• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wheelbrush of woolie?

Nick_ST

Detailing trainee
21 okt 2020
26
40
Hei- en Boeicop
Goedenavond,
Ik heb mijn vers gecoate 19" Speedlines net in de Gyeon Rim gezet.
Nu rest mij alleen nog de vraag, hoe ga ik bijndit type velg de achterkant en het velgbed het beste schoon houden.
Welke borstel of woolie adviseren jullie? Het zijn best welndichte velgen dus je komt niet heel makkelijk aan de achterkant.
 

Bijlagen

  • 16165319476793799616411915539204.jpg
    16165319476793799616411915539204.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 81
Mijn gok is dat een EZ Detail GO hier mooi is past of inderdaad een (Medium/Large) Wheel Woolie. Beide vind ik prima om mee te werken, maar bij de EZ Detail GO is het wel eens een dingetje als er weinig ruimte zit tussen remschijf/plaat en de velg.

De achterkant van de spaken maak ik zelf eigenlijk nooit schoon. (Shame on me)
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
Dat is idd ook nog een dingetje, moet even kijken hoeveelnruimte er over is tussen schijf en velg.
Minimale velgmaat wat er op gaat is 17" ivm schijfdiameter...
 
Ik heb geen ervaring met de woolies, maar wel met de EZ. Ik denk dat de EZ hier ook een betere keuze is omdat die zeer makkelijk samen te knijpen is en dus best wel door de smalle openingen zal gaan. Als de haren er doorheen zijn springen die weer wijder en heb je dus een goed oppervlak.
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
De EZ borstels zijn alleen wel wat minder zacht en krassen wat makkelijker. Voor gepoedercoate, zilvergrijze velgen misschien geen ramp, maar het kan meewegen. Die woolie wormmitt lijkt me ook wel wat, maar die is ook wat breder denk ik.
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
Bij de EZ Detail GO gaat het dan ook niet om de bos haren die dik is, maar de steel. ;) De steel van de Detail GO is 25mm en de Woolies hebben een hele smalle steel van 10mm.
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
Ik heb zelf ook de Incredibrush Flat en ben daar goed tevreden over. Ik herinnerde me dat ik ooit voor iemand had opgemeten hoeveel tussenruimte je ongeveer nodig hebt tussen klauw en velgbed voor de "platte" versie. Net even opgezocht en dat is dus "een kleine 3 cm". Die platte versie is dan overdwars wel weer wat breder dan die platte zijde. Aangezien de openingen in de velg van TS nogal klein zijn, betwijfel ik of een Incredibrush (Flat) wel de beste keuze is. Ik zou voor die velg toch eerder voor een setje Wheel Woolies in S en M kiezen. Of zoals al aangegeven wellicht de Woolie Wormmitt(?), maar die ken ik persoonlijk ook niet. Misschien dat nog iemand daarover wat ervaringen (en maten) kan delen?
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
De achterkant van de spaken gaat mijn inziens enkel lukken met de EZ detail mini, die kan je 90° (of zelfs verder) buigen. Velgbed hangt een beetje af van het formaat remmen inderdaad, maar daar kan je wellicht de medium wheel woolie of de grote EZ detail kwijt.

@Quantoxx de EZ Detail Go lijkt mij erg lastig, de kop daarvan is volgens mij nog groter als van de grote woolie. Ik gebruik de GO voornamelijk voor wielkasten en tussen de spaken. Nog nooit geprobeerd om daarmee velgbedden aan te pakken.
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
@Heijneker - Die ''pleeborstel'' werkt meestal goed, hoor. :p De steel hiervan is 25mm + de haren die 'm iets dikker maken. De Large Wool Wheelie's kop is 75mm en de steel 13mm.

Zolang de ruimte tussen remschijf/plaat en velg groot genoeg is, dan pak ik de Detail GO erbij omdat deze stevig is en je flink kan drukken indien nodig als er veel hardnekkige vervuiling is. De Wheel Woolie is zachter en gebruik ik dan liever niet. (Denkende aan de borstel)
 
Ahhhh, ik dacht dat de haren in een soort bol zaten, dus dat de kop dikker was. Maar ze zitten inderdaad gewoon in de steel, dus past redelijk nauw en scheelt een hoop met de grote woolie.

Volgende keer ga ik ook de GO proberen voor de velgbedden, je kan er inderdaad lekker mee schrobben! Thanks :yum

De grote Wheel woolie kan ik helaas zelden goed gebruiken voor velgbedden...
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
Ik heb zelf ook meerdere velgen borstels, van de whoolie medium Ben ik eerlijk gezegd niet tevreden. Neemt niet goed vuil af/mee, werkt onhandiger dan bv. Een borstel met stijve haren op (whoolie zal daarintegen wel vriendelijker zijn voor de lak...).
Ik grijp vaak terug naar de rode velgen borstel van Sam's detailing, is redelijk compact en toch kan ik de hele breedte van mijn 8J velgen doen ermee. Nadeel hiermee is dat wanneer je weinig ruimte hebt tussen remschijf en velgbed, dat de haren van de borstel afzien...
 
  • Leuk
Reactions: Nick_ST
Bedankt voor de tips, ik ga de velgen binnenkort weer monteren en kijk dan hoeveel ruimte ik over heb tussen de remschijf en de velg.
Aan de hand hiervan ga ik een besluit nemen welke borstel voor mij de beste optie lijkt.

Heb besloten iets langer op de winter wielen door te rijden ivm dat deze te ver versleten zijn om goed te zijn voor de winter.