• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wielsleutel gebruiken jullie?

boup

Detailing addict
21 dec 2018
72
65
Hallo,

Ik heb thuis een slagmoersleutel op perslucht.
En die gebruik ik altijd als ik mijn winter of zomervelgen verander op mijn wagen.
Ik trek eerst mijn bouten los met een gewone wielsleutel,en daarna neem ik de sleutel op perslucht.
Maar kan dat eigenlijk geen kwaad om u velgen te beschadigen?
Zeker als de wielbouten wat dieper zitten?
Nu heb ik gezien dat er dopsleutels zijn met een soort kunstofbescherming?
Is dat beter?
En voor het vastzetten een momentsleutel aankopen of overdreven?

Mvg boup
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Een momentsleutel is echt een pré als je (vaak) wielmoeren en/of bouten vast moet zetten.

Zelf gebruik ik dus een momentsleutel met de bijbehorende slagdoppen die voorzien zijn van een kunststof behuizing zodat de boel niet beschadigt. De doppen zijn extra lang.

Knipsel.JPG
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon en RoyR
dat ga ik me zeker ook aanschaffen die doppenset met kunstof bescherming.
Kost maar een kleine 25€ voor een set van 3.
Ga die wel in mijne koffer leggen,als ik plat val moet ik toch bellen naar bmw want heb geen reservewiel.
:sob:
Want weet nu niet dat die mannen zoiets bij hebben als ze u komen depaneren
 
Momentsleutel is zeker een goede investering bij lichtmetalen velgen. Maar vast zetten met gevoel kan ook, vast is vast en daar hoeft echt geen 80kg kracht op gezet te worden.

Zelf trek ik de wielen ook los met een gewone wielsleutel en gebruik dan mijn dewalt boormachine om met een dop de boel verder los te draaien (tenminste als ik in een luie bui ben, anders draai ik ze even met de hand los)

Die doppen met plastic huls helpt tegen beschadiging wat ook met wat ductape om je huidige dop gefixed kan worden.
 
Voor het los draaien heb ik gewoon een simpele sleutel van de action van €5.

Voor het vastzetten gebruik ik een momentsleutel van een duits merk. Prima ding voor €35. :)
 
Ja ik kan natuurlijk ook wat krimpkous rond mijn dopsleutel doen.
Dat heb ik ook liggen in alle maten en kleuren :)
En een momentsleutel daar zal ik ook eens achter zoeken.
Hoeft gene Facom te zijn.Is ten slotte niet voor een culas aan te trekken
 
De kunststoffen delen draaien los ten opzichte van het metalen deel van de dop
Dat is ook handig bij het vasthouden tijdens het ratelen
Dat in tegenstelling tot tape of krimpkous
Goed gereedschap voorkomt schade en is daarmee goedkoper
 
ja daar heb je gelijk in.
Zonder goed gereedschap kan je niet deftig werken.
Dan ga ik de doppen ook aanschaffen ten slotte dat kost ook maar een 25€ voor een setje.
Soms zit ne mens te besparen op 25€ maar ze kopen wel velgen van .......:cool:
Dat gaat er nog wel afkunnen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vast zetten met een moment sleutel is toch wel sterk aan te raden hoor. Lullig als je word ingehaald door je eigen wiel(en).

De aantrek momenten kan je op internet vinden voor de juiste auto/model.

Die doppen met een kunststof huls eromheen zijn wel een stuk beter, vooral als je een lucht slagmoersleutel op perslucht gebruikt.
 
Ik trek de bouten altijd los met een kruissleutel die ik al meer dan 35 jaar in de kofferbak van de auto heb liggen, voor onderweg zet ik ze vast met diezelfde kruissleutel en zit ook dan heel kort bij het voorgeschreven moment (120 Nm), en dan check ik dat thuis nog even met de momentsleutel. Een set zoals die door @nicknameless bestaat ook met verschillende kleuren doppen, dan kun je bijv. aan de vrouw vertellen dat ze altijd de groene dop moet gebruiken.
Facom_Gereedschappen_NSI.5LPB_NSI.5L.jpg

th?id=OIP.Z8gEcLb1CiBMmuaK2N1tFAHaEm&pid=15.jpg
facom-nsi3elpb-inbusdop.jpg
 
Spijtig dat je die altijd moet kopen in een set van (meestal 3)
De andere gebruik je nooit :confused:
 
ongelooflijk ;)
ik heb er veel gevonden en altijd in set van 3.
Of als ik ze tegen kwam per stuk waren ze zonder teflon bescherming.
Da weten we ook weeral,bedankt he mannen :innocent:
 
je hebt alleen maar 17 nodig, momentsleutel altijd gebruiken. Kom regelmatig wielbouten tegen van mensen die zelf hun wielen wisselen die gewoon niet echt vast zitten. Op zo iets moet je niet gaan besparen.
 
ja ik wissel al 15j mijn winterbanden zelf.
Tot nu deed ik het altijd zonder momentsleutel,maar met een trekbaar eerst de bouten los trekken.
Op krikken en dan met de perslucht draaide ik de bouten in en uit (gaat sneller) dan met de hand.
En ik keek altijd de bouten na met de trekbaar (alleen is dat op gevoel,stoppen voor de bout breekt) :cool:
Maar nu zou ik me wel een momentsleutel willen aanschaffen en zo ne 17 met kunststof bescherming.
En niet te vergeten keek dan ook altijd de bandenspanning na.
Maar daar ben ik ook vanaf want in de x4 zitten ventielenmet TPMS sensor.
En mijn nieuwe velgen die ik besteld heb voor de winterbanden zijn daarmee ook voorzien.
Weet natuurlijk niet of die vrij correct de bandenspanning meten.
Zou wel mogen want is vrij prijzig (210€ voor 4 ventielen)