• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax?

Giltix

Detailing chief
9 okt 2017
311
75
25
Limburg
Hoi,

In verband met de SSS, ben ik op zoek naar een nieuwe wax. Op dit moment bezit ik een pot NXT 2.0 van Meguiar's, maar het word tijd voor iets nieuws.
Daarbij heb ik wat advies nodig. De kleur van mijn auto is Mercatoblau Metallic.

Ga ik voor een vloeibare wax (machinaal aanbrengen, ben in het bezit van een DAP en een zwarte pad van monello). Of is het slimmer met een applicator aan te brengen, handmatig?NXT geeft een goeie 'wetlook', maar is niet erg duurzaam en de laag wax is dus ook weer zo van je auto af. Ik zoek een duurzamere wax. Het liefst eentje die samengaat met een glaze zoals White Diamond van PBW.

Ik kwam zelf uit op Collinite No. 845. Wat zijn jullie meningen hierover, eventuele ervaringen, goede beading/wetlook? Is de pre-wax cleaner van collinite ook een aanrader, of kan ik beter een ander product nemen? Op het forum zijn veel verschillende meningen over verschillende situaties, maar ik zou graag jullie adviezen voor mijn specifieke situatie weten. Daar kan ik dan ook weer van leren :)

Bedankt alvast,
Rik
 
Het is niet zozeer de voorkeur, maar meer ook de ervaring. Ik weet niet of het machinaal aanbrengen van wax voordelen met zich meebrengt tov de wax in een potje. Vandaar ook dit topic voor enkele ervaringen.
 
ik gebruik zelf de Collinite 845 in de winter, omdat deze tot wel 5 maanden blijft zitten. (onder ideale omstandigheden tenminste.) Geeft een heel mooie beading voor een wax uit het 'goedkopere' segment. Persoonlijk vind ik de wetlook best OK, maar de meeste glans komt natuurlijk uit de voorbeiding. (de Poorboys Natty's Paste wax geeft een mooie wetlook maar blijft niet lang zitten).
 
De Poorboys Natty's Paste Wax. Mooie beading/sheeting en wetlook. overigens heel makkelijk aan te brengen en uit te poetsen, maar blijft maximum 1,5 à 2 maanden te zitten. Maar in de zomer vind ik het niet erg om veel te waxen, in de winter vind ik het vaak te koud, vandaar dat ik dan kies voor de Collinite omdat die langer blijft zitten.
 
Verschillende variabelen hier en moeilijk een pasklaar antwoord te geven op je vraag. Wax is een persoonlijk iets. Ga ik voor vloeibaar of vast? Lange standtijd? Of eerder een show wax met kortere standtijd? Heb ik het ervoor over om een wax uit het duurdere segment aan te schaffen? Mss wil je wel eens een sealant proberen. Punt is dat je zelf wat zult moeten gaan experimenteren.
Collinite 845 is fantastisch. De 915 is zeker evenwaardig maar is een vaste wax en heeft wat kortere standtijd. De 476 is meer een wax voor in de winter door betere standtijd. De Waxaddict waxen worden hier ook wel gesmaakt.
 
Thanks! Overigens, is een pre-wax nog van belang? Of maakt dat niet uit? Kan ik de oude laag van wax A en een nieuwe laag van wax B mixen?
 
Het mooiste zou zijn om met een paint cleaner (PBW Pro Polish) fijn polijstmiddel (Finale/S30) of een pre-wax cleanser (DJ Lime Prime)

Deze verwijderen de oude laag en maken de ondergrond klaar voor de nieuwe laag.

Bedenk wel dat bij een pure glaze (Black Hole) de oude wax niet wordt verwijderd.
 
@Istnogferarie ,ik ga niet hard stellen dat je geen gelijk hebt maar in de beschrijving wel staat dat Black hole een reinigende werking heeft. Dit spul is echter zo makkelijk in gebruik dat ik me tegelijkertijd wel afvraag of die reinigende werking gelijk is aan een dedicated paint cleaner als bv prof polish van hetzelfde merk. Zelf wel ervaring mee maar alleen gebruikt na het polijsten dus kan er geen directe mening over vormen.
https://www.carclean.com/nl/black-hole-473ml.html
 
Laatst bewerkt:
Het mooiste zou zijn om met een paint cleaner (PBW Pro Polish) fijn polijstmiddel (Finale/S30) of een pre-wax cleanser (DJ Lime Prime)

Deze verwijderen de oude laag en maken de ondergrond klaar voor de nieuwe laag.

Bedenk wel dat bij een pure glaze (Black Hole) de oude wax niet wordt verwijderd.

Interessant, dus mijn White Diamond glaze (ik neem aan dat dat de goede glaze is voor 'lichtere' tinten blauw) zorgt ervoor dat de wax er niet vanaf wordt gehaald? Hoe kan ik met een glaze dan wel de oude waxlaag verwijderen?

Momenteel heb ik trouwens Natty's Paste Wax Red op het oog voor de zomer en Collinite 845 vloeibaar voor de winter prep. Wat is jullie opinie hierover?
 
Ik kan de Natty's red erg aanbevelen, de geur alleen al! je wilt het bijna op eten :yum:heart_eyes:. Wel op letten bij warm weer, anders smeer je een halve pot als je niet op let! verder een top wax. (de Collinite kan trouwens ook perfect in de zomer, ik gebruik die het hele jaar door op de auto van mijn vader omdat die niet veel tijd heeft om te waxen)
 
Ik kan de Natty's red erg aanbevelen, de geur alleen al! je wilt het bijna op eten :yum:heart_eyes:. Wel op letten bij warm weer, anders smeer je een halve pot als je niet op let! verder een top wax. (de Collinite kan trouwens ook perfect in de zomer, ik gebruik die het hele jaar door op de auto van mijn vader omdat die niet veel tijd heeft om te waxen)

Oeh nice! Dan ga ik die sws kopen. Mensen zijn erg te spreken over de Natty’s waxen.

ik heb laast Autoglym Ultra High Definition Wax uitgeprobeerd dat gaf ook mooie resultaat. :)

Ik ga die ook eens bekijken dan. Bedankt voor de tip! :)
 
Black Hole bevat cleaners. Zo bijv. ook Lime Prime Lite. Beide gebruikt, maar hoe weet je nou of je de lak reinigt als je hem meteen dichtschijt met oliën. :p

Ik weet niet beter dan dat CC zelf hier op het forum aangaf dat er minimaal een pure paint cleaner gebruikt moeten worden om een wax te verwijderen. Persoonlijk smeer ik niet alleen een paint cleaner, maar werk hem ook in. (bijv. machinaal op een witte Raffini pad) In mijn beleving kan je dan net zo makkelijk een finishing polish pakken en dan heb je met iets meer werk een beter resultaat en sowieso een schone lak. :p
 
Kleine opmerking ivm Poorboys Natty's paste wax; de beleving ervan is fantastisch maar de standtijd is de kortste die ik ken.
Het smeert als boter en dat zal een reden zijn voor de korte standtijd.
 
@Brad de korte standtijd klopt, maar hangt naar mijn ervaring af van vele factoren. Afhankelijk van het weer, hoe vaak de auto gebruikt is, of de auto binnen staat of niet etc. Met wat geluk (en regelmatig wassen) haal ik 2 maanden uit een laagje Natty's bij een auto die buiten staat.
 
Wat ik een nadeel vind van de natty's is dat deze witte residu achterlaat op alle kunststof delen. Met uitpoetsen ook veel stof in vergelijking met andere waxen.