid_Insulator_Wax_No_845_473ml_CO_845_101219

Denk je dat de Collisie 845 er niet voor zal zorgen dat de glaze die ik aanbreng eraf wordt gehaald?
Ik zag staan dat het een sealant is en als ik dus de tutorial doorneem zie ik het volgende staan:

Nee, niet elke wax is te gebruiken met een glaze. Een wax met cleaners zal de glaze weer verwijderen. Het is dus belangrijk om een pure wax of sealant te nemen.
Glaze van merk A en een pure wax van merk B kan in bijna alle gevallen prima gebruikt worden.

Zou dit dus betekenen dat de Collisie 845 prima samen kan met de Poorboys World - White Diamond ?

Hoor het graag van je!

Groet,

Jagjit

De Collinite is een vloeibare wax die prima zijn ding doet. Enorm goede wax voor zijn prijs.

De 845 kan inderdaad prima over de glaze gebruikt worden. Echter vind ik een glaze overbodig bij een nieuwe auto.

Greetz

Zoals hierboven al gezegd kan Collinite 845 inderdaad prima samen met de White Diamond. 845 bevat geen cleaners, dus het zal de glaze niet weghalen.

Bedankt voor jullie reacties!

Wanneer zou het volgens jullie wel verstandig zijn een glaze te kopen?
Tenminste wanneer is dit volgens jullie wel nodig? Als ik het goed begrijp is een glaze om extra showlook te creëren? En de lak te voeden?
Zou een Wax voldoende zijn? Dus zou de wax voldoende glans afgeven dus dat een mogelijke glaze niet nodig is?

Hoor het graag,

Groet,

Jagjit

Op nieuwe auto is er volgens mij met 845 zo'n mooie glans te krijgen (na polijsten) dat een glaze er niets aan zou kunnen bij brengen.

Glaze is eigenlijk een product dat in de poriën van de lak trekt om eventuele swirls ed te maskeren als ge geen swirls of andere hebt dan heeft een glaze weinig nut imo. Ze verkort naar verluid ook de standtijd van uw Wax. Ik denk dat ge best kunt wassen, kleien, polijsten en dan een goede Wax of sealant en ge zit wel goed.. Het meeste resultaat haalt ge uit de stappen voor een Wax dus kleien en polijsten

+1 voor Nano, maar ik wil wat aanvullen;

Een glaze is inderdaad bedoel om verloren oliën van de blanke lak aan te vullen. Doordat de blanke lak minder transparant word door Uv-straling en defecten, zal er ook minder reflectie ontstaan. Je kijkt dus eigenlijk door een stuk glas naar een kleur en wanneer dat glas vies/dof/bekrast/etc. is, zal je de kleur minder goed zien.
Wanneer je de verloren oliën dus weer aanvult, verbeter je de transparantie en reflectie.

(Bron; Auto- en- instrumenten spuiter)

Een glaze word eerder geadviseerd bij mensen die hun hele auto met de hand polijsten. Het resultaat zal uiteraard minder strak zijn als wanneer er machinaal word gepolijst, dus is er bij handmatig polijsten nog wel het één-en-ander te verdoezelen. (zie bovenstaande verhaal)

In jouw geval, bij een nieuwe auto, is de lak nog niet veel blootgesteld geweest aan barre omstandigheden. De lak zal daardoor ook nog in prima staat bevinden.

Mocht je een paar knaken uit willen geven om jouw nieuwe auto goed te onderhouden, dan kun je in het stappenplan voldoende vinden;

- Wassen en Drogen
- Kleien
- Polijsten
- Beschermen

Even voor de duidelijkheid; Glans komt niet uit een potje.

Als je voor bovenstaande ''onderwerpen'' de juiste spullen aanschaft, maak je de auto nog iets beter als nieuw en behoudt je dit vele malen langer. De aanschaf is dan ook een investering, die je zeer zeker terug gaat zien in waarde behoud, makkelijk onderhoud en uiteraard het onbetaalbare gevoel van een schone, mooie auto die netjes beschermd is.

Greetz

Mooi uitgelegd quantox ik wou nog even toevoegen dat omdat je een witte auto hebt een teerverwijderaar ook wel een must is anders heb je overal zwarte stipjes die je niet zomaar weg krijgt en ja een vliegroest behandeling is ook altijd goed als je het toch tegoei wilt doen

nano Goed punt, maar misschien is een teerverwijderaar nu nog niet nodig. De auto is week oud, dus zoveel teer zal er nog niet op zitten. Dan zou ik eerder een kleisetje kopen, omdat je daar eventuele teer ook mee verwijderd.

Inderdaad zolang er maar iets is om teer tegen te gaan want dat zie je fel op wit maar nog een tip houd zeker je velgen goed bij want als je dat laat aanslepen word hè moeilijker en moeilijker om ze zuiver te maken en verwijder vogel shit ook altijd onmiddellijk

Nou ik kan zeggen dat ik zeker wat geleerd heb! bedankt voor de top antwoorden en uitleg.

Ik ga even onderzoek doen over de stappenplan die jullie me hebben gegeven dus;

- Wassen en Drogen
- Kleien
- Polijsten
- Beschermen

dan zal ik terugkomen met producten die mij wel geschikt lijken.

​Waardeer het enorm!

Groet,

Jagjit

Hey Jagjit,

We zien je vragen tegemoet. Als richtlijn zal ik een klein lijstje maken voor de bovenstaande stappen.

Ik kan dan een lijstje maken waarbij jij een paar tientjes extra neerlegt en je kwalitatief ALLES in huis hebt,
en een lijstje waarbij je op je centen let en dus wat minder strak te werk kan;

Ik maak dan een keuze uit producten en hoeveelheden voor iemand die gewoon zijn eigen auto bij wilt houden.

Wassen
De meest ideale spullen om mee te wassen zijn 2 grote Grit Guard Emmers met op zijn minst een Grit Guard in de spoelemmer.
Wassen met 2 emmers is de ''2 emmer methode'' waarbij je in de ene emmer je sopje maakt en de ander alleen water om te spoelen.
Daarbij was je bij voorkeur met 1-2 washandschoenen die je vaak uitspoelt.
  • Grit Guard Emmer (2x) (Emmers zijn enorm stevig, niet lokale bouwmarkt kwaliteit)
  • Grit Guard
  • Monello - Thick Mitt (Washandschoen)
  • Shampoo
De voorkeur ligt bij één washandschoen voor de schonere delen en één voor de viezere delen.
Echter is mijn mening dat als je één washandschoen veel spoelt, deze ook schoon blijft om de hele wagen te doen.

Mothers - California Gold Car Wash is een prima shampoo en ook de goedkoopste. Als je 2x een jerrycan van 1892ml aanschaft, kan
je 50x je auto wassen. (15 liter water is voldoende, een volle Grit Guard Emmer is 19L) - (€13,99 per jerrycan, €0,56 per wasbeurt)

Velgen
We gebruiken hiervoor een ijzerverwijderaar en een velgenreiniger. Er zijn gelukkig ook producten die beide doen.
2 voorbeelden van
veelgebruikte ;
  • Monello - Non Ferro
  • Dodo Juice - Ferrous Dueller
Mijn voorkeur ligt bij de versie van Dodo Juice. Deze heeft een betere sprayer als de Monello en de werking van beide is in mijn ervaring hetzelfde.
---> Ooh, zie net dat de Non-Ferro een verbeterde sprayer heeft. Dan zal het DENK IK niet veel uitmaken, behalve dat de DDJ íets duurder is.

Drogen

Na het wassen droog je de auto met een droogdoek. Doe je dit niet, heb je kans dat de auto vies opdroogt.
Er zijn een aantal goede
doeken en de meningen zijn daarover persoonlijk. 2 veelgebruikte;
  • Gyeon - Silk Dryer
  • Monello - Senza Aqua

Kleien
Er zijn uiteraard ook verschillende soorten klei. Een klei die ik meestal adviseer is de klei van Monello.
Ik gebruik deze zelf ook en vind het prima werken. Veroorzaakt tot op heden geen marring,
doet zijn werk en dat alles voor een betere prijs als de overige kleien. Meeste klei voor je geld.

Je hebt bij de klei ook een lube nodig en dan kan je ook de Monello Klei Set nemen met daarin de Klei / detailerspray / MF-doek.
Echter raad ik je aan om de losse klei te nemen en je bespaarde centen uit te geven aan een andere detailerspray die héél veelzijdig is.
Deze andere detailerspray kan je voor onzettend veel dingen gebruiken.
  • Monello - Dolce Verde (150g + 100g gratis)
  • Poorboys World - Spray&Wipe.
Mijn advies is om van de Spray&Wipe een grotere verpakking te bestellen. Nogmaals, je gebruikt dit voor veel dingen. (Ramen, detailerspray, clay lube, interieur, etc)
En het is 1:1 te verdunnen, dus meer Bang for your Buck.

Polijsten
Nu komst het op het volgende aan; Ga je handmatig of machinaal polijsten?

Handmatig is goedkoper, maar je krijgt veel minder resultaat en veel meer pijn in je lijf.
Machinaal kost wat, maar je behaalt echt resultaat in veel minder tijd.

Om de keuze makkelijker te maken zijn er een aantal setjes met een DAP900 machine. In deze setjes zit al meteen de benodigde machine met toebehoren, verschillende pads, polijstmiddelen in gradaties, tape, MF-doeken, etc. Je hebt recent zelfs de mogelijkheid gekregen om te kiezen tussen 2 merken, die in de set zitten. (Vergeet niet dat je een machine ook voor andere doeleinden kan gebruiken, zoals glaze/wax/cleaner aanbrengen)

Als je handmatig aan de gang wilt, dan zal je een aantal handpads en losse polijstmiddelen moeten aanschaffen.

Ontvetten
In de detailingwereld komt alles aan op goede voorbereiding. Zo is het belangrijk om iets brandschoon te hebben vóórdat we verder gaan. Zo gebruiken we veelal Gyeon Prep om bijv. een ondergrond te ontvetten en vervolgens een wax/sealant/etc. aanbrengen.
Ook gebruiken we na het polijsten van een paneel een ontvetter om deze af te nemen en te controleren of we gecorrigeerd hebben zoals we willen. Polijstresidu kan in krasjes en dergelijke kruipen en zo het idee geven dat ze er niet zijn.
  • Gyeon - Prep

Beschermen
Een bescherming komt ook in vele varianten; Wax, Sealant, Coating

Je hebt hele dure beschermingen die van alles beloven, maar uiteindelijk bestaat je eindresultaat voor 90% uit je voorbereiding. Glans komt niet uit een potje!

Zonder hier teveel op in te gaan, kan ik je een wax adviseren die veel gebruikt en besproken is. Deze wax heeft een goede standtijd van een aantal maanden, is makkelijk te verwerken met de hand of machine, is hufter-proof, kost 2 tientjes en je kan er héél vaak je auto mee doen;
  • Collinite 845 (Vloeibaar)
Ook de andere waxen van dit zelfde merk zijn veelgebruikt en doen hun eigen ding. Zo word de 476S veelal in de wintermaanden gebruikt dankzij zijn langere standtijd en de 915 in de zomermaanden dankzij zijn íets warmere glans. De 845 hangt hier dus tussenin en heeft alle eerder genoemde eigenschappen.
  • Collinite - 476s (vast)
  • Collinite - 915 (vast)

Greetz

Wauw ik sta even te kijken, hartelijk dank voor het sublieme antwoord!

Nou ik heb mezelf even verdiept, ik probeerde een beetje op het budget te letten misschien dat dat hier en daar opvalt maar ik ben tot de conclusie gekomen het volgende:

Shampoo;

Deze shampoo heb ik al eens gebruikt. Ik was er zelf al erg tevreden over, maar tot mijn verbazing op aanraden van @Quantoxx zag ik dat de prijs/hoeveelheid verhouding wel erg goed was!
Mothers Wax - California Gold Car Wash - 1892ml

Overigens ben ik al in het bezit van een monello handschoen, deze werkt erg prettig! ;-)

Velgen;

Ik zag staan dat je me aangeraden had de monello non ferro of dodo juich ferrous dueller te kiezen voor de velgen. Alleen vond ik het toch meer waard om voor de Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml te gaan aangezien de prijs een paar euros meer is maar je toch een dubbele inhoud krijgt! (Graag je mening hierover en of er nog een betere optie is)

Drogen;
Ik ga de monello senza aqua aanschaffen dat was ik al van plan alleen heb jij dit nu bevestigt :-)^ ​

Kleinen;

Nou ik heb mezelf even verdiept in kleien aangezien ik dit nooit gedaan heb en niks gekocht heb qua materiaal.
Ik zag staan dat je mij aanraadde een klei van monello te kopen met een spray van poorboys, Is het zo dat ik hiermee klaar ben? Heb ik verder geen speciale doek nodig of dergelijke, ik heb de monello senza aqua van hierboven kan het daar ook mee? Aangezien ik de set van monello gezien had en daar stond dus in dat je een doek bijgeleverd krijgt.

Polijsten;

Dit is ook iets nieuws voor mij, ik heb me verdiept en kwam tot de conclusie dat ik sowieso handmatig wil polijsten aangezien machinaal gewoon niet in het budget past.
Ik kwam tot de conclusie bijvoorbeeld het volgende product aan te schaffen;

Mothers Wax - California Gold Pure Polish met een Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad

Ik heb deze gekozen omdat het gewoon lekker goedkoop is en toch goeie recensies over te vinden zijn.
Graag hoor ik nog of je hier advies over hebt aangezien ik dit onderwerp niet helemaal 100% snap, ik mezelf er wel in verdiept ;)

Ontvetten;

Ik heb dit onderwerp laten zitten aangezien ik dan niet uitkom met budget etc.

Wax:

Zoals je aangaf heb ik gekozen voor de Collisie 845.

Ik denk wel dat ik met al deze producten een goed resultaat kan behalen voor langere tijd! Zo niet, dan hoor ik graag jullie meningen aangezien jullie er veel verstand van hebben.

Waardeer jullie hulp enorm,

Groetjes,

Jagjit

Zou het overigens een ramp zijn als ik het Polijst gedeelte oversla? Dit ivm budget etc etc. Dus dan ;
  • Shampoo
  • Velgen
  • Drogen
  • Kleien
  • Wax

jagjit;n434860 zei:
Velgen;

Ik zag staan dat je me aangeraden had de monello non ferro of dodo juich ferrous dueller te kiezen voor de velgen. Alleen vond ik het toch meer waard om voor de Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml te gaan aangezien de prijs een paar euros meer is maar je toch een dubbele inhoud krijgt! (Graag je mening hierover en of er nog een betere optie is)
Ik ken het product niet first-hand en lees er ook niet veel over op het forum. Meest voorkomende is toch wel de Monello - Non Ferro en DDJ versie.
Ook lees ik in de reviews dat het een behoorlijk agressief spul is, verbruik wat hoog ligt en de sprayer + fles het niet zo goed kan verdragen.

Al met al, lijkt het mij verstandiger om dan voor de andere 2 te gaan. Zo weet ik van die 2 ook dat het op je lakwerk gebruikt kan worden. Ook belangrijk in je keuze!
Zo is het vaak bij witte auto's leuk om eens de boel met een ijzerverwijderaar in te spuiten, zie je vaak ineens veel paarse bende van je auto druipen.
(Het paars worden is de reactie van het product met oxiderende ijzerdeeltjes)

jagjit;n434860 zei:
Kleinen;

Nou ik heb mezelf even verdiept in kleien aangezien ik dit nooit gedaan heb en niks gekocht heb qua materiaal.
Ik zag staan dat je mij aanraadde een klei van monello te kopen met een spray van poorboys, Is het zo dat ik hiermee klaar ben? Heb ik verder geen speciale doek nodig of dergelijke, ik heb de monello senza aqua van hierboven kan het daar ook mee? Aangezien ik de set van monello gezien had en daar stond dus in dat je een doek bijgeleverd krijgt.
Om te kleien heb je alleen de klei en een lube nodig. Je kan de auto wassen, NIET drogen en dan met je Spray&Wipe erbij gaan kleien. Daarna, was of spoel je bij voorkeur de auto nogmaals af om losgeraakt vuil van het kleien weg te halen.

Bij die Monello set zit inderdaad 1 goede doek. Ik heb er daar een hele stapel van. Je kan dus beter zo'n 2 setjes kopen met 3x van die doeken. Hoe vaker je wisselt van doeken tijdens het detailen, hoe zekerder je bent om geen nieuwe defecten te maken.

jagjit;n434860 zei:
Polijsten;

Dit is ook iets nieuws voor mij, ik heb me verdiept en kwam tot de conclusie dat ik sowieso handmatig wil polijsten aangezien machinaal gewoon niet in het budget past.
Ik kwam tot de conclusie bijvoorbeeld het volgende product aan te schaffen;

Mothers Wax - California Gold Pure Polish met een Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad

Ik heb deze gekozen omdat het gewoon lekker goedkoop is en toch goeie recensies over te vinden zijn.
Graag hoor ik nog of je hier advies over hebt aangezien ik dit onderwerp niet helemaal 100% snap, ik mezelf er wel in verdiept ;)
Ik kan begrijpen dat ''effe'' een machine of setje kopen van zo'n €200,- een hoop geld is. Maar, daar zeg ik bot bij; Als je een nieuwe auto kan veroorloven, dan is onderhoud hiervan een kleine investering. Een investering van een paar procent van de waarde van je nieuwe auto versus een waardebehoud van meer procent...?

Een machine, of eigenlijk set, is dan ook wel een flinke hap geld, maar het betaalt zichzelf weer terug. Nette auto, blijft netjes en onderhoud is stukken simpeler.

De Mothers Wax - California Gold Pure Polish is een cleaner. Dit is dus een polijstmiddel zónder korrel en polijst je dus eigenlijk niet. Je reinigt de lak dan chemisch.
Dit is een optie, maar valt niet onder polijsten. Krasjes en dergelijke ga je niet verwijderen omdat je simpelweg geen blanke lak weghaalt.

Als je dan toch handmatig aan de gang wilt, dan zou je inderdaad een goede handpad kunnen kiezen en daarbij een polijstmiddel. Ik heb echter zelf vrij weinig met de hand gepolijst omdat dit gewoon niets uithaalt in vergelijking met een machine, dus weet ook eigenlijk niet wat een goede compound zou zijn. Mijn voorkeur ligt voor machinaal, en ik verwacht dat deze ook handmatig mooi werkt, bij Scholl S3.

De S3 bevat een 'afbrekende korrel'. Dat houdt in dat hoe langer je de korrel bewerkt, hoe kleiner hij word. Althans, in het geval van S3 breekt de korrel op in meerdere kleine korreltjes. Hoe fijner de korrel, hoe minder je corrigeert, hoe mooier de finish.

Voorbeeld; Als je een auto echt defectvrij wilt maken, krasjes/swirls/etc, dan pak je een compound met een grovere korrel zodat je echt corrigeert. Hiermee maak je de lak een stuk mooier, maar maak je eigenlijk ook ''schade''. Je corrigeert nou eenmaal. Na deze stap pak je een fijner polijstmiddel om de lak nog mooier op te polijsten/poetsen. Als laatste pak je een hele fijne en polijst je tot hoogglans. Met deze S3, omdat je steeds meer kleinere korrels maakt, sla je de middelste stap over en hoef je meestal alleen nog maar met de laatste ''finishing plijstmiddel'' af te ronden.

jagjit;n434860 zei:
Ontvetten;

Ik heb dit onderwerp laten zitten aangezien ik dan niet uitkom met budget etc.
Tja, als je écht op je centen gaat letten kan je hem wel weglaten, maar zoals ik eerder zei; Voorbereiding is alles. Bijv. een wax die moet hechten op een vettige lak, die zal minder lang blijven zitten. Dus uiteindelijk moet je vaker waxen, en dat kost ook weer geld. Even kort door de bocht, zeg maar.

Wat betreft het compleet overslaan van de polijst-stap;

Ja, dit kan. Echter zal je dan de blanke met wassen/drogen/kleien/levensduur en omstandigheden waar je auto zich in bevind, alleen maar meer defecten op je lak maken. Krasjes/Swirls/dof worden van de lak/etc. Er zal dus in de toekomst gepolijst moeten worden om dit alles tegen te gaan.

Mocht je écht niet willen polijsten, dan raad ik wel aan om een cleaner te gebruiken om de lak danwel niet defectvrij te maken, maar wel te reinigen. Dit is dan wel de minste stap om een toch zo schoon mogelijke auto te krijgen voordat je de wax in 2 lagen opbrengt.

Greetz

De poorboys wheel cleaner is echt een velgen reiniger non ferro enzo zijn ijzer verwijderaars. Toch wel iets anders dus. Neemt niet weg dat de poorboys spray and rinse wheel cleaner een prima product is, bevalt mij erg goed.

Dan moet ik natuurlijk ook nog even mijn mening geven :-D

Als je op zoek bent naar een goedkope velgenreiniger dan zou je deze producten kunnen proberen:

ValetPro Bilberry Wheel Cleaner. Koop dan 1000 of 5000 ml. Je kan dit tot 1:10 verdunnen, dus dan kan je wel even vooruit.
Auto Finesse Imperial Wheel Cleaner. Wederom 1000 ml kopen, dan kan je die ook tot 1:10 verdunnen.

Als je een product zoekt dat je kan gebruiken als velgenreiniger en ijzerverwijderaar voor op de lak (van dat spul dat paars kleurt), dan kan je ook Wolf's Chemical Fallout Remover - Deironizer kopen. Is de helft van de prijs van Monello Non-Ferro en andere ijzerverwijderaars.

Quantoxx;n434863 zei:
De Mothers Wax - California Gold Pure Polish is een cleaner. Dit is dus een polijstmiddel zónder korrel en polijst je dus eigenlijk niet. Je reinigt de lak dan chemisch.
Dit is een optie, maar valt niet onder polijsten. Krasjes en dergelijke ga je niet verwijderen omdat je simpelweg geen blanke lak weghaalt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb twee keer 'gepolijst' met een pad zonder cutting factor en Poorboy's Prof Polish (een cleaner, zonder korrel), en lichte swirls werden toen zeker minder, dus volgens mij haalt het wel degelijk een (miniscuul) gedeelte van de lak weg.

Overigens ben ik het wel eens met Quantoxx dat het aanschaffen van de juiste middelen zich op termijn uitbetaald en dat polijsten voor het aanbrengen van een wax duidelijk helpt bij het verlengen van de standtijd van de wax. Dat is ook fijn, anders sta je over een maand het hele riedeltje weer te herhalen.

Jansen : Hmmm... Ik denk eerder dat dit hele lichte swirls waren en je met de cleaner de transparantie/reflectie van de blanke lak verbeterde. Hierdoor vallen de swirls minder op, maar heb je ze niet weggehaald.

Althans, dat idee heb ik. Lijkt mij niet dat je zonder cutting blanke lak weg kan halen. Of de chemische werking moet zó zijn dat je de lak oplost, ofso.

Greetz